Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Blondie65 skrev (4 timer siden):

Hvor blir man tvunget til å feire jul i arbeids- eller skoletid? Ja, jeg kan være helt enig i at det faktisk tar litt av fra tid til annen, men det er ingen arbeidsplasser jeg har vært på der jeg blir satt til å gjøre alternativt arbeid for nå skal det nemlig feires jul i arbeidstiden og den som ikke vil være med på det kan vaske toalettene eller lignende.

Der jeg gikk på skole hadde vi både juleverksted, juleavslutning, vi så på julefilmer, vi trakk adventskalender i klassens time og så videre. Vet ikke hvor du gikk på skole, men tror faktisk det er ganske normalt å ha disse tingene i skoletiden. Og det brukes betydelig mye lengre tid på disse aktivitetene enn den lille timen en julegudstjeneste varer, og dessuten er det vel stort sett obligatorisk deltakelse på disse tingene også, så jo. På de aller fleste skoler er det faktisk tvungen julefeiringen. 

Julegudstjeneste er, i motsetning, ikke obligatorisk å delta på, så hvorfor du velger å sammenligne det med tvang, det skjønner jeg ikke. 

Det med å vaske dass synes jeg er et dårlig argument. Jeg tviler ikke på at det skjer rundt omkring, og jeg er lei for å høre at du har hatt dårlige opplevelser, men jeg tror nok det er unntaket snarere enn normalen. De skolene som praktiserer dassvasking som alternativ til å gå i kirka, følger dessuten ikke veilederen som sier at skolene skal tilby et likeverdig alternativ. Så problemet er jo heller at skolene ikke følger retningslinjene da, enn at de tilbyr skolegudstjeneste. (ja, for det er nettopp det det er; et tilbud.)

Feirer du jul? Du svarte ikke på spørsmålet. Ser at både du og andre her i tråden argumenterer med at tiden som brukes på julegudstjenesten burde brukes på fornuftig undervisning istedet. Regner da også med at dere er for en avskaffelse av hele skolens juleferie. Der går det jo fort dagesvis hvor ungene bare sitter hjemme og ikke blir undervist i det hele tatt.

Du har sågar argumentert med at det er kjedelig. Er det sånn at alt kjedelig i skoletiden skal avskaffes da, mener du? 

Det virker som om veldig mange tror at skolegudstjenesten skal fungerer som forkynnelse og en bekristning av unger. Jeg, og jeg tipper mange andre som også synes julegudstjenesten er ålreit, ser ikke på det på denne måten. Vi ser på det som en tradisjon, noe koselig og noe trivelig. Vi innser at unger ikke blir kristne av 45 minutter i kirka, og at det er ikke det som er meningen heller. 

Det å arrangere en skolegudstjeneste i et kirkebygg i førjulstiden skaper en høytidelighet, det skaper en stemning. Kall det gjerne julestemning. Det er ihvertfall med på det. Det er ikke sånn at julestemning kommer automatisk selv om vi bikker over i desember. Den kommer fordi vi sammen skaper den, det er et felles prosjekt, en slags dugnad. Om vi fjerner de momentene hele julegreia er bygget på, hvor skal julestemningen komme fra? Butikkene? Hah... 

Som det har blitt påpekt tidligere her i tråden, Norge er svært sekularisert, de færrste av oss er kristne. Allikevel ønsker flertallet faktisk å beholde julegudstjenesten. Og det er ikke fordi vi ønsker å kristne noen som helst, vi ønsker å beholde en juletradisjoner! Skjønn det da, for pokker.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min "julefeiring" kan nok ikke sammenlignes med det du kaller å feire jul, nei. 

Er det ikke lov til å feire jul dersom man er imot skolegudstjenester?

Anonymkode: f6093...87a

Hvordan feirer du jul da, hvis du gjør? 

Joda, selvsagt er det lov. Det er bare dobbeltmoralsk. 

Skrevet
6 minutter siden, Haakman said:

Hvordan feirer du jul da, hvis du gjør? 

Joda, selvsagt er det lov. Det er bare dobbeltmoralsk. 

Jeg sitter sammen med familien min og venter til januar kommer. Noen ganger har vi pepperkaker. Den dagen sola snur, har vi kake og solsnufest. Skjønner ikke hvorfor dette er relevant, men.

Anonymkode: f6093...87a

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Haakman skrev (42 minutter siden):

Der jeg gikk på skole hadde vi både juleverksted, juleavslutning, vi så på julefilmer, vi trakk adventskalender i klassens time og så videre. Vet ikke hvor du gikk på skole, men tror faktisk det er ganske normalt å ha disse tingene i skoletiden. Og det brukes betydelig mye lengre tid på disse aktivitetene enn den lille timen en julegudstjeneste varer, og dessuten er det vel stort sett obligatorisk deltakelse på disse tingene også, så jo. På de aller fleste skoler er det faktisk tvungen julefeiringen. 

Julegudstjeneste er, i motsetning, ikke obligatorisk å delta på, så hvorfor du velger å sammenligne det med tvang, det skjønner jeg ikke. 

Det med å vaske dass synes jeg er et dårlig argument. Jeg tviler ikke på at det skjer rundt omkring, og jeg er lei for å høre at du har hatt dårlige opplevelser, men jeg tror nok det er unntaket snarere enn normalen. De skolene som praktiserer dassvasking som alternativ til å gå i kirka, følger dessuten ikke veilederen som sier at skolene skal tilby et likeverdig alternativ. Så problemet er jo heller at skolene ikke følger retningslinjene da, enn at de tilbyr skolegudstjeneste. (ja, for det er nettopp det det er; et tilbud.)

Feirer du jul? Du svarte ikke på spørsmålet. Ser at både du og andre her i tråden argumenterer med at tiden som brukes på julegudstjenesten burde brukes på fornuftig undervisning istedet. Regner da også med at dere er for en avskaffelse av hele skolens juleferie. Der går det jo fort dagesvis hvor ungene bare sitter hjemme og ikke blir undervist i det hele tatt.

Du har sågar argumentert med at det er kjedelig. Er det sånn at alt kjedelig i skoletiden skal avskaffes da, mener du? 

Det virker som om veldig mange tror at skolegudstjenesten skal fungerer som forkynnelse og en bekristning av unger. Jeg, og jeg tipper mange andre som også synes julegudstjenesten er ålreit, ser ikke på det på denne måten. Vi ser på det som en tradisjon, noe koselig og noe trivelig. Vi innser at unger ikke blir kristne av 45 minutter i kirka, og at det er ikke det som er meningen heller. 

Det å arrangere en skolegudstjeneste i et kirkebygg i førjulstiden skaper en høytidelighet, det skaper en stemning. Kall det gjerne julestemning. Det er ihvertfall med på det. Det er ikke sånn at julestemning kommer automatisk selv om vi bikker over i desember. Den kommer fordi vi sammen skaper den, det er et felles prosjekt, en slags dugnad. Om vi fjerner de momentene hele julegreia er bygget på, hvor skal julestemningen komme fra? Butikkene? Hah... 

Som det har blitt påpekt tidligere her i tråden, Norge er svært sekularisert, de færrste av oss er kristne. Allikevel ønsker flertallet faktisk å beholde julegudstjenesten. Og det er ikke fordi vi ønsker å kristne noen som helst, vi ønsker å beholde en juletradisjoner! Skjønn det da, for pokker.. 

Hvis du spør om jeg feirer kristen jul så er svaret et rungende nei.

Så henviser jeg til den norske kirkes definisjon av hva en gudstjente inneholder - forkynnelse - dette har jeg allerede sitert tidligere i tråden.

Jeg har aldri måttet vaske toaletter istedenfor gudstjeneste - det var et eksempel ut fra det andre har nevnt i tråden. Hvordan min oppvekst med tvungen gudstjeneste og julegreier i desember har vært har jeg ikke lyst å utbrodere i denne tråden. 

Når det gjelder julehøytidelighet så er det mange måter å få den på. Man kan f.eks. gå i kirken på fritiden. Det anbefaler jeg for de som er avhengig av det for å komme i julestemning. For meg er det mange andre ting som skaper samme høytiden - noen av dem utgår i år grunnet korona. Noe av det er de tradisjonene vi har i min vennekrets og familie, andre er det vi har på jobben. 

Jeg driter egentlig i om flertallet ønsker å beholde julegudstjenestsen - er det ikke fint da, så vinner dere? Det endrer overhodet ikke mitt syn, og det er heller ikke noe argument overhodet at flertallet vil ditt eller datt. Fint for dere, vi som er uenig fortsetter å bekjempe det vi er uenig om. Slik har vi fått bort obligatorisk kirkegang, og slik skal vi en dag få vekk alt som har med forkynnelse å gjøre fra skolen.

Og når det kommer til argumentet kjedelig: Vennligst ikke bruk det andre har sagt mot meg. Jeg har ALDRI vært tilstede på en skolegudstjeneste, i hele mitt liv. Så jeg aner ikke hva som er mest kjedelig: bli satt til vaktmesteroppgaver eller sitte på en kirkebenk å høre presten snakke. Det var av en annen bruker brukt som argument for at det ikke var så farlig med gudstjeneste og da skjønner ikke jeg vitsen med den. Selvsagt skal vi ikke fjerne alt som er kjedelig fra skolen. Det er virkelig ikke et argument.

Den dagen kirken slutter å kalle skolegudstjenesten for forkynnelse - på lik linje med julegudstjenesten på ettermiddagen julaften (som jeg har vært på flere ganger og som ikke frister til gjentakelse, og som inneholdt rikelig med forkynnelse og fordømming av de som ikke kommer til kirken mer enn en gang pr år) så kan vi ta en ny diskusjon om denne har sin plass i skoletiden. Jeg forholder meg til det kirken selv sier her - og da har dette ingenting å gjøre i skoletiden.

Skrevet
Blondie65 skrev (21 timer siden):

Da har jeg et spørsmål til deg: Hvorfor skal det arrangeres noe som er så kjedelig i skoletiden - kun slått av å fungere som vaktmester eller stirre i tapetet slik enkelte skoler praktiserer? Hvorfor i all verden skal ikke denne halve skoledagen som går med til dette tullet brukes til undervisning i stedet?

Jeg hadde selvsagt foretrukket vanlig undervisning😄 

• Liker 1
Skrevet
Haakman skrev (På 9.12.2020 den 8.44):

Regner med du ikke feirer jul da, siden du du hater "tradisjon"? 

Ikke meg du siterer, men siden jeg heller ikke feirer kristen jul, så må jeg vel si at jeg feirer "jol". Litt fakta om julefeiring - både "hedensk" og kristen:

"Jul er et fellesnordisk navn på den store hedenske festen som ble feiret omkring vintersolverv. Norden og England er de eneste områder der det gamle hedenske navnet på solvervsfesten overlevde innføringen av kristendommen.

Selve navnet jul stammer fra norrønt jólablót, eller jól (ord fra proto-germansk jehwlą/feiring) fra den hedenske offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden, som var lagt til 12. januar. Ordet jul forekommer også i andre germanske språk. Julemåned het på angelsaksisk gèola, på gammelengelsk guili, ifølge den engelske kirkelærde Beda rundt år 700,og på norrønt ýlir. Festen skulle, etter de norrøne kilder, holdes for et godt år, og man skulle drikke juleøl til gudenes minne. Etter innføringen av kristendommen i Norden ble julen en fest til minne om Kristi fødsel". (Min utheving). 

"Julen er den yngste av kirkens store fester. Den ble til på 300-tallet i Roma der de kristne begynte å feire Jesu fødselsdag (se juleevangeliet) den 25. desember de første tiårene etter at kristendommen ble innført som religion i Romerriket."

(Kilde: Store norske leksikon).

Man kan med andre ord fint feire jul uten kristent innhold. Det er såklart mest praktisk å legge feiringen til de offentlige høytidsdagene.

Anonymkode: 98c69...1b8

• Liker 1
Skrevet
Haakman skrev (20 timer siden):

Jul vart markert før kristendommen vart innført og betyr for meg fjøsnisse, lys (raude, ikkje kvite som i kyrkja 🙂 ), graut, familie, juletre, gåver, julestemning og god mat. Jula er jo ei blanding av både kristne og hedenske element, og det er somme tider vanskelig å skilje desse frå kvarandre (hedensk juletre med kristne symbol i pynten f.eks). Ikkje-kristne låner av kristne (adventskalender!), slik som kristne har tatt inn element av tradisjonar frå førkristen tid.

Sjølv om juleverkstaden gjerne inneheld kristne symbol, er ingenting av det du ramsar opp forkynning

Om vi skal forholde oss til den formelle definisjonen (og ikkje slik vi bruker omgrepet" julefeiring" i daglegtale om alt som har med jul å gjere) så dreier  "feiring" seg om den religiøse biten av ei høgtid. Ingen blir tvinga til å feire ei høgtid, det er ikkje lov. Barnehagen, f.eks markerer jul, med ei rekke aktivitetar i førjulstida. 

Skulegudsteneste, derimot, er forkynnande verksemd (det innrømmer også kyrkja sjølv) og feiring av høgtid. Sjølv om mange meiner at vi godt kan halde fram med å la barna våre  tilbe Gud i skuletida, så bør det vere lov å vere ueinig. 

Anonymkode: a127e...067

• Liker 1
Skrevet

Synes det er helt greit med kristendom og kirke. Folk nå til dags leter jo med lykt og lupe for å finne noe å bli krenket og opprørt over 🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jul vart markert før kristendommen vart innført og betyr for meg fjøsnisse, lys (raude, ikkje kvite som i kyrkja 🙂 ), graut, familie, juletre, gåver, julestemning og god mat. Jula er jo ei blanding av både kristne og hedenske element, og det er somme tider vanskelig å skilje desse frå kvarandre (hedensk juletre med kristne symbol i pynten f.eks). Ikkje-kristne låner av kristne (adventskalender!), slik som kristne har tatt inn element av tradisjonar frå førkristen tid.

Sjølv om juleverkstaden gjerne inneheld kristne symbol, er ingenting av det du ramsar opp forkynning

Om vi skal forholde oss til den formelle definisjonen (og ikkje slik vi bruker omgrepet" julefeiring" i daglegtale om alt som har med jul å gjere) så dreier  "feiring" seg om den religiøse biten av ei høgtid. Ingen blir tvinga til å feire ei høgtid, det er ikkje lov. Barnehagen, f.eks markerer jul, med ei rekke aktivitetar i førjulstida. 

Skulegudsteneste, derimot, er forkynnande verksemd (det innrømmer også kyrkja sjølv) og feiring av høgtid. Sjølv om mange meiner at vi godt kan halde fram med å la barna våre  tilbe Gud i skuletida, så bør det vere lov å vere ueinig. 

Men det er jo et tilbud. Ikke tvang. 

• Liker 1
Skrevet
Haakman skrev (På 9.12.2020 den 16.42):

Meget godt skrevet med fornuftige tanker, Fint hvis både kristen og ikke kristne kan møtes til en hyggelig stund for begge parter.

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Men det er jo et tilbud. Ikke tvang. 

Det kan vere lett å tenkte at det er frivillig, men i realiteten er det ikkje det, når gudstenesta foregår i skuletida.

For det første, så er det ikkje alle skular som har eit likeverdig tilbud.  Det har skjedd at elevar blir sett til å rydde og vaske. For det andre, så er det ikkje noko gøy for ein elev å vere den einaste i klassen som ikkje er med i kyrkja. Han/ho vel kanskje av den grunn å bli med på tilbeding og bønn for ikkje å skije seg ut. Det blir mindre synleg at ein eller nokre få manglar om utøving av religion blir lagt til fritida 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2020 den 2.13):

Dere vil forby en frivillig aktivitet i skolen som ikke skader noen andre.

Anonymkode: 4ddc2...1f5

Om aktiviteten allerede er «frivillig» hva er da problemet med å flytte dette til utenfor skoletid? 

Anonymkode: 9567a...471

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 21.30):

https://www.nettavisen.no/nyheter/fokk-skolegudstjenester-kampanje-vekker-kraftige-reaksjoner-respektlost/s/12-95-3424055039?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1ph-jchPQ6N-nfuG3GNdqkWR3QECWmg5qh-AsVyaGJI2DckRU4y2iuG8s#Echobox=1607023969

Idag er det helt frivillig å gå på skolegudstjenesten, så om man ikke vil kan man la være. Likevel driver de militante ateistene i Human Etisk Forbund sitt ungdomslag å skal fjerne det med tvang i strid med vår kristne kulturarv. Skammelig og håpløst!

Selvfølgelig burde skolegudstjeneste ikke være en greie. Religion kan du holde på med på fritiden. På skolen går du for å lære om ting du har bruk for, så religion er jo diskvalifisert som emne umiddelbart. Eventuelt hvis du mener skolegudstjenete er så viktig, så synes jeg Scientologene, skal få ha sitt ritual, samt hinduene, muslimene, rastafariene og kanskje en liten sort messe og et blot også..

Endret av K.B.
  • Liker 3
Skrevet

Litt på siden av skolegudstjenestedebatten, men hvorfor skal egentlig dere ateister har fri fra jobb på helligdager og søndager? Jeg får ikke fri når eksempelvis muslimer feirer sin høytidsdager, noe jeg synes er helt riktig. Men jeg forstår oppriktig ikke hvorfor ikke dere ateister kan gå på jobb på både 1. juledag, påskedag og pinsedag? Dette er helligdager som tilhører kristendommen, og har man ikke et kristent livssyn eller står som medlem i et kristent trosfellesskap, så kan man vel gå på jobb disse dagene? Så kan vi kristne feire våre helligdager og holde hviledagen (søndagen) hellig.

Anonymkode: 1df15...8f2

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt på siden av skolegudstjenestedebatten, men hvorfor skal egentlig dere ateister har fri fra jobb på helligdager og søndager? Jeg får ikke fri når eksempelvis muslimer feirer sin høytidsdager, noe jeg synes er helt riktig. Men jeg forstår oppriktig ikke hvorfor ikke dere ateister kan gå på jobb på både 1. juledag, påskedag og pinsedag? Dette er helligdager som tilhører kristendommen, og har man ikke et kristent livssyn eller står som medlem i et kristent trosfellesskap, så kan man vel gå på jobb disse dagene? Så kan vi kristne feire våre helligdager og holde hviledagen (søndagen) hellig.

Vet du, jeg tar gjerne disse helligdagene som fleksible feriedager i stedet - når som helst. For eksempel kunne jeg godt tenke meg en ferie på høsten - den er jo helt fri for helligdager allerede. Tenk å kunne samle opp disse 7 dagene til uttak når man vil i stedet. Men da må dere som bekjenner dere til religion finne dere i at det også er slutt på stengte butikker på alle disse dagene. 

Slik jeg bruker disse dagene nå er det rett og slett fri fra arbeid - og fordelen med at alle har fri samtidig håper jeg du forstår er åpenbar? Da kan man jo gjøre ting sammen. Men som sagt: gi meg valget så tar jeg heller 7 feriedager jeg altså.

Skrevet

Å gå på kjedelige skolegudstjenester, høre orgelmusikken ljome gjennom lokalet og snakke med "rare" blide gamle tanter på kirkebasaren er en naturlig del av oppveksten. Ingen dør av å gjøre det èn gang i året og sikkert noe de fleste egentlig synes var fint når de ser tilbake på det. Trist hvis alle tradisjoner skal vekk fordi noen ikke takler èn dag i året.

Anonymkode: 53685...b93

• Liker 2
Skrevet
Blondie65 skrev (17 minutter siden):

Vet du, jeg tar gjerne disse helligdagene som fleksible feriedager i stedet - når som helst. For eksempel kunne jeg godt tenke meg en ferie på høsten - den er jo helt fri for helligdager allerede. Tenk å kunne samle opp disse 7 dagene til uttak når man vil i stedet. Men da må dere som bekjenner dere til religion finne dere i at det også er slutt på stengte butikker på alle disse dagene. 

Slik jeg bruker disse dagene nå er det rett og slett fri fra arbeid - og fordelen med at alle har fri samtidig håper jeg du forstår er åpenbar? Da kan man jo gjøre ting sammen. Men som sagt: gi meg valget så tar jeg heller 7 feriedager jeg altså.

Jeg er fan av at du kan ta fridagene dine når det passer deg. Men synes det er rart at ateister har krav på fri akkurat på helligdager. Fri for alle samtidig kan vel samkjøres i hver enkelt familie, akkurat som vi gjør med feriedager.

Og til det du nevner med stengte butikker. Så herlig 😍

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 21.30):

https://www.nettavisen.no/nyheter/fokk-skolegudstjenester-kampanje-vekker-kraftige-reaksjoner-respektlost/s/12-95-3424055039?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1ph-jchPQ6N-nfuG3GNdqkWR3QECWmg5qh-AsVyaGJI2DckRU4y2iuG8s#Echobox=1607023969

Idag er det helt frivillig å gå på skolegudstjenesten, så om man ikke vil kan man la være. Likevel driver de militante ateistene i Human Etisk Forbund sitt ungdomslag å skal fjerne det med tvang i strid med vår kristne kulturarv. Skammelig og håpløst!

Enig i at det er teit å si "fuck skolegudstjenesten", men forstår ikke hvasom er antinorsk med det. Og nei, de kan som ungdomsorganisasjon ikke fjerne den med tvang, for vi lever i et demokrati. Vi må tåle å være uenige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...