Gå til innhold

Innvandrere er den store bekymringen

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, PetterKanin said:

Vil ikke kalle Bent Høie hatefull, men deg om det.

Vil kalle folk som er kun interessert i fordommer hatefull.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sam3 skrev (Akkurat nå):

Vil kalle folk som er kun interessert i fordommer hatefull.

Deg om det som sagt.

Skrevet
6 hours ago, zemer said:

Tror kulturen har mye å si het.

Annen sosialkultur, og så er det endel som ikke vil tilpasse seg smittevernsreglene, de vet bedre men bare gir blaffen.

Sistnevnte gjelder også Ola og Kari før noen drar det utvannede rasistkortet igjen..

• Liker 4
Skrevet

Det eneste bekymring er hat ukulturen som dyrkes her. 

Skrevet

Noen er analfabeter og kan ikke lese informasjon på sitt eget språk, noen ser kun tv fra sitte eget land og følger ikke med på hva som gjelder på deres hjemsted her i Norge. De bor mange sammen på få kvm, henger sammen hele tiden med storfamilien og venner.

Mange klarer ikke å leve annerledes selv om det er korona, siden de er så vant til å alltid vøre sammen med storfamilien og venner. Hvis man ikke er sosial og klemmer er man uhøflig..

Skrevet
54 minutter siden, Tough cookie said:

Noen er analfabeter og kan ikke lese informasjon på sitt eget språk, noen ser kun tv fra sitte eget land og følger ikke med på hva som gjelder på deres hjemsted her i Norge. De bor mange sammen på få kvm, henger sammen hele tiden med storfamilien og venner.

Mange klarer ikke å leve annerledes selv om det er korona, siden de er så vant til å alltid vøre sammen med storfamilien og venner. Hvis man ikke er sosial og klemmer er man uhøflig..

Det er lett å bruke ord som analfabeter. Men desverre er det egentlig verre når folk har vokst opp i norge, blitt spandert en ganske kostbar utdanning...men allikevel lært ingenting om hva som skjedde i norges egen historie når var greit å dyrke hat mot innvandrere og andre kulturer: 

https://ibb.co/FJJkg2P

Skrevet
Sam3 skrev (Akkurat nå):

Det er lett å bruke ord som analfabeter. Men desverre er det egentlig verre når folk har vokst opp i norge, blitt spandert en ganske kostbar utdanning...men allikevel lært ingenting om hva som skjedde i norges egen historie når var greit å dyrke hat mot innvandrere og andre kulturer: 

Det verste er folk som kaller noe hat uten at det er tilstede. Det er fint å rope ulv når ulven ikke er tilstede.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Sam3 said:

Hvor finner du alt dette hatet du skriver om, jeg klarer bare ikke å forstå koblingen til nazistenes konsentrasjonsleirer? Denne tråden dreier (dreide) seg, slik jeg leser det, om at mennesker fra noen innvandrermiljø er mer utsatt for å bli syk (og dø) av covid19 og hva som bør gjøres for å unngå at de blir syke og dør. Det var da et veldig rart hat??? 

• Liker 5
Skrevet
23 hours ago, PetterKanin said:

Det verste er folk som kaller noe hat uten at det er tilstede. Det er fint å rope ulv når ulven ikke er tilstede.

Hele trådet handler om hat. 

Skrevet
23 hours ago, Tiuren said:

Hvor finner du alt dette hatet du skriver om, jeg klarer bare ikke å forstå koblingen til nazistenes konsentrasjonsleirer? Denne tråden dreier (dreide) seg, slik jeg leser det, om at mennesker fra noen innvandrermiljø er mer utsatt for å bli syk (og dø) av covid19 og hva som bør gjøres for å unngå at de blir syke og dør. Det var da et veldig rart hat??? 

Hat propaganda men intensjon for å fremstille folk som mindreverdige....har alvorlig konsekvenser. Og det har skjedde tidligere. Her i Norge. Lær av det. 

Skrevet
Sam3 skrev (20 minutter siden):

Hele trådet handler om hat. 

Nei.

Skrevet
16 minutter siden, Sam3 said:

Hat propaganda men intensjon for å fremstille folk som mindreverdige....har alvorlig konsekvenser. Og det har skjedde tidligere. Her i Norge. Lær av det. 

Snakk om å se spøkelser på høylys dag. Jeg tror nok du har gode intensjoner, men det ville vært nydelig om du hadde brukt energien din der det er noe å oppnå. Rasisme og fremmedhat er det ingen av oss som ønsker, men denne tråden mener jeg ikke handler om det. 

Slutt fra meg

• Liker 4
Skrevet

Litt av problemet er vel at en tallene støtter godt opp om dette, og innvandrere selv innrømmer jo at i enkelte miljøer tar man ikke smittevern så alvorlig. 

Jeg ser ingen grunn til at det skal være innenfor å skylde på festende studenter på fylla, men samtidig ikke kritisere bryllup og lignende.

Mye handler om sosiale forhold, og noe handler om holdninger. Religiøse miljøer, kristne og muslimske har startet større utbrudd, det samme har bryllup. Mye handler om reisende som kommer til Norge og smitter familie og/eller bryter karantene. Det betaler alle en høy pris for nå. Det er begrenset hvor effektivt andre tiltak kan være om vi stadig får inn ny smitte. 

• Liker 3
Skrevet

Hva er rasistisk: Se at enkelte grupper har økt risiko for en sykdom som gir økt sykelighet og død, og sette inn egne tiltak for den gruppen for å bevare liv og helse? Eller lukke øynene, ikke gjøre noe, og la gruppen ha sin økte sykelighet og død?

Det første er å bry seg. Det andre er rasistisk. Man bryr seg om feil ting, slik at resultatet blir at man behandler gruppens liv og helse som mindreverdig. Det er ikke så viktig at de dør eller blir syke, så lenge jeg ikke oppfattes som rasist. Gruppen er altså mindre verdt enn meg. 

Heldigvis er det noen som bryr seg:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/regjeringen-setter-i-gang-strakstiltak-for-aa-faa-ned-smitten-blant-innvandrere.t4hn-Wmgw?utm_source=vgfront&utm_content=row-11

• Liker 3
Skrevet
Mhmjadda skrev (3 minutter siden):

Hva er rasistisk: Se at enkelte grupper har økt risiko for en sykdom som gir økt sykelighet og død, og sette inn egne tiltak for den gruppen for å bevare liv og helse? Eller lukke øynene, ikke gjøre noe, og la gruppen ha sin økte sykelighet og død?

Det første er å bry seg. Det andre er rasistisk. Man bryr seg om feil ting, slik at resultatet blir at man behandler gruppens liv og helse som mindreverdig. Det er ikke så viktig at de dør eller blir syke, så lenge jeg ikke oppfattes som rasist. Gruppen er altså mindre verdt enn meg. 

Heldigvis er det noen som bryr seg:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/regjeringen-setter-i-gang-strakstiltak-for-aa-faa-ned-smitten-blant-innvandrere.t4hn-Wmgw?utm_source=vgfront&utm_content=row-11

Det er rasistisk å si at INNVANDRERE (svensker, pakistanere, islendinger, russere, ukrainere, polakker, tyskere, franskmenn, afrikanere, kinesere ++++) ikke følger reglene. INNVANDRERE er ikke noe ensartet gruppe. Som sagt, jeg kjenner ingen innvandrere i min omgangskrets som ikke følger reglene. Er selv innvandrer, og følger regler og anbefalinger som er til enhver tid. 

Hadde nordmenn likt det hvis for eksempel det var mange kriminelle svensker et sted, og det ble skrevet i media at SKANDINAVERE stod for mye kriminalitet, selv om nordmenn ikke var representert der? Tror ikke det hadde falt i god jord for å si det slik. 

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (7 minutter siden):

Det er rasistisk å si at INNVANDRERE (svensker, pakistanere, islendinger, russere, ukrainere, polakker, tyskere, franskmenn, afrikanere, kinesere ++++) ikke følger reglene. INNVANDRERE er ikke noe ensartet gruppe. Som sagt, jeg kjenner ingen innvandrere i min omgangskrets som ikke følger reglene. Er selv innvandrer, og følger regler og anbefalinger som er til enhver tid. 

Hadde nordmenn likt det hvis for eksempel det var mange kriminelle svensker et sted, og det ble skrevet i media at SKANDINAVERE stod for mye kriminalitet, selv om nordmenn ikke var representert der? Tror ikke det hadde falt i god jord for å si det slik. 

Såklart er det ingen ensartet gruppe, akkurat som studenter, russ, skiturister eller nordmenn ikke er en ensartet gruppe.

Hvis noen hadde sagt at skandinavere stod for mye kriminalitet hadde jeg gjort en vurdering på om dette gjaldt for meg eller ikke, ikke blitt fornærmet. Hvis jeg tenker meg om er jeg sikkert en del av flere forskjellige grupper som har fordommer knyttet til seg.

På GRUPPENIVÅ er det et problem med høyere smitte i innvandrergruppen (svensker, polakker, pakistanere, osv). Da må man se på GRUPPEN som helhet, og se om det er undergrupper som skiller seg ut, hvorfor den gjør det, og hva man kan gjøre med det. Alternativet, nemlig det å ikke gjøre noe, er rasistisk, siden de da blir behandlet som mindreverdige.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sam3 skrev (På 6.12.2020 den 18.53):

Mitt innlegg hadde ikke noe med nazismen å gjøre, tror du har misforstått. Jeg er ikke ute etter å kritisere innvandrere, jeg bor i en bydel med mange innvandrere, vi deler oppgang og  mitt barn leker med deres barn. 

Min nabo fra Midtøsten sa i går at det er uhøflig å ikke invitere storfamilien på besøk selv om det er korona restriksjoner, og det er uhøflig å ikke klemme og dele matfat med familien man ikke bor sammen med.

Mye i hverdagen styres av hva som er godkjent kulturelt og religiøst.

Endret av Tough cookie
  • Liker 2
  • Opprett ny...