AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #1 Skrevet 3. desember 2020 Jeg jobber i et fysisk yrke, men er sykemeldt for andre psykiske grunner. Arbeidsgiver spurte om det er skade/plage relatert til arbeid. Skal jeg bare si enkelt nei eller må jeg i tillegg legge ut om hvorfor jeg er sykemeldt? Anonymkode: 7bf02...e3b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #2 Skrevet 3. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg jobber i et fysisk yrke, men er sykemeldt for andre psykiske grunner. Arbeidsgiver spurte om det er skade/plage relatert til arbeid. Skal jeg bare si enkelt nei eller må jeg i tillegg legge ut om hvorfor jeg er sykemeldt? Anonymkode: 7bf02...e3b Du forteller så mye som du er komfortabel med. Jeg regner med at arbeidsgiver spør med tanke på å tilpasse arbeidsoppgaver i forhold til formen din? Anonymkode: 6335e...68c 3
Angelheart2 Skrevet 3. desember 2020 #3 Skrevet 3. desember 2020 Du behøver ikke fortelle arbeidsgiver diagnosen din, men arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge for at du skal kunne komme tilbake i jobb, så han må vite noe om funksjonen din. Dere skal jo sammen lage en oppfølgingsplan innen 7 uker, så du må være forberedt på å si noe om hvorfor du ikke kan gjøre noe, dersom du er 100% sykmeldt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #4 Skrevet 3. desember 2020 Det spørres for å sjekke om du trenger tilrettelegging. Du behøver ikke legge ut i det vide og brede, bare si nei det er ikke direkte relatert til arbeidet. Anonymkode: 90f1b...8a3 1
atropos Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 Arbeidsgiveren din spør fordi han har krav til å tilrettelegge hvis det er relatert til jobben. Hvis det ikke er det, svarer du nei. Du trenger ikke gi noen grunn.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 Fortell hva som kan tilrettelegges men aldri diagnoser. Det kan bli brukt mot deg siden. Anonymkode: 20f17...45b 2
Basi Skrevet 3. desember 2020 #7 Skrevet 3. desember 2020 Som en del andre har skrevet: Arbeidsgiver er klok som spør om det er relatert til arbeid, men dette står vel jo på sykmeldingen din så skjønner ikke hvorfor han spør. Dersom det f eks hadde vært en yrkesskade/arbeidsskade ville han vært pliktig til å rapportere dette inn. Hadde vært viktig for deg med tanke på yrkesskadeforsikring mv. Uansett grunn for din sykmelding, er arbeidsgiver pliktig til å spørre hvordan arbeidet kan tilrettelegges for deg. Selv om din sykmelding ikke er begrunnet i arbeidsrelatert skade/sykdom, vil en arbeidsgiver alltid ha plikt til å følge deg opp og tilrettelegge for deg om mulig. Så litt feil det noen andre skrev høyere opp her at arbeidsgiver har en tilretteleggingsplikt kun hvis det er arbeidsrelatert. Du er ikke pliktig til å opplyse om bakgrunnen for din sykmelding, diagnose, hva som feiler deg mv. Dette skal ikke en arbeidsgiver spørre om heller. Du er imidlertid pliktig til å medvirke til at arbeidsgiver kan tilrettelegge for deg. Arbeidsgiver er derfor nødt til å spørre om det f eks er enkelte arbeidsoppgaver du kan utføre, og hvordan de evt kan tilrettelegge. I ditt tilfelle kan det kanskje være mest hensiktsmessig at tilrettelegging gjelder redusert arbeidstid for en periode slik at du ikke må starte fullt med en gang når du begynner å føle deg bedre. Og du kan forresten be om at din lege er med på dialogmøter som skal skje mellom arbeidsgiver, deg og NAV et visst antall uker ut i sykmeldingen. Hvis det ikke kan tilrettelegges per nå, sier du bare at du har tenkt nøye gjennom mulige tilretteleggingstiltak men at det ikke er noe som er hensiktsmessig å teste ut akkurat nå da du rett og slett trenger litt tid på å fokusere på egen helse. Lykke til 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #8 Skrevet 3. desember 2020 Tusen takk for svar alle sammen! Anonymkode: 7bf02...e3b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå