Gå til innhold

Hvorfor drikker oppegående mennesker med barn på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri skjønt det. Da jeg var yngre, og frem til jeg kom langt opp i tenåra, forsto jeg liksom aldri hvorfor de hvert år før jul gikk ut med sånne kampanjer mot å drikke mye rundt barn i juletiden. For meg virket det helt rart med alkohol på julaften, fordi ingen voksne har noen sinne drukket i juleselskapene med familien oppigjennom årene. Det er ingen i familien som er avholds, men ingen har behov for alkohol, og spesielt ikke behov for å være beruset foran barna i familien. Det var ikke før ei venninne fortalte at hun og familien satt og drakk sammen på julaften at jeg forsto at det faktisk ikke er uvanlig. Hvorfor har egentlig oppegående, voksne folk behov for å drikke så de blir berusa på julaften, når barna merker det så godt? 

Mener ikke å være spydig med dette innlegget, er mest nysgjerrig. Er det naturlig for dere å drikke dere beruset rundt barna deres ellers også?

Anonymkode: 02a69...ebf

• Liker 37
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,det har jeg ikke behov for.

Kan drikke når ikke barna er tilstede

Anonymkode: 39e85...d55

• Liker 10
Skrevet

Vi gjorde en uhøytidelig undersøkelse under i et juleselskap. Halvparten av oss hadde vokst opp med alkoholfri julaften, halvparten med foreldre som drakk (vet ikke i hvilken grad).

Når jeg selv får barn skal vi ha en nesten alkoholfri jul, med kanskje 1 glass til maten. Helst alkoholfri for min del, men mannen min er uenig. Alkohol etter leggetid er ok, så lenge en voksen er edru.

Anonymkode: 6b7a9...9c2

• Liker 4
Skrevet

Min familie har aldri rørt alkohol under julaften, noen gang. Og vi barna er blitt voksne (30+) og vi gjør det fremdeles ikke.

Anonymkode: 1a451...c48

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei,det har jeg ikke behov for.

Kan drikke når ikke barna er tilstede

Anonymkode: 39e85...d55

Spørsmålet er selvsagt rettet til de som har dette behovet.

• Liker 4
Gjest Lars1009
Skrevet

Vi drikker en del på julaften, men blir ikke ufine, bare koser oss. Og nei, barna bryr seg ikke. Har pratet med dem om det flere ganger.

Skrevet
Hornet skrev (Akkurat nå):

Vi drikker en del på julaften, men blir ikke ufine, bare koser oss. Og nei, barna bryr seg ikke. Har pratet med dem om det flere ganger.

Men hvorfor har dere det behovet?

• Liker 18
Skrevet
Hornet skrev (1 minutt siden):

Hvordan prater dere med barna om det? 

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor har dere det behovet?

Ikke meg du spurte, men føler spørsmålet er litt ladet.

"Hvorfor har du et behov for å bruke alkohol rundt barn?"

Jeg vil tro at det ikke er et "behov", men en vurdering av hva som er innenfor opp mot å nye mat og drikke.

(igjen vil jeg påpeke at det er nok noen som ikke har god dømmekraft her)

• Liker 36
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Dette er viktig. Alle kan få lov til å kose seg mener jeg uansett hva de har i glasset. Barn har ikke vondt av foreldre som koser seg. Barn har derimot vondt av foreldre som dømmer og ser ned på andre folk for å hevde seg selv. 

Så de som ikke drikker på julaften/stiller spørsmål ved det prøver å hevde seg over de som gjør det? 🙄

• Liker 5
Skrevet
Hornet skrev (3 minutter siden):

Hadde jeg vært barn hadde jeg løyet om det hvis jeg ikke sytes det var greit. 

Anonymkode: e18eb...367

• Liker 46
Skrevet
2 minutter siden, ekkoet said:

Vel, man har å drikke og å DRIKKE

Da jeg var liten mener jeg å huske de voksne drakk. En eller 2 øl til maten og en akkevitt.

Første gang jeg husker å ha sett min far beruset (egentlig eneste og) er da jeg var 18-19 og hentet ham i byn etter et arrangement med jobben).

Vi drikker nå og, kanskje 3 øl i løpet av  kvelden. Er det det minste behov for å kjøre den kvelden dropper jeg det, er ikke som kvelden blir ødelagt uten.

Akkurat sånn jeg har vokst opp. En akevitt og en øl til maten synes jeg er helt greit. 

Jeg tilbyr drikke med og uten alkohol til maten. Folk må få bestemme selv. Hadde noen blitt ufine hadde seg sagt ifra. Men det har det aldri vært behov for. Familien min er oppegående folk. 

Vet ikke om det er rett eller galt. Men tror jeg har fått inntrykk av at man kan drikke litt uten å bli full fra da jeg var liten. 

• Liker 16
Skrevet

Jeg har ingen problem med å nyte en øl til maten og et glass vin senere på kvelden, men blir aldri beruset. Slik var det med mine egne foreldre også. Det er stor forskjell på å drikke en eller to enheter og det å ha en fyllefest. 

Jeg drikker drt fordi det smaker godt sammen med mat og dessert. 

Anonymkode: 7f057...3e5

• Liker 34
Skrevet

Har de "behov" for det, da? Eller har de rett og slett lyst? 

Og tittelen på tråden, og det du skriver i innlegget, er to ulike ting. 

Det er stor forskjell på én akevitt til pinnekjøttet, og det å drikke seg synlig beruset. 

Særdeles få mennesker blir fulle av å drikke seg en øl til maten, og en konjakk til kaffen noen timer senere. 

Jeg har vokst i totalavholdsfamilie. Dvs, de drakk aldri i nærheten av oss barn. Det førte til at jeg hadde et litt "pussig" forhold til alkohol, og ble veldig ukomfortabel når folk drakk rundt meg, for jeg forbant alkohol med noe som var FY. 

Samboeren har vokst opp med at man tar seg en øl til maten, men ingen blir drita. 

Anonymkode: 9c9cf...006

• Liker 34
Skrevet

Hvorfor skal ikke voksne kunne drikke når barn er til stede. Så lenge de er ansvarlige og ikke synlig beruset. Helt uproblematisk, synes jeg.

Min mamma drakk imidlertid av og til for mye, og snøvlet og sovnet. Akkurat DET er ikke noe kjekt, men jeg er ikke sånn selv (holder meg vel innafor), og da ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 710d4...8dd

• Liker 27
Gjest padawan
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det går vel fint med litt alkohol så lenge foreldrene ikke er uansvarlige. Uansett så er barna viktigst.

Anonymkode: 5e5b6...4fc

Enig. Det virker som mange som setter likhetstegn mellom å ta en dram og fylla / dårlig oppdragelse. Det går faktisk ann å vise barn at det går ann å omgås alkohol på en sunn og fornuftig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...