AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #141 Skrevet 4. desember 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Det har vært mangt en sak der folk har blitt overrasket over å få valgkort til kirkevalg i posten. Read the news.. Anonymkode: 7c457...3e6 Jepp, husker jeg reagerte på kirkevalget på midten av 2000-tallet en gang, ble skikkelig opprør i Norge fordi det viste seg at så mange utmeldte ikke var det likevel. Og etter det har jeg vel hørt om det ved alle kirkevalg. Har vært mye rot! Anonymkode: e245d...485 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #142 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men dette har nå snudd, og andelen ateister vil fortsette å falle de neste tiårene. De thar Pew research sine fremskrivinger bekreftet. Det skyldes høyere fødselstall og flere konverteringer blant religiøse. Og innvandring. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Det høres skummelt ut med et sånt kristenfundamentalistisk samfunn som du tydeligvis ønsker deg. Anonymkode: 98c69...1b8 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #143 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Begrunnelsen for å ikke tro er at de ikke gidder å gjøre innsatsen som kreves for å få belønningen. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Men altså - den belønningen du snakker om , er ikke en realitet for ateister og agnostikere. For oss er ikke "evig liv" noe vi tror på, forventer, ønsker oss eller føler behov for. Troen på evig liv er ikke et tema i det hele tatt for oss ikke-troende, så du trenger ikke være redd for at vi får noen urettmessige fordeler på bekostning av deg og andre troende. Anonymkode: 98c69...1b8 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #144 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det høres skummelt ut med et sånt kristenfundamentalistisk samfunn som du tydeligvis ønsker deg. Anonymkode: 98c69...1b8 Stråmann. Greier ikke dere ateister å holde dere til sak? Anonymkode: 4ddc2...1f5 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2020 #145 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stråmann. Greier ikke dere ateister å holde dere til sak? Anonymkode: 4ddc2...1f5 Generalisering. Greier ikke du - merk DU, ikke noen påstand om at det gjelder samtlige kristne - å argumentere uten å generalisere på denne måten?
Maleficenta Skrevet 4. desember 2020 #146 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 timer siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/fokk-skolegudstjenester-kampanje-vekker-kraftige-reaksjoner-respektlost/s/12-95-3424055039?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1ph-jchPQ6N-nfuG3GNdqkWR3QECWmg5qh-AsVyaGJI2DckRU4y2iuG8s#Echobox=1607023969 Idag er det helt frivillig å gå på skolegudstjenesten, så om man ikke vil kan man la være. Likevel driver de militante ateistene i Human Etisk Forbund sitt ungdomslag å skal fjerne det med tvang i strid med vår kristne kulturarv. Skammelig og håpløst! Anonymkode: 4ddc2...1f5 Er ikke veldig kristen jeg heller, men jeg er faktisk enig med deg. Jeg har bare gode minner fra skolegudstjenester i desember da jeg var barn. Var superkoselig. De som ikke vil kan jo bare la være å gå 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #147 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stråmann. Greier ikke dere ateister å holde dere til sak? Anonymkode: 4ddc2...1f5 Jeg er ikke ateist, jeg betrakter meg selv som ikke-troende, det er ikke helt det samme Og ja, jeg setter ting på spissen, men du er selv temmelig ekstrem i dine uttalelser og framstår som ganske fundamentalistisk i denne tråden. Anonymkode: 98c69...1b8
hemmelig158 Skrevet 4. desember 2020 #148 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Begrunnelsen for å ikke tro er at de ikke gidder å gjøre innsatsen som kreves for å få belønningen. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Kan ikke du be til Gud at han skal vise seg for meg da?
Maleficenta Skrevet 4. desember 2020 #149 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Alternativet er jo det skolen skal bruke tiden på: matematikk, språk, samfunnsfag, naturfag osv. Er ikke akkurat slik at barna får for mye av dette... hadde ikke skadet med mer fokus på det de faktisk er der for. Anonymkode: a3db0...97a Det er litt sant. Er vel mye kos på skolen før jul. Lite fokus på skole iallefall i grunnskolen
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #150 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Typisk ateister som tror at man kan få alt gratis uten å gjøre noe for det. Det er slikt som gjør at en kan lure på om ateister ikke har utviklet seg fra barnehagestadiet Anonymkode: 4ddc2...1f5 Tja, vi har da utvikla kritisk sans. Anonymkode: a127e...067 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #151 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jo, men hvis Gud ikke finnes er det jo ikke noe poeng i å forsøke å leve «kristent». Og ingen grunn til å være redd for slike «trusler». Den eneste grunnen jeg kan se til å være redd for ikke å komme til himmelen, er jo at man tror det finnes en himmel... For øvrig står det i Bibelen at det er nok å tro på Gud, Jesus og Den hellige ånd for å komme til himmelen. Det handler ikke om gjerninger. (I motsetning til hva tilfellet er for nissen.) Anonymkode: 48e2c...d12 Eg lar meg ikkje påvirke så lett, så for meg gjer det ingenting å høyre forkynnelse. 🙂 Tenker på barna på småskole-trinnet som sluker alt rått. Fælt for dei å bli fortalt at berre dei som trur på Jesus får vere med til himmelen. Anonymkode: a127e...067 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #152 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ateistene forventer tydeligvis å få fordelene med religion, altså evig liv, uten at dere vil gjøre noe for det. Slik forstod jeg innlegget jeg svarte på. Var det vanskelig? Anonymkode: 4ddc2...1f5 Hæ? Eg skreiv at vi får gåver av nissen om vi er snille. Ikkje evig liv! Vi blir til jord, og det får vere bra nok. 🙂 Anonymkode: a127e...067 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #153 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mine holdninger er basert på erfaring, både egen og indirekte via medier og forumer hvor ateisters hatefulle og arrogante holdninger mot troende viser seg gang på gang. Det er alltid noen unntak, men de fleste ateister viser seg jo å være verre enn religiøse fundamentalister. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Har du eit døme på eit hatefullt innlegg i tråden? Såg éin kommentar med "f-ordet", men elles er da vi ateistar temmelig siviliserte? Er det "fantasifigur" om Gud du reagerer på? 🙂 Anonymkode: a127e...067 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #154 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Begrunnelsen for å ikke tro er at de ikke gidder å gjøre innsatsen som kreves for å få belønningen. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Ateistar trur ikkje at det eksisterer noko form for belønning. For oss er det ikkje noko liv etter døden. Grunnen til at vi ikkje "gidd å gjere ein innsats", er at vi ser det som totalt vekkasta og meiningslaust. Anonymkode: a127e...067 2
jabx Skrevet 4. desember 2020 #155 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 21.30): https://www.nettavisen.no/nyheter/fokk-skolegudstjenester-kampanje-vekker-kraftige-reaksjoner-respektlost/s/12-95-3424055039?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1ph-jchPQ6N-nfuG3GNdqkWR3QECWmg5qh-AsVyaGJI2DckRU4y2iuG8s#Echobox=1607023969 Idag er det helt frivillig å gå på skolegudstjenesten, så om man ikke vil kan man la være. Likevel driver de militante ateistene i Human Etisk Forbund sitt ungdomslag å skal fjerne det med tvang i strid med vår kristne kulturarv. Skammelig og håpløst! Anonymkode: 4ddc2...1f5 Nei og nei, tenk at de kritiserer dogmer og diktatoriske ideologier. 1
Haakman Skrevet 4. desember 2020 #156 Skrevet 4. desember 2020 Jeg tar likesågodt og slenger meg med i debatten her jeg. Det første jeg vil se på er de tesene, inspirert av godeste Martin Luther. De har jo valgt å føre opp punktene sine på denne måten bare for å provosere og gjøre narr. Ha ha ha, dere er bare så utrolig syrlige og fiffige, Humanetisk Ungdom. Anyways: Tese 1. Religiøs utøvelse tilhører fritiden. Tese 2. Skolegudstjeneste er ekskluderende. Tese 3. Forkynnelse i skolen er feil. Tese 4. Barn bør ikke forskjellsbehandles basert på foreldrenes livssyn. Tese 5. Man kan besøke kirka på fritiden. Tese 6. Offentlige tilbud skal være nøytrale, ikke favorisere en religion eller ett livssyn. Er ikke tese 1, 3 og 5 eeeegentlig stort sett det samme med litt forskjellige formuleringer? Og det samme gjelder vel tese 2, 4 og litt 6. Ser videre at det er mye rare og useriøse argumenter i tråden her fra kristen side. Velger å ikke bry meg så mye med dem, og skulle ønske andre også gjorde det. Argumentene fra motstandere av skolegudstjeneste ser ut til å være litt forskjellig. Et av dem er av typen "synes du skolene burde delta på religionsutøvelse i en moské, synagoge osv. også? Det skal være religionsnøytralt". For det første, er ikke dette whataboutism? For det andre, helt utrolig historieløst å påstå at andre religioner har samme status som kristendommen i Norge. Selv om andelen kristne i Norge er synkende, er hele samfunnet og kulturen vår tuftet på en kristen tradisjon, og det å lære om denne førstehånds synes jeg er helt innafor. Sånn helt ærlig lurer jeg på hva det egentlig er dere er redde for, dere som har noe så voldsomt imot å sende barna deres i kirka i forbindelse med skolens juleavslutning? Hvis du siterer denne posten, ber jeg deg svare direkte på dette spørsmålet: hva er det verste som kan skje? Det kan ikke være at dere er redde for at barna skal komme til helvete, for dere tror jo ikke noe på dette. Det kan ikke være at dere er redde for at barna deres skal bli hjernevasket i de 45 minuttene det tar for presten å lire av seg noen velvalgte ord, som så vidt jeg vet, har veldig lite med å omvende noen å gjøre, men snarere om medmenneskelighet i jula og så videre. For isåfall har dere langt større problemer angående hva som fester seg i knotten på poden deres. Jeg ser det er noen som mener at dette skaper et unødvendig sosialt press på de som ikke ønsker å skille seg ut, og det mener jeg er et legitimt argument, som jeg faktisk kan være enig i. Skolen bør overhodet ikke arrangere aktiviteter hvor slike sosiale forskjeller tydeliggjøres med at noen blir på skolen og har alternativt opplegg mens de fleste drar i kirka. (Forøvrig et tankekors at de fleste velger å sende ungene sine i kirka, på tross av at det tydeligvis er et mindretall kristne her i landet. Kanskje det er mulig å synes det er et trivelig tradisjon uten å måtte tro på det som blir sagt under gudstjenesten?) Den åpenbare måten å løse dette på, er jo å gjøre det obligatorisk å bli med igjen. Man kan for eksempel heller gi dem som ikke ønsker å delta muligheten til å sitte stille på bakerste rad og observere uten å delta. Tror forøvrig dette er mulig i de fleste skolegudstjenester allerde. Og så kan man eventuelt prate om det som skjedde i klassen etterpå, hvordan man opplevde det og hvorfor noen tror på det som blir sagt mens andre ikke, man kan lære seg å snakke respektfullt til noen som tror noe helt annet og så videre. Og til slutt: Jeg så noen sammenligne skolegudstjeneste med nissefest, men syntes ikke det kom noen gode svar på det. Hvis du er en hardbarka ateist som overhodet ikke vil sende barna dine i kirka, og rent faktisk mener at Gud og Jesus er på linje med Julenissen, motsetter du deg at barna dine skal delta på nissefest på samme måte? Hvis ikke, hvorfor ikke? 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2020 #157 Skrevet 4. desember 2020 Obligatorisk gudstjeneste betyr at religionssamfunn utenfor statskirken har lov til å be seg fritatt. Disse elevene får da sitte å glane i veggen i den tiden skolegudstjenesten tar. Hvorfor kan man ikke forholde seg til at skolens oppgave er å undervise i hva forskjellige religioner står for og hvorfor Norge har en kristen kulturarv? Hvorfor må man ha en skolegudstjeneste med forkynnende innhold? Blir barna indoktrinert av å være i kirken i 45 minutter og man risikerer å få et kristent barn hjem igjen? Nei, det er ikke det som er poenget. Poenget er at skolen skal være fri for dette - enten det er den bitte lille bygden der alle vet hvem alle er og et fravær i kirken er noe alle legger merke til eller det er storbyen der dette ikke spiller noen rolle. Vi har svart på dette spørsmålet mange ganger alt: vi vil ikke ha forkynnende virksomhet i skoletiden.
Haakman Skrevet 4. desember 2020 #158 Skrevet 4. desember 2020 Blondie65 skrev (14 minutter siden): Obligatorisk gudstjeneste betyr at religionssamfunn utenfor statskirken har lov til å be seg fritatt. Disse elevene får da sitte å glane i veggen i den tiden skolegudstjenesten tar. Hvorfor kan man ikke forholde seg til at skolens oppgave er å undervise i hva forskjellige religioner står for og hvorfor Norge har en kristen kulturarv? Hvorfor må man ha en skolegudstjeneste med forkynnende innhold? Blir barna indoktrinert av å være i kirken i 45 minutter og man risikerer å få et kristent barn hjem igjen? Nei, det er ikke det som er poenget. Poenget er at skolen skal være fri for dette - enten det er den bitte lille bygden der alle vet hvem alle er og et fravær i kirken er noe alle legger merke til eller det er storbyen der dette ikke spiller noen rolle. Vi har svart på dette spørsmålet mange ganger alt: vi vil ikke ha forkynnende virksomhet i skoletiden. Hva mener du er det verste som kan skje ved å tillate skolegudstjeneste, eller gjøre det obligatorisk igjen?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #159 Skrevet 5. desember 2020 Blondie65 skrev (19 timer siden): Hvis Jehovas vitner hadde forlangt at ungene deres skulle gå på religiøst møte i skoletiden, hadde du da reagert? Jeg er TOTALMOTSTANDER av forkynnende virksomhet som foregår i skoletiden. Hvor vanskelig er dette å forstå? Hvis Jehovas vitner hadde forlangt at alle barn, uansett livssyn, skulle gå på religiøst møte i skoletiden ville jeg ha reagert, ja! Akkurat som at jeg ville reagert hvis DNK, Smiths venner, mormonerne, muslimske menigheter, jødiske menigheter osv, hadde gjort det samme. Jeg mener at påtvunget religion ikke har sin plass i skolen. Men det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte: hvis Jehovas Vitner hadde kommet med et opprop om at alle skolegudstjenester skulle avlyses på permanent basis, ville dere da signert på oppropet? Anonymkode: 99d6d...fed
Gjest Blondie65 Skrevet 5. desember 2020 #160 Skrevet 5. desember 2020 Haakman skrev (9 timer siden): Hva mener du er det verste som kan skje ved å tillate skolegudstjeneste, eller gjøre det obligatorisk igjen? Da er skolen ikke lenger livssynsnøytral og man lager da en arena der barn skal forkynnes for i skoletiden. Det er i mot mine prinsipper at skolen skal være sånn. Det er et skritt i retning av å "påkristne" skolen. Jeg er ikke interessert i at barn skal bli fortalt forkynnende budskap om Gud, Jesus og hvorfor vi feirer jul, fra prester som er alt fra flinke til fanatiske forkynnere. Jeg har selv vært tilstede på julegudstjeneste der presten anklager den fulle kirken for ikke å komme i kirken resten av året. Hvorfor skal barn utsettes for forkynnelse i skoletiden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå