AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #121 Skrevet 4. desember 2020 Religion har ingenting i skolen eller politikken å gjøre, foruten at det er en naturlig del av læreplanen. De som ønsker å praktisere religion må gjerne gjøre dette på fritiden, ikke i skoletiden. Anonymkode: b64ad...e37 5
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2020 #122 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mine holdninger er basert på erfaring, både egen og indirekte via medier og forumer hvor ateisters hatefulle og arrogante holdninger mot troende viser seg gang på gang. Det er alltid noen unntak, men de fleste ateister viser seg jo å være verre enn religiøse fundamentalister. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Nei, det er ikke de fleste ateister du snakker om. Jeg kjenner mange - inkludert meg selv - som ikke ytrer seg hatefullt mot inkluderende religiøse mennesker av en annen oppfatning enn meg selv. Men, jeg vet også at noen religiøse mennesker ser ethvert religions kritisk utsagn som forfølgelse og det er en definisjon jeg ikke er enig i.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #123 Skrevet 4. desember 2020 Blondie65 skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke på noe evig liv så jeg ser ikke helt hvilke fordeler jeg får "gratis"? Jeg kan ikke anklages for å få fordeler av noe du tror skal skje og som jeg ikke tror på. Dette er den samme vrangforestillingen som muslimer har når de forbyr andre enn dem selv å lage bilder av profeten. Jeg svarte på innlegget hvor vedkommende tydeligvis tror h*n kan få fordelene uten å gjøre noe for det ved å tro og følge reglene. En tankegang som er vanlig blant mange ateister, derfor virker det ikke som om disse har utviklet seg siden barnehagestadiet. Blondie65 skrev (1 minutt siden): Det er ingen som hindrer deg i å utøve din religion. Men vi forbeholder oss retten til å mene noe om hva som skal skje i skoletiden. Noe som innskrenker religionsfriheten deres og diskriminerer kristne i strid med grunnloven. Anonymkode: 4ddc2...1f5 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #124 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du hater religionsfrihetne vår altså? For å utøve sin tro er en del av denne, liker du det ikke står du fritt til å flytte fra Norge med vår frihet og vår kristne kulturarv. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Nei, hun hater ikke noe slikt: Men hva synes du om at elevene får frivillig velge å gå til en moske til eid, eller en synagoge, osv. Det er jo også religionsfrihet? Faktisk mer ettersom såvidt som jeg får med meg så er det kun tilbud om å gå til kirken. Anonymkode: 0e39e...39e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #125 Skrevet 4. desember 2020 Blondie65 skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke de fleste ateister du snakker om. Jeg kjenner mange - inkludert meg selv - som ikke ytrer seg hatefullt mot inkluderende religiøse mennesker av en annen oppfatning enn meg selv. Men, jeg vet også at noen religiøse mennesker ser ethvert religions kritisk utsagn som forfølgelse og det er en definisjon jeg ikke er enig i. Måten ateister omtaler religiøse og våre hellige bøker som eventyr ol. er hatefult og skrives med fullt overlegg for å skape hat. Og dette er veldig vanlig blant ateister, om ikke alle så de aller fleste. Anonymkode: 4ddc2...1f5 3
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2020 #126 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noe som innskrenker religionsfriheten deres og diskriminerer kristne i strid med grunnloven. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Nei, det gjør det ikke. Du hadde hatt godt av en tur til et land der du ikke kan si at du er kristen uten et ganske kraftig angrep på religionsfriheten din. Mener du at arbeidsgiveren din forbyr deg å drive favorittsporten din dersom du ikke får lov å spille fotball i arbeidstiden?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #127 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, hun hater ikke noe slikt: Men hva synes du om at elevene får frivillig velge å gå til en moske til eid, eller en synagoge, osv. Det er jo også religionsfrihet? Faktisk mer ettersom såvidt som jeg får med meg så er det kun tilbud om å gå til kirken. Anonymkode: 0e39e...39e Helt greit så lenge de heller ikke driver utøving av troen. Religionsfriheten trumfer hårsårede ateister og humanister som ikke tåler at andre benytter seg av et tilbud de ikke selv liker. Anonymkode: 4ddc2...1f5
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2020 #128 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg svarte på innlegget hvor vedkommende tydeligvis tror h*n kan få fordelene uten å gjøre noe for det ved å tro og følge reglene. En tankegang som er vanlig blant mange ateister, derfor virker det ikke som om disse har utviklet seg siden barnehagestadiet. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Jeg kan ikke følge regler som innebærer at jeg skal tro på noe jeg ikke tro på for å få en belønning jeg ikke tror på. Det er ikke en vanlig oppfatning blant ateister at vi får evig liv i gave fra Gud - vi tror ikke på Gud og derav følger at vi ikke tror på evig liv heller.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #129 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du hater religionsfrihetne vår altså? For å utøve sin tro er en del av denne, liker du det ikke står du fritt til å flytte fra Norge med vår frihet og vår kristne kulturarv. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Hva er det med denne "kristne kulturarven" det snakkes så mye om, som skal være positivt at vi på død og liv må ta vare på den? Historisk sett har kristningen av Norge bidratt til mer elendighet enn noe annet. Anonymkode: b64ad...e37 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #130 Skrevet 4. desember 2020 Blondie65 skrev (1 minutt siden): Nei, det gjør det ikke. Du hadde hatt godt av en tur til et land der du ikke kan si at du er kristen uten et ganske kraftig angrep på religionsfriheten din. Mener du at arbeidsgiveren din forbyr deg å drive favorittsporten din dersom du ikke får lov å spille fotball i arbeidstiden? Tåpelig sammenligning, skolen har et ansvar for å fremme norsk kulturarv og lære om religion. Anonymkode: 4ddc2...1f5
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2020 #131 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt greit så lenge de heller ikke driver utøving av troen. Religionsfriheten trumfer hårsårede ateister og humanister som ikke tåler at andre benytter seg av et tilbud de ikke selv liker. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Det du mener er at religionsfrihet kun skal gjelde kristne. Alle andre skal innordne seg kristne enten de tror eller ikke. Det er dette vi ikke finner oss i.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #132 Skrevet 4. desember 2020 Blondie65 skrev (Akkurat nå): Jeg kan ikke følge regler som innebærer at jeg skal tro på noe jeg ikke tro på for å få en belønning jeg ikke tror på. Det er ikke en vanlig oppfatning blant ateister at vi får evig liv i gave fra Gud - vi tror ikke på Gud og derav følger at vi ikke tror på evig liv heller. Begrunnelsen for å ikke tro er at de ikke gidder å gjøre innsatsen som kreves for å få belønningen. Anonymkode: 4ddc2...1f5
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2020 #133 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tåpelig sammenligning, skolen har et ansvar for å fremme norsk kulturarv og lære om religion. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Ja, det har de. Og det gjør de i undervisningen. Men gudstjeneste - som er religiøs forkynnelse - har ingen plass i undervisningen. Men nå er jeg ferdig med denne diskusjonen.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #134 Skrevet 4. desember 2020 Blondie65 skrev (Akkurat nå): Det du mener er at religionsfrihet kun skal gjelde kristne. Alle andre skal innordne seg kristne enten de tror eller ikke. Det er dette vi ikke finner oss i. Nei, det er et frivillig tilbud og vil man ikke kan man la være. Enkelt og greit. Men heldigvis er dere som hater kristne og Norge i mindretall, hele 51% vil beholde tilbudet i målingen. Anonymkode: 4ddc2...1f5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #135 Skrevet 4. desember 2020 Blondie65 skrev (1 minutt siden): Ja, det har de. Og det gjør de i undervisningen. Men gudstjeneste - som er religiøs forkynnelse - har ingen plass i undervisningen. Men nå er jeg ferdig med denne diskusjonen. Det er ikke forkynnelse i skolegudstjenesten, og om det så var det ville det fortsatt vært frivillig. Så om man ikke ønsket kunne man bare latt være å dra. Så enkelt at selv ateister kan klare det. Anonymkode: 4ddc2...1f5 2
Jdz Skrevet 4. desember 2020 #136 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke forkynnelse i skolegudstjenesten, og om det så var det ville det fortsatt vært frivillig. Så om man ikke ønsket kunne man bare latt være å dra. Så enkelt at selv ateister kan klare det. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Jo, det er det. Det står jo til og med på DNK sine nettsider at formålet med skolegudstjenesten er nettopp forkynnelse. Dette har vært henvist til flere ganger i denne tråden. 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #137 Skrevet 4. desember 2020 Jdz skrev (12 minutter siden): Jo, det er det. Det står jo til og med på DNK sine nettsider at formålet med skolegudstjenesten er nettopp forkynnelse. Dette har vært henvist til flere ganger i denne tråden. Noe som altså er feil Anonymkode: 4ddc2...1f5 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2020 #138 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noe som altså er feil Anonymkode: 4ddc2...1f5 KILDE: Skolegudstjeneste - Den norske kirke (kirken.no) Sitat: Sitat Det er viktig å skille mellom skolegudstjenester og ekskursjon til kirken. Et besøk i en kirke regnes som en ekskursjon. En skolegudstjeneste skal være noe annet enn en skoletime om salmer og liturgi. En skolegudstjeneste er utøvelse av religiøs praksis, der det kirkelige og kristne uttrykk, form og innhold kommer til uttrykk. Argumenter av typen "noe som er feil" uten kilde som viser hvorfor "noe er feil" er meget elendig debattskikk. Jeg, humanetisk forbund, og en rekke andre i denne tråden er motstander av skolegudstjenester på grunn av det i setningen som jeg har uthevet i avsnittet over. At du mener det er feil er din subjektive private mening, det endrer ikke det faktum at når til og med KIRKEN SELV sier at dette er utøvelse av religiøs praksis - noe vi som er i mot skolegudstjenester ikke vil ha i skolen - så er det det. Det er da IKKE "noe som altså er feil".
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2020 #139 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Begrunnelsen for å ikke tro er at de ikke gidder å gjøre innsatsen som kreves for å få belønningen. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Ja, dette gjentar du som om dette er en sannhet som blir sannere bare du gjentar det. Men det er ikke derfor jeg ikke tror - for belønningen i seg selv er ikke nok til å fremme troen. Men dette du holder på med er sirkelargumentasjon: Din påstand er at vi ikke gidder gjøre innsatsen for å få belønningen og derfor tror vi ikke på en belønning som kun de som tror får?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #140 Skrevet 4. desember 2020 skolegudstjenesten her i bygda er på kvelden, og helt valgfritt å delta som alle andre plasser. Men som regel kommer de fleste, både ateister og andre religioner. Der er lite påprakk av religion, presten snakker om minner fra egen barndoms jul, litt tøys og sanger og påminning om å være god med hverandre. Det er en av de kosligste juletradisjonene vi har her❤️ Kan tenkes att andre prester utnytter en full kirke til å overbevise om gud og jesus og helvete. Ikke vet jeg, men blir veldig trist om det forsvinner. Er selv ateist. Anonymkode: 4e162...a87 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå