Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
tånegla skrev (3 timer siden):

Mine unger måtte vaske biblioteket på skolen når resten av ungene var i kirken.  Skolen hadde ikke noe alternativt opplegg i håp om at elevene skulle syntes det var så kjipt at de heller ble kirkegjengere.  Vet også om en skole som hadde så bra alternativ til kirke at de fleste elevene ville være igjen på skolen. Det ble et problem, så året etter var det alternative opplegget stillelesning, det fikk opp antall kirkegjengere. 

"Frivillig". 

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Uatskillelig skrev (40 minutter siden):

Hvorfor det?

Jeg gikk på kristen privatskole på ungdomsskolen, og det var noe spesielt med den skolen, altså. Mye mer relasjonelle voksne som delte av sitt eget liv og skapte emosjonelle bånd til sine elever. Vi delte tro, bibelvers, taler, sang, bønn og vitnesbyrd. Det er mange lærere derifra som er med meg i hjertet. De var rett og slett utrolig omsorgsfulle på en helt annen måte enn det jeg har opplevd på andre skoler. De var mer personlige, delte mer av seg selv, og vi ble kjent på en annen måte. Det fikk en helt annen dimensjon, et åndelig preg, og vi kom mye tettere på de voksne. Ville aldri vært det foruten.

Så fint for deg.

Men det endrer ikke mitt syn på saken at du hadde det fint på en kristen skole fordi jeg mener at forkynnende virksomhet overhodet ikke skal foregå i skoletiden. 

Gjest Blondie65
Skrevet
Hannah80 skrev (28 minutter siden):

Mente egentlig bare Gudstjenesten i regi av skolen. Er ikke redd for at guttungen blir omvendt den timen i året.  Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å gå i kirken. Selv jeg som voksen, har problemer med å holde meg våken gjennom en hel preken😴😴

Da har jeg et spørsmål til deg: Hvorfor skal det arrangeres noe som er så kjedelig i skoletiden - kun slått av å fungere som vaktmester eller stirre i tapetet slik enkelte skoler praktiserer? Hvorfor i all verden skal ikke denne halve skoledagen som går med til dette tullet brukes til undervisning i stedet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 14.24):

Du hater religionsfrihetne vår altså? For å utøve sin tro er en del av denne, liker du det ikke står du fritt til å flytte fra Norge med vår frihet og vår kristne kulturarv.

Anonymkode: 4ddc2...1f5

Vår kristne kulturarv? Er det når vi feirer de gamle norrøne merkedagene i kristen kontekst, som Jul? 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det at noe "er en del av vår kulturarv" er ikke et argument hvis arven er noe negativt. Kulturarven vår er også organisert plyndring, voldtekt og drap, men vi driver ikke med det lenger heller. 

Endret av Aliquis
  • Liker 3
Skrevet
Hannah80 skrev (44 minutter siden):

Jeg er ikke kristen. Men har overhodet ikke noe i mot at guttungen deltar på skolegudstjeneste. Ingen som har tatt skade av et Gudsord;)

Godt å høre! Behøver ikke å bli fanatisk selv om man ikke tror selv,

• Liker 1
Skrevet
Uatskillelig skrev (1 time siden):

Gud finnes, så kristendommen kommer aldri til å forsvinne.

Kan du gi meg håndfast, vitenskapelig, etterprøvbar dokumentasjon  på det? At Gud finnes, altså? Jeg skjønner at han finnes i troen din, men jeg mener utover det. Hvilken dokumentasjon kan du gi meg som ikke-troende på at Gud eksisterer?

Anonymkode: 98c69...1b8

• Liker 4
Skrevet
Aliquis skrev (12 minutter siden):

Det at noe "er en del av vår kulturarv" er ikke et argument hvis arven er noe negativt. Kulturarven vår er også organisert plyndring, voldtekt og drap, men vi driver ikke med det lenger heller. 

The good old days når "armert" sightseeing ikke var så stigmatiserende,  det er noe med at verden forandrer seg over tid, nå er tiden kommet for at religion bør være en personlig greie og staten mest mulig sekulær, 

• Liker 1
Skrevet
Chiyo skrev (5 timer siden):

Religiøse kristne er en minoritet i Norge, likevel skal de grine seg til at alle skal gjøre som dem hvert år. Hvis noen sier imot respekterer man ikke religionen deres. 

Nei, vi er flertallet. Dere ateister er mindretallet i Norge og i verden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ateistene gjør seg ikke fortjent til respekt med hatpratet og ønsket deres om å diskriminere kristne gjennom å forby noe som er helt frivillig å delta på.

Forby? Kjære deg, å skille skole og relgion er ikke et forbud, dere står fritt til å drive med galskapen deres på fritiden 😊

Anonymkode: 9567a...471

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, vi er flertallet. Dere ateister er mindretallet i Norge og i verden.

Ateister er mindretall i verden, ikke i Norge. Du kan ikke stole på antall medlemmer til den norske kirke. Jeg er også medlem, jeg ble det automatisk når jeg ble født og meldte meg aldri ut. Selv om mange nordmenn er medlem av kirken, så betyr det ikke at de ikke er ateister.

Dessuten spiller det ikke noe rolle da vi ateister ikke tvinger kristne barn med på human-etisk forbund samlinger. Mine foreldre var aldri religiøse, vi dro aldri i kirken (med unntak av dåp, bryllup og begravelse), vi snakket aldri om gud og Jesus, vi leste aldri bibelen. Likevel tvang skolen min meg til å gå i kirken mot min vilje til jul og påske i flere år, og skolen bortkastet tiden min med å kutte ned på undervisning slik at de kunne tvinge oss til å lære oss kristne sanger som vi måtte fremføre på skolen. Jeg ble tvunget til å gå ned kirkegolvet med en jævla palme og synge Hossianna Davids sønn. Var det noe jeg ville? Nei. Kunne jeg tenkt meg å gjøre andre ting? Ja. Ga jeg beskjed til skolen min om at jeg ikke ønsket å delta i deres kristne indoktrinering? Flere ganger. 

Så ikke tro at dere blir angrepet når noen foreslår at kristne kan gå i kriken på deres egen tid, isteden for å ta en hel skole med barn med seg i kirken. Hvis gudstjenester er viktige, så kan foreldre ta med seg barna sine til kirken selv. Det er nok av barn som blir tatt med i kirken gjennom tvang, eller som blir straffet med vaskejobber fordi de våget å be om et alternativt opplegg. Dere er ikke ofre. Du har rett til å gå i kirken, du har rett til å be og lese din bibel, men dere har ikke rett til å tvinge religionen deres på andre mennesker. 

Endret av Chiyo
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forby? Kjære deg, å skille skole og relgion er ikke et forbud, dere står fritt til å drive med galskapen deres på fritiden 😊

Dere vil forby en frivillig aktivitet i skolen som ikke skader noen andre.

• Liker 1
Skrevet
Chiyo skrev (13 minutter siden):

Ateister er mindretall i verden, ikke i Norge.

Feil, dere er mindretallet her også.

Skrevet
Chiyo skrev (14 minutter siden):

Du har rett til å gå i kirken, du har rett til å be og lese din bibel, men dere har ikke rett til å tvinge religionen deres på andre mennesker. 

Det gjør vi ikke heller, julegudstjenesten er 100% frivillig og inkludert i antallet timer per skoleår. Det er ateistene som vil bruke tvang og forby noe som ikke skader dem.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal kristendom og tro pushes så hardt på folk? Jeg har aldri banket på døren til noen å villet fortelle de om det humanetiske forbud! Og det kunne aldri falt meg inn å pushe mitt syn så hardt på andre heller! Hvorfor blir det full oppstandelse (bokstavelig talt) på at de vil skille skole og relgion, HVORFOR er det i det hele tatt et problem?? 

Jeg er så lei! Er dette virkelig hvor vi er kommet? Tvinge folk til å tro, tilbe og gå i kirken? Kan ikke alle bare få gjøre som de vil? Hvorfor må alle andre være troende på grunn av at dere er det? Om Gud finnes (ingen guder finnes) er ikke det nok for dere at dere tror også kan vi andre havne i helvette når den tid kommer. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er så lei! Er dette virkelig hvor vi er kommet? Tvinge folk til å tro, tilbe og gå i kirken? Kan ikke alle bare få gjøre som de vil? Hvorfor må alle andre være troende på grunn av at dere er det? Om Gud finnes (ingen guder finnes) er ikke det nok for dere at dere tror også kan vi andre havne i helvette når den tid kommer. 

Det er ikke tvang, gudstjenesten er helt frivillig og om man ikke vil kan man gjøre skolearbeid istedetfor. Hvorfor må dere hele tiden ty til løgner?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke tvang, gudstjenesten er helt frivillig og om man ikke vil kan man gjøre skolearbeid istedetfor. Hvorfor må dere hele tiden ty til løgner?

Gi meg én god grunn til at det skal drives forkynnende virksomhet i skoletiden. 

Anonymkode: f6093...87a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gi meg én god grunn til at det skal drives forkynnende virksomhet i skoletiden. 

Anonymkode: f6093...87a

Det er helt frivillig, de som ikke ønsker kan la være. Det er heller ikke mye om noe forkynnelse i denne julegudstjenesten.

Hvorfor dette behovet for å tvinge andre til  å gjøre som dere blant humanister og ateister? Ikke mye av den toleransen dere hevder dere har der gitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om det allerede virkelig er frivillig hvorfor er det da er problem at man skal skille skole og kirken? Dersom det er så frivillig hva er problemet med at det ikke blir lagt opp til gudstjenester i skoletid men heller foreldres ansvar å ta med barna i kriken på fritiden. 

Vi tyr ikke til løgner, hvorfor må dere pushe tro så forbanna hardt på andre? Kan dere ikke bare tro i fred og la folk være? Hvorfor skal dere tvinge troen på folk? Det er absolutt ingen grunn til å prakke galskapen på andre. Kan dere ikke bare være fornøyd med at dere tror og at det er det viktigste? 

Jeg er lei at alle skal pushe egen tro og meninger på andre, folk får gjøre opp en egen mening uten å bli tvunget. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt frivillig, de som ikke ønsker kan la være. Det er heller ikke mye om noe forkynnelse i denne julegudstjenesten.

Hvorfor dette behovet for å tvinge andre til  å gjøre som dere blant humanister og ateister? Ikke mye av den toleransen dere hevder dere har der gitt.

Vi vil da for faen bare bli kvitt at kristendom implementeres i skolen.. få det inn i nøtta, nå har du fått forklaringer i hue å ræva. 

Kristendom skal undervises på lik linje med islam og hinduisme i faget RLE. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...