Drizzt Skrevet 3. desember 2020 #1 Skrevet 3. desember 2020 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9OkjQW/innvandrere-er-den-store-bekymringen Av dem som tester seg, får hele 11 og 10 prosent blant pakistanere og somaliere påvist coronaviruset. Like under ligger folk fra Eritrea, Irak, Tyrkia og Afghanistan, ifølge FHI. For befolkningen som helhet er tallet til sammenligning på litt over en prosent. Dette gjelder fra i sommer frem til i dag. Ja, ikke noe nytt. Dette har vi visst lenge. Det er likevel en trist lesing. Jeg tar sjeldent kollektivtrafikk nå for tiden, men tar en buss som har en del skoleelever fra en ungdomsskole i nærheten. Jeg merker hver eneste gang at det er elever med mørkere hud og etnisk opprinnelse fra Afrika og Midt-Østen som ikke bruker munnbind om bord. Eller på butikken. Eller alle andre steder innendørs. Hvorfor er det slik? Bryr de seg ikke? Er det uvitenhet? Denne setningen her derimot er meget merkelig: At innvandrere skal ha mindre ansvarsfølelse og bry seg mindre, virker rart når det er innvandrere som er hardest rammet av pandemien. Det er nettopp de er hardest rammet fordi det er mange i disse gruppene som ikke bryr seg og ikke tar ansvar. Det er ikke rart, men logisk. 20
Anonymus1986 Skrevet 3. desember 2020 #2 Skrevet 3. desember 2020 Nå kommer du til å bli stemplet som rasist av enkelte lett-krenkede brukere her inne FYI.. 12
NorthernLight Skrevet 3. desember 2020 #3 Skrevet 3. desember 2020 Drizzt skrev (24 minutter siden): Det er likevel en trist lesing. Jeg tar sjeldent kollektivtrafikk nå for tiden, men tar en buss som har en del skoleelever fra en ungdomsskole i nærheten. Jeg merker hver eneste gang at det er elever med mørkere hud og etnisk opprinnelse fra Afrika og Midt-Østen som ikke bruker munnbind om bord. Eller på butikken. Eller alle andre steder innendørs. Jeg har merket det selv. Mange av de gir faen. Det er en grunn til at det er mye smitte blant de som kommer fra de landene du nevner. Det er ikke bare pga at folk bor trangt eller har lavstatus yrker som enkelte sier, den forklaringen kjøper jeg ikke. 9
Anonymus1986 Skrevet 3. desember 2020 #4 Skrevet 3. desember 2020 7 minutter siden, NorthernLight said: Jeg har merket det selv. Mange av de gir faen. Det er en grunn til at det er mye smitte blant de som kommer fra de landene du nevner. Det er ikke bare pga at folk bor trangt eller har lavstatus yrker som enkelte sier, den forklaringen kjøper jeg ikke. De gir mer faen enn andre grupper, det er åpenbart. Ikke rart de som tar dette seriøst blir provosert da, og ønsker mer målrettede tiltak mot disse. Og det gir vann på mølla til de som faktisk er rasister eller er fremmed-skeptiske.. 9
Gjest Villfisker Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 At det er mer smitte blant innvandrere er ikke så rart. Mange av dem har ikke like god tilgang på informasjon som oss, pga språkbarriere. De har også en annen måte å omgås folk på. De er mer sammen med familie, og samles mer enn oss i vesten. Også sammen med venner. Syns ikke det er rart at de ikke har fått alt med seg, når ikke nordmenn blir kloke på tiltakene engang.
Hannah80 Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 NorthernLight skrev (21 minutter siden): Jeg har merket det selv. Mange av de gir faen. Det er en grunn til at det er mye smitte blant de som kommer fra de landene du nevner. Det er ikke bare pga at folk bor trangt eller har lavstatus yrker som enkelte sier, den forklaringen kjøper jeg ikke. Enig. I Lyngdal feks, så samlet det seg opptil 100 rumenere i kirken. Ble smitteutbrudd. Og vips, så ble smitten ute av kontroll. Mange av dem var jo barn som også smittet klassekamerater osv. Nekter å tro at alle disse menneskene ikke vet at disse store sammenkomstene ikke er bra midt i en pandemi. 7
NorthernLight Skrevet 3. desember 2020 #7 Skrevet 3. desember 2020 Villfisker skrev (1 minutt siden): At det er mer smitte blant innvandrere er ikke så rart. Mange av dem har ikke like god tilgang på informasjon som oss, pga språkbarriere. De har også en annen måte å omgås folk på. De er mer sammen med familie, og samles mer enn oss i vesten. Også sammen med venner. Syns ikke det er rart at de ikke har fått alt med seg, når ikke nordmenn blir kloke på tiltakene engang. Folk burde fått med seg at man ikke skal være sammen med en drøss folk i disse tider etter flere mnd med pandemi. Fortsetter man da å møte mange så gir man rett og slett blaffen. 9
Bernardette Skrevet 3. desember 2020 #8 Skrevet 3. desember 2020 NorthernLight skrev (Akkurat nå): Folk burde fått med seg at man ikke skal være sammen med en drøss folk i disse tider etter flere mnd med pandemi. Fortsetter man da å møte mange så gir man rett og slett blaffen. Og der har du også mange etnisk norske folk i et nøtteskall. 3
Gjest Villfisker Skrevet 3. desember 2020 #9 Skrevet 3. desember 2020 NorthernLight skrev (1 minutt siden): Folk burde fått med seg at man ikke skal være sammen med en drøss folk i disse tider etter flere mnd med pandemi. Fortsetter man da å møte mange så gir man rett og slett blaffen. Mange gjør nok dessverre det ja, men ikke alle. Av de jeg har møtt selv, har faktisk nordmenn vært verst, men nå har jeg ikke møtt så mange innvandrere heller i år.
Anonymus1986 Skrevet 3. desember 2020 #10 Skrevet 3. desember 2020 (endret) 8 minutter siden, Villfisker said: At det er mer smitte blant innvandrere er ikke så rart. Mange av dem har ikke like god tilgang på informasjon som oss, pga språkbarriere. De har også en annen måte å omgås folk på. De er mer sammen med familie, og samles mer enn oss i vesten. Også sammen med venner. Syns ikke det er rart at de ikke har fått alt med seg, når ikke nordmenn blir kloke på tiltakene engang. Den blir litt for enkel når de grunnleggende tiltakene også brytes. Disse er tilgjengelige i PDF-format på FHI-nettsider. Et kjapt google-søk om korona-tiltak på flere språk kan alle som har smart-telefon finne frem til. De som ikke har råd til å ha noen elektroniske enheter blir det derimot vanskelig ja, og her har kommunen et ansvar for å formidle på andre måter om tiltakene på alle språk, som finnes blant innvandrere i Norge. Endret 3. desember 2020 av Anonymus1986 1
000VF000 Skrevet 3. desember 2020 #11 Skrevet 3. desember 2020 1 hour ago, Drizzt said: Jeg merker hver eneste gang at det er elever med mørkere hud og etnisk opprinnelse fra Afrika og Midt-Østen som ikke bruker munnbind om bord. Eller på butikken. Eller alle andre steder innendørs. Denne setningen her derimot er meget merkelig: At innvandrere skal ha mindre ansvarsfølelse og bry seg mindre, virker rart når det er innvandrere som er hardest rammet av pandemien. 57 minutter siden, Anonymus1986 said: Nå kommer du til å bli stemplet som rasist av enkelte lett-krenkede brukere her inne FYI.. Fordi dere er åpenbart rasister. Jeg jobber sammen med flere som har "mørkere hud" og de er alle super paranoide med tanke på smitte og bruker mer munnbind enn meg som er etnisk norsk. Jeg reiser selv kollektivt og ser både nordmenn og innvandrere med og uten munnbind. 9
000VF000 Skrevet 3. desember 2020 #12 Skrevet 3. desember 2020 4 minutter siden, Anonymus1986 said: Den blir litt for enkel, når de grunnleggende tiltakene også brytes. Disse er tilgjengelige i PDF-format på FHI-nettsider. Et kjapt google-søk om korona-tiltak på flere språk kan alle som har smart-telefon finne frem til. De som ikke har råd til å ha noen elektroniske enheter blir det derimot vanskelig ja, og her har kommunen et ansvar for å formidle på andre måter om tiltakene på alle språk, som finnes blant innvandrere i Norge. Hva med alle idiotene som er etnisk norske som ikke bruker munnbind da? 12
altius Skrevet 3. desember 2020 #13 Skrevet 3. desember 2020 Innvandrere er ikke så overrepresentert på smittestatistikken. Men i innleggelser. Det kommer av at de generelt har dårlig helse. De topper alle statistikker i diabetes, høyt blodtrykk, fedme, astma og følgesykdommer av innavl (inngifte i familie). Derfor er flere av de i risikogruppen. 5
Robert Koch Skrevet 3. desember 2020 #14 Skrevet 3. desember 2020 Man kan ikke uten videre konkludere som ts. Det er mange faktorer som spiller inn, og ikke alt er like synlig. Hvis vi ser på Oslo, har vi enkelte bydeler som har veldig mange smittede. I disse bor det også mange innvandrere. Er smitten utbredt fordi det er mange innvandrere i disse bydelene, eller er denne innvandrerpopulasjonen overrepresentert fordi den bor i en bydel med mye smitte? Kan det være andre faktorer, som f. eks. at disse områdene har mange små leiligheter og høy befolkningstetthet? Hvordan er smitten representert blant andre innbyggere i bydelen? Er innvandrere overrepresentert i smittestatistikken på Røros, Bømlo eller Fauske? Hvis man ser at en gruppe er overrepresentert, må man se på hvilke faktorer som fører til denne overrepresentasjonen. Vi kan ikke hoppe til lettvinte konklusjoner, og det at man gjør det, kan jo godt indikere at det ligger noen litt skumle holdninger eller fordommer i bunnen. 9
T-Rex Skrevet 3. desember 2020 #15 Skrevet 3. desember 2020 At en større prosentandel av de som tester seg faktisk har Covid-19, kan også være et resultat av at noen befolkningsgrupper har høyere terskel for å teste seg. Altså at de har ganske markante symptomer før de blir testet. 1
Gjest RoNo Skrevet 3. desember 2020 #16 Skrevet 3. desember 2020 (endret) Det er i allefall lettere å unngå smitte om man er privilegert. Om man bor i enebolig, har egen bil og hjemmekontor, bor en plass med liten smitte og har venner/familie som er like privilegert så har man et helt annet utgangspunkt. Det er lettere å ha et par barn fornøyd når de har stor plass og rikelig å holde seg opptatt med, enn om man er mange på liten plass og kanskje deler en tv eller datamaskin. Jeg vil tro dette er viktigere faktorer enn om de forstår (for man får informasjon fra land som er rammet mer enn oss). * I tillegg er det lettere å unngå smitte innad i en familie om hvis man har flere bad og man trenger ikke å dele soverom. Endret 3. desember 2020 av RoNo
Callisto83 Skrevet 3. desember 2020 #17 Skrevet 3. desember 2020 Tror dere det er slik i Sverige også? 1
ItchyBitchySpider Skrevet 3. desember 2020 #18 Skrevet 3. desember 2020 Drizzt skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9OkjQW/innvandrere-er-den-store-bekymringen Av dem som tester seg, får hele 11 og 10 prosent blant pakistanere og somaliere påvist coronaviruset. Like under ligger folk fra Eritrea, Irak, Tyrkia og Afghanistan, ifølge FHI. For befolkningen som helhet er tallet til sammenligning på litt over en prosent. Dette gjelder fra i sommer frem til i dag. Ja, ikke noe nytt. Dette har vi visst lenge. Det er likevel en trist lesing. Jeg tar sjeldent kollektivtrafikk nå for tiden, men tar en buss som har en del skoleelever fra en ungdomsskole i nærheten. Jeg merker hver eneste gang at det er elever med mørkere hud og etnisk opprinnelse fra Afrika og Midt-Østen som ikke bruker munnbind om bord. Eller på butikken. Eller alle andre steder innendørs. Hvorfor er det slik? Bryr de seg ikke? Er det uvitenhet? Denne setningen her derimot er meget merkelig: At innvandrere skal ha mindre ansvarsfølelse og bry seg mindre, virker rart når det er innvandrere som er hardest rammet av pandemien. Det er nettopp de er hardest rammet fordi det er mange i disse gruppene som ikke bryr seg og ikke tar ansvar. Det er ikke rart, men logisk. Jeg er innvandrer, og har fulgt alle tiltak siden mars. Barna har testet seg ved minste tegn til forkjølelse, jeg ba ikke om unntak fra hjemmekontor selv om det var sårt tiltrengt, jeg holder alltid avstand til andre, prøver å handle på "ukurante" tider når det er få mennesker i butikker osv. Jeg er høyt utdannet i Norge og har mye ansvarsfølelse også på andre områder. Min samboer er også innvandrer, og også han har overholdt alle reglene. Vi følger med på VG, Aftenposten, FHI sine sider og kommunens sider daglig for å oppdatere oss. Vi blir heller ikke hardere rammet fordi ingen av oss er i risikogruppe, og vi er under 50 begge to. Jeg føler at jeg ser rødt når jeg hører om at "innvandrere er problemet". Kjenner mange innvandrere fra forskjellige land som Russland, Sverige, Frankrike, Finland, Danmark - alle disse har holdt seg innenfor regelverket siden mars i år. Hvorfor skal vi bli stemplet som et problem? 13
000VF000 Skrevet 3. desember 2020 #19 Skrevet 3. desember 2020 1 hour ago, ItchyBitchySpider said: Hvorfor skal vi bli stemplet som et problem? Fordi de har rasistisk tankegang. 3
Anonymus1986 Skrevet 3. desember 2020 #20 Skrevet 3. desember 2020 1 hour ago, RoNo said: Det er i allefall lettere å unngå smitte om man er privilegert. Om man bor i enebolig, har egen bil og hjemmekontor, bor en plass med liten smitte og har venner/familie som er like privilegert så har man et helt annet utgangspunkt. Det er lettere å ha et par barn fornøyd når de har stor plass og rikelig å holde seg opptatt med, enn om man er mange på liten plass og kanskje deler en tv eller datamaskin. Jeg vil tro dette er viktigere faktorer enn om de forstår (for man får informasjon fra land som er rammet mer enn oss). * I tillegg er det lettere å unngå smitte innad i en familie om hvis man har flere bad og man trenger ikke å dele soverom. Ja selvfølgelig, mange har ikke noe valg pga. dårligere levevilkår, språkbarrierer, mangelfull oppfølging og informering av kommunen.
Anbefalte innlegg