Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan når som helst flytte til Kina eller Nord-Korea om du ikke liker vår kristne kulturarv og vår religionsfrihet.

Anonymkode: 4ddc2...1f5

Jeg kan også bli her og jobbe for å få flere til å være enig med meg, og når vi har flertallet så kan vi til slutt kvitte oss med all gammel overtro. 

Det er nok ikke så lenge til. Noen generasjoner kanskje. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket punkt i grunnloven strider dette mot?.

Vet du egentlig hva ordet militant betyr?. 

Anonymkode: b20c4...ffb

§ 2.

Verdigrunnlaget skal framleis vere den kristne og humanistiske arven vår. Denne grunnlova skal tryggje demokratiet, rettsstaten og menneskerettane.

§ 16.

Alle innbyggjarane i riket har fri religionsutøving. Den norske kyrkja, ei evangelisk-luthersk kyrkje, står ved lag som den norske folkekyrkja og blir stødd som det av staten. Nærare føresegner om kyrkjeskipnaden blir fastsette i lov. Alle trus- og livssynssamfunn skal bli stødde på lik line.

Lærer dere ingenting på skolen lengre? Eller måtte du bare trolle og kverulere litt?

• Liker 1
Skrevet
Guile skrev (Akkurat nå):

Jeg kan også bli her og jobbe for å få flere til å være enig med meg, og når vi har flertallet så kan vi til slutt kvitte oss med all gammel overtro. 

Det er nok ikke så lenge til. Noen generasjoner kanskje. 

Statistikkene viser at du tar feil, andelen ateister vil falle de neste tiårene. Og vår Grunnlov som sikrer religionsfriheten har kommet for å bli. Så du må nok bare flytte om du hater Norge og vår grunnlov.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Statistikkene viser at du tar feil, andelen ateister vil falle de neste tiårene. Og vår Grunnlov som sikrer religionsfriheten har kommet for å bli. Så du må nok bare flytte om du hater Norge og vår grunnlov.

Sitat

Det var 3,7 millioner medlemmer i Den norske kirke i 2018. Det er 16 000 færre enn året før. Siden 2005 har medlemstallet gått ned med 214 000

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/faerre-medlemmer-i-den-norske-kirke--389588

Det går i riktig retning. 🙂

Dessuten kan grunnloven endres hvis flertallet er stort nok... 

Endret av Guile
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Opp mot 25 prosent av befolkningen er ikke-religiøse og tror verken på gud eller andre høyere makter og har ingen hverdagsritualer knyttet til religion, sier Urstad

Kun 25% er altså ateister, resten er kristne eller tror på andre religioner. Men denne minoriteten vil nå påtvinge sitt syn ved å fjerne en allerede frivillig ordning I strid med vår Grunnlov og vår kristne kulturarv og historie.

Hva tenker du om at skolene i Norge arrangerer Eid markering der hele skolen busses til nærmeste moské for bønn og seremoni? 

Stat og kirke er skilt. Det finnes ingen grunn til at kristendom skal favoriseres i skolen.

Likte du ikke ideen min? Ikke jeg heller. Jeg vil at religion skal være en personlig  ting som man vier fritiden sin til.

Så får skole være skole.

Anonymkode: 0c515...2df

• Liker 3
Skrevet
Guile skrev (1 minutt siden):

Færre i DNK, men flere i konservative kristne trossamfunn utenfor, og flere som konverterer til andre religioner. Så dere ateister er og forblir en minoritet, så du må nok flytte om du hater landet vårt og vår grunnlov. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tenker du om at skolene i Norge arrangerer Eid markering der hele skolen busses til nærmeste moské for bønn og seremoni? 

Stat og kirke er skilt. Det finnes ingen grunn til at kristendom skal favoriseres i skolen.

Likte du ikke ideen min? Ikke jeg heller. Jeg vil at religion skal være en personlig  ting som man vier fritiden sin til.

Så får skole være skole.

Anonymkode: 0c515...2df

Skolens oppgave er å lære oss om religion og om vår grunnlov og kulturarv. De som ikke vil kan la være å delta på julegudstjenesten, så enkelt er det faktisk. Militant ateisme må knuses med alle midler.

Skrevet

Færre i DNK, men flere i konservative kristne trossamfunn utenfor, og flere som konverterer til andre religioner. Så dere ateister er og forblir en minoritet, så du må nok flytte om du hater landet vårt og vår grunnlov. 

Orker ikke grave rundt i SSB akkurat nå, men 

Sitat

Sterk økning i andel ikke-troende i Norge

Andelen ikke-troende vokser kraftig, mens andelen troende synker, viser Norsk Monitors kartlegging for 2017.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lQnEo/sterk-oekning-i-andel-ikke-troende-i-norge

Innse det. Religion kommer til å forsvinne, og godt er det. 

Skrevet

Har de ikke en hjerne eller? Blir som å skulle kjempe mot kviser når det finnes kreft... 

Anonymkode: f45da...dc8

• Liker 1
Skrevet
Guile skrev (1 minutt siden):

Innse det. Religion kommer til å forsvinne, og godt er det. 

Men dette har nå snudd, og andelen ateister vil fortsette å falle de neste tiårene. De thar Pew research sine fremskrivinger bekreftet. Det skyldes høyere fødselstall og flere konverteringer blant religiøse. Og innvandring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

§ 2.

Verdigrunnlaget skal framleis vere den kristne og humanistiske arven vår. Denne grunnlova skal tryggje demokratiet, rettsstaten og menneskerettane.

§ 16.

Alle innbyggjarane i riket har fri religionsutøving. Den norske kyrkja, ei evangelisk-luthersk kyrkje, står ved lag som den norske folkekyrkja og blir stødd som det av staten. Nærare føresegner om kyrkjeskipnaden blir fastsette i lov. Alle trus- og livssynssamfunn skal bli stødde på lik line.

Lærer dere ingenting på skolen lengre? Eller måtte du bare trolle og kverulere litt?

Saken dette handler om bryter fremdeles ikke med grunnloven, har du missforstått noe eller hva er det konkret du mener det er som bryter med grunnloven?.

Religionsfrihet betyr også frihet fra religion, skolegudstjenester som det fungerer i dag er ikke i tråd med religionsfriheten.

Anonymkode: b20c4...ffb

• Liker 4
Skrevet

Skolens oppgave er å lære oss om religion og om vår grunnlov og kulturarv. De som ikke vil kan la være å delta på julegudstjenesten, så enkelt er det faktisk. Militant ateisme må knuses med alle midler.

Det er små barn det er snakk om, så det vil ikkje alltid vere enkelt å stå utanfor. Tenk deg ein skuleklasse i ei lita bygd der det kanskje er ein eller to elevar som uteblir frå skulegudsteneste. Skulen skal i teorien tilby eit alternativ opplegg, men det er ikkje alltid tilfelle. 

Anonymkode: a127e...067

• Liker 2
Skrevet

Men dette har nå snudd, og andelen ateister vil fortsette å falle de neste tiårene. De thar Pew research sine fremskrivinger bekreftet. Det skyldes høyere fødselstall og flere konverteringer blant religiøse. Og innvandring. 

Pew resarch? Eg tenkte på situasjonen i Noreg, sidan det er snakk om skulegudsteneste...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Saken dette handler om bryter fremdeles ikke med grunnloven, har du missforstått noe eller hva er det konkret du mener det er som bryter med grunnloven?.

Jo, det diskriminerer mot kristne som bryter med religionsfriheten. Må du ha det inn med enda mindre teskje?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Religionsfrihet betyr også frihet fra religion, skolegudstjenester som det fungerer i dag er ikke i tråd med religionsfriheten.

Nei, frihet fra religion er slik man finner i autoritære undertrykkende regimer. Du må gjerne flytte til Kina om du hater religion, men vi i Norge ønsker å beholde retten til å tro og utøve vår tro.

• Liker 2
Skrevet

Pew resarch? Eg tenkte på situasjonen i Noreg, sidan det er snakk om skulegudsteneste...

Forskningen deres omfatter også Norge og religion her. Her vil andelen ateister fortsette å falle de neste tiårene.

Skrevet

Ateister tror like mye på Gud som på julenissen. Hvis dere ikke har et problem med at barna går på nissefest, bør dere jo heller ikke ha et problem med at de går på en gudstjeneste... Hva er det dere er så redde for? 

Anonymkode: 48e2c...d12

• Liker 2
Skrevet

Forskningen deres omfatter også Norge og religion her. Her vil andelen ateister fortsette å falle de neste tiårene.

Aha. Skal lese meg opp i morgon. Men dersom det er slik at forskarane spår nedgang i ateisme pga innvandring, så kan det vel bety at vi kan vente ein auke i islam, først og fremst? Ikkje framgang for "kristen kulturarv"🙂

• Liker 1
Skrevet

Ateister tror like mye på Gud som på julenissen. Hvis dere ikke har et problem med at barna går på nissefest, bør dere jo heller ikke ha et problem med at de går på en gudstjeneste... Hva er det dere er så redde for? 

Nissen har vel ingen påbud som regulerer korleis vi skal leve liva våre i detalj? Det er nok å vere "snill" for å få gåver. Eit langt bedre forbilde vil eg seie 😊 

Ingen truslar om at barna risikerer at berre dei kristne vennene og familiemedlemmene får vere med til himmelen. 

• Liker 2
Skrevet

Da bør det vel også være helt greit at de innfører frivillig besøk til f.eks. moskeer og synagoger?

Anonymkode: 547f7...00e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nissen har vel ingen påbud som regulerer korleis vi skal leve liva våre i detalj? Det er nok å vere "snill" for å få gåver. Eit langt bedre forbilde vil eg seie 😊 

Ingen truslar om at barna risikerer at berre dei kristne vennene og familiemedlemmene får vere med til himmelen. 

Jo, men hvis Gud ikke finnes er det jo ikke noe poeng i å forsøke å leve «kristent». Og ingen grunn til å være redd for slike «trusler». Den eneste grunnen jeg kan se til å være redd for ikke å komme til himmelen, er jo at man tror det finnes en himmel... 

For øvrig står det i Bibelen at det er nok å tro på Gud, Jesus og Den hellige ånd for å komme til himmelen. Det handler ikke om gjerninger. (I motsetning til hva tilfellet er for nissen.) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...