Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri brukt mye energi på hudpleie. Varmt vann og en vanlig halvfet fuktighetskrem for sensitiv hud, det er det hele.

Men nå som jeg begynner å nærme meg 30-årene, merker jeg at huden ikke er like sprek den en gang var... Leser her inne alle mulige tips om toner,serum og syrer og div, og må si at jeg ikke forstår særlig mye av det 😅

Har noen av dere drevne damer gode tips til meg hva jeg kunne ha prøvd for å forbedre huden min? Jeg har tørr/sensitiv hud med noe innslag av store porer i T-sonen. SJeldent kviser. Foretrekker naturlige milde ingredienser, uten for mye rare kjemikalier osv. Vet at jeg trenger mye fukt. Hva bruker dere som har omtrent samme beskrivelse av huden deres som meg?

Gjerne forklar hva de ulike produktene dere anbefaler er for noe 😇🤔 Takk 💗

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melder meg på denne!

Anonymkode: 8d141...a07

Skrevet

TS, du sier ikke noe om hvorvidt du bruker sminke eller ikke, men dersom du gjør det, så trenger du en rens. Vann alene er ikke tilstrekkelig til å løse opp sminken så du får fjernet den fra huden.

En parfymefri fuktighetskrem tilpasset din hudtype (tørr og sensitiv) som kan brukes både dag og natt, + solkrem med høy faktor i sommerhalvåret. Solbeskyttelse er ditt absolutt beste "våpen" mot hudaldring (pigmentflekker, forstørrede porer, grov og ru hud etc.) og forebygging av rynker. Hvis du opplever at huden din trenger mer fukt, kan du supplere med et fuktserum. Årsaken til at man bruker serum, er at disse har høyere konsentrasjon av et virkestoff enn en krem, og derfor er mer effektivt. Man kombinerer ofte serum og krem fordi disse til sammen virker bedre enn de gjør hver for seg.

Har du litt forstørrede porer, eller er det sorte prikker (hudormer) du har? Forstørrede porer kan være genetisk, men kan også skyldes betennelsestilstander i huden, solskader, fortykket hud (opphopning av døde hudceller) og tap av elastisitet som øker etterhvert som vi blir eldre. Sorte prikker/hudormer er en blanding av talg og døde hudceller som har oksidert, derav den mørke fargen. Oksidering er den samme prosessen som skjer når et oppskåret eple blir brunt. 

En mild syreeksfoliering som hjelper huden å kvitte seg med overflødige døde hudceller kan hjelpe på begge tilstandene. Du har sikkert hørt om AHA (Alpha Hydroxy Acids), ofte omtalt som "fruktsyrer", selv om AHA også kommer fra andre kilder, som f.eks. melk (melkesyre). Syreeksfoliering fungerer ved å løse opp "limet" (keratinet) som binder de døde hudcellene sammen. De fleste syrene som brukes i hudpleie er faktisk også fuktghetgivende, i motsetning til hva man kanskje skulle tro - forutsatt at man bruker dem riktig. Syrer kan også virke irriterende på huden dersom man bruker feil type, i for sterk konsentrasjon og for ofte. Jeg vil tro at et mildt melkesyreprodukt kan være fint for deg å starte med, men hvis du har sorte prikker, er nok BHA (Beta Hydroxy Acid, salicylsyre) mer effektivt. Salicylsyre utvinnes bl.a. fra piletrebark, noen vintergrønne planter og sukkerbjørk.

Siden huden din er sensitiv, kan du også vurdere å gå til anskaffelse av en barrierekrem/kuldekrem til å beskytte huden i kaldt og tørt vær, da denne værtypen virkelig "suger" ut fukt fra huden din. En slik krem legger et beskyttende lag av olje/fett og evt. silikoner på huden din og hindrer fukttap. 

Håper dette kan være til hjelp, jeg utdyper gjerne hvis det er noe mer du lurer på.

• Liker 3
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Signerer bare @Roci egentlig, men for meg er essensen i alt følgende;

Flerstegs rens på dager med sminke (olje+vanlig rens). Miscellarvann ellers.

Eksfoliering (veldig god erfaring med Clarisonic, men nå må man gå for annet produkt fordi de legger ned. Nå bruker jeg bare kjemisk i lavdose, aha&bha). 

Fett og fukt i mengde du trenger (jeg trenger MYE). Har fått bukt med all tørrhet med asiatiske hyaluronic syrer fra Cosrx/Hada Labo. Andre merker reagerer jeg på- men mange liker annet. 

Vurderer veldig å prøve Paulas choice produkt eller Elixir Niactil 4%, disse har vært gjengangere i alle hudpleieanbefalinger i alle år synes jeg. 

Jeg hadde ekstremt tørr og sensitiv hud før, da tålte jeg kun mildeste rens og fete barrierekremer. Peeling hadde aldri gått.

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (43 minutter siden):

Signerer bare @Roci egentlig, men for meg er essensen i alt følgende;

Flerstegs rens på dager med sminke (olje+vanlig rens). Miscellarvann ellers.

Eksfoliering (veldig god erfaring med Clarisonic, men nå må man gå for annet produkt fordi de legger ned. Nå bruker jeg bare kjemisk i lavdose, aha&bha). 

Fett og fukt i mengde du trenger (jeg trenger MYE). Har fått bukt med all tørrhet med asiatiske hyaluronic syrer fra Cosrx/Hada Labo. Andre merker reagerer jeg på- men mange liker annet. 

Vurderer veldig å prøve Paulas choice produkt eller Elixir Niactil 4%, disse har vært gjengangere i alle hudpleieanbefalinger i alle år synes jeg. 

Jeg hadde ekstremt tørr og sensitiv hud før, da tålte jeg kun mildeste rens og fete barrierekremer. Peeling hadde aldri gått.

Roci skrev (2 timer siden):

TS, du sier ikke noe om hvorvidt du bruker sminke eller ikke, men dersom du gjør det, så trenger du en rens. Vann alene er ikke tilstrekkelig til å løse opp sminken så du får fjernet den fra huden.

En parfymefri fuktighetskrem tilpasset din hudtype (tørr og sensitiv) som kan brukes både dag og natt, + solkrem med høy faktor i sommerhalvåret. Solbeskyttelse er ditt absolutt beste "våpen" mot hudaldring (pigmentflekker, forstørrede porer, grov og ru hud etc.) og forebygging av rynker. Hvis du opplever at huden din trenger mer fukt, kan du supplere med et fuktserum. Årsaken til at man bruker serum, er at disse har høyere konsentrasjon av et virkestoff enn en krem, og derfor er mer effektivt. Man kombinerer ofte serum og krem fordi disse til sammen virker bedre enn de gjør hver for seg.

Har du litt forstørrede porer, eller er det sorte prikker (hudormer) du har? Forstørrede porer kan være genetisk, men kan også skyldes betennelsestilstander i huden, solskader, fortykket hud (opphopning av døde hudceller) og tap av elastisitet som øker etterhvert som vi blir eldre. Sorte prikker/hudormer er en blanding av talg og døde hudceller som har oksidert, derav den mørke fargen. Oksidering er den samme prosessen som skjer når et oppskåret eple blir brunt. 

En mild syreeksfoliering som hjelper huden å kvitte seg med overflødige døde hudceller kan hjelpe på begge tilstandene. Du har sikkert hørt om AHA (Alpha Hydroxy Acids), ofte omtalt som "fruktsyrer", selv om AHA også kommer fra andre kilder, som f.eks. melk (melkesyre). Syreeksfoliering fungerer ved å løse opp "limet" (keratinet) som binder de døde hudcellene sammen. De fleste syrene som brukes i hudpleie er faktisk også fuktghetgivende, i motsetning til hva man kanskje skulle tro - forutsatt at man bruker dem riktig. Syrer kan også virke irriterende på huden dersom man bruker feil type, i for sterk konsentrasjon og for ofte. Jeg vil tro at et mildt melkesyreprodukt kan være fint for deg å starte med, men hvis du har sorte prikker, er nok BHA (Beta Hydroxy Acid, salicylsyre) mer effektivt. Salicylsyre utvinnes bl.a. fra piletrebark, noen vintergrønne planter og sukkerbjørk.

Siden huden din er sensitiv, kan du også vurdere å gå til anskaffelse av en barrierekrem/kuldekrem til å beskytte huden i kaldt og tørt vær, da denne værtypen virkelig "suger" ut fukt fra huden din. En slik krem legger et beskyttende lag av olje/fett og evt. silikoner på huden din og hindrer fukttap. 

Håper dette kan være til hjelp, jeg utdyper gjerne hvis det er noe mer du lurer på.

Hvilken solkrem bruker dere?

Anonymkode: e21b9...a8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har en helt annen hudtype enn deg, så "min" solkrem vil nødvendigvis ikke fungere optimalt for din hud. Du trenger heller ikke solkrem på denne tiden av året. Men når sola begynner å titte fram igjen, kan du sjekke ut merker som LaRoche Posay (apotek), Purito Centella (SkinSecret) eller denne lenken her med solkremer for sensitiv hud i ulike prisklasser. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har til dags dato ikke funnet noe som fungerer til daglig bruk uten å gi urenheter eller legge seg ekkelt.

Cerave sin dagkrem med SPF er OK, men ikke nok på sommeren.

Samtidig; jeg soler meg omtrent aldri (da bruker jeg faktor, cosmica til ansikt bare - LRP har noen matte varianter som er greie), trekker alltid til skyggen. Har ingen synlige  pigmentflekker eller solskader i huden som er synlig (er snart 40 år). Gjør ikke det for hudpleiens del altså - bare takler ikke varme. Har alltid lav D-vitamin :P 

Vurderer å prøve Cosrx sin solkrem til sommeren, eller en av de på Skincity (Ultrasun og Kiehls har jeg hørt OK ting om) og Origins ginzing farget dagkrem med SPF 40. 

Men ja, jeg synder der. Bruker ikke kjemisk peeling på vår/sommer. 

Den eneste jeg likte komsistensmessig (Biore) var stappfull av alkohol og gav dermed nupper 🤨

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Jeg kan ikke snakke varmt nok om koreansk hudpleie (kbeauty). 
Jeg slet med knusktørr hud som flasset og var sår hele vinterhalvåret - og ofte på sommeren også - før jeg oppdaget dette.

Det er produkter som baserer seg på skånsomme og problemfrie ingredienser. Ergo så skal du kunne finne noe til din hud uavhengig av hvor sensitiv den eventuelt er.

Jeg har nok av tips å komme med som passer min hud, men jeg ville likevel anbefalt deg å ta kontakt med noen som driver en (norsk) kbeauty-nettbutikk. Er mye god råd å få derfra.

Nevner noen her:

Skinsecret.no

Skinup.no

Theglow.no

Skincarejunkie.no

Jeg startet med den førstnevnte og fikk god veiledning fra de som driver siden. Har aldri hatt så bra hud som nå ☺️

Anonymkode: 74b48...90d

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Det setter jeg utrolig stor pris på 😁

Solkrem bruker jeg på de dagene da jeg er mye ute og det er mye sterk sol. Men jeg har også en del eksem andre steder på kroppen (ikke i noe særlig grad i ansiktet tror jeg, kun ved allergi), og jeg merker faktisk at huden i ansiktet blir bedre når den får sol på seg.

Roci skrev (På 4.12.2020 den 10.17):

TS, du sier ikke noe om hvorvidt du bruker sminke eller ikke

Jeg bruker ikke sminke. Noen ganger har jeg imidlertid lurt på om støv fra trafikken osv., heller ikke forsvinner bare ved bruk av vann alene, og om man derfor uansett bør bruke en rens? Tidligere har jeg prøvd ulike renser (husker ikke navn), og opplever stort sett at huden blir veldig tørr av det.

Har du litt forstørrede porer, eller er det sorte prikker (hudormer) du har?

Jeg har vel hudormer, det vil si i de store porene befinner det seg ofte hudormer. Noen er enkle å klemme ut etter dusj, mens andre bare blir betente hvis jeg klemmer. Har derfor sluttet med å klemme, men vil jo bli kvitt dem på en eller annen måte!

En mild syreeksfoliering som hjelper huden å kvitte seg med overflødige døde hudceller kan hjelpe på begge tilstandene. Du har sikkert hørt om AHA (Alpha Hydroxy Acids), ofte omtalt som "fruktsyrer", selv om AHA også kommer fra andre kilder, som f.eks. melk (melkesyre)....

Dette er nytt for meg. Syre høre jo litt skummelt ut å ha på huden, men det er kanskje et godt tips jeg skal ta med meg! :)

Og det finnes jo et hav av ulike serum som inneholder hyaluronic syre (og andre ting), hvordan finner dere ut akkurat hvilken dere skal ha? Er det bare å prøve mange forskjellige før man kommer fram til det optimale? Det blir jo fryktelig dyrt?

Hva med toner? Eller ansiktsvann? Hvor kommer det inn i bildet?

Fnuggolina skrev (På 4.12.2020 den 11.34):

Eksfoliering, da mener du peeling eller? Skal man ikke gjøre hver dag?

Takk igjen for svar!

Skrevet

Og forresten, hva med rene oljer, som aprikoskjerneolje og jojobaolje etc? Noen som har erfaringer med det?

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
Lunde skrev (44 minutter siden):

Og forresten, hva med rene oljer, som aprikoskjerneolje og jojobaolje etc? Noen som har erfaringer med det?

Ja, jeg har god erfaring med jojoba til ansikt - aprikoskjerne bruker jeg på kropp (eller; brukte). 

Jojoba har jeg brukt i sikkert...10 år eller noe. Alene på dagtid ofte, sammen med annet fetere greier på natt.

Det «plumper» ikke, men er ganske nøytralt og safe. Kjøper på Lyko nå :) 

Med peeling mener jeg at du kan forsøke mild kjemisk peeling innimellom (feks aha/bha) eller bare manuelt med billig silikonpeeler. Kornete produkter  synes jeg ikke hjelper for noe egentlig. 

Du kan komme langt og veldig billig ut av det med å velge jojobaolje, sånn silikonpeeler, peelesyre fra The Ordinary (de har billigere huylaronsyre og) og en fetere krem til eventuelt påfyll/natt ved behov.

Den øyenkremen som fikk bra testscore var vel den billigste tror jeg om du googler litt. 

Origins overnight mask kommer til halv pris på lille julaften på Kicks :) 

https://www.kicks.no/the-ordinary/conscious/vegan-formula/vegansk-ansiktspleie/hyaluronic-acid-2-b5-30-ml?gclid=EAIaIQobChMIh-jVg7O-7QIVQxN7Ch081w2QEAQYASABEgKtEfD_BwE

Jeg bruker denne fordi TO gir mer urenheter, men mange elsker den altså - Cosrx varer ca 1 år for meg med daglig bruk: https://skinup.no/products/cosrx-hyaluronic-acid-hydra-power-essence-essens?variant=18504433205307&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gclid=EAIaIQobChMIt4vUmbO-7QIVSBV7Ch0JagTdEAQYASABEgKDa_D_BwE

Lactic acid er mildere en bha/aha (ikke prøvd selv);

https://www.kicks.no/the-ordinary/conscious/vegan-formula/vegansk-ansiktspleie/lactic-acid-10-ha-2-peeling-solution-30-ml

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Lunde skrev (1 time siden):

Jeg bruker ikke sminke. Noen ganger har jeg imidlertid lurt på om støv fra trafikken osv., heller ikke forsvinner bare ved bruk av vann alene, og om man derfor uansett bør bruke en rens? Tidligere har jeg prøvd ulike renser (husker ikke navn), og opplever stort sett at huden blir veldig tørr av det.

Så lenge du bruker fuktighetskrem, så skal i grunnen den beskytte mot trafikkstøv og den typen forurensning. Du kan jo evt. forsøke med en oljerens eller rensekrem for tørr og sensitiv hud - riktig type rens skal i utgangspunktet ikke tørke ut huden. 

Jeg har vel hudormer, det vil si i de store porene befinner det seg ofte hudormer. Noen er enkle å klemme ut etter dusj, mens andre bare blir betente hvis jeg klemmer. Har derfor sluttet med å klemme, men vil jo bli kvitt dem på en eller annen måte!

Klemming bør du ikke gjøre selv, det kan i verste fall gjøre "vondt verre". BHA (salicylsyre) er mer effektivt mot hudormer enn melkesyre/Lactic Acid fordi den løser opp hudormene (de består av talg og døde hudceller) og også forebygger dannelsen av nye. Du kan jo evt. forsøke denne som er beregnet for sensitiv hud, og som du kan kjøpe i en liten prøvestørrelse for å teste ut før du evt. går til innkjøp av produktet i full størrelse.

Dette er nytt for meg. Syre høre jo litt skummelt ut å ha på huden, men det er kanskje et godt tips jeg skal ta med meg! :)

Syreeksfoliering er i mange tilfeller mer skånsomt for huden enn "skrubbekremer", som faktisk kan gi små rifter i huden. Men det er viktig å bruke rett type syre og ikke starte med for høy konsentrasjon eller hyppig bruk. Det er greit å starte med 1-2 ganger i uka og øke gradvis til annenhver dag, det er som regel ikke nødvendig å eksfoliere hver dag.

Og det finnes jo et hav av ulike serum som inneholder hyaluronic syre (og andre ting), hvordan finner dere ut akkurat hvilken dere skal ha? Er det bare å prøve mange forskjellige før man kommer fram til det optimale? Det blir jo fryktelig dyrt?

Som jeg skrev tidligere, inneholder serum høyere konsentrasjon av et virkestoff enn en krem, og er derfor mer effektivt. Det vil være din spesifikke hudtilstand og det du vil "rette på" som avgjør hvilket serum du velger, eller rettere sagt hvilket virkestoff serumet "ditt" bør inneholde. Har du tørr eller dehydrert hud, er f.eks. et serum med hyaluronsyre og/eller glycerin et bra valg, fordi disse tilfører ekstra fuktighet til huden. Du som har sensitiv hud, kan f.eks. også velge et serum som har beroligende og/eller beskyttende og styrkende egenskaper i tillegg til å gi ekstra fukt, slik som dette: https://www.skincity.com/no/hudtilstand/ansikt/sensitiv-hud/resist-omega-complex-serum-30-ml

Hva med toner? Eller ansiktsvann? Hvor kommer det inn i bildet?

Toner/ansiktsvann er som regel ikke nødvendig i en hudpleierutine, men noen liker å bruke dette for å fjerne rester av rens etc. Det finnes tonere/ansiktsvann med ulike egenskaper for ulike hudtyper, men et serum er mer effektivt.

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Forøvrig har både Revox hos Lyko og den egne Lykoserien utvalg som ser ganske greit ut på det jeg har tittet innom.

Billigere får du det nok ikke, har dog ikke prøvd disse merkene selv :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...