Drizzt Skrevet 17. desember 2020 #121 Del Skrevet 17. desember 2020 Apis skrev (5 timer siden): Espen Echbo's nekrolog over Ernst Øivind Tvedt. RIP https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/AlR1rr/en-nekrolog-til-minne-om-ernst-oeyvind-tvedt Denne teksten viser hvor latterlig hele situasjonen er blitt. Jeg kommer til å savne ham. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 18. desember 2020 #122 Del Skrevet 18. desember 2020 Apis skrev (19 timer siden): Espen Echbo's nekrolog over Ernst Øivind Tvedt. RIP https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/AlR1rr/en-nekrolog-til-minne-om-ernst-oeyvind-tvedt Jeg tror mange av våre nye landsmenn, men også de som er oppvokst her, er dårlige på å forstå ironi. Jeg vet at når man lærer et språk, så er sistnevnte vanskelig å tilegne seg. De kan være vant til helt annen type ironi og satire der de kommer i fra. For flere vil da en farget nisse på skjermen røre ved noen grunnleggende følelser av å bli gjort narr av. Og så lenge de ikke forstår norsk humor, eller konseptet til programmet, så kan det oppleves som truende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clefable Skrevet 18. desember 2020 #123 Del Skrevet 18. desember 2020 (endret) Pipaluk skrev (3 timer siden): Jeg tror mange av våre nye landsmenn, men også de som er oppvokst her, er dårlige på å forstå ironi. Jeg vet at når man lærer et språk, så er sistnevnte vanskelig å tilegne seg. De kan være vant til helt annen type ironi og satire der de kommer i fra. For flere vil da en farget nisse på skjermen røre ved noen grunnleggende følelser av å bli gjort narr av. Og så lenge de ikke forstår norsk humor, eller konseptet til programmet, så kan det oppleves som truende. Å se en "farget nisse" som du kaller det er jo ikke problemet. Problemet er at nissen er spilt av en hvit person og sminket mørk, som gir assosiasjoner til den uhyggelige tradisjonen med Blackface. Det er ikke kun "nye landsmenn" som reagerer på dette. Endret 18. desember 2020 av Clefable Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 18. desember 2020 #124 Del Skrevet 18. desember 2020 Clefable skrev (1 time siden): Å se en "farget nisse" som du kaller det er jo ikke problemet. Problemet er at nissen er spilt av en hvit person og sminket mørk, som gir assosiasjoner til den uhyggelige tradisjonen med Blackface. Det er ikke kun "nye landsmenn" som reagerer på dette. Men når de argumenterer med at dette blir feil fordi Eckbo gjør narr av sorte, så er det en misforståelse. Dette er ingen rasistisk serie. Det er en parodi, og alle figurene er like skrudd i huet. Om Ernst Øyvind ikke var lat, men helt vanlig nisse, bare sminket mørk, så tror jeg ingen hadde reagert på det. Så jeg stiller spørsmål ved om våre norske landsmenn som kritiserer dette, har satt seg inn i serien før de uttaler seg? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 18. desember 2020 #125 Del Skrevet 18. desember 2020 Pipaluk skrev (5 timer siden): Jeg tror mange av våre nye landsmenn, men også de som er oppvokst her, er dårlige på å forstå ironi. Jeg vet at når man lærer et språk, så er sistnevnte vanskelig å tilegne seg. De kan være vant til helt annen type ironi og satire der de kommer i fra. For flere vil da en farget nisse på skjermen røre ved noen grunnleggende følelser av å bli gjort narr av. Og så lenge de ikke forstår norsk humor, eller konseptet til programmet, så kan det oppleves som truende. Jeg tror dette bildet ytterligere kompliseres av at en gruppe etnisk norske gjør sitt ytterste for å kommunisere til innvandrere/minoriteter hvor rasistisk samfunnet, og i de flestes øyne helt uskyldige handlinger, er. Når du har etnisk norske som forteller deg hvor forferdelig rasistisk slikt er, er det kanskje ikke så rart om en med mindre tilknytning til samfunnet og landet kjøper det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 18. desember 2020 #126 Del Skrevet 18. desember 2020 Clefable skrev (4 timer siden): Å se en "farget nisse" som du kaller det er jo ikke problemet. Problemet er at nissen er spilt av en hvit person og sminket mørk, som gir assosiasjoner til den uhyggelige tradisjonen med Blackface. Det er ikke kun "nye landsmenn" som reagerer på dette. At innslaget har gitt noen assosiasjoner til en forlengst utdødd amerikansk underholdningssjanger betyr ikke at det er en rasjonell respons. Den type reaksjoner er uttrykk for en manglende evne eller vilje til å se nyanser som er temmelig paradoksal tatt i betraktning at de samme personene gjerne har for vane å kritisere andre for å generalisere om innvandrere. Her er det de selv som gjør feilen å skjære alt over én kam. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 18. desember 2020 #127 Del Skrevet 18. desember 2020 Clefable skrev (6 timer siden): Å se en "farget nisse" som du kaller det er jo ikke problemet. Problemet er at nissen er spilt av en hvit person og sminket mørk, som gir assosiasjoner til den uhyggelige tradisjonen med Blackface. Det er ikke kun "nye landsmenn" som reagerer på dette. Et viktig moment her er jo at dette i stor grad er en "finnepåassosiasjon". Antagelig er det ekstremt få av de som her blir krenket som har vonde erfaringer med "blackface" bak seg, men en har lyktes i å grave frem historiske referanser som en velger å assosiere det til. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 18. desember 2020 #128 Del Skrevet 18. desember 2020 herzeleid skrev (8 timer siden): Jeg tror dette bildet ytterligere kompliseres av at en gruppe etnisk norske gjør sitt ytterste for å kommunisere til innvandrere/minoriteter hvor rasistisk samfunnet, og i de flestes øyne helt uskyldige handlinger, er. Når du har etnisk norske som forteller deg hvor forferdelig rasistisk slikt er, er det kanskje ikke så rart om en med mindre tilknytning til samfunnet og landet kjøper det. Spot on! I bunn og grunn handler det nettopp om det. Veldig farlig egentlig fordi denne gruppen etnisk norske skjønner ikke hvor mye de ødelegger for innvandrerne ved å svartmale samfunnet og gi utlendingene et feilaktig bilde om hvordan Norge egentlig er. Simen Bondeviks utspill i Aftenposten for eksempel https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/7KPjjW/hvorfor-forsvarer-mads-hansen-rasisme er både pinlig og flaut. For ham. Ikke minst sjokkerende at denne hvite privilegerte mannen som Bondevik er vil bestemme hva andre skal mene og føle. I sitt desperat forsøk å fremstå som mest mulig antirasistisk har han glatt hoppet i den ekte rasismen. Mot den hvite Mads Hansen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 24. desember 2020 #129 Del Skrevet 24. desember 2020 På etterskudd har nå Dag Herbjørnsrud slengt seg på med en gjennomført uærlig «analyse» av saken, publisert av Utrop på julaften. Han presterer bl.a å skrive sånt som «Slike som Frank Rossavik og Anki Gerhardsen mener hvite bør få latterliggjøre afrikanere i fred.» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. desember 2020 #130 Del Skrevet 24. desember 2020 Klossmajor skrev (1 time siden): På etterskudd har nå Dag Herbjørnsrud slengt seg på med en gjennomført uærlig «analyse» av saken, publisert av Utrop på julaften. Han presterer bl.a å skrive sånt som «Slike som Frank Rossavik og Anki Gerhardsen mener hvite bør få latterliggjøre afrikanere i fred.» «I julekalenderen (2011) spiller Eckbo fargede Ernst Øyvind med brunmaling, forstørret nese og afroparykk. Karakteren er den første som blir introdusert. Han er den eneste fargede i serien. Og han er den eneste som fremstilles stokk dum. Sånn helt tilfeldigvis.» Har han sett serien? Er ikke flere av de andre også stokk dumme? Eller enkle ?Asbjørn er lettere utviklingshemmet og tror fiskepinner lever i havet. Timothy kan ikke matematikk og forstår ikke konseptet med dobbeltstemme. Rhino er heller ikke den smarteste kniven i skuffen, da han tror han kan peile kurs ved hjelp av en glassflaske med metallkork. Eckbo gjør narr av alle sine figurer. Hvorfor kan han da ikke gjøre det med en nordmann som er mørk i huden🤔 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neocortex Skrevet 24. desember 2020 #131 Del Skrevet 24. desember 2020 På Madagascar er det vanlig at den som er nisse sminker seg hvit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. desember 2020 #132 Del Skrevet 24. desember 2020 Hvordan hadde de mørkhudede reagert om Ernst Ø ble spilt av en mørkhudet person, som var dum og lat. Hadde det vært greit så lenge skuespilleren ikke tok på ekstra sminke? Hadde vi fått protester rundt rollefiguren også? Alt blir jo rasistisk om man går inn for det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 24. desember 2020 #133 Del Skrevet 24. desember 2020 Pipaluk skrev (35 minutter siden): «I julekalenderen (2011) spiller Eckbo fargede Ernst Øyvind med brunmaling, forstørret nese og afroparykk. Karakteren er den første som blir introdusert. Han er den eneste fargede i serien. Og han er den eneste som fremstilles stokk dum. Sånn helt tilfeldigvis.» Har han sett serien? Er ikke flere av de andre også stokk dumme? Eller enkle ?Asbjørn er lettere utviklingshemmet og tror fiskepinner lever i havet. Timothy kan ikke matematikk og forstår ikke konseptet med dobbeltstemme. Rhino er heller ikke den smarteste kniven i skuffen, da han tror han kan peile kurs ved hjelp av en glassflaske med metallkork. Eckbo gjør narr av alle sine figurer. Hvorfor kan han da ikke gjøre det med en nordmann som er mørk i huden🤔 Jeg så aldri noe særlig på den serien. Av det lille jeg så av den er mitt inntrykk mer sammenfallende med hva du beskriver. Jeg mistenker at du kan ha rett i at han aldri har sett den selv. Hele innlegget hans heller ganske ekstremt i én retning, uten noen som helst tegn til å ha oppfattet den andre partens argumenter. Han utviser en ganske ekstrem ignoranse og trangsynthet i det han svartmaler den ene siden fullstendig. Jeg synes også det er pussig hvordan Herbjørnsrud konsekvent snakker om parten han mener blir utsatt for «blackface» som afrikanere. Han bruker altså ikke uttrykket svarte, men afrikanere. Samtidig bruker han ordet hvite. Med virkelighetsforståelsen han legger til grunn er det da et skille mellom hvite og afrikanere, ikke hvite og svarte. Så vidt meg bekjent har det aldri kommet fram noe veldig konkret om bakgrunnen til karakteren Ernst Øyvind Tvedt. Han skal jo være basert på en virkelig person. Hva er det som tilsier at han nødvendigvis er afrikaner? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. desember 2020 #134 Del Skrevet 24. desember 2020 Klossmajor skrev (4 minutter siden): Jeg så aldri noe særlig på den serien. Av det lille jeg så av den er mitt inntrykk mer sammenfallende med hva du beskriver. Jeg mistenker at du kan ha rett i at han aldri har sett den selv. Hele innlegget hans heller ganske ekstremt i én retning, uten noen som helst tegn til å ha oppfattet den andre partens argumenter. Han utviser en ganske ekstrem ignoranse og trangsynthet i det han svartmaler den ene siden fullstendig. Jeg synes også det er pussig hvordan Herbjørnsrud konsekvent snakker om parten han mener blir utsatt for «blackface» som afrikanere. Han bruker altså ikke uttrykket svarte, men afrikanere. Samtidig bruker han ordet hvite. Med virkelighetsforståelsen han legger til grunn er det da et skille mellom hvite og afrikanere, ikke hvite og svarte. Så vidt meg bekjent har det aldri kommet fram noe veldig konkret om bakgrunnen til karakteren Ernst Øyvind Tvedt. Han skal jo være basert på en virkelig person. Hva er det som tilsier at han nødvendigvis er afrikaner? Ja hvem kaller seg afrikanere? Er de svarte i USA afrikanere? Eller bare etterkommere? Omtaler de svarte( blir vel feil å bruke det uttrykket også) i Sør-Amerika og karibien seg selv for afrikanere?🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 24. desember 2020 #135 Del Skrevet 24. desember 2020 Pipaluk skrev (1 time siden): «I julekalenderen (2011) spiller Eckbo fargede Ernst Øyvind med brunmaling, forstørret nese og afroparykk. Karakteren er den første som blir introdusert. Han er den eneste fargede i serien. Og han er den eneste som fremstilles stokk dum. Sånn helt tilfeldigvis.» Har han sett serien? Er ikke flere av de andre også stokk dumme? Eller enkle ?Asbjørn er lettere utviklingshemmet og tror fiskepinner lever i havet. Timothy kan ikke matematikk og forstår ikke konseptet med dobbeltstemme. Rhino er heller ikke den smarteste kniven i skuffen, da han tror han kan peile kurs ved hjelp av en glassflaske med metallkork. Eckbo gjør narr av alle sine figurer. Hvorfor kan han da ikke gjøre det med en nordmann som er mørk i huden🤔 Jeg stusset på akkurat det samme. Det er vel omtrent ingen av Eckbos figurer, ei heller de andre figurene, som fremstilles som særlig oppegående, og poenget med Ernst Øyvind er vel at han er en sløv sørlending, nettopp fordi en ofte forbinder sørlendinger noe karikert med å være betraktelig mer "sedate" enn andre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 24. desember 2020 #136 Del Skrevet 24. desember 2020 Pipaluk skrev (54 minutter siden): Ja hvem kaller seg afrikanere? Er de svarte i USA afrikanere? Eller bare etterkommere? Omtaler de svarte( blir vel feil å bruke det uttrykket også) i Sør-Amerika og karibien seg selv for afrikanere?🤔 Mitt inntrykk er at Herbjørnsrud prøver seg på en (kanskje særegent selvkonstruert) semantisk vending han innbiller seg er den mest politisk gangbare (eller han selv ønsker skal være det), selv om det neppe er noen utbredt oppfatning blant de han omtaler på denne måten. Afrikanere/svarte er ikke akkurat noen ensartet gruppe med sterk fellesskapsfølelse på kryss og tvers. Av erfaring vet jeg at det er et veldig markant skille mellom somaliere og bantu-befolkningen lenger sør i Afrika. Mange afrikanere i det sydlige Afrika føler et sterkere fellesskap med europeere gjennom innflytelse fra kolonitiden enn de gjør med f.eks somaliere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. desember 2020 #137 Del Skrevet 25. desember 2020 Klossmajor skrev (19 timer siden): Mitt inntrykk er at Herbjørnsrud prøver seg på en (kanskje særegent selvkonstruert) semantisk vending han innbiller seg er den mest politisk gangbare (eller han selv ønsker skal være det), selv om det neppe er noen utbredt oppfatning blant de han omtaler på denne måten. Afrikanere/svarte er ikke akkurat noen ensartet gruppe med sterk fellesskapsfølelse på kryss og tvers. Av erfaring vet jeg at det er et veldig markant skille mellom somaliere og bantu-befolkningen lenger sør i Afrika. Mange afrikanere i det sydlige Afrika føler et sterkere fellesskap med europeere gjennom innflytelse fra kolonitiden enn de gjør med f.eks somaliere. Det han gjør i innlegget, er å sette folk i båser. Jeg tror ikke noen mørkhudete liker at andre skal bestemme hvilken bås du skal tilhøre. Heller ikke hvite. Så her føler jeg paradoksalt nok at han ønsker å opprettholde apartheid🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 25. desember 2020 #138 Del Skrevet 25. desember 2020 (endret) Klossmajor skrev (På 24.12.2020 den 13.23): På etterskudd har nå Dag Herbjørnsrud slengt seg på med en gjennomført uærlig «analyse» av saken, publisert av Utrop på julaften. Han presterer bl.a å skrive sånt som «Slike som Frank Rossavik og Anki Gerhardsen mener hvite bør få latterliggjøre afrikanere i fred.» Herbjørnsrud setter dessverre standarden allerede i første avsnitt, som inneholder særdeles uærlige og ufine gjengivelse av tre meningsmotstanderes meninger, som at de mener "hvite må få latterliggjøre afrikanere i fred" og at en person kun snakker om hvites ytringsfrihet. Dette virker symptomatisk for resten av teksten, som er gjennomsyret av mangelfulle og selektive gjengivelser, stråmenn og mer eller mindre bombastisk ordbruk, uten at det ser ut til å være en rød tråd eller gjennomgående påstand utover at motparten tar feil. Det er synd at Herbjørnsrud velger å legge såpass mye innsats i å skrive en relativt lang tekst som primært virker å gjøre debatten enda litt dummere og mer fastlåst, og som analyse fremstår teksten veldig svak. Samtidig er det på mange måter passende at nettopp en slik tekst og får "krone" denne kampanjen. Endret 25. desember 2020 av herzeleid 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå