Gå til innhold

Avpubliserer «Nissene over skog og hei» etter kritikk for «blackface»-karakter

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Traktorkusken

Herregud, er det mulig? 

hva med Netflix-filmen white chicks da? Ser ikke den har blitt fjernet fra Netflix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, NorthernLight said:

Folk er blitt så hårsåre.... 

Nå er du slem mot alle de uten hår!

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dankert skrev (10 minutter siden):

Blir Nissene på låven også sensurert nå fordi de skallede blir krenket av Rhino Tue?

Jeg synes det fokuseres alt for mye på utseende i denne debatten. Sender av en Insta-DM til Paranoia-forbundet så de får meldt TVN og kuttet neste sending av Nissene på låven. Vi er jo også for/imot eller hvordan det nå blir psykisk stress også. Eller? 
Jeg blir usikker, jeg får sjekke Instagram før jeg velter ut av meg som en full sjøkvinne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden har de funnet ut at nissene over skog og hei blir feil, mens nissene på låven, hvor HELE greia rundt zahid ali sin karakter er nettopp rasistiske kommentar fra Bodil, det er greit? Allerede i første episode sier Bodil at " Han mørke passer ikke inn i en norsk juletradisjon, så Mohammed eller hva han heter, må ut". (Karakteren heter forøvrig Radjif). 

Synd at nissene over skog og hei blir fjernet. 

Endret av Namine
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 time siden):

Jeg begriper meg ikke på mennesker som skal bestemme hva som skal oppfattes som rasistisk og ikke når vitsene ikke omhandler dem. Blackface er problematisk for mange, og det hører ikke hjemme i 2020. Jeg som hvit kvinne kan ikke sitte å himle med øyene at noen mener at blackface er rasistisk, nettopp fordi jeg er en hvit kvinne og verken jeg eller mine familiemedlemmer har blitt utsatt for systematisk rasisme gjennom flere generasjoner. 

De jeg oppfatter som de mest hårsåre i samfunnet er de som ytrer at de ikke lenger kan kose seg med rasistiske, homofobiske og diskriminerende vitser

Jeg synes vi skal framover, og ikke tilbake. Problemet med "cancel culture" er at det ikke tar hensyn til kontekst, og så har det tydeligvis en tilbakevirkende kraft. Man gjørs på å se noe i verste mening, i lys av nåtiden. Jeg tror virkelig ikke medlemstallet til Vigrid skøyt i været pga Nissene over skog og hei. Vi kan heller si til oss selv, sånn hadde vi ikke gjort nå. Denne kanselleringen gjør bare at det utvikles mer polarisering og sinne, og det er ingen tjent med. Skulle heller ikke forundre meg om de som er mest høylytte for å få dette fjernet fra skjermen er hvite, ironisk nok.

For å ta et annet eksempel. På 90 tallet når jeg var ungdom, kunne du risikere å få en knyttneve i fleisen for å kalle en afrikaner svart. Nå er det helt OK.. Selv den mest woke VG journalisten bruker den betegnelsen. Kanskje om 7 år til, så er det veldig galt igjen. Da får vi  vel henge ut alle som har brukt det ordet, kalle dem rasister, og kansellere dem.. Er det riktig?

Kontekst er viktig, og ikke minst intensjon.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valar Morghulis skrev (36 minutter siden):

Jeg dirrer av krenkelse! Kommer ikke lengre enn til "Jesus Christ Superstar" og at kun hora og bedrageren ble (antagelig tvansgsspilt) av to svarte, og dette nå særlig i julestria,  

Jeg må notere ned at jeg kjøper inn større kvanta sjelsbalsam på Beige Friday til  neste år.

Nei, Judas ble spilt av en med afrikansk opprinnelse, mens Maria Magdalena var japansk. Og det var i 1973. Blackwashing var et fenomen allerede da. Men den tidligste svartvaskingen jeg finner er filmen ''Orfeu Negro'' fra 1959.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (6 minutter siden):

Jeg synes vi skal framover, og ikke tilbake.

👏👏👏

Som om jeg skulle ha sagt det selv. Om jeg hadde klart å ordlagt meg så godt. Perfect!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 time siden):

Jeg begriper meg ikke på mennesker som skal bestemme hva som skal oppfattes som rasistisk og ikke når vitsene ikke omhandler dem. Blackface er problematisk for mange, og det hører ikke hjemme i 2020. Jeg som hvit kvinne kan ikke sitte å himle med øyene at noen mener at blackface er rasistisk, nettopp fordi jeg er en hvit kvinne og verken jeg eller mine familiemedlemmer har blitt utsatt for systematisk rasisme gjennom flere generasjoner. 

De jeg oppfatter som de mest hårsåre i samfunnet er de som ytrer at de ikke lenger kan kose seg med rasistiske, homofobiske og diskriminerende vitser

Man kan innvende med at vi i 2020 burde ha kommet så langt i samfunnets utvikling av fellesskapsfølelse at det ikke burde vært et større problem for en skuespiller å skulle (skape og) spille en karakter med en annen hudfarge enn hva skuespilleren er født med enn en hvilken som helst annen karakter man skaper seg. Hvor logisk er det at man i et land som Norge, som ikke har noen historie med treller siden vikingtiden eller noen historie med rasesegregering o.l., automatisk forbinder det å sminke huden mørkere med amerikansk «blackface». Ikke bare er det snart tre generasjoner siden «blackface» gikk av moten i USA og situasjonen i datidens USA var en ganske annen enn i dag, men det var også da en trend på et annet kontinent under ganske andre forhold enn dagens Norge. USA er praktisk talt et hav unna Norge. Hvorfor insistere på å kopiere deres  virkelighetsoppfatning som egentlig baserer seg på amerikansk demografi, og ikke norsk?

Burde man ikke ta sikte på en tilværelse der en karakter som Eckbos ikke automatisk forbindes med å sparke nedover? Så lenge mange reagerer på måten du gjør tyder det på at felleskapsfølelsen i landet har et stykke igjen å gå. Kan det være at automatiske blackface-assosiasjoner og påfølgende fordømmelse er mer med på å befeste rasemessige ulikheter enn å motvirke dem? At man nekter folk å tilnærme seg hverandre?

For en del år tilbake gjorde fotballstjernene Eric Cantona og George Weah et anti-rasistisk stunt der Cantona farget ansiktet svart og Weah farget ansiktet hvitt. Å automatisk knytte fargelegging av ansikt med rasisme og styggedom uansett omstendighet kan betraktes som det motsatte av hva Cantona og Weah aksjonerte for. Kan det være på sin plass at de som som automatisk møter fargelegging av ansiktet med assosiasjoner til fordums blackface og fordømmelse revurderer nytten av deres respons? Kan det være at den type respons kan ha en kontraproduktiv effekt?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
Namine skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor i all verden har de funnet ut at nissene over skog og hei blir feil, mens nissene på låven, hvor HELE greia rundt zahid ali sin karakter er nettopp rasistiske kommentar fra Bodil, det er greit? Allerede i første episode sier Bodil at " Han mørke passer ikke inn i en norsk juletradisjon, så Mohammed eller hva han heter, må ut". (Karakteren heter forøvrig Radjif). 

Synd at nissene over skog og hei blir fjernet. 

Hysj, ikke nevn det høyt, nå tar de Bodil også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Nei, Judas ble spilt av en med afrikansk opprinnelse, mens Maria Magdalena var japansk. Og det var i 1973. Blackwashing var et fenomen allerede da. Men den tidligste svarvaskingen jeg finner er filmen ''Orfeu Negro'' fra 1959.

Unnskyld unnskyld altså, jeg mente det virkelig ikke rasistisk og bukker og nikker på det dypeste i om jeg krenket japaneres rett til å være krenket.
Det er bare så vanskelig å se, igjennom lattertårene. 

Jeg gir meg ende over!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (Akkurat nå):

Hysj, ikke nevn det høyt, nå tar de Bodil også :(

Oi, sorry, det har du kanskje rett i. :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tipseren der er like hårsår som Rhino Tue. Hva er vel en førjulstid uten Nisser over skog og hei ☹️ Skuffende

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya90 skrev (1 minutt siden):

Den tipseren der er like hårsår som Rhino Tue. Hva er vel en førjulstid uten Nisser over skog og hei ☹️ Skuffende

Det er ikke tipseren som er problemet, man må regne med endel tullinger rundt omkring, men de som tar det til etterretning.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske en hadde ryggrad til å be disse menneskene finne noe annet å drive med enn å prøve å nekte andre å se en morsom julekalender. Å legge seg på rygg for mennesker som leter etter ting å hevde seg krenket over kommer det lite godt av, og det senker antagelig listen for andre. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest 123 eller noe

Har lest 2 plasser nå (bare forum da, men likevel) at det faktisk var hans mørkhudede og veldig sløve kompis i virkeligheten, ved navn Ernst Øyvind, som ba han parodiere han. Altså ikke noe latterliggjøring av mørke, men av sin venn, som selv foreslo det.  
Klarer virkelig ikke se noe som helst rasistisk med dette, det er ikke noe klassisk blackface heller, med røde store lepper osv.. Folk er helt skutt nå til dags. Hva med å blåse av hele The Julekalender også da, der gjør de jo narr av transene med mann i dameklær!

Endret av 123 eller noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At denne rasisme.i.norge Instagram-kontoen som klagen kom fra, viser til følgende artikkel for å forklare hva rasisme er sier ganske mye:

Can white people experience racism?

Artikkelen hevder eurosentrisme er grunnlaget for rasisme. Min påstand er at hele artikkelens innfallsvinkel er ekstremt amerisentrisk. Den fokuserer utelukkende på forholdet mellom svarte og hvite. Det skinner gjennom at artikkelforfatteren baserer innfallsvinkelen i forhold til amerikansk demografi. Akkurat som eurosentrisme er et etablert uttrykk, er det på å tide å innføre amerisentrisme som motstykket. Amerisentrisme synes jeg er et beskrivende uttrykk for slike automatiske assosiasjoner til fordums «blackface»-trend i USA og medfølgende fordømmelse.

Endret av Klossmajor
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dankert skrev (4 timer siden):

Nå er du slem mot alle de uten hår!

Hehe....Ja sorry nå var jeg slem :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjonsdirektør i Discovery, Hanne McBride, sier til VG at «i 2020 er og skal det ikke være rom for at en hvit skuespiller maler seg brun i ansiktet for å portrettere en svart person. Det er det vi tar til etterretning når vi velger å ta av serien». Men hun sier også: «Samtidig er det viktig å understreke at det ikke er noe rasisme i «Nissene over skog og hei».»

Vel...hvis det ikke er noe rasisme i serien så skulle det da ikke være noe problem. En anklage om «blackface» er jo nettopp en anklage om rasisme. Begrunnelsen fra Hanne McBride gir ingen annen mening enn at hun gir etter for press. Jeg tolker utspillet hennes som en innrømmelse av at hun mangler ryggrad.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...