Gjest Sam3 Skrevet 3. desember 2020 #21 Skrevet 3. desember 2020 2 hours ago, Anonymus1986 said: Problemet er at innvandrere er overrepresentert i antall innleggelser under denne bølgen. Samt at flere av de store smitteutbruddene stammer fra innvandrermiljøer. Men hvis du ikke vil forholde deg til fakta så kan jeg ikke hjelpe. “Overrepresentert” I forhold til hva? Du er utdannet matematiker? Nei. Smitteutbrudd skjer. Hvor det stammer FRA er umulige å si. Merk er du nevner ikke fadderuke, eller ferieturer i alpene. Om folk er misfornøyd med livet sitt er det bedre å dra ti psykolog eller snakk med foreldre dine. Fordi det finner du en løsning. Det løser seg ikke ved å letter etter noen som bare MÅ rives ned pga dine problemer.
Anonymus1986 Skrevet 3. desember 2020 #22 Skrevet 3. desember 2020 13 minutter siden, 000VF000 said: Fordi de har rasistisk tankegang. Det er ikke rasistisk å påpeke fakta, ærlig talt.. Det ER et problem at flere smitteutbrudd i andre bølge har startet hos enkelte innvandrermiljøer, og fører til at de blir overrepresentert i antall innleggelser i Sør-øst regionen. Hvorfor var det så vanskelig for disse å følge de grunnleggende smittevernreglene? 10
Anonymus1986 Skrevet 3. desember 2020 #23 Skrevet 3. desember 2020 (endret) 26 minutter siden, Sam3 said: “Overrepresentert” I forhold til hva? Du er utdannet matematiker? Nei. Smitteutbrudd skjer. Hvor det stammer FRA er umulige å si. Merk er du nevner ikke fadderuke, eller ferieturer i alpene. Om folk er misfornøyd med livet sitt er det bedre å dra ti psykolog eller snakk med foreldre dine. Fordi det finner du en løsning. Det løser seg ikke ved å letter etter noen som bare MÅ rives ned pga dine problemer. Trenger ikke være utdannet matematiker for å referere til tall som FHI sitter på, formidlet fra b.la NRK, tv2, Dagsavisen, Aftenposten. Påstår du at alle disse lyver? Hold deg til det jeg faktisk skriver nå, disse eksempelene var i en bølge en, da var etnisk norske grupperinger de klart største smittesprederne. Det er bølge to jeg diskuterer. Og jo vi vet jo hvor utbruddene jeg referer til stammer ifra når det har blitt uttalt av de rette instansene (Kommuner, FHI, HD osv.) i mediene. Hvorfor omskriver du etablert historie for å implisere at jeg har en agenda mot innvandrere? Godt å vite at du vet akkurat hva jeg føler og tenker for tiden og påstår jeg tar mine "problemer" ut på andre.. Billige hersketeknikker kler deg dårlig. Endret 3. desember 2020 av Anonymus1986 4
ItchyBitchySpider Skrevet 3. desember 2020 #24 Skrevet 3. desember 2020 Anonymus1986 skrev (48 minutter siden): Det er ikke rasistisk å påpeke fakta, ærlig talt.. Det ER et problem at flere smitteutbrudd i andre bølge har startet hos enkelte innvandrermiljøer, og fører til at de blir overrepresentert i antall innleggelser i Sør-øst regionen. Hvorfor var det så vanskelig for disse å følge de grunnleggende smittevernreglene? Fakta i min omgangskrets er at alle innvandrere fra forskjellige land som Tyskland, Frankrike, Sverige, Russland, Finland, Island, England følger alle tiltakene. 4
Gjest Sam3 Skrevet 4. desember 2020 #25 Skrevet 4. desember 2020 17 hours ago, Anonymus1986 said: Det er ikke rasistisk å påpeke fakta, ærlig talt.. Det ER et problem at flere smitteutbrudd i andre bølge har startet hos enkelte innvandrermiljøer, og fører til at de blir overrepresentert i antall innleggelser i Sør-øst regionen. Hvorfor var det så vanskelig for disse å følge de grunnleggende smittevernreglene? Om man skjønner ikje logikk og velge å låte som, er forkastelig. «Fakta» er at sola står opp hver morgen etter du står opp. Betyr det at det er en sammenheng med at du står opp. Eller finns det andre grunn at sola står opp? Har man så lite som VGS utdanning forventes det at man klarer bedre enn dette. Ingen samfunn tjenes av lavintelligens er standarden for hvordan alle tenker.
Hru Skrevet 4. desember 2020 #26 Skrevet 4. desember 2020 Folk som liker å kalle andre for rasister må i hvert fall slutte å skylde på at innvandrere "ikke vet bedre". Dét er ganske diskriminerende (rasistisk?) å si, det. 10
ItchyBitchySpider Skrevet 4. desember 2020 #27 Skrevet 4. desember 2020 Hru skrev (32 minutter siden): Folk som liker å kalle andre for rasister må i hvert fall slutte å skylde på at innvandrere "ikke vet bedre". Dét er ganske diskriminerende (rasistisk?) å si, det. Det at man i det hele tatt sier "innvandrere" uten å spesifisere, er rasistisk. Man tar alle som ikke er etnisk norske og putter dem i samme bås. Jeg kjenner personlig ingen innvandrere som ikke følger tiltak eller ikke holder seg informert. 1
Hru Skrevet 4. desember 2020 #28 Skrevet 4. desember 2020 (endret) ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Det at man i det hele tatt sier "innvandrere" uten å spesifisere, er rasistisk. Man tar alle som ikke er etnisk norske og putter dem i samme bås. Jeg kjenner personlig ingen innvandrere som ikke følger tiltak eller ikke holder seg informert. Hæ, har ordet "innvandrer" blitt rasistisk? Jaha. Jeg kjenner altså heller ingen innvandrere som ikke er informert eller ikke følger retningslinjene, derfor tenker jeg personlig at forklaringen på overrepresentasjonen finnes et annet sted. Med tanke på sykdomsbildet de overrepresenterer (i større grad alvorlig syke) tenker jeg det kan ligge i bakenforliggende folkehelse (er "folkehelse" kanskje også rasistisk?). Poenget mitt var likevel altså at man gjør "innvandrere", "dem", "de unevnelige" en bjørnetjeneste ved å avskrive det hele under "vet ikke bedre, stakkars" eller "kan ikke språket, stakkars". Samtlige innvandrere jeg kjenner vet plenty og snakker godt og fortjener å ikke snakkes hverken om eller til som barn. Endret 4. desember 2020 av Hru 4
Tiuren Skrevet 4. desember 2020 #29 Skrevet 4. desember 2020 23 hours ago, 000VF000 said: Fordi de har rasistisk tankegang. Kan ikke du vurdere å slutte med å slenge rasist i alle retninger, det er litt forutsigbart. du er jo helt anarkistisk. (eller liker du ikke å bli tillagt meninger du ikke har?) 5
Gjest sunriseandsunset Skrevet 4. desember 2020 #30 Skrevet 4. desember 2020 On 12/3/2020 at 4:22 PM, Bernardette said: Jeg har aldri påstått at innvandrere ikke er overrepresentert når det kommer til smittetilfeller og innleggelser. Jeg er uenig i at "de gir faen" er grunnen til dette. Mange forstår ikke informasjonen som blir delt, kommunene har ofte en lang vei å gå når det kommer til formidling av viktig informasjon på andre språk - eller ved bruk av kvalifisert tolk, og det er mange forskjellige grunner til at mange fremdeles blir smittet. Å gi enkeltindivider eller grupper skyld i dette, blir for simpelt. Hvor mye mer forklaring trenger man egentlig når snart hele verden er nedstengt, folk har dødd og det er snart ikke et eneste bilde eller tekst på internett som ikke inneholder munnbind eller corona. Når de er i moskeen så kan vel noen av disse ressurssterke imanene fortelle dem at de må ta hensyn til smitteverntiltak?
ItchyBitchySpider Skrevet 4. desember 2020 #31 Skrevet 4. desember 2020 Hru skrev (3 timer siden): Hæ, har ordet "innvandrer" blitt rasistisk? Jaha. Jeg kjenner altså heller ingen innvandrere som ikke er informert eller ikke følger retningslinjene, derfor tenker jeg personlig at forklaringen på overrepresentasjonen finnes et annet sted. Med tanke på sykdomsbildet de overrepresenterer (i større grad alvorlig syke) tenker jeg det kan ligge i bakenforliggende folkehelse (er "folkehelse" kanskje også rasistisk?). Poenget mitt var likevel altså at man gjør "innvandrere", "dem", "de unevnelige" en bjørnetjeneste ved å avskrive det hele under "vet ikke bedre, stakkars" eller "kan ikke språket, stakkars". Samtlige innvandrere jeg kjenner vet plenty og snakker godt og fortjener å ikke snakkes hverken om eller til som barn. Verken svensker, tyskere eller russere har dårligere folkehelse eller er overrepresentert blant de med alvorlig forløp. Det er rasistisk å mene at alle innvandrere er like. 1
Gjest DislayName Skrevet 4. desember 2020 #32 Skrevet 4. desember 2020 godt utdannede med gode jobber har som regel bedre lønn, dermed bedre bosted hva angår å utføre social distancing. jeg bor i selveste ghettoen i bydel søndre nordstrand og her har nesten alle jeg ser, uansett hudfarge, på seg munnbind. det er flere innvandrere som er i utsatte yrker. flere bor tett, flere har tradisjon med klemming innen familien - det er ikke sikkert man klarer å forklare eldre tradisjonsbundne slektnigner at "myndighetene" sier at vi ikke skal klemme, når å ære eldre slektninger er en sterk tradisjon. myndighetene burde tatt noen kreative grep for å treffe de gruppene som er hardest rammet. men vi må også være realistiske; en taxi-sjåfør i daglig kontakt med utallige mennesker og som bor med sine nærmeste 5-10 slektninger har større risiko for å bli smittet enn Preben i eneboligen på 500kvm og med hjemmekontor.
XaoS Skrevet 4. desember 2020 #33 Skrevet 4. desember 2020 Men hva er målet ditt med denne posten, TS, uten å henge ut? Du kommer jo ikke med noen konkrete løsninger, og du evner ikke å se statistikken fra både et sosioøkonomisk perspektiv utover egne observasjoner om at "folk med mørk hud ikke bruker munnbind". Flere fra de landene du nevner jobber i helsevesenet, både fastlegen din og hjemmehjelpen som tar seg av bestemoren din. Det er begge yrker, uavhengig av status, som daglig møter mange mennesker gjennom jobben og er dermed mer utsatt for smitte. Det gjør også taxisjåføren som kjører deg hjem fra flyplassen. I tillegg så kan mennesker med mørkere hud ofte en uttalt D-vitaminmangel på grunn av klimaet her, og vi vet at D-vitamin er viktig i immunologi. Selvfølgelig kan det være nyttig å se på befolkningsgrupper i smittestatistikken, men det er like lite konstruktivt å si at "innvandrere har ikke ansvarsfølelse og bryr seg mindre" som å si at overvektige ikke bør få vaksine først fordi det er deres egen skyld at de er overvektige, eller at han som valgte å gå på byen på lørdag er ansvarlig helsen til alle i risikogruppen hvor han bor. Resonner gjerne mer før du buser ut med fordommene dine. 1
Gjest Sam3 Skrevet 4. desember 2020 #34 Skrevet 4. desember 2020 On 12/3/2020 at 7:39 PM, ItchyBitchySpider said: Fakta i min omgangskrets er at alle innvandrere fra forskjellige land som Tyskland, Frankrike, Sverige, Russland, Finland, Island, England følger alle tiltakene. Ser kun påståelse i det du skrev, men ikke en eneste faktum. Om man kan i forskjellen.....ja der gikk alt feil for deg.
Drizzt Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #35 Skrevet 4. desember 2020 Anonymus1986 skrev (På 3.12.2020 den 15.39): Nå kommer du til å bli stemplet som rasist av enkelte lett-krenkede brukere her inne FYI.. Jeg er klar over at enkelte har en ganske lav terskel å kalle all negativ omtale av innvandrere for rasisme. De skjønner ikke at de er med på å utvanne rasismebegrepet. 000VF000 skrev (På 3.12.2020 den 16.38): Fordi dere er åpenbart rasister. Jeg jobber sammen med flere som har "mørkere hud" og de er alle super paranoide med tanke på smitte og bruker mer munnbind enn meg som er etnisk norsk. Jeg reiser selv kollektivt og ser både nordmenn og innvandrere med og uten munnbind. Så din personlig erfaring kan uten videre brukes som eneste sannhet om ALLE utlendinger i Norge? Supplert med rasismebeskyldinger mot de som ikke er enige med deg? Så ''antirasistisk'' av deg! 5
Drizzt Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #36 Skrevet 4. desember 2020 (endret) ItchyBitchySpider skrev (På 3.12.2020 den 17.00): Jeg er innvandrer, og har fulgt alle tiltak siden mars. Barna har testet seg ved minste tegn til forkjølelse, jeg ba ikke om unntak fra hjemmekontor selv om det var sårt tiltrengt, jeg holder alltid avstand til andre, prøver å handle på "ukurante" tider når det er få mennesker i butikker osv. Jeg er høyt utdannet i Norge og har mye ansvarsfølelse også på andre områder. Min samboer er også innvandrer, og også han har overholdt alle reglene. Vi følger med på VG, Aftenposten, FHI sine sider og kommunens sider daglig for å oppdatere oss. Vi blir heller ikke hardere rammet fordi ingen av oss er i risikogruppe, og vi er under 50 begge to. Jeg føler at jeg ser rødt når jeg hører om at "innvandrere er problemet". Kjenner mange innvandrere fra forskjellige land som Russland, Sverige, Frankrike, Finland, Danmark - alle disse har holdt seg innenfor regelverket siden mars i år. Hvorfor skal vi bli stemplet som et problem? Jeg er også innvandrer som har fulgt alle tiltak siden mars, holdt barna hjemme med minste symptomer og gjort mitt for å ikke bli smittet og for å ikke spre eventuell smitte videre. Jeg ser ikke rødt når jeg hører at ''innvandrere er problemet''. Jeg klarer å ha flere enn 1 tanke i hodet samtidig og forstå at slike utsagn gjelder ikke meg og deg og andre innvandrere som gjør det som må gjøres midt i pandemi, men innvandrerne som ikke gjør det og faktisk bidrar til å spre smitte. Gjennom store bryllupsfester, gjennom manglende munnbindbruk, gjennom manglende avstand til andre, gjennom store menighetssamlinger, gjennom ukritisk reisevirksomhet i utlandet, gjennom å ikke respektere karantene, osv. Spørsmålet mitt er: Hvorfor mener du at utsagnet gjelder deg? Endret 4. desember 2020 av Drizzt 15
Surikatt Skrevet 4. desember 2020 #37 Skrevet 4. desember 2020 Anonymus1986 skrev (På 3.12.2020 den 16.35): Den blir litt for enkel når de grunnleggende tiltakene også brytes. Disse er tilgjengelige i PDF-format på FHI-nettsider. Et kjapt google-søk om korona-tiltak på flere språk kan alle som har smart-telefon finne frem til. De som ikke har råd til å ha noen elektroniske enheter blir det derimot vanskelig ja, og her har kommunen et ansvar for å formidle på andre måter om tiltakene på alle språk, som finnes blant innvandrere i Norge. Ser nå ut som alle har mobiltelefoner. 1
Chantielle Skrevet 4. desember 2020 #38 Skrevet 4. desember 2020 Tråden er ryddet for diskriminerende, nedsettende innhold,avsporinger, samt svar til dette. Chantielle mod.
Gjest Sam3 Skrevet 4. desember 2020 #39 Skrevet 4. desember 2020 (endret) 3 hours ago, Surikatt said: Ser nå ut som alle har mobiltelefoner. Det har Amerikanere. Les tallene over smitte og dødsfall i USA da. Man må anta også at hele norske overklasse som reiste til alpene og syden i februar og mars hadde mobiltelefoner og tilgang til informasjon om pandemien. Endret 4. desember 2020 av Sam3
Tiuren Skrevet 4. desember 2020 #40 Skrevet 4. desember 2020 1 minutt siden, Sam3 said: Det har Amerikanere. Les tallene over smitte og dødsfall i USA da. Man må antar også at hele norske overklasse som reise til alpene og syden i februar og mars hadde mobiltelefoner og tilgang til informasjon om pandemien. I februar viste de færreste at det var stort smittetrykk i Østerrike, eller i det minste så viste ikke jeg det. Hvordan fikk du greie på det? Hvorfor dette hatet mot andre nordmenn, er det noe personlig her? 5
Fremhevede innlegg