Gå til innhold

- Unnskyld. MDG-leder Une Bastholm skal aldri mer si at noen bruker penger som «fulle sjømenn».

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig ville jeg vært mer takknemlig dersom Bastholm lovte å aldri igjen bruke penger som fulle sjømenn. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Stina234 said:

Synd at et slikt uttrykk brukes.  Det er faktisk nulltoleranse ombord i skip.  Tror det er mer alkohol i andre yrkesgrupper.

Kanskje forandre uttrykket til "Bruke penger som en full innvandrer eller full politiker"? 

Da hadde det vel blitt bråk tenker jeg.

Uttrykket stammer fra tiden da sjømenn var ombord i båten i månedsvis, og da ikke hadde mulighet for å bruke pengene de tjente, og heller ikke hadde allverdens mulighet til atspredelse. Det var altså lenge før internett. Når de da kom til en havn, hadde de både rikelig med penger, og et oppdemmet behov for moro. Da ble pengene faktisk brukt, på fyll og fanteri. Dette gjaldt selvsagt ikke alle, men mange.

At tidene nå er annerledes enn dengang, vet vi jo, men uttrykket har bestått. Og det synes jeg faktisk ikke er så ille. Men så er jeg ikke sjømann heller.

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Skrevet

Fulle sjømenn får faktisk sparken i dag om de drikker på jobb. Og om de bruker penger som «fulle sjømenn» så er det faktisk penger de har tjent selv. Ikke offentlige kroner.

Noe annet kan sies om MDGs virkelighetsfjerne budsjetter. De har mange gode formål å bruke av skattebetalernes kroner. Og i tillegg vil de avvikle oljeproduksjonen. I tillegg vil de strupe all næringsvirksomhet som øker klimagassene. Hvor vil de hente pengene fra da? MDG bruker ikke penger som fulle sjømenn men som politikere på LSD og extacy.

Skrevet

Skal begynne å bruke "vett som en MDG-politiker/velger" 

Heller fulle sjømenn på tinget, enn MDG

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, Skiftenøkkel said:

Skal begynne å bruke "vett som en MDG-politiker/velger" 

Heller fulle sjømenn på tinget, enn MDG

Ja, MDG har jo 3 ganger så høy oppslutning blant universitetsutdannede, og alle vet jo at universiteter = hjernevask og lite vett. 

• Liker 1
Skrevet

Fin måte å ta fokusere bort fra selve debatten. I land problemer ass. 

Skrevet

Uttrykket kom fra gamle dager, hvor fulle sjømenn var et fenomen i de fleste havnebyer. Jeg kan godt skjønne dem, med et så hardt yrke. All respekt for de som jobber på sjøen. 

• Liker 1
Skrevet

Personlig synes jeg det er hysterisk at den politiske fløyen som vanligvis gnåler så mye de kan om "krenkehysteriet" og "PK-tyranniet" har valgt å omfavne den meget stigmatiserte gruppen norske sjøfolk. 

• Liker 2
Skrevet
Totiki skrev (1 time siden):

Personlig synes jeg det er hysterisk at den politiske fløyen som vanligvis gnåler så mye de kan om "krenkehysteriet" og "PK-tyranniet" har valgt å omfavne den meget stigmatiserte gruppen norske sjøfolk. 

Interessant nok ser jeg en del av de som vanligvis klager på venstresidens "lettkrenkethet" også klage på dette, samtidig som enkelte på venstresiden virker å mene dette er en helt riktig beklagelse. At Sylvi Listhaug bruker denne saken understreker kanskje det åpenbare; at opportunister vil utnytte mulighetene de får og må vurderes deretter. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er utvilsomt rasisme. I alle etter den moderne definisjonen av rasisme. Uttalelsen avslører at Basthom innerst inne er en rasist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...