Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nissen har vel ingen påbud som regulerer korleis vi skal leve liva våre i detalj? Det er nok å vere "snill" for å få gåver. Eit langt bedre forbilde vil eg seie 😊 

Ingen truslar om at barna risikerer at berre dei kristne vennene og familiemedlemmene får vere med til himmelen. 

Anonymkode: a127e...067

Typisk ateister som tror at man kan få alt gratis uten å gjøre noe for det. Det er slikt som gjør at en kan lure på om ateister ikke har utviklet seg fra barnehagestadiet

Anonymkode: 4ddc2...1f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aha. Skal lese meg opp i morgon. Men dersom det er slik at forskarane spår nedgang i ateisme pga innvandring, så kan det vel bety at vi kan vente ein auke i islam, først og fremst? Ikkje framgang for "kristen kulturarv"🙂

Anonymkode: a127e...067

Islam vil også øke, men det kommer også mange kristne innvandrere til Norge, så også kristendommen vil vokse utenfor DNK.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Typisk ateister som tror at man kan få alt gratis uten å gjøre noe for det. Det er slikt som gjør at en kan lure på om ateister ikke har utviklet seg fra barnehagestadiet

🤣

For det er mer modent å tro på en annen fantasifigur? 🤪 

Anonymkode: 0c515...2df

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, men hvis Gud ikke finnes er det jo ikke noe poeng i å forsøke å leve «kristent». Og ingen grunn til å være redd for slike «trusler». Den eneste grunnen jeg kan se til å være redd for ikke å komme til himmelen, er jo at man tror det finnes en himmel... 

For øvrig står det i Bibelen at det er nok å tro på Gud, Jesus og Den hellige ånd for å komme til himmelen. Det handler ikke om gjerninger. (I motsetning til hva tilfellet er for nissen.) 

Anonymkode: 48e2c...d12

Jeg vet ikke hva du mener med "kristent" men hvis dette er den vanlige misoppfattelsen av at ateister som ikke tror på Gud ikke har en grunn for å ha moralske eller etiske verdier fordi det ikke ligger en trussel om fortapelse i livene deres så kan du slutte med den forestillingen med en gang.

Du (tror jeg) har sitert grunnloven. Den har du dessverre misforstått ganske kraftig.

Religionsfrihet betyr ikke at man er fri for religionskritikk. Religionsfrihet betyr at man er fri til å utøve sin religion uten fare for trusler og det betyr også at de som IKKE er kristne skal slippe å ha kristen forkynnelse som en del av skoleundervisningen.

Så har du sitert et avsnitt av grunnloven der det står kristne og humanistiske kulturarv. Hva betyr den siste delen av denne setningen, har du tenkt noe over det?

Det er ingen som tramper på din kristne kulturarv ved å motarbeide gudstjenester i kirketiden.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du med dette avsnittet? Kan du utdype?

Skrevet

Humanetisk forbund er ikke livssynsnøytrale, det har generalsekretæren i HEF sagt flere ganger. 
Og de fremmer sitt livssyn på samme måte som Jehovas Vitner eller mormonerne gjør det.  (Det er disse som er kjent for å bedrive misjonsvirksomhet i Norge.
Humanetisk forbund går ikke fra dør til dør, men har likevel kampanjer som fremmer sitt livssyn.)

Mitt spørsmål blir da:
Hvis organisasjonen Jehovas Vitner hadde vært de som hadde tatt initiativet til et slikt opprop som beskrevet i hovedinnlegget, ville du da signert?

Anonymkode: 99d6d...fed

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ateist på min hals, men jeg har likevel ikke noe i mot skolegudstjenesten. Det er en koselig tradisjon hvor barna går i kirken med klassen sin og synger julesanger, og noe jeg har gode minner fra da jeg selv var barn.

Anonymkode: 1bfd4...2b2

• Liker 4
Skrevet

Dere kristne som har skrevet i denne tråden viser nettopp hvor motbydelig religion er.

Dere mistolker og overdriver for å presse på deres egen agenda, ikke minst dømmende og utrolig nok virke å ha lite nestekjærlighet 😂

Takk for at dere viser Kristendommens bakside. 👏🏻 

Anonymkode: 4fbdf...56d

• Liker 8
Skrevet

Synes man kan gå i kirken en gang i året.  Jeg har alltid sett på det som en del av historien, og en kultur vi har. Det er noe man har gjort i mange år, og det har med julen å gjøre. Jeg begynte ikke å tro bokstavelig på alt selv om jeg dro i kirken som liten, så heller på det som lærdom(historie) og en del av kulturen :) 

Anonymkode: 29d97...702

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Humanetisk forbund er ikke livssynsnøytrale, det har generalsekretæren i HEF sagt flere ganger. 
Og de fremmer sitt livssyn på samme måte som Jehovas Vitner eller mormonerne gjør det.  (Det er disse som er kjent for å bedrive misjonsvirksomhet i Norge.
Humanetisk forbund går ikke fra dør til dør, men har likevel kampanjer som fremmer sitt livssyn.)

Mitt spørsmål blir da:
Hvis organisasjonen Jehovas Vitner hadde vært de som hadde tatt initiativet til et slikt opprop som beskrevet i hovedinnlegget, ville du da signert?

Anonymkode: 99d6d...fed

Hvis Jehovas vitner hadde forlangt at ungene deres skulle gå på religiøst møte i skoletiden, hadde du da reagert?

Jeg er TOTALMOTSTANDER av forkynnende virksomhet som foregår i skoletiden. Hvor vanskelig er dette å forstå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

🤣

For det er mer modent å tro på en annen fantasifigur? 🤪 

Anonymkode: 0c515...2df

Det du kaller fantasi er sannheten for milliarder av mennesker og det vi tror er årsaken til menneskets eksistens. Å vise litt respekt skader ingen, selv ikke arrogante hatefulle ateister.

Blondie65 skrev (4 timer siden):

Hva mener du med dette avsnittet? Kan du utdype?

Se hva jeg svarte på. 

• Liker 1
Skrevet

Dere kristne som har skrevet i denne tråden viser nettopp hvor motbydelig religion er.

Dere mistolker og overdriver for å presse på deres egen agenda, ikke minst dømmende og utrolig nok virke å ha lite nestekjærlighet 😂

Takk for at dere viser Kristendommens bakside. 👏🏻 

Anonymkode: 4fbdf...56d

Vi forsvarer oss naturligvis når dere ateister forsøker å påtvinge deres livssyn og diskriminere kristne.

Ser du heller ikke sier noe på de nedsettende og hatefulle ytringene ateistene kommer med, så du synes kanskje de er helt greie siden de er an av deres egne?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi forsvarer oss naturligvis når dere ateister forsøker å påtvinge deres livssyn og diskriminere kristne.

Ser du heller ikke sier noe på de nedsettende og hatefulle ytringene ateistene kommer med, så du synes kanskje de er helt greie siden de er an av deres egne?

Like lite som jeg beskylder alle kristne for å være fanatiske tullinger fordi noen av dem er det bør du gå kraftig i deg selv med din generaliserende holdning til ateister spesielt og også humanetikere.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Se hva jeg svarte på. 

Det har jeg lest ja, så da gjentar jeg spørsmålet: Kan du utdype hva du mener med at ateister får ting gratis?

Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Like lite som jeg beskylder alle kristne for å være fanatiske tullinger fordi noen av dem er det bør du gå kraftig i deg selv med din generaliserende holdning til ateister spesielt og også humanetikere.

Mine holdninger er basert på erfaring, både egen og indirekte via medier og forumer hvor ateisters hatefulle og arrogante holdninger mot troende viser seg gang på gang. Det er alltid noen unntak, men de fleste ateister viser seg jo å være verre enn religiøse fundamentalister.

• Liker 2
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Det har jeg lest ja, så da gjentar jeg spørsmålet: Kan du utdype hva du mener med at ateister får ting gratis?

Ateistene forventer tydeligvis å få fordelene med religion, altså evig liv, uten at dere vil gjøre noe for det. Slik forstod jeg innlegget jeg svarte på. Var det vanskelig?

• Liker 1
Skrevet
Jdz skrev (1 time siden):

Opprop signert! 

religion-is-like-a-penis.jpg

Du hater religionsfrihetne vår altså? For å utøve sin tro er en del av denne, liker du det ikke står du fritt til å flytte fra Norge med vår frihet og vår kristne kulturarv.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ateistene forventer tydeligvis å få fordelene med religion, altså evig liv, uten at dere vil gjøre noe for det. Slik forstod jeg innlegget jeg svarte på. Var det vanskelig?

Jeg tror ikke på noe evig liv så jeg ser ikke helt hvilke fordeler jeg får "gratis"?

Jeg kan ikke anklages for å få fordeler av noe du tror skal skje og som jeg ikke tror på. Dette er den samme vrangforestillingen som muslimer har når de forbyr andre enn dem selv å lage bilder av profeten. 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du hater religionsfrihetne vår altså? For å utøve sin tro er en del av denne, liker du det ikke står du fritt til å flytte fra Norge med vår frihet og vår kristne kulturarv.

Det er ingen som hindrer deg i å utøve din religion. Men vi forbeholder oss retten til å mene noe om hva som skal skje i skoletiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...