Gå til innhold

Fluortabletter til 2åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gikk så fint å pusse første tanna og noen av de som kom senere. Men nå har det ganske lenge vært 2 daglige kamper å få pussa tennene til 2åringen. Prøver så godt jeg kan å komme til overalt, men føler ikke at det blir veldig veldig grundig pussa.

Kommer såklart til å fortsette å pusse med ulike metoder, så grundig jeg får til, og håpe at det går bedre etterhvert.

Men leste at hvis man ikke får til grundig puss, bør man gi fluortabletter. Så nå har jeg kjøpt en pakke med 0,25 mg fluorid. Kan visst gis fra 6mnd.

Flere som gir én slik pr.dag i tillegg til å pusse to ganger?

Helsesøster sa at det ikke var viktig å pusse grundig og lenge, men å komme til litt på alle flater. Men vil være på den sikre side. 

Har jo hørt at fluor ikke er bare bra, men 0,25 mg pr dag er vel ok?

Anonymkode: d5975...4a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var nettopp hos tannlegen med 3,5åringen. Hun sa at dersom man pusser 2 ganger daglig så får barnet i seg nok fluor. 

Det er også enkelte steder i landet med mye fluor i vannet, så der skal man ikke gi fluortabletter. Ville helst ha ringt den offentlige tannklinikken og spurt om hva som gjelder hos dere 🙂 

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt fluortabletter til ungen - uansett hvor få mg det er.

Anonymkode: 01fb6...e76

• Liker 2
Skrevet
Snurrepurre skrev (2 timer siden):

Jeg var nettopp hos tannlegen med 3,5åringen. Hun sa at dersom man pusser 2 ganger daglig så får barnet i seg nok fluor. 

Det er også enkelte steder i landet med mye fluor i vannet, så der skal man ikke gi fluortabletter. Ville helst ha ringt den offentlige tannklinikken og spurt om hva som gjelder hos dere 🙂 

Dette gjelder når man ikke har kommunalt vann, men vann fra egen brønn enkelte steder.

Anonymkode: d7528...fc8

Skrevet

Det kan forekomme i vanlig drikkevann også. Tannlegene har god greie på dette. Noen kommuner er tett opp mot maksgrensa på fluor, andre langt under. 

https://www.google.no/amp/s/www.ung.no/oss/mat/amp/337197.html

«Naturlig finnes det fluor i berggrunnen, så enkelte steder i landet er det et naturlig innhold av fluor i drikkevannet. Generelt er det få områder i Norge som har mye fluor i vannet, og man overvåker innholdet for at det ikke skal bli for mye. For mye fluor kan igjen være skadelig.»

Men sånn angående fluortabletter så ser jeg at det ikke anbefales på generell basis: https://www.nrk.no/livsstil/--nei_-de-fleste-barn-trenger-ikke-fluortabletter-1.12054679

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...