Gå til innhold

Bør kokain legaliseres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri brukt og har heller ingen planer om å bruke kokain. Men veldig mange bruker det og hva er poenget med forbudet da? 

Vi kan f eks selge kokain på vinmonopolet og hjelpe folk som får problemer. Regulering istedenfor forbud.

Anonymkode: 0949a...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at kokain ikke bør legaliseres siden det er en av de stoffene som er mest avhengighetsskappende, man burde heller vurdere om kokablader som er den naturlige og rene formen kan legaliseres.

Det samme burde gjelde for cannabis og hasj, sånn som det er nå så er forbudet en økonomisk gave til smuglere, selgere og andre kriminelle som også driver med sterkere stoffer. Det finnes ingen kontroll på hva som blir solgt, hva som blir blandet inn og det er heller ingen selgere som spør etter identifikasjon for å forhindre at det blir solgt til mindreårige.

Staten går glipp potensielt enorme summer i skatter og avgifter, istedet brukes enorme summer på å prøve å opprettholde et forbud som ikke fungerer.

FN har nettopp fjernet cannabis fra listen over farlig narkotika:

https://news.un.org/en/story/2020/12/1079132

Jeg bruker forresten ikke noe av dette selv men skjønner at dagens politikk ikke fungerer.    

Anonymkode: de991...71a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at kokain ikke bør legaliseres siden det er en av de stoffene som er mest avhengighetsskappende, man burde heller vurdere om kokablader som er den naturlige og rene formen kan legaliseres.

Det samme burde gjelde for cannabis og hasj, sånn som det er nå så er forbudet en økonomisk gave til smuglere, selgere og andre kriminelle som også driver med sterkere stoffer. Det finnes ingen kontroll på hva som blir solgt, hva som blir blandet inn og det er heller ingen selgere som spør etter identifikasjon for å forhindre at det blir solgt til mindreårige.

Staten går glipp potensielt enorme summer i skatter og avgifter, istedet brukes enorme summer på å prøve å opprettholde et forbud som ikke fungerer.

Jeg bruker forresten ikke noe av dette selv men skjønner at dagens politikk ikke fungerer.    

Men kommer folk til å gå over til kokablader istedenfor kokain?

Skrevet

Kokain nei. 

Nei til heroin, opium ,lsd ,mdma ,extasy ,speed og whatever mer finnes der.

Ja til weed !

Anonymkode: dc900...6b6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kommer folk til å gå over til kokablader istedenfor kokain?

Tvilsomt, men da finnes det ihvertfall et lovlig alternativ. Kan også virke positivt for bønder som i dag lever av selge kokablader på svarte markeder.

Skrevet

Min døde lillebror sier nei. 

Anonymkode: 0ecfc...257

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for link. På FNs nettsider står det også at opiatmisbruk(heroin, morfin og andre opiatprodukter, også legale) står for to tredjedeler av dødsfall knyttet til narkotikamisbruk. Det står også at bare én av syv misbrukere får behandling, og FN mener de enkelte lands myndigheter må fokusere mer på å behandle og hjelpe folk.

Kokain er sterke saker med høy risiko for psykisk avhengighet, og jeg mener det ikke bør legaliseres. Cannabisprodukter av typen CBD er noe helt annet, og er allerede lovlig i bruk i Norge - da i samråd med lege.

Anonymkode: dd6c2...2ee

Skrevet

For en dum tråd. Selvfølgelig ikke. Kommer ikke noe godt ut av noe så farlig. Hilsen en som mistet foreldrene sine til rus. 

Anonymkode: a0a02...9d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For en dum tråd. Selvfølgelig ikke. Kommer ikke noe godt ut av noe så farlig. Hilsen en som mistet foreldrene sine til rus. 

Anonymkode: a0a02...9d6

Er det virkelig så svart-hvitt? 

Jeg liker ikke at folk doper seg, men det hjelper ikke at det er ulovlig. Folk gjør det uansett. 

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri brukt og har heller ingen planer om å bruke kokain. Men veldig mange bruker det og hva er poenget med forbudet da? 

Det er også mange som har sex med barn, selv om det er forbudt. Selv om det finnes mange som gjør noe som er forbudt så betyr ikke det nødvendigvis at det burde bli lovlig.

Anonymkode: a21cd...5b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig så svart-hvitt? 

Jeg liker ikke at folk doper seg, men det hjelper ikke at det er ulovlig. Folk gjør det uansett. 

Det er du som tenker svart hvitt her, og at "folk gjør det uansett".... så dumt! Skal vi avskaffe alle lover da?

Anonymkode: 3cc9b...929

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er også mange som har sex med barn, selv om det er forbudt. Selv om det finnes mange som gjør noe som er forbudt så betyr ikke det nødvendigvis at det burde bli lovlig.

Anonymkode: a21cd...5b6

Kokain er noe man gjør mot seg selv. Du kan ikke sammenligne det med overgrep!

• Liker 5
Skrevet

Nei. Fordi at regjeringen i Norge tillater noe og gjør det lovlig, sender ut et signal om at det er trygt. Mange nordmenn stoler på at regjeringen forbyr varer som nettopp kan være farlige for oss. 

Skrevet

Cannabis, ja. Kokain, absolutt ikke! Har du lest hva kokain kan gjøre med en person?? 

Anonymkode: 2ea40...be9

Gjest Hesten88
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kokain er noe man gjør mot seg selv. Du kan ikke sammenligne det med overgrep!

Si det til en (tidligere) nær person av en kokainmisbruker.

De gjør det så absolutt mot andre enn seg selv, å påstå noe annet er rett ut helt ufattelig kunnskapsløst og dårlig gjort mot de x-antall mennesker som har opplevd kjære og nære som bruker eller misbruker kokain.
Og det oppstår nesten alltid en eller annen form for overgrep dersom man er glad i en person som bruker kokain. Det er supernaivt å tro noe annet.

Det er ikke bare et «partydop», det er en substans som drar med seg jævlig mange fæle konsekvenser som ikke skal nevnes her en gang. Bruket trenger ikke å være omfattende en gang. De som tar det, ser ikke selv hvor mye de knuser rundt seg. 

De som velger å ta kokain, gjør det MOT de nære menneskene i livet sitt.
De lyger, manipulerer, tapper deg for ressurser, utviser gjentatte nedrige og respektløse handlinger og de viser tydlig at substansen de elsker, elsker de mer enn alt annet, mer enn deg, mer enn seg selv og mer enn sine egne barn/familie. 

Kokainbrukere oppfører seg som egosentriske sosiopater, bedriver psykisk terror, mister totalt respekt for andre mennesker rundt seg som ikke stapper den dritten inn i nesa si, de misbruker oftest alkohol i tillegg, smiler og ler deg oppi ansiktet av alle de syke og jævlige tingene de finner på mot deg, mens de samtidig latterliggjør dine fornuftige synspunkt, forsøk på å forstå og hjelpe, dine innspill og forslag og  tror selv at deres egne meninger og handlinger alltid kan rettferdiggjøres og skal aksepteres av menneskene rundt seg.
De er utro over en lav sko, bruker alle rundt seg med puls, som om det er deres menneskerettighet, spiser opp økonomien din om du bor med dem....og de river både kjærlighetsrelasjoner, familier og vennskap sønder og sammen, mens de sitter på den høye hesten sin og snakker om hvor ufarlig kokain er. 

Men la oss for all del legalisere dette fantastiske stoffet, sånn at dårlige mennesker som ønsker en enkel utvei til «høy selvtillit» får det enklere og kan forsøple andres liv på daglig basis, uten konsekvenser. 
La oss legalisere kokain, slik at det blir enda billigere og enklere for mennesker som tar elendige livsvalg å proisjere og å overføre dritten sin og selvskadingen sin på andre, oppegående, uskyldige mennesker som ikke har gjort annet enn å tro på dem og å være glad i dem. 

Få inn fri flyt på morfin, oxy, valium, heroin, tramadol, zopiclone og rohypnol også i samme slengen. 

💯💯

Endret av Hesten88
Gjest Hesten88
Skrevet
Hesten88 skrev (6 timer siden):

Si det til en (tidligere) nær person av en kokainmisbruker.

De gjør det så absolutt mot andre enn seg selv, å påstå noe annet er rett ut helt ufattelig kunnskapsløst og dårlig gjort mot de x-antall mennesker som har opplevd kjære og nære som bruker eller misbruker kokain.
Og det oppstår nesten alltid en eller annen form for overgrep dersom man er glad i en person som bruker kokain. Det er supernaivt å tro noe annet.

Det er ikke bare et «partydop», det er en substans som drar med seg jævlig mange fæle konsekvenser som ikke skal nevnes her en gang. Bruket trenger ikke å være omfattende en gang. De som tar det, ser ikke selv hvor mye de knuser rundt seg. 

De som velger å ta kokain, gjør det MOT de nære menneskene i livet sitt.
De lyger, manipulerer, tapper deg for ressurser, utviser gjentatte nedrige og respektløse handlinger og de viser tydlig at substansen de elsker, elsker de mer enn alt annet, mer enn deg, mer enn seg selv og mer enn sine egne barn/familie. 

Kokainbrukere oppfører seg som egosentriske sosiopater, bedriver psykisk terror, mister respekten for andre rundt seg som ikke stapper den dritten inn i nesa si, de misbruker oftest alkohol i tillegg, smiler og ler deg oppi ansiktet av alle de syke og jævlige tingene de finner på mot deg, mens de samtidig latterliggjør dine fornuftige synspunkt, forsøk på å forstå og hjelpe, dine innspill og forslag og  tror deres egne meninger og handlinger alltid kan rettferdiggjøres og skal aksepteres av menneskene rundt seg.
De er utro over en lav sko, bruker alle rundt seg med puls, som om det er deres menneskerettighet, spiser opp økonomien din om du bor med dem....og de river både kjærlighetsrelasjoner, familier og vennskap sønder og sammen, mens de sitter på den høye hesten sin og snakker om hvor ufarlig kokain er. 

Men la oss for all del legalisere dette fantastiske stoffet, sånn at dårlige mennesker som ønsker en enkel utvei til «høy selvtillit» får det enklere og kan forsøple andres liv på daglig basis, uten konsekvenser. 
La og legalisere kokain, slik at det blir enda billigere og enklere for mennesker som tar elendige livsvalg å proisjere og å overføre dritten sin og selvskadingen sin på andre, oppegående, uskyldige mennesker som ikke har gjort annet enn å tro på dem og å være glad i dem. 

Få inn fri flyt på morfin, oxy, valium, heroin, tramadol, zopiclone og rohypnol også i samme slengen. 

💯💯

Jeg beklager om jeg fremstår noe krass, men å legalisere kokain, er kanskje den dårligste idéen jeg personlig kan klare å forestille meg når det kommer til regulering av lov. 

Skrevet
8 hours ago, Hesten88 said:

Det ER fri flyt av disse stoffene i dag. De selges helt uregulert, uten aldersgrenser eller kvalitetskontroll. Jeg tror det vil være mye bedre å behandle dem slik vi behandler alkohol: at det er lovlig, men dyrt, kvalitetssikret, og at salget foregår i kontrollerte former og staten får inn skatter og avgifter, som så kan brukes til å finansiere helsehjelp til dem som trenger det. I motsetning til å overlate hele markedet til mafiaen, gjøre brukerne til kriminelle og la smuglere og pushere ha hele kontrollen.

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Heihola said:

Nei. Fordi at regjeringen i Norge tillater noe og gjør det lovlig, sender ut et signal om at det er trygt. Mange nordmenn stoler på at regjeringen forbyr varer som nettopp kan være farlige for oss. 

Føler du at staten sier at alkohol og tobakk er trygt?

Gjest Hesten88
Skrevet
linsejesus skrev (8 timer siden):

Det ER fri flyt av disse stoffene i dag. De selges helt uregulert, uten aldersgrenser eller kvalitetskontroll. Jeg tror det vil være mye bedre å behandle dem slik vi behandler alkohol: at det er lovlig, men dyrt, kvalitetssikret, og at salget foregår i kontrollerte former og staten får inn skatter og avgifter, som så kan brukes til å finansiere helsehjelp til dem som trenger det. I motsetning til å overlate hele markedet til mafiaen, gjøre brukerne til kriminelle og la smuglere og pushere ha hele kontrollen.

Det er ikke fri flyt per i dag av alle disse stoffene, hvorav flere er reseptbelagte allerede. Man kan nok skaffe seg det meste man ønsker å skaffe seg, men det krever jo at man kjenner noen som kjenner noen eller møter «interessante» folk med «interessante» tilbud ved at man oppsøker dem eller ved en tilfeldighet, men fri flyt blir det garantert om alt skal ufarliggjøres og lovliggjøres.

Det har de siste årene blitt strammet inn på tidligere overforbruk av reseptbelagte narkotiske smertestillende også. 

Jeg ser argumentet ditt om å ta knekken på kriminalitet, og kanskje det hadde fungert? Hvem vet?

Jeg tror bare de hadde funnet opp nye sterkere substanser, og ikke minst at det hadde blitt økt uro og kriminalitet av ulike grupper innenfor dealere,misbrukere og mot de som lovlig hadde fått utdelt substansene av staten. 

Skrevet
7 minutter siden, Hesten88 said:

Det er ikke fri flyt per i dag av alle disse stoffene, hvorav flere er reseptbelagte allerede. Man kan nok skaffe seg det meste man ønsker å skaffe seg, men det krever jo at man kjenner noen som kjenner noen eller møter «interessante» folk med «interessante» tilbud ved at man oppsøker dem eller ved en tilfeldighet, men fri flyt blir det garantert om alt skal ufarliggjøres og lovliggjøres.

Det har de siste årene blitt strammet inn på tidligere overforbruk av reseptbelagte narkotiske smertestillende også. 

Jeg ser argumentet ditt om å ta knekken på kriminalitet, og kanskje det hadde fungert? Hvem vet?

Jeg tror bare de hadde funnet opp nye sterkere substanser, og ikke minst at det hadde blitt økt uro og kriminalitet av ulike grupper innenfor dealere,misbrukere og mot de som lovlig hadde fått utdelt substansene av staten.

En del rusmidler er så populære og bruken så etablert at det er lite å tjene på å kriminalisere bruken. Når det først skal omsettes bør det helst gjøres i ordnede og trygge former, men det er ikke sikkert det er lurt å regulere alle rusmidler likt. Jeg tror ikke man skal være så redd for at folk skal oppfatte dem som ufarlige, folk flest har forstand nok til å skjønne at tobakk og sukker bilkjøring kan innebære stor risiko, selv om det er helt lovlig (men i motsetning til ulovlige rusmidler, strengt regulert).

Nye stoffer kommer hele tiden, men noe av det som driver det er at de er lettere å smugle og vanskeligere å avsløre i kontrollen. Folk som må levere urinprøver for cannabis kan lett ty til syntetisk cannabis, som er ekstremt mye farligere, men hadde de sluppet å bli kriminalisert for det og kanskje til og med kunne kjøpt det fra et statlig utsalg, ville nok de aller fleste foretrukket det.

Alkohol- og tobakkspolitikken har vært en dundrende suksess og burde inkludere langt flere stoffer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...