AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #1 Del Skrevet 3. desember 2020 Hvordan koker du poteter? Legger du i når vannet koker eller fra begynnelsen? Koketid? Anonymkode: 55d51...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 3. desember 2020 #2 Del Skrevet 3. desember 2020 Poteter i kasserolle, vann til de dekket potetene, kok til kniven slipper etter at man har stukket den inn i poteten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 3. desember 2020 #3 Del Skrevet 3. desember 2020 Varier når jeg legger de i og de koker til de er ferdige. Kjenner etter med tuppen på grønnsakskniven om de er ferdige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 3. desember 2020 #4 Del Skrevet 3. desember 2020 bruker bare trykk-koker På vanlig størrelse poteter koker jeg opp, lar det koke i 12 minutter og slår av. Så lar jeg det stå og kjøle seg (fjerner ikke trykket) og de er til vanlig varme og riktig kokt igjennom når jeg skal spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 3. desember 2020 #5 Del Skrevet 3. desember 2020 Alltid poteten i gryta, på med vann og koker opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 3. desember 2020 #6 Del Skrevet 3. desember 2020 Etter at en bekjent med kokke-utdannelse hevdet at flere næringsstoffer ble bevart når man ikke slapp potetene nedi vannet før det kokte, begynte jeg å gjøre dette. Måler opp vann med potetene i kjelen (så det såvidt dekker dem), tar ut potetene, koker opp vannet under lokk, slipper oppi potetene, venter 17 min, tar knivtesten på den største - som regel ferdig. Eller et minutt til, eller så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 3. desember 2020 #7 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan koker du poteter? Legger du i når vannet koker eller fra begynnelsen? Koketid? Anonymkode: 55d51...458 Vann og poteter i kjelen, så småkoke til de ferdige. Tid avhenger av type poteter og størrelse. Er det melne poteter slår jeg av platen etter en stund slik at de bare trekker, så unngår de å sprekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #8 Del Skrevet 3. desember 2020 Bruker rist og damper poteter i stedet for å koke dem. Mye enklere for melne poteter, og jeg innbiller meg at færre næringsstoffer går tapt også. Anonymkode: ebc84...141 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 3. desember 2020 #9 Del Skrevet 3. desember 2020 Legger potetene i vann med salt og koker opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østkantgutt1913 Skrevet 4. desember 2020 #10 Del Skrevet 4. desember 2020 I vann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #11 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bruker rist og damper poteter i stedet for å koke dem. Mye enklere for melne poteter, og jeg innbiller meg at færre næringsstoffer går tapt også. Anonymkode: ebc84...141 Ditto Anonymkode: 9571d...c32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #12 Del Skrevet 4. desember 2020 Legger i potetene i kaldt vann. Skrur ned til en når det begynner å koke. Lar de trekke til de er ferdige Anonymkode: 8fff0...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #13 Del Skrevet 4. desember 2020 Skrell før du koker. Ikke noe verre enn å skulle skrelle varme poteter for hånd. Anonymkode: c386c...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #14 Del Skrevet 4. desember 2020 De beste potetene lager jeg slik: Mandelpoteter. Skreller de og legger i kjelen. Heller over vann til det dekker. 2ts salt i vannet. Kjenner med kniv og når den slipper er de ferdig. Heller av vannet, men lar stå på svak varme ca 5min mens jeg snur litt på de halvveis slik at overflødig vann i potetene dampes vekk. Da blir ikke potetene "bløte". Anonymkode: c9e31...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 4. desember 2020 #15 Del Skrevet 4. desember 2020 Bruker alltid rist og damper dem. Mye enklere 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #16 Del Skrevet 4. desember 2020 Koker de i 23 minutter. Anonymkode: 90749...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 4. desember 2020 #17 Del Skrevet 4. desember 2020 Hater å koke poteter for det tar alltid mye lenger tid enn man tror, uansett hvor lang tid man tror det tar. Men jeg koker ihvertfall opp vann, putter de nedi, tar på lokk og koker de til kniven går lett igjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. desember 2020 #18 Del Skrevet 4. desember 2020 Koketiden varierer selvsagt helt ut i fra størrelsen på potetene. De små koker vel noen minutter kortere enn de store. Prøver alltid å legge omtrent jevnstore poteter i kjelen, så koketiden skal være lik. Legger potetene jeg skal ha i kjelen, fyller på vann, koker opp, skrur på timeren på komfyren. Gidder ikke gå og sjekke og stikke i dem stadig vekk. Bruker alltid Amandine poteter, koker med skallet på og spises med skallet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #19 Del Skrevet 4. desember 2020 Catalina Culès skrev (19 timer siden): Legger potetene i vann med salt og koker opp. Salt har ingen påvirkningskraft for poteter med skall. Anonymkode: 90749...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #20 Del Skrevet 4. desember 2020 Vasker potetene godt, deler de slik at de er jevnstore (ca. 2x2 cm), har i vann og salter vannet til det smaker omtrent som saltvann. Koker til potetene er ferdig, slår av vannet, og lar potetene få ligge litt i dørslaget før videre bruk. Anonymkode: c3d03...7ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå