tånegla Skrevet 8. desember 2020 #221 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De går ikke glipp av noe, det er inkludert i antallet timer man har vært år. Det er også helt frivillig, så sammenligningen din gir ingen mening. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Mine unger måtte vaske biblioteket på skolen når resten av ungene var i kirken. Skolen hadde ikke noe alternativt opplegg i håp om at elevene skulle syntes det var så kjipt at de heller ble kirkegjengere. Vet også om en skole som hadde så bra alternativ til kirke at de fleste elevene ville være igjen på skolen. Det ble et problem, så året etter var det alternative opplegget stillelesning, det fikk opp antall kirkegjengere. 2
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #222 Skrevet 8. desember 2020 tånegla skrev (2 timer siden): Mine unger måtte vaske biblioteket på skolen når resten av ungene var i kirken. Skolen hadde ikke noe alternativt opplegg i håp om at elevene skulle syntes det var så kjipt at de heller ble kirkegjengere. Vet også om en skole som hadde så bra alternativ til kirke at de fleste elevene ville være igjen på skolen. Det ble et problem, så året etter var det alternative opplegget stillelesning, det fikk opp antall kirkegjengere. Da er dette åpenbart et ledelses problem på den aktuelle skolen. Dette ville jeg tatt opp med opplæringsansvarlig i kommunen/fylket det gjelder. (Mao hadde jeg dritte i å gå full tjenestevei) Har rett nok en gang fått et barn som gikk hjem da skolen nektet for at hen skulle få slippe kirken (etter eget ønske og det var skolen informert om) siden andre søsken skulle i kirken. Da krevde jeg et oppklaringsmøte, og det har kun skjedd den ene gangen. 1
Silva Pluvialis Skrevet 8. desember 2020 #223 Skrevet 8. desember 2020 Guile skrev (På 3.12.2020 den 23.48): Innse det. Religion kommer til å forsvinne, og godt er det. Gud finnes, så kristendommen kommer aldri til å forsvinne.
Gjest Optimo Skrevet 8. desember 2020 #224 Skrevet 8. desember 2020 Uatskillelig skrev (Akkurat nå): Gud finnes, så kristendommen kommer aldri til å forsvinne. Det kommer nok alltid til å være noen små grupper med troende her og der som driver med sitt. Målet må være at storsamfunnet ikke merker noe til det. Dit kommer vi nok med tiden.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #225 Skrevet 8. desember 2020 Uatskillelig skrev (7 minutter siden): Gud finnes, så kristendommen kommer aldri til å forsvinne. *kremt* Jeg tror jeg dessverre må skuffe deg her nå, unge frøken... Anonymkode: cb120...753 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #226 Skrevet 8. desember 2020 Vi burde gå tilbake til opprinnelsen for begrepet Jul, og feire at sola "snur". Tusser og troll hører eventyrene til. Anonymkode: 64508...dfe 1
Silva Pluvialis Skrevet 8. desember 2020 #227 Skrevet 8. desember 2020 (endret) Blondie65 skrev (På 4.12.2020 den 12.45): Hvis Jehovas vitner hadde forlangt at ungene deres skulle gå på religiøst møte i skoletiden, hadde du da reagert? Jeg er TOTALMOTSTANDER av forkynnende virksomhet som foregår i skoletiden.J Hvor vanskelig er dette å forstå? Hvorfor det? Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel
tånegla Skrevet 8. desember 2020 #228 Skrevet 8. desember 2020 Fru Uperfekt skrev (26 minutter siden): Da er dette åpenbart et ledelses problem på den aktuelle skolen. Dette ville jeg tatt opp med opplæringsansvarlig i kommunen/fylket det gjelder. (Mao hadde jeg dritte i å gå full tjenestevei) Har rett nok en gang fått et barn som gikk hjem da skolen nektet for at hen skulle få slippe kirken (etter eget ønske og det var skolen informert om) siden andre søsken skulle i kirken. Da krevde jeg et oppklaringsmøte, og det har kun skjedd den ene gangen. Dette er et problem ved de fleste skoler. Ledelsen vil ikke eller forstår ikke hva som kreves ifht. Lovverket når det gjelder informasjon, påmelding og alternativt opplegg. Når skoleledelsen og kommunen ikke evner å følge lovverket, blir det murring blant både humanister og andre ikke kristne. 1
Hannah80 Skrevet 8. desember 2020 #229 Skrevet 8. desember 2020 Jeg er ikke kristen. Men har overhodet ikke noe i mot at guttungen deltar på skolegudstjeneste. Ingen som har tatt skade av et Gudsord;) 1
tånegla Skrevet 8. desember 2020 #230 Skrevet 8. desember 2020 Uatskillelig skrev (5 minutter siden): Hvorfor det? Jeg gikk på kristen privatskole på ungdomsskolen, og det var noe spesielt med den skolen, altså. Mye mer relasjonelle voksne som delte av sitt eget liv og skapte emosjonelle bånd til sine elever. Vi delte tro, bibelvers, taler, sang, bønn og vitnesbyrd. Det er mange lærere derifra som er med meg i hjertet. De var rett og slett utrolig omsorgsfulle på en helt annen måte enn det jeg har opplevd på andre skoler. De var mer personlige, delte mer av seg selv, og vi ble kjent på en annen måte. Det fikk en helt annen dimensjon, et åndelig preg, og vi kom mye tettere på de voksne. Ville aldri vært det foruten. Så fordi du har den opplevelsen av den skolen du gikk på så skal alle føle som deg? Jeg kunne kommet med nok av eksempler som illustrerer det motsatte av dine opplevelser. Men det hører ikke til denne tråden. Religion er en privatsak, hva du gjør trenger du ikke prakke på andre. 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #231 Skrevet 8. desember 2020 Hannah80 skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke kristen. Men har overhodet ikke noe i mot at guttungen deltar på skolegudstjeneste. Ingen som har tatt skade av et Gudsord;) Kan du bevise at ingen har tatt skade av et Gudsord? Tvangskristning, misjonering og drap i Guds navn er vel fortsatt et problem i verden. Anonymkode: e84fe...d96 2
Hannah80 Skrevet 8. desember 2020 #232 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du bevise at ingen har tatt skade av et Gudsord? Tvangskristning, misjonering og drap i Guds navn er vel fortsatt et problem i verden. Anonymkode: e84fe...d96 Mente egentlig bare Gudstjenesten i regi av skolen. Er ikke redd for at guttungen blir omvendt den timen i året. Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å gå i kirken. Selv jeg som voksen, har problemer med å holde meg våken gjennom en hel preken😴😴 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #233 Skrevet 8. desember 2020 tånegla skrev (10 minutter siden): Dette er et problem ved de fleste skoler. Ledelsen vil ikke eller forstår ikke hva som kreves ifht. Lovverket når det gjelder informasjon, påmelding og alternativt opplegg. Når skoleledelsen og kommunen ikke evner å følge lovverket, blir det murring blant både humanister og andre ikke kristne. Har du noe som underbygger den påstanden om at det er er problem ved de fleste skoler?
Gjest 123 eller noe Skrevet 8. desember 2020 #234 Skrevet 8. desember 2020 Vår kristne kulturarv?? Ja det sa sikkert forfedrene våre i vikingtiden også, da landet ble tvangskristnet og de utslettet omtrent alt som er av vår opprinnelige kultur.
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #235 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du bevise at ingen har tatt skade av et Gudsord? Tvangskristning, misjonering og drap i Guds navn er vel fortsatt et problem i verden. Anonymkode: e84fe...d96 Det stemmer at flere steder blir religion brukt som et maktmidell men er ikke det som diskuteres her. Er en tråd om 1 gudstjeneste i året
Gjest 123 eller noe Skrevet 8. desember 2020 #236 Skrevet 8. desember 2020 Hannah80 skrev (11 minutter siden): Jeg er ikke kristen. Men har overhodet ikke noe i mot at guttungen deltar på skolegudstjeneste. Ingen som har tatt skade av et Gudsord;) Ingen skal noensinne fortelle guttungen her iallfall at han må tro på dette for å se oss igjen etter døden, ellers kan han dra til helvete. Virkelig. Sånn var min barndom, og jeg ble ofte redd hver søndag!
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #237 Skrevet 8. desember 2020 Uatskillelig skrev (18 minutter siden): Hvorfor det? Jeg gikk på kristen privatskole på ungdomsskolen, og det var noe spesielt med den skolen, altså. Mye mer relasjonelle voksne som delte av sitt eget liv og skapte emosjonelle bånd til sine elever. Vi delte tro, bibelvers, taler, sang, bønn og vitnesbyrd. Det er mange lærere derifra som er med meg i hjertet. De var rett og slett utrolig omsorgsfulle på en helt annen måte enn det jeg har opplevd på andre skoler. De var mer personlige, delte mer av seg selv, og vi ble kjent på en annen måte. Det fikk en helt annen dimensjon, et åndelig preg, og vi kom mye tettere på de voksne. Ville aldri vært det foruten. Er helt greit med utøvelse av religion på en privat skole men prinsipielt bør den offentlige skolen være relgionsfri.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #238 Skrevet 8. desember 2020 Just now, skruttveig said: Vår kristne kulturarv?? Ja det sa sikkert forfedrene våre i vikingtiden også, da landet ble tvangskristnet og de utslettet omtrent alt som er av vår opprinnelige kultur. Dette handler openbart ikke om religion men heller om bitre misfornøyd folk som kler seg i religiøs drakt og bruker den som dekning til hat og vold. Folk som Jesu ville sikkert kastet ut av tempelet. Anonymkode: c9cdd...95d
Chiyo Skrevet 8. desember 2020 #239 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 21.30): https://www.nettavisen.no/nyheter/fokk-skolegudstjenester-kampanje-vekker-kraftige-reaksjoner-respektlost/s/12-95-3424055039?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1ph-jchPQ6N-nfuG3GNdqkWR3QECWmg5qh-AsVyaGJI2DckRU4y2iuG8s#Echobox=1607023969 Idag er det helt frivillig å gå på skolegudstjenesten, så om man ikke vil kan man la være. Likevel driver de militante ateistene i Human Etisk Forbund sitt ungdomslag å skal fjerne det med tvang i strid med vår kristne kulturarv. Skammelig og håpløst! Anonymkode: 4ddc2...1f5 Religiøse kristne er en minoritet i Norge, likevel skal de grine seg til at alle skal gjøre som dem hvert år. Hvis noen sier imot respekterer man ikke religionen deres. Fra artikkelen: Sitat Det er ganske respektløst overfor norske elever å forvente at de skal ønske å bli med i et gudshus og tilbe en gud, spesielt når under halvparten av befolkningen tilhører den religionen, sier han. – Men det er vel en frivillig ordning? – I teorien er det frivillig. Og alle skoler er pålagt å ha likeverdige opplegg. Men jeg har hørt altfor mange historier om at det ikke følges overhodet. I stedet blir elever satt til å plukke søppel, lese bibelen eller fjerne tyggis fra pultene. Da jeg gikk på ungdomsskolen ga jeg beskjed om at jeg ikke ville i kirken på gudstjeneste. Jeg fikk kjeft og ble informert om at jeg ikke hadde et valg. Dette var vel rundt 2005/2006. Det var ikke før jeg begynte på videregående det faktisk ble frivillig å gå til kirken, men det var en julekonsert ikke gudstjeneste. Bare sanger, ingen forkynnelse. Men gjennom hele barneskolen og ungdomsskolen opplevde jeg forsøk på kristen indoktrinering fra skolen. Så jeg kan godt forstå at de er litt krass når de gir beskjed om at «nå er det nok». 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #240 Skrevet 8. desember 2020 Chiyo skrev (1 minutt siden): Religiøse kristne er en minoritet i Norge, likevel skal de grine seg til at alle skal gjøre som dem hvert år. Hvis noen sier imot respekterer man ikke religionen deres. Fra artikkelen: Da jeg gikk på ungdomsskolen ga jeg beskjed om at jeg ikke ville i kirken på gudstjeneste. Jeg fikk kjeft og ble informert om at jeg ikke hadde et valg. Dette var vel rundt 2005/2006. Det var ikke før jeg begynte på videregående det faktisk ble frivillig å gå til kirken, men det var en julekonsert ikke gudstjeneste. Bare sanger, ingen forkynnelse. Men gjennom hele barneskolen og ungdomsskolen opplevde jeg forsøk på kristen indoktrinering fra skolen. Så jeg kan godt forstå at de er litt krass når de gir beskjed om at «nå er det nok». Kristne skulle ikke hatt lov til å undervise i religionsfag. Anonymkode: 64508...dfe 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå