Gå til innhold

Avpubliserer «Nissene over skog og hei» etter kritikk for «blackface»-karakter

Anbefalte innlegg

Skrevet
Klossmajor skrev (5 timer siden):

En anklage om «blackface» er jo nettopp en anklage om rasisme. Begrunnelsen fra Hanne McBride gir ingen annen mening enn at hun gir etter for press. Jeg tolker utspillet hennes som en innrømmelse av at hun mangler ryggrad.

Enig. Nå kan hvem som helst kreve hva som helst angående innhold i programmene og hun vil gi etter uten videre diskusjon?

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Enig. Nå kan hvem som helst kreve hva som helst angående innhold i programmene og hun vil gi etter uten videre diskusjon?

Ja, når Hanne McBride hevder det ikke er noe rasisme i serien så sier hun seg egentlig uenig i anklagen. Hvorfor skal hun da gi etter? Det gir ingen annen mening enn en innrømmelse av at hun er så livredd for at det skal brygge opp til storm at hun  umiddelbart bare legger seg flat. McBride framstår som en tannløs, svak leder.

• Liker 18
Skrevet
16 hours ago, herzeleid said:

Jeg skulle ønske en hadde ryggrad til å be disse menneskene finne noe annet å drive med enn å prøve å nekte andre å se en morsom julekalender. Å legge seg på rygg for mennesker som leter etter ting å hevde seg krenket over kommer det lite godt av, og det senker antagelig listen for andre. 

Woke-kids med for lite å finne på under korona-perioden..

Svært lite man kan tulle med snart, like greit å legge ned komiker-bransjen nesten..

• Liker 9
Skrevet
Namine skrev (18 timer siden):

Men hvorfor i all verden har de funnet ut at nissene over skog og hei blir feil, mens nissene på låven, hvor HELE greia rundt zahid ali sin karakter er nettopp rasistiske kommentar fra Bodil, det er greit? Allerede i første episode sier Bodil at " Han mørke passer ikke inn i en norsk juletradisjon, så Mohammed eller hva han heter, må ut". (Karakteren heter forøvrig Radjif). 

Synd at nissene over skog og hei blir fjernet. 

Fordi Bodil er den som er parodien her. Det som er morsomt er jo hvor bak mål hennes meninger er. Det er jo ikke poenget at man skal være enig med henne, men man rister på hodet av hele dama. Zahid sin karakter er en fin fyr som er sympatisk gjennom det hele, så det er jo ikke noe støtende i hans fremstilling. Det er heller ikke støtende å vise rasisme på TV i ulike settinger (historiske fakta, feks). Men det er stor forskjell på å kle seg i Blackface og det å parodiere rasisme for å uttrykke at det er galt. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Clefable skrev (18 minutter siden):

Fordi Bodil er den som er parodien her. Det som er morsomt er jo hvor bak mål hennes meninger er. Det er jo ikke poenget at man skal være enig med henne, men man rister på hodet av hele dama. Zahid sin karakter er en fin fyr som er sympatisk gjennom det hele, så det er jo ikke noe støtende i hans fremstilling. Det er heller ikke støtende å vise rasisme på TV i ulike settinger (historiske fakta, feks). Men det er stor forskjell på å kle seg i Blackface og det å parodiere rasisme for å uttrykke at det er galt. 

Hvor relevant er det egentlig å knytte denne karakteren fra en norsk serie med den amerikanske «blackface»-trenden som tok slutt for tre generasjoner siden?

Endret av Klossmajor
  • Liker 10
Skrevet
Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Hvor relevant er det egentlig å knytte denne karakteren i en norsk serie med den amerikanske «blackface»-trenden som tok slutt for tre generasjoner siden?

Mener du at denne karakteren ikke er et eksempel på Blackface? Hva ville du kalt det da? 

Jeg tror forresten ikke at det var noen rasistiske eller onde intensjoner bak hverken karakteren eller sketsjene til Eckbo, bare så det er sagt. Jeg tror bare ikke man tenkte like mye gjennom disse fremstillingen for ti år siden som man gjør nå. Og at i lys av nåtiden ser mer uheldig ut enn man ville vurdert det da. 

• Liker 4
Skrevet
ATLAS6 skrev (20 timer siden):

Jeg begriper meg ikke på mennesker som skal bestemme hva som skal oppfattes som rasistisk og ikke når vitsene ikke omhandler dem. Blackface er problematisk for mange, og det hører ikke hjemme i 2020. Jeg som hvit kvinne kan ikke sitte å himle med øyene at noen mener at blackface er rasistisk, nettopp fordi jeg er en hvit kvinne og verken jeg eller mine familiemedlemmer har blitt utsatt for systematisk rasisme gjennom flere generasjoner. 

De jeg oppfatter som de mest hårsåre i samfunnet er de som ytrer at de ikke lenger kan kose seg med rasistiske, homofobiske og diskriminerende vitser

Uttrykket du sikter til kalles systemisk rasisme, ikke systematisk rasisme.

Uttrykket er skapt for å beskrive forhold i USA. Norge er praktisk talt et hav unna, og har ikke en tilsvarende historie med verken rasebasert slaveri eller rasemotsetninger bak seg. «Blackface»-trenden var et amerikansk fenomen som var et resultat av nettopp det rasebaserte slaveriet og rasemotsetninger i USA.

De aller, aller fleste svarte her i Norge har ankommet hit direkte fra Afrika, og har ikke hatt noe forhold til amerikansk historie å snakke om før de her i Norge utsettes for amerisentriske ideer som systemisk rasisme og blackface. Du sier at du som hvit kvinne ikke kan sitte å himle med øyene over at noen mener at blackface er rasistisk, fordi du nettopp er en hvit kvinne og verken du eller dine familiemedlemmer har blitt utsatt for systematisk rasisme gjennom flere generasjoner. Vel...hvor mange svarte i Norge har blitt utsatt for systemisk rasisme gjennom flere generasjoner da?....og hvor mange har blitt utsatt for det her i Norge? Hvor mange svarte i Norge mener all fargelegging av ansiktet uansett sammenheng er rasistisk? Hvilken grad har de som synes sånt er rasistisk, uansett sammenheng, rett til å tale på vegne av alle svarte? Hvem skal gis rett til å bestemme at slikt er upassende? De som skriker høyest?

• Liker 12
Skrevet (endret)
Clefable skrev (46 minutter siden):

Mener du at denne karakteren ikke er et eksempel på Blackface? Hva ville du kalt det da? 

Jeg tror forresten ikke at det var noen rasistiske eller onde intensjoner bak hverken karakteren eller sketsjene til Eckbo, bare så det er sagt. Jeg tror bare ikke man tenkte like mye gjennom disse fremstillingen for ti år siden som man gjør nå. Og at i lys av nåtiden ser mer uheldig ut enn man ville vurdert det da. 

Denne karakteren er ikke en del av den fordums amerikanske blackface-trenden. Espen Eckbo har selv gitt en forklaring for bakgrunnen for karakteren. Motivet er altså noe ganske annet enn hva den amerikanske blackface-trenden bygget på.

Blackface er uttrykk for en framstilling av svarte karakterer bygget både på en forestilling om at svarte fra naturens side har laverestående forutsetninger for utvikling av intellekt og på svartes sosiale situasjon i datidens USA. Eckbo valgte å framstille én av hans karakterer som svart, tilfeldig utvalgt uten noen tanker om at den rasemessige tilknytningen hadde sammenheng med karakterens egenskaper.

Endret av Klossmajor
  • Liker 12
Skrevet

Humor som industri er på vei til å dø ut. Det er det liten tvil om. Det er ganske vanskelig å drive med humor og satire uten å "krenke" noen. Det er trist som faen.

Ikke tror jeg det omvender en eneste rasist heller.

• Liker 10
Skrevet
Klossmajor skrev (9 timer siden):

Ja, når Hanne McBride hevder det ikke er noe rasisme i serien så sier hun seg egentlig uenig i anklagen. Hvorfor skal hun da gi etter? Det gir ingen annen mening enn en innrømmelse av at hun er så livredd for at det skal brygge opp til storm at hun  umiddelbart bare legger seg flat. McBride framstår som en tannløs, svak leder.

Irriterer meg at hun sier det skal være stor takhøyde når det er snakk om humor, men tydeligvis ikke stor nok til at hun klarer å stå oppreist gjennom saken...

• Liker 9
Skrevet

Jævla idioter hele gjengen. Jeg kommer personlig til å boicotte både tvnorge og dplay.

Sist gang noen ville "avpublisere" noe var nå nazistene var i gang.

Håper de leser en bok og tar til vett.

• Liker 2
Skrevet
ajarRun skrev (2 minutter siden):

Jævla idioter hele gjengen. Jeg kommer personlig til å boicotte både tvnorge og dplay.

Sist gang noen ville "avpublisere" noe var nå nazistene var i gang.

Håper de leser en bok og tar til vett.

"Political correctness is fascism pretending to be manners"- George Carlin

• Liker 3
Skrevet
Nevian skrev (31 minutter siden):

Irriterer meg at hun sier det skal være stor takhøyde når det er snakk om humor, men tydeligvis ikke stor nok til at hun klarer å stå oppreist gjennom saken...

Takhøyden er for lav når hun lar seg diktere av en tilfeldig instagramkonto og et oppkonstruert problem i dette tilfelle. Hun mistet iallefall troverdighet og jeg håper de mister også kunder. 

Beltedyr skrev (25 minutter siden):

"Political correctness is fascism pretending to be manners"- George Carlin

Spot on!

• Liker 4
Skrevet

Var det ikke dere som på den woke, antirasistiske venstresiden snakket så varmt om at det ikke fantes raser, at det ikke var noe oss og dem, men at det bare finnes et Vi?

Innrømmer dere nå at hvite europeere faktisk er en distinkt folkegruppe?

• Liker 5
Skrevet
NorthernLight skrev (På 3.12.2020 den 17.45):

Folk er blitt så hårsåre.... Er det pokker meg mulig..  Mange folk ser rasisme i alt. 

"Dplay har i dag besluttet å avpublisere TV-serien «Nissene over skog og hei». Den tas også av skjermen på TVNorge, skriver Discovery-strømmetjenesten i en kommentar på Instagram."

https://www.vg.no/rampelys/i/39B6Be/avpubliserer-nissene-over-skog-og-hei-etter-kritikk-for-blackface-karakter

Dette burde avgjøres gjennom avstemning der de som er mørke i huden får velge om det skal fjernes eller ikke.

Tåpelig at noen dirtbags på Instagram får bestemme.

Skrevet
jabx skrev (2 timer siden):

Dette burde avgjøres gjennom avstemning der de som er mørke i huden får velge om det skal fjernes eller ikke.

En sånn avstemning skulle tatt seg ut.  Da må de grense opp hvem som kvalifiserer som svart og hvem som ikke gjør det. Det ville blitt en interessant prosess. Discovery Networks Norway påtar seg oppgaven med å trekke opp raseskillene på ny, liksom.

• Liker 1
Skrevet

For øvrig, om Espen Eckbo hadde fortsatt med mange nye figurer, hvor lang tid ville gått før det var rasistisk å kun inkludere figurer av "hvite menn" (og evt. kvinner). Kan vi om noen år se tilbake på "Parterapi" som noe som ikke "hører hjemme i [nåværende år]" fordi det er for få av en gitt gruppe blant figurene? 

• Liker 5
Gjest tourettes
Skrevet
jabx skrev (2 timer siden):

Hvordan mener du den avstemmingen burde foregå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...