AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #21 Skrevet 3. desember 2020 Cuntzilla skrev (1 minutt siden): Takk for tipset, skriver under oppropet Må le når folk bruker begrepet "militante ateister" når det bare er snakk om en skarp penn.. tenker bare på denne: Militant ateisme på sitt beste er det man ser i Kina hvor religiøse drepes og forfølges for sin tro. Det er vel dette Humanistisk Ungdom egentlig ønsker seg, og det begynner med dette forslaget som diskriminerer mot kristne. Anonymkode: 4ddc2...1f5 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #22 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må man fjerne det for alle isåfall, å kun fjerne det for kristne er diskriminering og strider med vår Grunnlov. Vi er ikke en sekulær stat, vår kristne kulturarv er fortsatt nedfelt i Grunnloven og flertallet av nordmenn er kristne. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Fjerne hva for alle? Så vidt meg bekjent, så deltar ikke skolebarn i gudstjenester eller tilbedelser av guder i noen annen form enn i skolegudstjenestene. Jeg har for øvrig ikke noe imot besøk i kirka, snakk med en prest, på lik linje med besøk i et tempel, en synagoge eller en moske, hvis det er for informasjonens skyld, men jeg syns ikke man skal tilby religiøs tilbedelse i skolesammenheng, uansett hvor "frivillig" det er. Og ja, jeg skriver "frivillig", fordi man vet at sosialt press mange steder vil gjøre dette alt annet enn frivillig. Noe skolen prøver å unngå i alle andre sammenhenger, fordi man ønsker å sveise elever sammen, ikke gjøre det åpenbart hvem som skiller seg ut. Anonymkode: 3b913...b8a 7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #23 Skrevet 3. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da må man fjerne det for alle isåfall, å kun fjerne det for kristne er diskriminering og strider med vår Grunnlov. Vi er ikke en sekulær stat, vår kristne kulturarv er fortsatt nedfelt i Grunnloven og flertallet av nordmenn er kristne. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Flertallet av nordmenn står oppført i statskirken av tradisjon og utvitenhet. Under halvparten av nordmenn tror på gud. Og utviklingen går heldigvis videre i en fornuftig retning der. https://forskning.no/religion-universitetet-i-agder-partner/de-fleste-ikke-religiose-er-medlemmer-av-kirken/1223089 Anonymkode: 7c457...3e6 10
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #24 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fjerne hva for alle? Så vidt meg bekjent, så deltar ikke skolebarn i gudstjenester eller tilbedelser av guder i noen annen form enn i skolegudstjenestene. Jeg har for øvrig ikke noe imot besøk i kirka, snakk med en prest, på lik linje med besøk i et tempel, en synagoge eller en moske, hvis det er for informasjonens skyld, men jeg syns ikke man skal tilby religiøs tilbedelse i skolesammenheng, uansett hvor "frivillig" det er. Og ja, jeg skriver "frivillig", fordi man vet at sosialt press mange steder vil gjøre dette alt annet enn frivillig. Noe skolen prøver å unngå i alle andre sammenhenger, fordi man ønsker å sveise elever sammen, ikke gjøre det åpenbart hvem som skiller seg ut. Anonymkode: 3b913...b8a Man besøker andre gudshus enn det kristne. Selve deltakelsen er altså frivillig allerede idag, og burde derfor ikke være noe problem, man driver ikke utøvelse av troen med mindre man vil det selv. Men ateister forsøker å påtvinge sitt syn på andre med bruk av tvang og vold. Anonymkode: 4ddc2...1f5 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #25 Skrevet 3. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Militant ateisme på sitt beste er det man ser i Kina hvor religiøse drepes og forfølges for sin tro. Det er vel dette Humanistisk Ungdom egentlig ønsker seg, og det begynner med dette forslaget som diskriminerer mot kristne. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Dette er jo bare latterlig. De vil fjerne dette fra skolen, og er for religionsfrihet - og ja, da er de jo som i Kina - verdens største diktatur. Saklig.. Anonymkode: 7c457...3e6 9
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #26 Skrevet 3. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Man besøker andre gudshus enn det kristne. Selve deltakelsen er altså frivillig allerede idag, og burde derfor ikke være noe problem, man driver ikke utøvelse av troen med mindre man vil det selv. Men ateister forsøker å påtvinge sitt syn på andre med bruk av tvang og vold. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Det som ikke er noe problem, er å gå i kirken på fritiden, for de som ønsker det. Anonymkode: 7c457...3e6 3
Gjest Blondie65 Skrevet 3. desember 2020 #27 Skrevet 3. desember 2020 Hedy Lamarr skrev (20 minutter siden): Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette, ts. Har signert oppropet nå! Her er argumentene: Tese 1. Religiøs utøvelse tilhører fritiden Tese 2. Skolegudstjeneste er ekskluderende Tese 3. Forkynnelse i skolen er feil Tese 4. Barn bør ikke forskjellsbehandles basert på foreldrenes livssyn Tese 5. Man kan besøke kirka på fritiden Tese 6. Offentlige tilbud skal være nøytrale, ikke favorisere en religion eller ett livssyn Jeg har også signert. Jeg hadde ikke fått med meg denne kampanjen så for meg er det også tusen takk til TS.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #28 Skrevet 3. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Men ateister forsøker å påtvinge sitt syn på andre med bruk av tvang og vold. Oi, lest historiefaget mye eller? Vet du hvordan kristendommen ble innført i Norge for eksempel? Anonymkode: 7c457...3e6 5
Cuntzilla Skrevet 3. desember 2020 #29 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Militant ateisme på sitt beste er det man ser i Kina hvor religiøse drepes og forfølges for sin tro. Det er vel dette Humanistisk Ungdom egentlig ønsker seg, og det begynner med dette forslaget som diskriminerer mot kristne. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Ærlig talt. Ta deg sammen. Å ville fjerne gudstjenester fra skolen er ikke i nærheten av å drepe noen Dette er ikke diskriminering. Folk kan vel gå i kirken så mye de vil på fritiden. 7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #30 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flertallet av nordmenn står oppført i statskirken av tradisjon og utvitenhet. Under halvparten av nordmenn tror på gud. Og utviklingen går heldigvis videre i en fornuftig retning der. https://forskning.no/religion-universitetet-i-agder-partner/de-fleste-ikke-religiose-er-medlemmer-av-kirken/1223089 Anonymkode: 7c457...3e6 Opp mot 25 prosent av befolkningen er ikke-religiøse og tror verken på gud eller andre høyere makter og har ingen hverdagsritualer knyttet til religion, sier Urstad Kun 25% er altså ateister, resten er kristne eller tror på andre religioner. Men denne minoriteten vil nå påtvinge sitt syn ved å fjerne en allerede frivillig ordning I strid med vår Grunnlov og vår kristne kulturarv og historie. Anonymkode: 4ddc2...1f5 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #31 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo bare latterlig. De vil fjerne dette fra skolen, og er for religionsfrihet - og ja, da er de jo som i Kina - verdens største diktatur. Saklig.. Anonymkode: 7c457...3e6 Det er første steget i den retningen, de vil bruke tvang for å påtvinge ateismen på flertallet og nekte oss å utøve vår tro. Anonymkode: 4ddc2...1f5 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #32 Skrevet 3. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Opp mot 25 prosent av befolkningen er ikke-religiøse og tror verken på gud eller andre høyere makter og har ingen hverdagsritualer knyttet til religion, sier Urstad Kun 25% er altså ateister, resten er kristne eller tror på andre religioner. Men denne minoriteten vil nå påtvinge sitt syn ved å fjerne en allerede frivillig ordning I strid med vår Grunnlov og vår kristne kulturarv og historie. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Du må jo lese da, det står til og med som en overskrift. – Tallene viser at under halvparten av befolkningen i Norge tror på Gud. Anonymkode: 7c457...3e6 7
SoWhat? Skrevet 3. desember 2020 #33 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flertallet av nordmenn står oppført i statskirken av tradisjon og utvitenhet. Under halvparten av nordmenn tror på gud. Og utviklingen går heldigvis videre i en fornuftig retning der. https://forskning.no/religion-universitetet-i-agder-partner/de-fleste-ikke-religiose-er-medlemmer-av-kirken/1223089 Anonymkode: 7c457...3e6 Snakk om å undervurdere folk. "Av uvitenhet" Jeg tror nok de fleste godt vet at de kan melde seg ut gitt. Syns ateister kan slutte med de opposisjonelle gangene sine og konsentrere seg om sitt eget livssyn. Det er helt frivillig å være på skolegudtjeneste. 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #34 Skrevet 3. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Det er første steget i den retningen, de vil bruke tvang for å påtvinge ateismen på flertallet og nekte oss å utøve vår tro. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Ja, slik som kristendommen ble påtvunget de i landet når den kom? Anonymkode: 7c457...3e6 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #35 Skrevet 3. desember 2020 Just now, SoWhat? said: Snakk om å undervurdere folk. "Av uvitenhet" Jeg tror nok de fleste godt vet at de kan melde seg ut gitt. Syns ateister kan slutte med de opposisjonelle gangene sine og konsentrere seg om sitt eget livssyn. Det er helt frivillig å være på skolegudtjeneste. Det har vært mangt en sak der folk har blitt overrasket over å få valgkort til kirkevalg i posten. Read the news.. Anonymkode: 7c457...3e6 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #36 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må jo lese da, det står til og med som en overskrift. – Tallene viser at under halvparten av befolkningen i Norge tror på Gud. Anonymkode: 7c457...3e6 Du må lese mer enn overskriften Anonymkode: 4ddc2...1f5 2
Gjest Blondie65 Skrevet 3. desember 2020 #37 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Militant ateisme på sitt beste er det man ser i Kina hvor religiøse drepes og forfølges for sin tro. Det er vel dette Humanistisk Ungdom egentlig ønsker seg, og det begynner med dette forslaget som diskriminerer mot kristne. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Det du gjør er å si at ateisme er å være fanatisk antireligiøs der man ønsker å forfølge folk for deres tro. Det er piss, og det kan du slutte med. Like lite som at alle kristne driver med forfølgelse av ikke-kristne er det en slik fellesnevner for ateister. Og det er IKKE å forfølge den kristne tro å be utøverne av religionen vennligst gjøre det i kirken sin på fritiden.
Silva Pluvialis Skrevet 3. desember 2020 #38 Skrevet 3. desember 2020 (endret) Dette er bare trist. Jeg har ikke så mye mer å si. Endret 3. desember 2020 av Uatskillelig
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #39 Skrevet 3. desember 2020 Blondie65 skrev (2 minutter siden): Det du gjør er å si at ateisme er å være fanatisk antireligiøs der man ønsker å forfølge folk for deres tro. Det er piss, og det kan du slutte med. Like lite som at alle kristne driver med forfølgelse av ikke-kristne er det en slik fellesnevner for ateister. Og det er IKKE å forfølge den kristne tro å be utøverne av religionen vennligst gjøre det i kirken sin på fritiden. Det er sannheten, det ser vi både med dette forslaget, og i ateismens ekstreme form i Kina hvor religiøse drepes og forfølges fordi statsateistene vil fjerne religion. Anonymkode: 4ddc2...1f5 2
SoWhat? Skrevet 3. desember 2020 #40 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har vært mangt en sak der folk har blitt overrasket over å få valgkort til kirkevalg i posten. Read the news.. Anonymkode: 7c457...3e6 Hvor da? Der folk er veldig uopplyste? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå