Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For å samanlikne med arbeidslivet. Dersom du jobba som sjukepleiar, brannmann eller dykker, ville du seriøst hevde at det var brot på Grunnlova dersom arbeidsgivar ikkje lot deg avbryte vakta når du følte for det for å gå på gudsteneste? 

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge for det. 

Anonymkode: 4ddc2...1f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

La de stakkars kristne beholde skolegudstjenesten. Frafallet fra den kristne tro er jevnt og trutt selv med drahjelp fra den norske skolen. Så dette ordner seg. Det er bare å sitte stille i båten.

Det er ikke noe frafall, de kristne som forlater DNK går over til mer konservative kristne trossamfunn. Resten går til Islam eller andre religiøse samfunn, noen få går til ateismen.

Skrevet
On 12/3/2020 at 9:30 PM, AnonymBruker said:

https://www.nettavisen.no/nyheter/fokk-skolegudstjenester-kampanje-vekker-kraftige-reaksjoner-respektlost/s/12-95-3424055039?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1ph-jchPQ6N-nfuG3GNdqkWR3QECWmg5qh-AsVyaGJI2DckRU4y2iuG8s#Echobox=1607023969

Idag er det helt frivillig å gå på skolegudstjenesten, så om man ikke vil kan man la være. Likevel driver de militante ateistene i Human Etisk Forbund sitt ungdomslag å skal fjerne det med tvang i strid med vår kristne kulturarv. Skammelig og håpløst!

Inlegget lukter farisee og i lite grad kristen ellers.

Anonymkode: c9cdd...95d

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Inlegget lukter farisee og i lite grad kristen ellers.

Les Grunnloven lille venn, det står der om hvor kristne kulturarv og trosfriheten. Begge deler hate ateistene og humanistene.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så du mener at å måtte søke om å få abortere den ene tvillingen i et tvillingsvangerskap  er et KRAFTIG angrep på abortlovgivningen?

Anonymkode: 5a2e8...283

Det var langt mer enn dette som var oppe til debatt da abortloven ble endret sist. Det var både snakk om å endre grensen for fri abort og innskrenke ytterligere hva som må opp i nemd.

Gjest Blondie65
Skrevet

Først av alt vil jeg forklare hva jeg mener med fundalisme:

Sitat

Fundamentalisme er religiøse ideologier der tanken om en absolutt og objektiv sannhet danner grunnlag for allmenne normer og atferdsregler som kreves virkeliggjort gjennom samfunnets sosiale og politiske institusjoner.

Kilde: Store Norske Leksikon

... til forskjell fra fanatisme:

Sitat

Fanatisme betyr ekstrem ensporethet, lidenskapelig hevding av personlige overbevisninger, ofte kombinert med forfølgelseslyst mot annerledes tenkende eller følende. Fanatisme er det motsatte av toleranse.

Kilde: Store Norske Leksikon

Jeg har ikke påstått at de som ønsker skolegudstjenester i skoletiden er fanatikere. Jeg mener noen av dem er kristne fundamentalismer fordi de mener at deres religion er en objektiv og absolutt sannhet - se f.eks. hele diskusjonen om at ateister ikke tror fordi de ikke gidder men forventer evig liv. Dette er å pålegge sin tro over på andre fordi det jo er en selv som sitter med den eneste sannhet.

Jeg er fullt på det rene med at dette selvsagt ikke gjelder alle kristne, og at noen ateister oppfører seg helt likt. Jeg har heller ikke sagt at alle som ønsker skolegudstjeneste er fundamentalistiske kristne. Men jeg mener at TS er det og noen av de som har svart meg er det også (jeg klarer ikke helt å få med meg om alle som mener at å ikke ha gudstjeneste i skoletiden er brudd på grunnloven er TS).

Min mening er at religion har sin plass i den private sfæren, på fritiden og altså verken på arbeidsplassen i arbeidstiden eller i skoletiden. Jeg har aldri sagt at kristentro skal forbys, eller at kristne skal forhindres i å utøve sin tro. Men det må være lov - uten at man dermed bryter grunnloven - å fortelle hvor og når denne religionen skal utøves.

Så til religiøs forfølgelse: det er ikke, og kommer aldri til å bli, religiøs forfølgelse å være motstander av religiøs fundalisme. Religionsfrihet betyr ikke at religionen - kristendom i dette tilfellet - er fri for religionskritikk. I de tilfeller der religiøs utfoldelse og praksis forhindrer andre friheter er det en konflikt som må løses. Et eksempel på en slik konflikt er islams påstand om at det er forbudt å lage bilder av profeten. De fundamentalistiske islamistene mener at et slikt påbud også gjelder dem som ikke bekjenner seg til islam. Fanatikerne blant dem tyr til vold og terror for å gjennomføre et slikt påbud. Men kan vi virkelig la oss kneble på denne måten i religionsfrihetens navn der denne går ut over ytringsfriheten? 

Slik er det også med den kristne religion. Man må finne seg i at religion må vike dersom den strider mot andre friheter. Det er min mening at skolegudstjenester - om det er aldri så frivillig å gå eller la det være - strider mot religionsfriheten til de som ikke vil gå fordi man har lagt religionsutøvelse inn i skoletiden. Det er flott at det er frivillig - slik har det jo ikke alltid vært. Før i tiden, da jeg vokste opp, satt man og glante i et klasserom etter at man hadde hatt melding med hjemmefra om å be seg fritatt.

Jeg tenker at alle ungene kan få fri fra skolen den dagen skolegudstjenesten er og så kan de som ønsker det velge å gå i gudstjenesten. Da er gudstjenesten utenfor skoletiden og den har da sin rette plass. Da er det et reelt valg å gå eller la det være.

Skrevet

Religionsfrihet betyr også likebehandling av religionene. Dette forslaget vil føre til diskriminering av kristne og dermed bryte grunnloven. Et frivillig tilbud som man kan si nei til skader ingen, men ateistene vil avvikle denne med bruk av tvang og vold, akkurat som de klager på at religiøse gjør. 

Nei, det vil det ikke av den enkle grunn av at det er kun en en religiøs bevegelse som får tilbudet om å bli representert. Det er heller de andre religionene som blir diskriminert med at det er kun de kristne som får dette tilbudet i dag. Er det å favorisere kristendommen religionsfrihet?

Videre: Hvilken vold er det du snakker om? Å argumentere imot dere "militante" kristne?

Anonymkode: 0e39e...39e

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Les Grunnloven lille venn, det står der om hvor kristne kulturarv og trosfriheten. Begge deler hate ateistene og humanistene.

Om man forener kristendom og hat er man sikkert en farisse eller enda verre en crusader...."lille venn". 

• Liker 2
Skrevet

Flott kampanje, selvsagt på høy tid at skolegudstjenester opphører. Det burde ikke være et spørsmål engang, gå i kirken er noe folk kan gjøre på fritiden sin, det er gudstjenester stadig vekk som folk kan delta i. Helt frivillig, og helt uten å blande en bestemt religion med den norske skole. Det er altså ikke snakk om å hindre noen å gå i kirka eller nekte noen sin religionsutøvelse, kun et spørsmål om hva som hører hjemme i skolen og i skoletiden. Dette er ikke en av de tingene, og jeg er 100% overbevist om at det etterhvert vil bli slutt på det. 

Ordet kulturarv er forøvrig et ikke-begrep. Kultur er noe levende som utvikler seg over tid, så har man slengt på "arv" for å få det til å høres ut som noe fra gammelt av som vi må ta vare på. Kristne elsker å bruke "kristen kulturarv" som begrunnelse for hvorfor samfunnet skal påtvinges en bestemt religion, men de kan sjeldent forklare hva de mener med det, og hva det inneholder. 

• Liker 4
Skrevet
viren skrev (20 minutter siden):

Flott kampanje, selvsagt på høy tid at skolegudstjenester opphører. Det burde ikke være et spørsmål engang, gå i kirken er noe folk kan gjøre på fritiden sin, det er gudstjenester stadig vekk som folk kan delta i. Helt frivillig, og helt uten å blande en bestemt religion med den norske skole. Det er altså ikke snakk om å hindre noen å gå i kirka eller nekte noen sin religionsutøvelse, kun et spørsmål om hva som hører hjemme i skolen og i skoletiden. Dette er ikke en av de tingene, og jeg er 100% overbevist om at det etterhvert vil bli slutt på det. 

Ordet kulturarv er forøvrig et ikke-begrep. Kultur er noe levende som utvikler seg over tid, så har man slengt på "arv" for å få det til å høres ut som noe fra gammelt av som vi må ta vare på. Kristne elsker å bruke "kristen kulturarv" som begrunnelse for hvorfor samfunnet skal påtvinges en bestemt religion, men de kan sjeldent forklare hva de mener med det, og hva det inneholder. 

Du kan jo google "kristen kulturarv" så ser du at for mange er det et begrep med innhold.

Skrevet
viren skrev (19 minutter siden):

Ja, akkurat som at biologisk arv heller ikke finnes da, eller? 

Mennesker, for eksempel, er noe levende som utvikler seg over tid. Betyr det at det at vi ikke har en biologisk arv fra våre forfedre? 🤦‍♂️

Anonymkode: 143af...0aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er spesielt interessant å observere om svekket kristendom i Norge blir erstattet med radikal islam. Noe lignende har skjedd i en rekke land gjennom historien hvor islam har fått fotfeste og har spredt seg raskt samtidig som lokale religion og tro har blitt svekket slik at ikke-muslimske land er blitt muslimske og attpåtil i ekstrem retning i dag. Det blir enda mer interessant å se om de militante ateistene utgjør en forskjell i dette. Alle land har en eller annen form for religion og tro, så når en svekkes, blir den erstattet med en annen.

Jeg har ikke sansen for disse ungdommene og deres aggressive metoder og mener at den som ikke lærer av historien er dømt til å gjenta den. Jeg vil heller ha reformert kristendom i dag enn alternativet som kommer fra Midt-Østen.

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er spesielt interessant å observere om svekket kristendom i Norge blir erstattet med radikal islam. Noe lignende har skjedd i en rekke land gjennom historien hvor islam har fått fotfeste og har spredt seg raskt samtidig som lokale religion og tro har blitt svekket slik at ikke-muslimske land er blitt muslimske og attpåtil i ekstrem retning i dag. Det blir enda mer interessant å se om de militante ateistene utgjør en forskjell i dette. Alle land har en eller annen form for religion og tro, så når en svekkes, blir den erstattet med en annen.

Jeg har ikke sansen for disse ungdommene og deres aggressive metoder og mener at den som ikke lærer av historien er dømt til å gjenta den. Jeg vil heller ha reformert kristendom i dag enn alternativet som kommer fra Midt-Østen.

Islam "tar ikke over "i Norge.

Statistisk  sentralbyrå  teller kun 4 % muslimer  i Norge, knapt 200 000 medlemmer .

Anonymkode: a6cc1...3fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Islam "tar ikke over "i Norge.

Statistisk  sentralbyrå  teller kun 4 % muslimer  i Norge, knapt 200 000 medlemmer .

Som vil vokse til 13-17% ved midten av århundret avhengig av innvandringstakt. https://www.pewforum.org/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/

Og med konverteringer og høyere fødselstall vil andelen vokse etter dette også.

• Liker 1
Skrevet

Som vil vokse til 13-17% ved midten av århundret avhengig av innvandringstakt. https://www.pewforum.org/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/

Og med konverteringer og høyere fødselstall vil andelen vokse etter dette også.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fruktbarheten-til-innvandrerkvinner-gar-ned

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/norskfodte-med-innvandrerforeldre-far-ferre-barn-enn-snittet-1.1262659

Dette stemmer ikke det du hevder, til og med innvandrerkvinner får færre barn.

Spesielt ser vi dette blandt andregenerasjonsinnvandrere som kommer til et høytfungerende , sekulær stat som fokuserer på utdanning og bærekraftig utvikling.

Skrevet
18 hours ago, Drizzt said:

Paranoide tanker. Uten fakta. Dette er selv ekstremist. 

Vet du hva har faktisk erstattet kristen verdier i Norge? Materialisme. Høyreradikale forgudding av penger på konto og oppmerksomhet i sosiale medier. 

Og så sender de samme høyreradikale krefter propaganda ute til nyttige idioter for å påpeke til andre som skal bli syndebukker. 

Skrevet

Paranoide tanker. Uten fakta. Dette er selv ekstremist. 

Vet du hva har faktisk erstattet kristen verdier i Norge? Materialisme. Høyreradikale forgudding av penger på konto og oppmerksomhet i sosiale medier. 

Og så sender de samme høyreradikale krefter propaganda ute til nyttige idioter for å påpeke til andre som skal bli syndebukker. 

Hehe, godt forsøk, men å kunne historien er ikke å være paranoid. Å avfeie historien derimot er i beste fall naivt om ikke verre. Det har skjedd i en rekke land gjennom historien, det kan skje også her fordi historien har en tendens å gjenta seg. Men for all del - livet er mye lettere å leve hvis man ikke fordyper seg i historiske detaljer om land som er lang, langt unna Kongeriket.

De kristne verdiene står fortsatt sterkt i Norge, så det er uklart hvorfor du skriver ''erstattet''. Resten av innlegget ditt ga ikke mye mening.

• Liker 1
Skrevet

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fruktbarheten-til-innvandrerkvinner-gar-ned

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/norskfodte-med-innvandrerforeldre-far-ferre-barn-enn-snittet-1.1262659

Dette stemmer ikke det du hevder, til og med innvandrerkvinner får færre barn.

Spesielt ser vi dette blandt andregenerasjonsinnvandrere som kommer til et høytfungerende , sekulær stat som fokuserer på utdanning og bærekraftig utvikling.

Du kan ikke se på tall for alle innvandrere når det er muslimer man snakker om. Ikke-vestlige kvinner og da spesielt muslimske kvinner får flere barn enn nordmenn med 0,3-0,4 barn per kvinne flere. Over tid gir det en sterk økning , mens andelen nordmenn vil falle. Heldigvis er det ateister som får færrest barn da.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor humanister hisser seg opp over at barn/ungdom får tilbud om å delta i en gudstjeneste før jul, men jeg har merket meg at en del ateister virker å være vell så opptatt av gudstro som en del troende så kanskje ikke så overraskende. 

• Liker 2
Skrevet
herzeleid skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor humanister hisser seg opp over at barn/ungdom får tilbud om å delta i en gudstjeneste før jul, men jeg har merket meg at en del ateister virker å være vell så opptatt av gudstro som en del troende så kanskje ikke så overraskende. 

Problemet er vel egentlig at de fleste skoler ikke klarer å tilrettelegge alternativt opplegg for dem som ikke vil i kirken.  Julegudstjeneste eller gudstjeneste i sin helhet er forkynnende, dermed har det ikke noe i skolen å gjøre. Skal man i kirken/moskeen/tempelet kan man gjøre det i fritiden. De som er så opptatt av kristen kulturarv kan ordne dette selv for sine barn, ikke overlate slikt til skoleverket.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...