Gå til innhold

Hjelp til å svare journalist på spørsmål etter leserinnlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev følgende innlegg til lokalavisa, som svar til en kvinne som hadde mistet den helt nye og dyre paraplyen sin.

«Jeg leser at en dame savner sin paraply, og ber om å få den igjen. Hva er dette for noe? Tror folk at paraplyer bare forsvinner, helt av seg selv? Nei! Det finnes organiserte bander som har spesialisert seg på yrket som paraply-stjelere. Jeg har tilfeldigvis kjennskap til denne bransjen, og det er utrolig hvor mange penger man kan tjene. Jeg vil med dette si at har du først mistet en paraply her i byen, så er det så å si null prosent sjanse for at du får den tilbake. Kjøp en ny i stedet.

Jeg har ikke fått innlegget på trykk, men nå er det en journalist som peprer meg med spørsmål, skriver «dette er noe vi absolutt burde skrive om». Og videre i ny henvendelse: «Hvis dette er tilfelle vil jeg gjerne komme i kontakt med deg».

Det er selvsagt kødd alt sammen, men tenkte jeg skulle dra spøken videre, og trenger da hjelp. Hva skal jeg svare, som kan høres troverdig ut? At det er «paraply-bander» som stjeler paraplyer og sender dem til Amazonas hvor det regner 350 dager i året, og tjener bra med penger? At det finnes et undergrunnsmarked hvor man kan få 100 kr for bra paraplyer, at man fint kan klare å græbbe 10 paraplyer om dagen i snitt, og dermed dra inn et pent, skattefritt beløp på 365.000 kr i året?Andre forslag?

Anonymkode: 2c9e9...5c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du skal ha kudos for original problemstilling, eller original trolling. 
Vel, det finnes et marked for stjålne biler, sykler, barnevogner og rasehunder, så hvorfor ikke? Paraplyer er jo lett omsettelige, og såpass billige at politiet ikke gidder ta tak i det, så om du spiller dine kort riktig kan du fint klare å spinne en god historie

Nå skriver jeg det første som ramler meg inn. Kan noe av dette brukes?

Men for å ikke hinte til sårbare grupper, som romfolk eller narkomane, kan man si at handelen foregår på det mørke nettet, og at du selv var delaktig som ung og dum student, men at du selv har kuttet all kontakt og dessverre ikke kan gi oppdaterte opplysninger om hvordan handelen organiseres per i dag.      
Du jobbet deltid på et f.eks hotell hvor folk glemte igjen både stort og smått, og folk hentet gjerne både lommebok, jakke og mobiltelefon, men paraplyen lå igjen innerst i klesskapet. Hittegods lå der i sine tilmålte 4 uker, for slik var hotellets regler, men etter det skulle rubbel og bit leveres til Fretex. 
Du trengte å spe på studielånet, så du solgte disse herreløse paraplyene på Finn, og tjente faktisk nok til både lærebøker og studentpils. Etter som tida gikk, ble du kontaktet av en kar som hadde fattet interesse for geskjeften din. Det var da du gikk over på den mørke siden, og ble paraplytyv. Han ble din mentor, og du steg i gradene, men ga deg før du kom til topps.

Endret av Nimorna
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...