Dankert Skrevet 3. desember 2020 #1 Skrevet 3. desember 2020 (endret) - Regjeringen bruker jo milliardene som fulle sjømenn, sa hun til Dagbladet. Sammenligningen provoserer både i Norsk sjøoffiserforbund og Frp. - Etter vår oppfatning er dette et uttrykk som viser nedlatenhet ovenfor en yrkesgruppe som akkurat nå gjør hva de kan for å holde hjulene i samfunnet i gang under en verdensomspennende pandemi, sier Jens Folland, seniorrådgiver i Sjøoffiserforbundet, til Dagbladet. - Det er tungt å lese at partiledere bruker uttrykk som hører fortida til, og som nører opp under fordommer, legger Jens Folland til. Frp-nestleder Sylvi Listhaug er også provosert over ordbruken til Bastholm. https://www.dagbladet.no/nyheter/unnskyld/73136217 Kan noen være så snill å bekrefte at jeg bare ha havnet på humorsidene til Dagbladet?? Endret 3. desember 2020 av Dankert 11
visp Skrevet 3. desember 2020 #2 Skrevet 3. desember 2020 Nå skal jeg iallefall begynne å bruke uttrykket. Så mye jeg kan! 10
Hannah80 Skrevet 3. desember 2020 #3 Skrevet 3. desember 2020 Jeg elsker uttrykket. Og hørte det senest denne uken av min mor😃 4
Måneskinn Skrevet 3. desember 2020 #4 Skrevet 3. desember 2020 Ja skal man ikke lenger få bruke forskjellige uttrykk og sånn så er det helt håpløst. Jeg sier dette innimellom, men mener da virkelig ikke at det er sånn at sjømenn er bare fulle og gærne og helt ute av styr. Hadde en far og en onkel som var til sjøs,og hørt mange historier - derav uttrykkene også. Men legger da ikke noe mer i det. Det tviler jeg på at Bastholm gjorde og... 3
Drizzt Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 Mente hun at hennes eget parti bruker penger i Oslo ved å tredoble byens lån på samme måte? MDG er helt på bærtur som alltid. 3
Manannan Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 Måneskinn skrev (8 minutter siden): Ja skal man ikke lenger få bruke forskjellige uttrykk og sånn så er det helt håpløst. Jeg sier dette innimellom, men mener da virkelig ikke at det er sånn at sjømenn er bare fulle og gærne og helt ute av styr. Hadde en far og en onkel som var til sjøs,og hørt mange historier - derav uttrykkene også. Men legger da ikke noe mer i det. Det tviler jeg på at Bastholm gjorde og... Helt enig. Det blir et fattig språk til slutt om det ikke skal være lov til å bruke ulike uttrykk fordi de har en opprinnelse som kan brukes til å blåse opp saker i en valgkamp. Tydeligvis. 4
herzeleid Skrevet 3. desember 2020 #8 Skrevet 3. desember 2020 Dankert skrev (1 time siden): - Regjeringen bruker jo milliardene som fulle sjømenn, sa hun til Dagbladet. Sammenligningen provoserer både i Norsk sjøoffiserforbund og Frp. - Etter vår oppfatning er dette et uttrykk som viser nedlatenhet ovenfor en yrkesgruppe som akkurat nå gjør hva de kan for å holde hjulene i samfunnet i gang under en verdensomspennende pandemi, sier Jens Folland, seniorrådgiver i Sjøoffiserforbundet, til Dagbladet. - Det er tungt å lese at partiledere bruker uttrykk som hører fortida til, og som nører opp under fordommer, legger Jens Folland til. Frp-nestleder Sylvi Listhaug er også provosert over ordbruken til Bastholm. https://www.dagbladet.no/nyheter/unnskyld/73136217 Kan noen være så snill å bekrefte at jeg bare ha havnet på humorsidene til Dagbladet?? Det glir fort over i det komiske hvis dette faktisk er reellt. Og hvor mange sjøfolk blir egentlig krenket av dette uttrykket? 1
Brunello Skrevet 3. desember 2020 #10 Skrevet 3. desember 2020 Sjømannsforbundet bør kanskje konsentrere seg om å beholde norske sjømenn fremfor å gjøre noe med et gammelt og innarbeidet uttrykk. 5
Marcus Halberstram Skrevet 3. desember 2020 #11 Skrevet 3. desember 2020 Raddisene møter seg selv i døra, og det er jo helt greit. 2
Gjest O.G. Skrevet 4. desember 2020 #13 Skrevet 4. desember 2020 herzeleid skrev (13 timer siden): Det glir fort over i det komiske hvis dette faktisk er reellt. Og hvor mange sjøfolk blir egentlig krenket av dette uttrykket? Hvor mange norske sjøfolk er igjen til å bli fornærmet utover offiserene på broa`?
Mezzosoprena Skrevet 4. desember 2020 #14 Skrevet 4. desember 2020 Dankert skrev (14 timer siden): - Regjeringen bruker jo milliardene som fulle sjømenn, sa hun til Dagbladet. Sammenligningen provoserer både i Norsk sjøoffiserforbund og Frp. - Etter vår oppfatning er dette et uttrykk som viser nedlatenhet ovenfor en yrkesgruppe som akkurat nå gjør hva de kan for å holde hjulene i samfunnet i gang under en verdensomspennende pandemi, sier Jens Folland, seniorrådgiver i Sjøoffiserforbundet, til Dagbladet. - Det er tungt å lese at partiledere bruker uttrykk som hører fortida til, og som nører opp under fordommer, legger Jens Folland til. Frp-nestleder Sylvi Listhaug er også provosert over ordbruken til Bastholm. https://www.dagbladet.no/nyheter/unnskyld/73136217 Kan noen være så snill å bekrefte at jeg bare ha havnet på humorsidene til Dagbladet?? Dette begynner å bli håpløst - HELT HÅPLØST!!! Krenkekrakk er herved sendt!! 2
Matrosen Skrevet 4. desember 2020 #15 Skrevet 4. desember 2020 Som skipsarbeider selv, kan jeg si at fulle sjømenn er mer fornuftig med pengene enn edru politikere 😜 8
T-Rex Skrevet 4. desember 2020 #16 Skrevet 4. desember 2020 13 hours ago, Brunello said: Sjømannsforbundet bør kanskje konsentrere seg om å beholde norske sjømenn fremfor å gjøre noe med et gammelt og innarbeidet uttrykk. Sjømannsforbundet har vel lært av Listhaug: Det viktigste er å få oppmerksomhet i mediene. Det er ikke så nøye med hvorfor. 1
T-Rex Skrevet 4. desember 2020 #17 Skrevet 4. desember 2020 2 minutter siden, Matrosen said: Som skipsarbeider selv, kan jeg si at fulle sjømenn er mer fornuftig med pengene enn edru politikere 😜 He, he, det tror jeg du kan ha rett i! 😄 3
Ichiko Skrevet 4. desember 2020 #18 Skrevet 4. desember 2020 Fulle sjømenn bruker penger de selv har tjent. Det er mer enn man kan si om en del andre. 3
Stina234 Skrevet 4. desember 2020 #19 Skrevet 4. desember 2020 Synd at et slikt uttrykk brukes. Det er faktisk nulltoleranse ombord i skip. Tror det er mer alkohol i andre yrkesgrupper. Kanskje forandre uttrykket til "Bruke penger som en full innvandrer eller full politiker"? Da hadde det vel blitt bråk tenker jeg. 1
Skogkatten Skrevet 4. desember 2020 #20 Skrevet 4. desember 2020 Jeg bruker av og til uttrykket "full bryggesjauer", for eksempel "han har et språk som en full bryggesjauer". Det har ikke engang falt meg inn at det skulle være problematisk, men nå merker jeg at jeg venter på at Bryggesjauernes landsforbund skal komme på banen og fortelle hvor krenket de er 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå