AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #1 Skrevet 3. desember 2020 Jeg chattet akkurat med kundesupport på Homenet da jeg synes nettet mitt kan være litt tregt til tider. Jeg har fiber 100/100 linje i en leilighet på 60m2, men har merket at TVen min (helt ny Philips) sliter noen ganger med å strømme 4K. Jeg ble anbefalt deres løsning Home_WiFi Premium, som er et mesh-nettverk de selger. Det kostet 49,- per mnd. pluss 990,- for etablering. Jeg spurte om jeg egentlig trenger det på en så liten leilighet, men fikk ikke noe skikkelig svar. https://www.homenet.no/home-wifi/ Så er det noen her med litt peiling som kan hjelpe meg? Jeg har hele tiden hatt routeren på gulvet under en kommode, men satt den oppe på kommoden nå. Jeg tror det hjalp litt, men fortsatt kan den hakke litt på 4K-sendinger (selv om han fra Homenet sa at min hastighet egentlig var bra nok). #69dudes Anonymkode: d2b26...781
stan Skrevet 3. desember 2020 #2 Skrevet 3. desember 2020 Har du mulighet til å bruke kabel til TV'n? Det vil sannsynligvis løse problemet.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #3 Skrevet 3. desember 2020 stan skrev (17 minutter siden): Har du mulighet til å bruke kabel til TV'n? Det vil sannsynligvis løse problemet. Dessverre, uttaket til nettet og TV er i hver sin ende av leiligheten Anonymkode: d2b26...781
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #4 Skrevet 3. desember 2020 Om TV'en din har nettverksport til kabel, så kan du gjøre et forsøk på å koble TV'en rett til bredbåndsmodemet (kabelen som går fra modemet til ruteren setter du da heller inn heller inn i TV'en), slik at du er sikker på at det er trådløsnettet ditt som er utfordringen. Da finner du ut om det er trådløsnettet (hvis det fungerer bedre å spille på TV'en når den er koblet med kabel) eller linjen inn (Hvis det fungerer like dårlig med kabel som på trådløst) Har ikke tv'en en slik nettverksport (og det er sannsynligvis ruteren), så kan du bruke kabelen fra bredbåndsmodemet inn i pc'en din og sjekke om du får spilt 4K innhold ok på pc'en. Om det fungerer like dårlig som når du spiller 4K på tv'en via trådløst nett, så er det ikke trådløsnettet ditt som er problemet, men sannsynligvis forbindelsen inn i leiligheten. Om det fungerer mye bedre, så er det igjen sannsynligvis trådløsnettet. Det kan selvsagt være noe galt med TV'en ved begge disse feilsøkingsmetodene, så om du gidder så kan du f. eks. prøve å kryssjekke ved å koble TV'en trådløst til mobilen din via wifi delingsfunksjonen/hot spot funksjonen hvis du har god nok 4g dekning, og sjekke om det strømmer bedre der (NB, bruker en del data når man strømme 4K over mobilnett, så da ville jeg bare spilt av en kort snutt for å prøve). Eventuelt så kan du ta med TV'en til noen som vet de har både bra forbindelse og bra trådløsnett og prøve den der. Uansett syntes jeg det høres drøyt ut å betale for en 3 punkts mesh løsning i en liten leilighet, særlig som abonnementsordning. Blir fort en dyr ruter når månedene og årene går.... Sannsynligvis kommer man like langt med en ruter av god kvalitet med mindre du har mange og tykke betongvegger eller noe slikt, slik at man er avhengig av å booste signalet via forsterkere eller et mesh nettverk. Har en liten leilighet selv, og klarer meg fint med en litt bedre enkeltruter fra ASUS, ikke noe poeng i å bruke mesh for min del hvertfall. Anonymkode: e5cda...278
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Om TV'en din har nettverksport til kabel, så kan du gjøre et forsøk på å koble TV'en rett til bredbåndsmodemet (kabelen som går fra modemet til ruteren setter du da heller inn heller inn i TV'en), slik at du er sikker på at det er trådløsnettet ditt som er utfordringen. Da finner du ut om det er trådløsnettet (hvis det fungerer bedre å spille på TV'en når den er koblet med kabel) eller linjen inn (Hvis det fungerer like dårlig med kabel som på trådløst) Har ikke tv'en en slik nettverksport (og det er sannsynligvis ruteren), så kan du bruke kabelen fra bredbåndsmodemet inn i pc'en din og sjekke om du får spilt 4K innhold ok på pc'en. Om det fungerer like dårlig som når du spiller 4K på tv'en via trådløst nett, så er det ikke trådløsnettet ditt som er problemet, men sannsynligvis forbindelsen inn i leiligheten. Om det fungerer mye bedre, så er det igjen sannsynligvis trådløsnettet. Det kan selvsagt være noe galt med TV'en ved begge disse feilsøkingsmetodene, så om du gidder så kan du f. eks. prøve å kryssjekke ved å koble TV'en trådløst til mobilen din via wifi delingsfunksjonen/hot spot funksjonen hvis du har god nok 4g dekning, og sjekke om det strømmer bedre der (NB, bruker en del data når man strømme 4K over mobilnett, så da ville jeg bare spilt av en kort snutt for å prøve). Eventuelt så kan du ta med TV'en til noen som vet de har både bra forbindelse og bra trådløsnett og prøve den der. Uansett syntes jeg det høres drøyt ut å betale for en 3 punkts mesh løsning i en liten leilighet, særlig som abonnementsordning. Blir fort en dyr ruter når månedene og årene går.... Sannsynligvis kommer man like langt med en ruter av god kvalitet med mindre du har mange og tykke betongvegger eller noe slikt, slik at man er avhengig av å booste signalet via forsterkere eller et mesh nettverk. Har en liten leilighet selv, og klarer meg fint med en litt bedre enkeltruter fra ASUS, ikke noe poeng i å bruke mesh for min del hvertfall. Anonymkode: e5cda...278 Takk for svar! Jeg har ikke modem, kun kabel rett i fra veggen til router. Det er en Asus RT-AC66U B1, og jeg ser den ble anbefalt av Tek.no så jeg tror den skal være grei. Men godt tips å sammenlikne med kvaliteten på PCen, det tenkte jeg ikke på. Jeg skjønner heller ikke vitsen med å betale 49,- i måneden. Han sa det var for service og vedlikehold, men det blir jo dyrt i lengden. Og dersom den skal være bra, bør det jo ikke være behov for service i noen særlig grad. Det er derfor jeg ikke liker å snakke med supportfolk, for de skal alltid selge deg noe du ikke trenger :) Anonymkode: d2b26...781
stan Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dessverre, uttaket til nettet og TV er i hver sin ende av leiligheten Anonymkode: d2b26...781 Skjønner. Som skrevet over, det virker litt overkill med mesh i leiligheten. Fine råd om feilsøking, ligger problemet i trådløs forbindelsen eller et annet sted. En alternativ løsning kan være powerline. https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/andre-nettverksprodukter-og-tilbehor/23760/netgear-powerline-pl1000-adapter-topakning Jeg har en lignende, var bare å sette opp og har siden bare virket, i nesten 8 år. Overfører uten problemer 4K gjennom 60 år gamle ledninger.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #7 Skrevet 3. desember 2020 stan skrev (7 minutter siden): Skjønner. Som skrevet over, det virker litt overkill med mesh i leiligheten. Fine råd om feilsøking, ligger problemet i trådløs forbindelsen eller et annet sted. En alternativ løsning kan være powerline. https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/andre-nettverksprodukter-og-tilbehor/23760/netgear-powerline-pl1000-adapter-topakning Jeg har en lignende, var bare å sette opp og har siden bare virket, i nesten 8 år. Overfører uten problemer 4K gjennom 60 år gamle ledninger. Takk for tips! Kanskje jeg kjøper den i stedet. Men hva er forskjellen en slik og et såkalt mesh-nettverk? Jeg leste at signalforsterkere halverer kapasiteten. Men dette er kanskje noe annet? Jeg har som sagt lite peiling på dette :) Leste det her: https://eyenetworks.no/fem-grunner-til-ikke-a-kjope-wifi-forsterker/ «Hvis forsterkeren bare har én trådløs radio, vil den typisk være på 2,4 GHz-frekvensbåndet. Forsterkeren vil da bruke halvparten av tiden til å kommunisere med trådløse klienter (pcer, mobiler og andre dingser) og halvparten til å videresende trafikk til ruter. Dette vil si at kapasiteten blir halvert, og du får dermed bare sendt halvparten så mye data som du ville fått sendt hvis du kommuniserte direkte med aksesspunktet ved samme hastighet.» Anonymkode: d2b26...781
stan Skrevet 3. desember 2020 #8 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for tips! Kanskje jeg kjøper den i stedet. Men hva er forskjellen en slik og et såkalt mesh-nettverk? Jeg leste at signalforsterkere halverer kapasiteten. Men dette er kanskje noe annet? Jeg har som sagt lite peiling på dette Leste det her: https://eyenetworks.no/fem-grunner-til-ikke-a-kjope-wifi-forsterker/ «Hvis forsterkeren bare har én trådløs radio, vil den typisk være på 2,4 GHz-frekvensbåndet. Forsterkeren vil da bruke halvparten av tiden til å kommunisere med trådløse klienter (pcer, mobiler og andre dingser) og halvparten til å videresende trafikk til ruter. Dette vil si at kapasiteten blir halvert, og du får dermed bare sendt halvparten så mye data som du ville fått sendt hvis du kommuniserte direkte med aksesspunktet ved samme hastighet.» Anonymkode: d2b26...781 Powerline sender datasignalet via strømledningene i huset. Trenger minst to bokser, gir litt lavere hastighet enn kabel, men mye raskere og mere stabilt enn wifi. Kabel mellom ruter og første boks. Kabel fra andre boks til TV'n. Du flytter 4K signalet til ledningene, så de andre enhetene som bruker wifi slipper å konkurrere med TV'n. Det finnes en del butikker som lar deg returnere varer, så det er jo mulig å teste det ut. Kanskje det kan hjelpe? Signal forsterker trenger du ikke, det er bare om du ønsker å dekke et større område med samme wifi. Ofrer hastighet for rekkevidde. Mesh ligner litt på signal forsterker, men bruker egne frekvenser mellom boksene.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #9 Skrevet 3. desember 2020 stan skrev (2 timer siden): Powerline sender datasignalet via strømledningene i huset. Trenger minst to bokser, gir litt lavere hastighet enn kabel, men mye raskere og mere stabilt enn wifi. Kabel mellom ruter og første boks. Kabel fra andre boks til TV'n. Du flytter 4K signalet til ledningene, så de andre enhetene som bruker wifi slipper å konkurrere med TV'n. Det finnes en del butikker som lar deg returnere varer, så det er jo mulig å teste det ut. Kanskje det kan hjelpe? Signal forsterker trenger du ikke, det er bare om du ønsker å dekke et større område med samme wifi. Ofrer hastighet for rekkevidde. Mesh ligner litt på signal forsterker, men bruker egne frekvenser mellom boksene. Skjønner. Takk for forklaring Anonymkode: d2b26...781 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå