Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men det var ikke det jeg spurte om.
Jeg spurte: hvis Jehovas Vitner hadde kommet med et opprop om at alle skolegudstjenester skulle avlyses på permanent basis, ville dere da signert på oppropet?

Anonymkode: 99d6d...fed

Det kommer helt an på hvordan oppropet hadde vært formulert. 

Bare sånn at du vet det så leste jeg gjennom oppropet før jeg signerte det, i tilfelle du tror jeg hadde signert hva som helst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blondie65 skrev (2 timer siden):

Da er skolen ikke lenger livssynsnøytral og man lager da en arena der barn skal forkynnes for i skoletiden. Det er i mot mine prinsipper at skolen skal være sånn. Det er et skritt i retning av å "påkristne" skolen. 

Jeg er ikke interessert i at barn skal bli fortalt forkynnende budskap om Gud, Jesus og hvorfor vi feirer jul, fra prester som er alt fra flinke til fanatiske forkynnere. Jeg har selv vært tilstede på julegudstjeneste der presten anklager den fulle kirken for ikke å komme i kirken resten av året. Hvorfor skal barn utsettes for forkynnelse i skoletiden? 

Hmm... Virker som at du er litt redd for at ting skal komme ut av kontroll fordi man har skolegudstjeneste. Forstår jeg det rett? Litt sånn, "skolegudstjeneste i dag, fritt frem for forkynnelse i morgen, og plutselig er skolen en institusjon for indoktrinering". 

Det er jo mistenkelig likt vrangforestillingene til AnonymBruker her tidligere i tråden som var bekymret for at vi nærmest oss kinesiske tilstander med et ateistiske voldsdiktatur, bare i motsatt retning. 

Som man utrettelig hører fra ateistsiden, samfunnet går i "riktig retning" med færre og færre kristne, så en slik bekymring er jo rett og slett urealistisk. 

Det er dessuten ikke noe skritt mot å "påkristne" skolen nei. Skolen har blitt kontinuerlig avkristnet i mange tiår, og det å beholde skolegudstjenesten er i verste fall å stå på stedet hvil. 

Anonymkode: 143af...0aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmm... Virker som at du er litt redd for at ting skal komme ut av kontroll fordi man har skolegudstjeneste. Forstår jeg det rett? Litt sånn, "skolegudstjeneste i dag, fritt frem for forkynnelse i morgen, og plutselig er skolen en institusjon for indoktrinering". 

Det er jo mistenkelig likt vrangforestillingene til AnonymBruker her tidligere i tråden som var bekymret for at vi nærmest oss kinesiske tilstander med et ateistiske voldsdiktatur, bare i motsatt retning. 

Som man utrettelig hører fra ateistsiden, samfunnet går i "riktig retning" med færre og færre kristne, så en slik bekymring er jo rett og slett urealistisk. 

Det er dessuten ikke noe skritt mot å "påkristne" skolen nei. Skolen har blitt kontinuerlig avkristnet i mange tiår, og det å beholde skolegudstjenesten er i verste fall å stå på stedet hvil. 

Sorry, ble anonym ved et uhell. 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Haakman skrev (37 minutter siden):

Kan jeg få spørre motsatt vei da?

Hvorfor er det så utrolig viktig for andre med denne skolegudstjenesten? Hvorfor må den være i skoletiden?

Jeg er for ytterligere fjerning av forkynnende aktiviteter i skolen. Det at fundamentalistiske kristne er så redd for fjerning av skolegudstjenesten forteller meg at det er god grunn for å ha mitt standpunkt.

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe mer "voldelig" enn å argumentere, skrive under på opprop mot og stemme på politikk som støtter mitt syn. Jeg kommer aldri til å utføre voldelige tiltak for å fremme mitt syn. Jeg synes det blir ganske drøyt å påstå at å skrive under på et opprop som støtter fjerning av skolegudstjenesten er det samme som å forfølge kristne. Det er en retorikk som hemmer ytringsfrihet og som jeg håper de fleste kristne vil ta avstand fra.

Nå har vi nettopp hatt et kraftig angrep på abortlovgivningen fra sittende statsminister med støttepartier. Det er ikke slik at oppnådde endringer ikke må beskyttes. Dette er noe man må arbeide for hele tiden slik at vi ikke sklir tilbake til et samfunn styrt av kristen tro som norm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er feil, det blir ikke færre kristne, bare færre i dnk. Konservative, skikkelige kristne samfunn har økning. Det samme har også Islam og andre trossamfunn.

Anonymkode: 4ddc2...1f5

Skrevet
Blondie65 skrev (5 timer siden):

Jeg synes det blir ganske drøyt å påstå at å skrive under på et opprop som støtter fjerning av skolegudstjenesten er det samme som å forfølge kristne.

Du synes det er greit å diskriminere kristne og gi blaffen i grunnloven som sikrer religionsfrihet. Det vil mange si er ganske drøyt, men du skjønner vist ikke selv hvor farlig og autoritær din tankegang er.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du synes det er greit å diskriminere kristne og gi blaffen i grunnloven som sikrer religionsfrihet. Det vil mange si er ganske drøyt, men du skjønner vist ikke selv hvor farlig og autoritær din tankegang er.

Jeg anser ikke å fjerne julegudstjeneste som å diskriminere kristne. Jeg gir heller ikke blaffen i grunnloven. 

Skrevet
Blondie65 skrev (2 timer siden):

Jeg anser ikke å fjerne julegudstjeneste som å diskriminere kristne. Jeg gir heller ikke blaffen i grunnloven. 

Det er akkurat hva det er, og det bryter med Grunnloven som sikrer trosfrihet og har referanse til vår kristne kulturarv. Skal dere få igjennom forslaget deres må grunnloven endres, og det vil aldri skje.

Og forresten er jo hele 51% imot forslaget deres, inkludert en god del ateister, 30% vil gjøre det obligatorisk, så forslaget har liten støtte. Heldigvis, de fleste ønsker ikke å avvkle norsk kultur og grunnlov.

Skrevet
Blondie65 skrev (9 timer siden):

Hvorfor er det så utrolig viktig for andre med denne skolegudstjenesten? Hvorfor må den være i skoletiden?

Jeg er for ytterligere fjerning av forkynnende aktiviteter i skolen. Det at fundamentalistiske kristne er så redd for fjerning av skolegudstjenesten forteller meg at det er god grunn for å ha mitt standpunkt.

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe mer "voldelig" enn å argumentere, skrive under på opprop mot og stemme på politikk som støtter mitt syn. Jeg kommer aldri til å utføre voldelige tiltak for å fremme mitt syn. Jeg synes det blir ganske drøyt å påstå at å skrive under på et opprop som støtter fjerning av skolegudstjenesten er det samme som å forfølge kristne. Det er en retorikk som hemmer ytringsfrihet og som jeg håper de fleste kristne vil ta avstand fra.

Nå har vi nettopp hatt et kraftig angrep på abortlovgivningen fra sittende statsminister med støttepartier. Det er ikke slik at oppnådde endringer ikke må beskyttes. Dette er noe man må arbeide for hele tiden slik at vi ikke sklir tilbake til et samfunn styrt av kristen tro som norm.

Sitat: at fundamentalistiske kristne er så redd for fjerning av skolegudstjenesten forteller meg at det er godgrunn for å ha mitt standpunkt.

Er du egentlig klar over hva fundamentalistisk betyr? 

Det er faktisk ganske mange helt vanlige kristne og helt vanlige ikke-kristne som ønsker å beholde skolegudstjenesten, fordi de synes det er hyggelig

Anonymkode: 5a2e8...283

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sitat: at fundamentalistiske kristne er så redd for fjerning av skolegudstjenesten forteller meg at det er godgrunn for å ha mitt standpunkt.

Det er faktisk ganske mange helt vanlige kristne og helt vanlige ikke-kristne som ønsker å beholde skolegudstjenesten, fordi de synes det er hyggelig

Ps! Uttrykket fundamentalisme kan ha litt forskjellig betydning. Men jeg regner med at du mente betydningen fanatisk/ekstrem. Da finnes det i såfall mange ekstreme foreldre, hvis man blir kalt det for å sende barna sine på skolegudstjeneste

• Liker 1
Skrevet
Blondie65 skrev (9 timer siden):

Så du mener at å måtte søke om å få abortere den ene tvillingen i et tvillingsvangerskap  er et KRAFTIG angrep på abortlovgivningen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

det bryter med Grunnloven som sikrer trosfrihet og har referanse til vår kristne kulturarv.

Du står fritt til å tru på kva du vil. Å avskaffe skulegudstenesta vil ikkje endre dette. Du kan utøve religion når du føler for det, men ikkje i skuletida.

For å samanlikne med arbeidslivet. Dersom du jobba som sjukepleiar, brannmann eller dykker, ville du seriøst hevde at det var brot på Grunnlova dersom arbeidsgivar ikkje lot deg avbryte vakta når du følte for det for å gå på gudsteneste? 

Anonymkode: a127e...067

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Joda. men dei "helt vanlige kristne" vil ikkje finne på  skrike opp om diskriminering, forfølgelse, voldelige ateistar og brot på Grunnlova. 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda. men dei "helt vanlige kristne" vil ikkje finne på  skrike opp om diskriminering, forfølgelse, voldelige ateistar og brot på Grunnlova. 🙂

Nei, men nå er det én raring her inne som har skreket opp om de tingene. Dere tror vel virkelig ikke at hun er representativ for de fleste av oss som ønsker å beholde skolegudstjenesten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du står fritt til å tru på kva du vil. Å avskaffe skulegudstenesta vil ikkje endre dette. Du kan utøve religion når du føler for det, men ikkje i skuletida.

For å samanlikne med arbeidslivet. Dersom du jobba som sjukepleiar, brannmann eller dykker, ville du seriøst hevde at det var brot på Grunnlova dersom arbeidsgivar ikkje lot deg avbryte vakta når du følte for det for å gå på gudsteneste? 

Religionsfrihet betyr også likebehandling av religionene. Dette forslaget vil føre til diskriminering av kristne og dermed bryte grunnloven. Et frivillig tilbud som man kan si nei til skader ingen, men ateistene vil avvikle denne med bruk av tvang og vold, akkurat som de klager på at religiøse gjør. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Joda, det er da fortsatt gode argumenter mot forslaget. Ellers synes du kanskje det er greit med slikt?

Skrevet
Haakman skrev (28 minutter siden):

Nei, men nå er det én raring her inne som har skreket opp om de tingene. Dere tror vel virkelig ikke at hun er representativ for de fleste av oss som ønsker å beholde skolegudstjenesten? 

Sant det 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Religionsfrihet betyr også likebehandling av religionene. Dette forslaget vil føre til diskriminering av kristne og dermed bryte grunnloven. Et frivillig tilbud som man kan si nei til skader ingen, men ateistene vil avvikle denne med bruk av tvang og vold, akkurat som de klager på at religiøse gjør. 

Eg trur ikkje at vi forholder oss til den samme definisjonen av vold 🙂 

• Liker 2
Skrevet

La de stakkars kristne beholde skolegudstjenesten. Frafallet fra den kristne tro er jevnt og trutt selv med drahjelp fra den norske skolen. Så dette ordner seg. Det er bare å sitte stille i båten.

Jeg ble ikke kristen til tross for daglig bønn (fader vår måtte sies hver morgen før vi fikk sette oss) og jevnlige gudstjenester. Til det ble moralismen og hykleriet for voldsomt til å overse etter hvert som jeg ble eldre.

Anonymkode: 8174b...97c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt merkelig sammenligning eller......?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...