Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn skal på sykehus på legetime snart. Sjefen min ble sur da jeg sa jeg måtte ha fri den dagen for å følge barnet mitt. Jeg sa til og med jeg kunne ta ut feriedag, selv om jeg har krav på fri med lønn. 
så sier hun at en kollega har spurt seg fri den dagen, og hun må jo få litt fri hun også. hun mener mannen min kan ta med barnet på sykehuset. (Mannen jobber borte) 

så nå må mannen min kjøre 45 mil for å følge barnet mitt på sykehuset, slik at jeg kan jobbe og for at kollegaen min skal få fridagen hun ønsket seg. 

Anonymkode: a998b...a8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på fri med lønn. Legg inn søknad på det, sjefen din kan ikke avslå den. Kollegaen din sin fridag kan flyttes, det er ikke så enkelt med en time på sykehuset. Og hvem som følger barnet er ikke noe sjefen din har noe med, hvis du sier at du skal følge barnet så skal du det.

Anonymkode: 7efbd...564

• Liker 3
Skrevet

Tar du deg av alt barnerelatert fravær? Da mener jeg det er innafor at din arbeidsgiver mener at også faren til barnet skal ta sin tørn. Men hvis dere pleier å dele, synes jeg ikke arbeidsgiver kan kreve noe her. 

Anonymkode: 70703...712

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tar du deg av alt barnerelatert fravær? Da mener jeg det er innafor at din arbeidsgiver mener at også faren til barnet skal ta sin tørn. Men hvis dere pleier å dele, synes jeg ikke arbeidsgiver kan kreve noe her. 

Anonymkode: 70703...712

Vi deler stort sett så langt det lar seg gjøre. Med en mann som jobber borte så er det ikke bare å ta fly hjem om barnet får feber en dag, kommer an på hvor han jobber der og da. 
vi har 3 barn, så noe blir det jo. Tannlege, lege, foreldresamtaler osv. sjefen har ikke oversikt over hvem som er hjemme. Da jeg ikke informerer henne om at nå er mannen hjemme med sykt barn. Jeg sier kun fra om jeg må ha fri pga barna. Mannen har vært på foreldre samtaler siste året med alle 3 barna, sjefen har ikke oversikt over når mannen min tar med barna til lege eller andre ting. 
vi deler det meste når det gjelder barna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du har krav på fri med lønn. Legg inn søknad på det, sjefen din kan ikke avslå den. Kollegaen din sin fridag kan flyttes, det er ikke så enkelt med en time på sykehuset. Og hvem som følger barnet er ikke noe sjefen din har noe med, hvis du sier at du skal følge barnet så skal du det.

Anonymkode: 7efbd...564

Ja, jeg vet jeg har det. Men synes det er utrolig unødvendig av sjefen min. Kunne bare levert inn søknad og ferdig med det. Men jeg ringte henne å sa at det er langt for han å kjøre 45 mil pga dette, men at jeg hadde snakket med mannen min, og han kunne komme hjem å bli med barnet på sykehuset og kjøre tilbake på jobb etterpå, slik at kollegaen min kunne få fri. Hun bare.. eeeh vi skal jo klare å ordne det da.. slik at du får fri. Tror hun fikk litt dårlig samvittighet, men det synes jeg hun kan ha. 

Skrevet

Hvis det har seg sånn at du tar alt som dukker opp, tenker jeg at det ikke er urimelig at mannen tar det meste som er planlagt. Og med tre barn ser jeg for meg at dere har mye av begge deler... Hva med å forsøke å få lagt avtaler dere vet om til tidspunkter det passer for mannen?

Anonymkode: e4220...49f

• Liker 5
Skrevet

Hvor jobber du som har krav på fri med lønn? 

For meg er det store spørsmålet hvor lang tid i forveien du sa i fra?

Anonymkode: 257ad...4f6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

-og ikke minst hvor lang tid i forveien kollegaen ba om fri.

Synes det virker muggent å surmule om at "mannen min må kjøre langt så kollegaen min får fri". Ikke bland inn kollegaen din i dette, han skal ta sin del av oppfølgingen av deres felles barn.

• Liker 7
Skrevet
Bernardette skrev (3 minutter siden):

Synes det virker muggent å surmule om at "mannen min må kjøre langt så kollegaen min får fri". Ikke bland inn kollegaen din i dette, han skal ta sin del av oppfølgingen av deres felles barn.

Enig. Ts ved vel ingenting om hva kollegaen skal. Og disse feriedagene man har må faktisk brukes opp ila året. 
Føler dette blir litt som de som jobber steder som har åpent i julen, men forventer at de skal ha fri på julaften fordi de har små barn. Sorry, sånn fungerer ikke verden. 

Anonymkode: deeb5...85a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis det har seg sånn at du tar alt som dukker opp, tenker jeg at det ikke er urimelig at mannen tar det meste som er planlagt. Og med tre barn ser jeg for meg at dere har mye av begge deler... Hva med å forsøke å få lagt avtaler dere vet om til tidspunkter det passer for mannen?

Anonymkode: e4220...49f

En sykehustime må en ta når en får time, det er sprengt kapasitet på sykehuset og det er ikke bare å flytte på timer til det skal passe mannen. Da barnet er sykt og trenger timen sin 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alle som har små barn har krav på fri med lønn når en har sykt barn eller skal følge barn til sykehus/ lege etc. sa fra samme dag som jeg fikk timen i posten

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig. Ts ved vel ingenting om hva kollegaen skal. Og disse feriedagene man har må faktisk brukes opp ila året. 
Føler dette blir litt som de som jobber steder som har åpent i julen, men forventer at de skal ha fri på julaften fordi de har små barn. Sorry, sånn fungerer ikke verden. 

Nei, vi fører over feriedagene til neste år. Det er arb giver sitt ansvar å sette inn vikar 

Skrevet
Bernardette skrev (17 minutter siden):

Jeg kan bare levere permisjonssøknad med lønn. Arb giver har ikke liv å nekte meg det. Samme som når barna er syke,  hun kan ikke si- kom allikevel. En har div rettigheter i arbeidslivet når en har barn. 
min mann tar 50/50 av ansvaret med barna om det er noe. Men om et av barna spyr om natta kan han ikke kaste seg på første fly hjem, og la barnet være hjemme alene fram til han kommer fordi jeg må på jobb.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, vi fører over feriedagene til neste år. Det er arb giver sitt ansvar å sette inn vikar 

Du kan ikke mene at en kollega skal overføre planlagte feriedager til neste år bare fordi dere har valgt å sette en haug med unger til verden, samtidig som mannen jobber langt unna. Djeez, marerittkollega!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Søker ikke «fri» med lønn. Men permisjon med lønn for å følge barn under 12 år til sykehus. 

Skrevet
Bernardette skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke mene at en kollega skal overføre planlagte feriedager til neste år bare fordi dere har valgt å sette en haug med unger til verden, samtidig som mannen jobber langt unna. Djeez, marerittkollega!

Hun har for det første ikke fått innvilget feriedagen hun ønsket. Det er sjefen som bestemmer. 
hun kan fint få fri uavhengig om jeg må på sykehus med barn. Men det er sjefen sin jobb å sette inn vikarer. 

da spør jeg deg.. hva skal vi gjøre med et hjerte barn som som skal på konsultasjon på sykehuset?? Skal vi droppe det? har du barn? (Tvilsomt) er du i jobb? 

Skrevet (endret)
Bernardette skrev (11 minutter siden):

For å snu på det: Ville du selv avlyst spesialistoppfølging på sykehuset, fordi en kollega ønsket seg fri den dagen? 

Endret av Synne-Marie
Spissformulering
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har for det første ikke fått innvilget feriedagen hun ønsket. Det er sjefen som bestemmer. 
hun kan fint få fri uavhengig om jeg må på sykehus med barn. Men det er sjefen sin jobb å sette inn vikarer. 

da spør jeg deg.. hva skal vi gjøre med et hjerte barn som som skal på konsultasjon på sykehuset?? Skal vi droppe det? har du barn? (Tvilsomt) er du i jobb? 

TS, du svarer ganske bryskt.
Dette er bare gjetning, men det kan virke som om sjefen din (og helt sikkert også kollegaer) er lei av at det stadig må tilrettelegges for deg. Joda, man har div rettigheter når man har barn, men det betyr ikke at alle andre fryder seg over det. 
Har man barn med spesielle behov (noe det virker som siden du skrev hjertebarn) må man se ann om man kan fortsette å jobbe som før. Noen ganger må man faktisk vurdere å gå ned i stilling. Barna dine er vel det viktigste for deg? Men ha i bakhodet at dine barn er irrelevante for dine kolleger (med mindre du er god venn med enkelte av dem). 
Hadde jeg hatt en kollega med barn med spesielle behov hadde jeg ikke vært veldig fornøyd dersom dette til stadighet gikk utover meg. 

• Liker 3
Skrevet
Synne-Marie skrev (1 minutt siden):

Ville du selv avlyst spesialistoppfølging på sykehuset, fordi en kollega ønsket seg fri den dagen? 

Det er irrelevant hva andre på jobben har ønsket seg, og hvorfor. Ts fokuserer unormalt mye på at kollegaen har fri, når hovedproblemet her virker å være at de har valgt å få flere unger enn de klarer å følge opp når mannen jobber så langt unna.

Så til spørsmålet ditt; jeg hadde møtt til spesialistoppfølging, men før jeg hadde havnet i en så bitter situasjon at "alt er andres ansvar og buhu andre får fri og alle blir prioritert foran meg" (som hun kalte det andre innnlegget) så hadde jeg gjort noe med hjemmesituasjonen.

• Liker 2
Skrevet
Bernardette skrev (6 minutter siden):

Det er irrelevant hva andre på jobben har ønsket seg, og hvorfor. Ts fokuserer unormalt mye på at kollegaen har fri, når hovedproblemet her virker å være at de har valgt å få flere unger enn de klarer å følge opp når mannen jobber så langt unna.

Så til spørsmålet ditt; jeg hadde møtt til spesialistoppfølging, men før jeg hadde havnet i en så bitter situasjon at "alt er andres ansvar og buhu andre får fri og alle blir prioritert foran meg" (som hun kalte det andre innnlegget) så hadde jeg gjort noe med hjemmesituasjonen.

Ååå? Klarer jeg ikke følge opp barna mine? Hva er det jeg ikke klarer? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...