AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #201 Skrevet 8. desember 2020 tånegla skrev (28 minutter siden): Problemet er vel egentlig at de fleste skoler ikke klarer å tilrettelegge alternativt opplegg for dem som ikke vil i kirken. Julegudstjeneste eller gudstjeneste i sin helhet er forkynnende, dermed har det ikke noe i skolen å gjøre. Skal man i kirken/moskeen/tempelet kan man gjøre det i fritiden. De som er så opptatt av kristen kulturarv kan ordne dette selv for sine barn, ikke overlate slikt til skoleverket. Da må Grunnloven endres isåfall, for den sikrer vår kristne kulturarv og dermed også at skolen har ansvaret for å lære opp barna om den sammen med andre religioner. De som ikke vil kan gjøre skolearbeid istedenfor. Helt problemfritt for alle utenom intolerante humanister. Anonymkode: 4ddc2...1f5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #202 Skrevet 8. desember 2020 Religion er galskap og roten til mye vondt! Det er absurd at mennesker den dag i dag tilber guder og tror at en høyere makt bestemmer om du er god eller ikke. Mennesket skal ikke leve for en Gud men for seg selv og andre. All religion er utdatert og alle mennesker skal aksepteres for dem de er. Religion har i dag blitt til at tusenvis av mennesker føler seg ekskludert på et eller annet vis. Gud skal liksom elske alle!, unntatt homofile og de som synder. Vi lever i 2020, det er på tide at vi legger vekk troen på noe større enn oss selv og fokuserer på å være gode mennesker som kjemper for likeverd og menneskerettigheter uavhengig av kjønn, etnisitet og hudfarge. Mennesket er ikke alltid godt men det kan forandres. Vi må ha tro på mennesket og ikke en Gud. Alle mennesker er født like. Her er en liten tanke til religiøse: J.K Rowling skapte et helt univers i sitt eget hode, hvorfor kan ikke da Bibelen og Koranen være rett å slett er stykke fantasi og fiksjon fra datidens skribenter? Mennesket har alltid trengt håp og behov for å føle at de er en del av noe større enn seg selv. Uansett er det ganske absurd å vie tid og energi til en Gud som ikke finnes. Det er på høy tide at skole og religion skilles! Kristendom burde undervises på lik linje som både norrøn mytologi og islam i RLE. Vi henger igjen i en merkelig tid hvor mindre å mindre folk blir religiøse og det eneste som gjenstår for mange er tradisjoner. For det er tradisjon med dåp, konfirmasjon og bryllup. Kirken og kristendommen er på vei til å bli et spøkelse og den tiden er hjertelig velkommen! Takk TS for at du gjorde meg oppmerksom på dette oppropet så jeg fikk signert 😊 Anonymkode: 9567a...471 3
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #203 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 21.30): https://www.nettavisen.no/nyheter/fokk-skolegudstjenester-kampanje-vekker-kraftige-reaksjoner-respektlost/s/12-95-3424055039?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1ph-jchPQ6N-nfuG3GNdqkWR3QECWmg5qh-AsVyaGJI2DckRU4y2iuG8s#Echobox=1607023969 Idag er det helt frivillig å gå på skolegudstjenesten, så om man ikke vil kan man la være. Likevel driver de militante ateistene i Human Etisk Forbund sitt ungdomslag å skal fjerne det med tvang i strid med vår kristne kulturarv. Skammelig og håpløst! Anonymkode: 4ddc2...1f5 Jeg er prinsipielt imot relgionslære i den offentlige skolen, men synes likevel at den ordningen som er nå er ok. Vi får slipper som skal fylles ut, noen av barna mine ønsker å være med i kirken og andre ikke så da gjør vi det slik.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #204 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi henger igjen i en merkelig tid hvor mindre å mindre folk blir religiøse og det eneste som gjenstår for mange er tradisjoner. For det er tradisjon med dåp, konfirmasjon og bryllup. Kirken og kristendommen er på vei til å bli et spøkelse og den tiden er hjertelig velkommen! Feil, kristendommen er kommet for å bli, flere melder seg ut av DNK og går inn i mer konservative skikkelige kristne trossamfunn, mens andelen ateister ventes å falle de neste tiårene. Og godt er det. At du mener religion ikke stemmer gjør det ikke til sannheten, for milliarder av mennesker i verden er det sannheten, dere ateister er en minoritet og bør vise litt mer respekt og ydmykhet overfor flertallet. Anonymkode: 4ddc2...1f5
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #205 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 21.52): Flertallet av nordmenn står oppført i statskirken av tradisjon og utvitenhet. Under halvparten av nordmenn tror på gud. Og utviklingen går heldigvis videre i en fornuftig retning der. https://forskning.no/religion-universitetet-i-agder-partner/de-fleste-ikke-religiose-er-medlemmer-av-kirken/1223089 Anonymkode: 7c457...3e6 Noen står der og, ene og alene for at de heller vil at DNK skal få kirkeskatten fremfor HEF. 1
tånegla Skrevet 8. desember 2020 #206 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da må Grunnloven endres isåfall, for den sikrer vår kristne kulturarv og dermed også at skolen har ansvaret for å lære opp barna om den sammen med andre religioner. De som ikke vil kan gjøre skolearbeid istedenfor. Helt problemfritt for alle utenom intolerante humanister. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Lære opp og forkynne er to forskjellige ting. Det er vel det humanistisk ungdom forsøker å få frem med denne kampanjen. 2
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #207 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 21.58): Det har vært mangt en sak der folk har blitt overrasket over å få valgkort til kirkevalg i posten. Read the news.. Anonymkode: 7c457...3e6 Om du har hørt om mange slike saker så har du vel massevis av linker da. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #208 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At du mener religion ikke stemmer gjør det ikke til sannheten, for milliarder av mennesker i verden er det sannheten, dere ateister er en minoritet og bør vise litt mer respekt og ydmykhet overfor flertallet. Ehh nei... dersom vi skal vise ydmykhet og respekt for flertallet og ikke får det samme i retur er det diskriminering. At du eller noen andre mener religion stemmer gjør det ikke til sannhet det heller. Heller motsatt, det er minoriteter som skal få respekt og ydmykhet. Det finnes så ekstremt mange fler av oss enn det som registreres. Mange Folk er medlem av kirken fordi de ikke vil bli utestengt fra det sosiale. De eneste menneskene som blir sinte over å bli sagt i mot er fanatikere. Er du virkelig så blendet av tro at du ikke har plass til andres holdninger? For du taklet ikke min spesielt godt. Anonymkode: 9567a...471 3
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #209 Skrevet 8. desember 2020 Dr.Oetker skrev (På 3.12.2020 den 22.41): Enkelt å melde seg ut . Meldte meg ut for 15 år siden, ikke like enkelt som nå. https://kirken.no/medlem Medlemstallet går ned mens befolkningstallet går opp 👍 Andel døpte går ned og konfirmerte enda mer ned. https://www.ssb.no/kirke_kostra https://www.ntnu.edu/now2/10/10x#:~:text=Litt mer enn 70 prosent,religionen i Norge er islam. Var litt overrasket over vi nå er blitt såpass mange katolikker, faktisk flere av oss en av HEF 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #210 Skrevet 8. desember 2020 Guile skrev (På 3.12.2020 den 23.43): https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/faerre-medlemmer-i-den-norske-kirke--389588 Det går i riktig retning. 🙂 Dessuten kan grunnloven endres hvis flertallet er stort nok... Det at DNK får mindre medlemmer betyr ikke nødvendigvis at ateismen vil vinne frem i den farten du ønsker https://www.ntnu.edu/now2/10/10x#:~:text=Litt mer enn 70 prosent,religionen i Norge er islam.
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #211 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 11.30): Dere kristne som har skrevet i denne tråden viser nettopp hvor motbydelig religion er. Dere mistolker og overdriver for å presse på deres egen agenda, ikke minst dømmende og utrolig nok virke å ha lite nestekjærlighet 😂 Takk for at dere viser Kristendommens bakside. 👏🏻 Anonymkode: 4fbdf...56d Hva har jeg skrevet som har fornærmet deg? 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #212 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 22.55): Du står fritt til å tru på kva du vil. Å avskaffe skulegudstenesta vil ikkje endre dette. Du kan utøve religion når du føler for det, men ikkje i skuletida. For å samanlikne med arbeidslivet. Dersom du jobba som sjukepleiar, brannmann eller dykker, ville du seriøst hevde at det var brot på Grunnlova dersom arbeidsgivar ikkje lot deg avbryte vakta når du følte for det for å gå på gudsteneste? Anonymkode: a127e...067 Er da enkelte som har pauser i sitt arbeide for å be f.eks. 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #213 Skrevet 8. desember 2020 Blondie65 skrev (På 6.12.2020 den 10.26): Jeg tenker at alle ungene kan få fri fra skolen den dagen skolegudstjenesten er og så kan de som ønsker det velge å gå i gudstjenesten. Da er gudstjenesten utenfor skoletiden og den har da sin rette plass. Da er det et reelt valg å gå eller la det være. Da ville det blitt feilt antall skoledager i løpet av året. Slik det er nå har skolene et opplegg til de barna som avstår fra skole julegudstjenester
herzeleid Skrevet 8. desember 2020 #214 Skrevet 8. desember 2020 tånegla skrev (2 timer siden): Problemet er vel egentlig at de fleste skoler ikke klarer å tilrettelegge alternativt opplegg for dem som ikke vil i kirken. Det høres veldig rart ut om skoler som til vanlig har et fast undervisningsopplegg ikke klarer å finne på noe for elevene som ikke vil bli med på dette i et par timer. Sitat Julegudstjeneste eller gudstjeneste i sin helhet er forkynnende, dermed har det ikke noe i skolen å gjøre. Skal man i kirken/moskeen/tempelet kan man gjøre det i fritiden. De som er så opptatt av kristen kulturarv kan ordne dette selv for sine barn, ikke overlate slikt til skoleverket. Det kan en godt mene, men jeg ser ingen rasjonell grunn til å at en ikke skal kunne opprettholde et slikt tilbud som de fleste er positive til. Kristen kulturarv er det naturlig at også skoleverket lærer barna om, noe en også gjør gjennom undervisningen, og om en kan kombinere dette med en hyggelig og tradisjonell avslutning de fleste setter pris på er jo det bare positivt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #215 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ehh nei... dersom vi skal vise ydmykhet og respekt for flertallet og ikke får det samme i retur er det diskriminering. At du eller noen andre mener religion stemmer gjør det ikke til sannhet det heller. Heller motsatt, det er minoriteter som skal få respekt og ydmykhet. Ateistene gjør seg ikke fortjent til respekt med hatpratet og ønsket deres om å diskriminere kristne gjennom å forby noe som er helt frivillig å delta på. Anonymkode: 4ddc2...1f5
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #216 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da må Grunnloven endres isåfall, for den sikrer vår kristne kulturarv og dermed også at skolen har ansvaret for å lære opp barna om den sammen med andre religioner. De som ikke vil kan gjøre skolearbeid istedenfor. Helt problemfritt for alle utenom intolerante humanister. Anonymkode: 4ddc2...1f5 Jeg er katolikk men ville ikke godtatt at de av mine barn som avstår å gå i kirken ikke og skulle få et godt, lærerikt og koselig opplegg.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. desember 2020 #217 Skrevet 8. desember 2020 Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Da ville det blitt feilt antall skoledager i løpet av året. Slik det er nå har skolene et opplegg til de barna som avstår fra skole julegudstjenester Snodig argument. Vi kan altså gå på gudstjeneste i skoletiden uten at det påvirker antall skoledager i året? Ja jeg vet det er en time eller der omkring, men man skal jo til og fra kirken også. Tipper at det ikke er urimelig å si at halve skoledagen går med. Så en halv skoledag hvert år blir brukt til forkynnende undervisning. Og når jeg foreslår at dette gjøres om til en fridag - som f.eks. kan kompenseres ved at sommerferien blir en dag kortere - så er det et problem at elevene får en dag mindre, altså egentlig bare en halv dag da, siden en halv dag med kirkegang allerede er tatt. For en logikk. Og nei, elever som ikke vil gå i kirken av ulike årsaker skal ikke "oppbevares" på skolen uten tilbud eller bli henvist til å gjøre lekser. For de som mener det (ikke du altså, jeg så at det var noen som svarte på det i denne enden av tråden) kan da umulig mene at et barn som får valget mellom å glane i veggen og gå i kirken med kameratene har et reelt hyggelig og fritt valg? Noe jeg prøvde å få frem ved å si at skolegudstjenesten kan legges til en dag da alle har fri så kan de som har lyst og anser det som viktig gå på fritiden sin. Da ville man også sett hvor få som var interessert og da ville nok hele grunnlaget for skolegudstjeneste falle bort. Så kunne man byttet ut hele greien med et BESØK i kirken der man fikk treffe presten og fikk vite om kirkens innhold - helt uten forkynnelse.
Fru Uperfekt Skrevet 8. desember 2020 #218 Skrevet 8. desember 2020 Blondie65 skrev (29 minutter siden): Snodig argument. Vi kan altså gå på gudstjeneste i skoletiden uten at det påvirker antall skoledager i året? Ja jeg vet det er en time eller der omkring, men man skal jo til og fra kirken også. Tipper at det ikke er urimelig å si at halve skoledagen går med. Så en halv skoledag hvert år blir brukt til forkynnende undervisning. Og når jeg foreslår at dette gjøres om til en fridag - som f.eks. kan kompenseres ved at sommerferien blir en dag kortere - så er det et problem at elevene får en dag mindre, altså egentlig bare en halv dag da, siden en halv dag med kirkegang allerede er tatt. For en logikk. Og nei, elever som ikke vil gå i kirken av ulike årsaker skal ikke "oppbevares" på skolen uten tilbud eller bli henvist til å gjøre lekser. For de som mener det (ikke du altså, jeg så at det var noen som svarte på det i denne enden av tråden) kan da umulig mene at et barn som får valget mellom å glane i veggen og gå i kirken med kameratene har et reelt hyggelig og fritt valg? Noe jeg prøvde å få frem ved å si at skolegudstjenesten kan legges til en dag da alle har fri så kan de som har lyst og anser det som viktig gå på fritiden sin. Da ville man også sett hvor få som var interessert og da ville nok hele grunnlaget for skolegudstjeneste falle bort. Så kunne man byttet ut hele greien med et BESØK i kirken der man fikk treffe presten og fikk vite om kirkens innhold - helt uten forkynnelse. Om du har lest det jeg har skrevet tidligere i denne tråden ville du ha sett at jeg er prinsipielt imot all form for relgionslære i den offentlige skolen. Men når vi engang har skolegudstjeneste og en må forholde seg til det. Skolene mine barn har gått på/går på og skal gå på har et litt bedre opplegg enn å sette barna til å stirre i veggen om de ikke går i kirken. (Men jo det har nok blitt ett langt bedre opplegg enn hva jeg vet mange skoler hadde på 70-80-90 tallet) Noen av mine barn er med meg i kirken (kun etter eget ønske) og andre ikke. Vi lærer de selv om de forskjellige religioner hjemme og da i langt større grad enn hva de lærer på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #219 Skrevet 8. desember 2020 6 hours ago, tånegla said: Problemet er vel egentlig at de fleste skoler ikke klarer å tilrettelegge alternativt opplegg for dem som ikke vil i kirken. Julegudstjeneste eller gudstjeneste i sin helhet er forkynnende, dermed har det ikke noe i skolen å gjøre. Skal man i kirken/moskeen/tempelet kan man gjøre det i fritiden. De som er så opptatt av kristen kulturarv kan ordne dette selv for sine barn, ikke overlate slikt til skoleverket. Problemer et det finns mange i Norge som tror at skolesystemet skal fungere som en slags kristen "madrassah". Barn gå glipp av utdanningstid på bekostning av lek som skulle foregår med foreldre hjem som bør tar dem til kirken. Anonymkode: c9cdd...95d 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #220 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Problemer et det finns mange i Norge som tror at skolesystemet skal fungere som en slags kristen "madrassah". Barn gå glipp av utdanningstid på bekostning av lek som skulle foregår med foreldre hjem som bør tar dem til kirken. Anonymkode: c9cdd...95d De går ikke glipp av noe, det er inkludert i antallet timer man har vært år. Det er også helt frivillig, så sammenligningen din gir ingen mening. Anonymkode: 4ddc2...1f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå