Gå til innhold

Vanskelig å bli gravid etter bruk av hormonspiral?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok den ut i august og hatt ubeskyttet sex imellomtiden, da selfølgelig på dager jeg ikke har hatt mine fertile dager også. Hadde nå sist som tilfeldig var dagen før eggeløsningen. Håper på en unnfangelse. Er vel en liten sjans? 

Da jeg var i 20årene ble jeg gravid på et knips, det gjør jeg tydeligvis ikke nå. Hva er årsaken? Alder og hormonspiralen? Er 33år. 

Anonymkode: 32352...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men etter hva jeg har lest her inne kan det være vanskelig å få eggløsning og regelmessig syklus etter uttak av hormonprevensjon. Dersom du vet med sikkerhet at du hadde eggløsning burde det ikke ha noe å si (tror jeg).

Anonymkode: f6cd2...e24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert, men etter hva jeg har lest her inne kan det være vanskelig å få eggløsning og regelmessig syklus etter uttak av hormonprevensjon. Dersom du vet med sikkerhet at du hadde eggløsning burde det ikke ha noe å si (tror jeg).

Jeg har hatt både eggløsning og menstruasjon (naturligvis med eggløsning tilstedet) gjennom disse mnd. Ut ifra hva jeg har lest, så med menstruasjon tilstedet er alt som det skal være og en befruktning kan skje. 

Ja, hadde skikkelig magekrampe på mandag, var skikkelig vondt. Aldri hatt så murringer noen gang! Det var dagen etter samleie. Åh, jeg håper nå altså. 😐😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut min hormonspiral i sommer, fikk vanlig eggløsning med en gang og ble gravid 3 forsøket etter uttak☺️

Anonymkode: e4826...d76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har hatt både eggløsning og menstruasjon (naturligvis med eggløsning tilstedet) gjennom disse mnd. Ut ifra hva jeg har lest, så med menstruasjon tilstedet er alt som det skal være og en befruktning kan skje. 

Ja, hadde skikkelig magekrampe på mandag, var skikkelig vondt. Aldri hatt så murringer noen gang! Det var dagen etter samleie. Åh, jeg håper nå altså. 😐😇

Hvordan vet du sikkert at du har hatt eggløsning? :) Man kan ha anovulatoriske sykluser. Det kan ta en god stund før ting er skikkelig i gjenge igjen, og selv par der alt er normalt kan bruke mange mnd før det klaffer.

Anonymkode: 8296f...247

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan vet du sikkert at du har hatt eggløsning? :) Man kan ha anovulatoriske sykluser. Det kan ta en god stund før ting er skikkelig i gjenge igjen, og selv par der alt er normalt kan bruke mange mnd før det klaffer.

Anonymkode: 8296f...247

Det var ca 12 dager etter menstruasjon, pluss at jeg kjenner til de typiske stikkende i siden ved eggløsning. Har alltid kjent den, (ikke i tiden jeg hadde hormonspiral). Bare denne gangen kjentes det mye sterkere og murringene var så vonde at jeg måtte ha ibux og paracet.  

Hva ellers kunne disse smertene ha vært? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok ut spiralen i februar, begynte og prøve i mai. Ble gravid på første forsøk. Så nei, det er ikke min erfaring. 

Anonymkode: ec708...570

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tok ut spiralen i februar, begynte og prøve i mai. Ble gravid på første forsøk. Så nei, det er ikke min erfaring. 

Anonymkode: ec708...570

Prøvde du på tidlfeldige dager eller dagene rett før mens? 

Enig at den murringen jeg hadde i nedre del av mage, må være eggløsning? Kan ikke tro det skal være noe annet. 

anovulatoriske syklus skjer gjerne ved 40-50års alder/overgangsalder og ved nybegynnende menstruasjonblødninger. 

Så tror ikke jeg har det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følges opp av en overlege på gyn på sykehuset, og hun sier at det mest sannsynlig vil ta 6 måneder før kroppen er i stand til å bli gravid. Det er ikke spesifikt for min lidelse altså, dette var basert på statistikk fra kvinner mellom 25 og 35. Men statistikk er ingen absolutt sannhet :)

Anonymkode: 2e85e...097

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg følges opp av en overlege på gyn på sykehuset, og hun sier at det mest sannsynlig vil ta 6 måneder før kroppen er i stand til å bli gravid. Det er ikke spesifikt for min lidelse altså, dette var basert på statistikk fra kvinner mellom 25 og 35. Men statistikk er ingen absolutt sannhet :)

Anonymkode: 2e85e...097

Har du også gått på hormonspiralen? 

Men er det ikke sånn at så lenge man har menstruasjon, har man også eggeløsning. Og dermed er en graviditet mest sannsynlig sikkert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall ikke pga spiralen.

"En seiglivet myte er at det ofte vil ta lang tid før kvinnen får normal eggløsning etter å ha gått på hormonell prevensjon. En annen myte er at det tar lengre tid for å bli gravid, jo lengre kvinnen har brukt prevensjon.

Det er heldigvis heller ikke slik at langvarig bruk av prevensjon vil gi nedsatt fertilitet, kanskje tvert imot. (...)

En studie viste at det hos kvinner som hadde brukt gestagen p-piller med desogestrel i gjennomsnitt tok 17 dager før de hadde sin første eggløsning, etter seponering av prevensjonsmiddelet. Antakelig er dette også omtrent den samme tiden det tar før fertiliteten gjenopprettes hos kvinner som har brukt andre hormonelle prevensjonsmidler.

Det eneste unntaket er p-sprøyte. Siden p-sprøyte er en depotinjeksjon, er det ikke uvanlig at det for kvinner som har brukt p-sprøyte i lengre tid vil ta opp til 12 måneder før hun får sin første eggløsning."

Fra https://emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/

Lykke til, håper du blir gravid kjapt.

Anonymkode: b59d2...aa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble gravid på første eggløsning etter uttak, legen sa også da jeg fjernet den at nå kunne jeg bli gravid. Sjekket ikke etter eggløsning, hadde bare sex som vanlig. Jeg er 36, og hadde hatt spiral i 4 år.

Kan sikkert være lurt å bruke sånne eggløsningstester om du har lyst å være sikker på at dere har sex når du har eggløsning?

Anonymkode: 2f598...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi ble gravid på første eggløsning etter uttak, legen sa også da jeg fjernet den at nå kunne jeg bli gravid. Sjekket ikke etter eggløsning, hadde bare sex som vanlig. Jeg er 36, og hadde hatt spiral i 4 år.

Kan sikkert være lurt å bruke sånne eggløsningstester om du har lyst å være sikker på at dere har sex når du har eggløsning?

Anonymkode: 2f598...106

Så godt å høre :)

Stresser ikke med det, men vi hadde som sagt sex dagen før jeg fikk smerter/ilinger/kramper i magen, spes da venstre side. Det er typisk eggeløsning, har jo alltid kjent den. Rart den var så kraftig denne gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg tok ut spiralen prøvde vi aktivt i ni mnd uten hell. Satte inn spiral igjen et par mnd etter det. Da jeg tok den ut igjen ble jeg gravid på første forsøk, uten at jeg sjekket for eggløsning slik jeg gjorde første runde. Syklusene i de ni mnd var helt på bærtur, alt mellom 24 og 40 dager lange sykluser. 

Anonymkode: 3afaf...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det var ca 12 dager etter menstruasjon, pluss at jeg kjenner til de typiske stikkende i siden ved eggløsning. Har alltid kjent den, (ikke i tiden jeg hadde hormonspiral). Bare denne gangen kjentes det mye sterkere og murringene var så vonde at jeg måtte ha ibux og paracet.  

Hva ellers kunne disse smertene ha vært? 

Ikke ta ibux hvis du prøver å bli gravid eller tror du er gravid. Det er ikke trygt for fosteret!

Anonymkode: cf145...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har menstruasjon og eggløsning så er det nok ikke pga spiralen at du ikke blir gravid. Det kan ta opptil et år med aktiv prøving, også for de som ikke har noe å "skylde på". Men så kan man bli gravid på første forsøk uten videre også. 

Lykke til ❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke ta ibux hvis du prøver å bli gravid eller tror du er gravid. Det er ikke trygt for fosteret!

Anonymkode: cf145...611

Er ikke det etter førse positive test? Jeg vet at man ikke skal bruke det etter da. Men under prøvetiden? Da holder jeg meg helg unna. I dette tilfellet var det kun en ibux, ingeni etterkant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinnwild skrev (4 timer siden):

Hvis du allerede har menstruasjon og eggløsning så er det nok ikke pga spiralen at du ikke blir gravid. Det kan ta opptil et år med aktiv prøving, også for de som ikke har noe å "skylde på". Men så kan man bli gravid på første forsøk uten videre også. 

Lykke til ❤️

Takk!🤗 

Er det noe håp da? Siden jeg fikk eggeløsning dagen etter. Ca 20%? Det rare er at jeg allerede føler meg gravid. Lukter alt mulig og blir uvel av lukter jeg har likt før. Hadde det sånn med min første jente😉 

Enda venter jeg ikke menstruasjon før rundt 12-13 des. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...