Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stort sett enig med HEF sitt budskap , da jeg ikke er troende selv.

Men syns de er litt overivrig med denne julegudstjenesten. 

Barna  blir neppe mer eller mindre troende av denne ene dagen  

Var til stede på en avslutning i  Stavanger Domkirke  for flere år siden der elever sang flere  sanger som ikke var kristne , og de hadde  mest fokus på nestekjærlighet  i julen og mindre fokus på jule- evangeliet.

Og så er det nå  strengt tatt  feiring av jul ( " joul"/ solsnu) en tradisjon vi hadde i Norden lenge før kristendommen kom .

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

1. Feil, skolen har ansvar for å lære oss om religioner. Noe de også gjør.

2. Nei,det er helt frivillig. Så om man ikke vil kan man la være.

3. Det er ikke forkynnelse, og som vist i punkt 2 er det helt frivillig.

4. Det gjør de ikke heller.

5. Sant, og det er det sikkert mange som også gjør. Men som vist i punkt 1 har skolen et ansvar for å lære oss om religioner, og spesielt vår kristne kulturarv.

6. Det favoriserer ingen, man lærer om alle religioner på skolen.

Anonymkode: 4ddc2...1f5

Signerer denne!

Man kan velge mellom 2 ting (alternativet må selvsagt være like bra som det andre)

Humanetisk forbund må lære seg å respektere at folk kan ha andre meninger enn dem. På veldig mange skoler ønsker flertallet å beholde skolegudstjenesten. Hvis det ikke hadde vært et alternativ, så er jeg enig i at det er galt, men sånn er det jo ikke. Det er også blitt slik at man melder seg på begge alternativene. Det er slutt på den tiden da man bare måtte melde seg på hvis man ikke skulle i kirken.  Men Humanetisk forbund er bare fornøyd hvis det bare blir akkyrat det alternativet som de synes passer.

Og igjen: Det er IKKE forkynnelse i skolegudstjenester! Decsom sier det, er uvitende om hva en skolegudstjeneste før jul er!

Anonymkode: 5a2e8...283

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er allerede frivillig, det HU ønsker er å diskriminere kristne mens andre religioner skal få fortsette som før.

Nettopp! Sigberer denne!

• Liker 2
Skrevet

Kristen kulturarv meg midt i rasshølet. Gudstjeneste har ingenting i skolen å gjøre. 

Anonymkode: ab559...87e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fjerne hva for alle? Så vidt meg bekjent, så deltar ikke skolebarn i gudstjenester eller tilbedelser av guder i noen annen form enn i skolegudstjenestene. 

Jeg har for øvrig ikke noe imot besøk i kirka, snakk med en prest, på lik linje med besøk i et tempel, en synagoge eller en moske, hvis det er for informasjonens skyld, men jeg syns ikke man skal tilby religiøs tilbedelse i skolesammenheng, uansett hvor "frivillig" det er. Og ja, jeg skriver "frivillig", fordi man vet at sosialt press mange steder vil gjøre dette alt annet enn frivillig. Noe skolen prøver å unngå i alle andre sammenhenger, fordi man ønsker å sveise elever sammen, ikke gjøre det åpenbart hvem som skiller seg ut. 

Anonymkode: 3b913...b8a

Jeg tror ikke ateister har noe problemer ned å føle at de skiller seg ut akkurat. Med  så mye religionskritikk som foregår i samfunnet i dag, så trir heg det heller er kristne som føler at de skiller seg ut. Snart blir det nok flaut å melde seg på skolegudstjenesten tenker jeg. Og da har Humanetisk forbund fått det som de vil

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kristen kulturarv meg midt i rasshølet. Gudstjeneste har ingenting i skolen å gjøre. 

Anonymkode: ab559...87e

Det er et tilbud, og det drives ikke noe forkynning. Det burde være problemfritt for de fleste.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke ateister har noe problemer ned å føle at de skiller seg ut akkurat. Med  så mye religionskritikk som foregår i samfunnet i dag, så trir heg det heller er kristne som føler at de skiller seg ut. Snart blir det nok flaut å melde seg på skolegudstjenesten tenker jeg. Og da har Humanetisk forbund fått det som de vil

Det er akkurat det som er målet deres.

• Liker 1
Skrevet

Lol morsomt at Ts lagde tråden for å klage på anti-kristen og anti-norsk hat kampanje. Også ender det opp med at flere signerer på den😂😂

• Liker 6
Skrevet
Humle Brumle skrev (4 minutter siden):

Lol morsomt at Ts lagde tråden for å klage på anti-kristen og anti-norsk hat kampanje. Også ender det opp med at flere signerer på den😂😂

Folk flest i Norge er ikke troende. Hva hadde TS forventet? :) 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er ateist, ungene får velge selv om de vil være med. Jeg er likevel prinsipielt imot skolegudstjeneste, kirka er åpen hver søndag for de som synes det er viktig at ungene opplever religionsutøvelse, men det er opp til dem (signerte oppropet). Foreløpig drar eldste i kirka fordi vennene gjør det mens yngste blir på skolen.

De er åpenbart ikke opplært til å tro på noen religion, livssyn har ikke særlig plass i familien (muligens litt for liten, yngste hadde blitt flau på skolen da hun ikke hadde fått med seg første søndag i advent, vi hoppet rett på julepynten), men det kan jo endre seg. Jeg synes personlig religiøse mennesker er på samme nivå som folk som tror på krystaller, julenissen og astrologi, men det er ikke noe jeg sier høyt.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/fokk-skolegudstjenester-kampanje-vekker-kraftige-reaksjoner-respektlost/s/12-95-3424055039?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1ph-jchPQ6N-nfuG3GNdqkWR3QECWmg5qh-AsVyaGJI2DckRU4y2iuG8s#Echobox=1607023969

Idag er det helt frivillig å gå på skolegudstjenesten, så om man ikke vil kan man la være. Likevel driver de militante ateistene i Human Etisk Forbund sitt ungdomslag å skal fjerne det med tvang i strid med vår kristne kulturarv. Skammelig og håpløst!

Jeg sier det samme. Fuck skolegudstjenester!

• Liker 3
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (59 minutter siden):

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette, ts.

Har signert oppropet nå!

Her er argumentene:

• Tese 1. Religiøs utøvelse tilhører fritiden
  • Tese 2. Skolegudstjeneste er ekskluderende 
  • Tese 3. Forkynnelse i skolen er feil
  • Tese 4. Barn bør ikke forskjellsbehandles basert på foreldrenes livssyn
  • Tese 5. Man kan besøke kirka på fritiden
  • Tese 6. Offentlige tilbud skal være nøytrale, ikke favorisere en religion eller ett livssyn

Signert

• Liker 3
Skrevet
Humle Brumle skrev (5 minutter siden):

🤣

TS lager også tråder om at  mesteparten av medlemmer av DNK er kristne,  det inspirerer jo bare folk å ta steget å melde seg ut .

Anonymkode: a6cc1...3fb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Er du også imot religionsfrihet?

Nei

Anonymkode: 4fbdf...56d

Skrevet
Humle Brumle skrev (9 minutter siden):

Flere er imot enn for. Det viser at vi har rett i å gå imot dette kristenhatende forslaget som bryter med Norges grunnlov og kulturarv og tradisjoner.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kanskje de heller burde brukt ressursene på å lage et alternativ? 

Anonymkode: 499e5...c79

Alternativet er jo det skolen skal bruke tiden på: matematikk, språk, samfunnsfag, naturfag osv. Er ikke akkurat slik at barna får for mye av dette... hadde ikke skadet med mer fokus på det de faktisk er der for. 

Anonymkode: a3db0...97a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke på noen Gud. Men det er faktisk slik at kristendommen er en sentral del av vår historie og kultur. Hvor mye skade tar man av en gudstjeneste i året?

Klarer virkelig ikke å se problemet. Dette er bare danning.

Endret av Kågebruker
  • Liker 6
Gjest Dr.Oetker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

🤣

TS lager også tråder om at  mesteparten av medlemmer av DNK er kristne,  det inspirerer jo bare folk å ta steget å melde seg ut .

Anonymkode: a6cc1...3fb

Enkelt å melde seg ut . Meldte meg ut for 15 år siden, ikke like enkelt som nå.

https://kirken.no/medlem

Medlemstallet går ned mens befolkningstallet går opp 👍 Andel døpte går ned og  konfirmerte enda mer ned.

https://www.ssb.no/kirke_kostra

393731390_Skjermbilde2020-12-03kl_22_36_48.thumb.png.9585e819052dba12063fda846ff29be9.png

Skrevet
Hedy Lamarr skrev (1 time siden):

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette, ts.

Har signert oppropet nå!

Her er argumentene:

• Tese 1. Religiøs utøvelse tilhører fritiden
  • Tese 2. Skolegudstjeneste er ekskluderende 
  • Tese 3. Forkynnelse i skolen er feil
  • Tese 4. Barn bør ikke forskjellsbehandles basert på foreldrenes livssyn
  • Tese 5. Man kan besøke kirka på fritiden
  • Tese 6. Offentlige tilbud skal være nøytrale, ikke favorisere en religion eller ett livssyn

Signert!

Anonymkode: 8b3a4...aa9

• Liker 3
Skrevet

HEF er også religiøse. De tror at korrumpert vitenskap skal kunne fortelle oss hva som er sant og ikke.

Anonymkode: 8f860...08f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...