Gå til innhold

Når fikk deres barn iPad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når fikk deres barn lov til å bruke iPad? Barnet vårt er 3,5 år, å vi har enda ikke introdusert henne for iPad. Ser de fleste i vår omgangskrets lar barna på samme alder bruke iPad store deler av dagen, spesielt under måltider( får flere snapper av dette). Hva tenker dere er normalt? Gjør vi lurt i å vente så lenge som mulig med å introdusere iPad? Barnet vårt får mye skryt i barnehagen for å lære fort, god hukommelse osv. De ansatte sier også at de ser at dette er et barn som er vant til å leke mye. Så jeg tenker vel egentlig at for «læringens» del, som mange mener iPad kan brukes til, så har hun ikke dette behovet helt enda. 

Anonymkode: f22d6...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar du mener nettbrett generelt, og ikke ipad ;) Vår har brukt nettbrett fra han var rundt året gammel. 

Det er ikke for læringens del. Forskning viser at barn under 2 år ikke lærer noe av nettbrett i seg selv. De lærer av å se på mennesker, og ikke på skjerm. Så om de skal lære noe, kan man kombinere nettbrett med å prate med dem om hva som skjer på skjermen. Å bare sette på en "lærerik video" og anta de lærer noe av å glo på den alene, er meningsløst. 

Barn over 2 år, derimot, er vist at faktisk lærer godt av nettbrett/digitale medier. 

I tillegg er det læringen i å operere teknologien i seg selv. Det er viktig å ikke være "teknisk analfabet" nå for tiden. 

Vårt barn bruker nettbrett til å se på videoer (musikkvideoer, fantorangen, brillebjørn, o.l.), og til å spille (Pedagogisk Korrekte Spill 😛 ). Han har helt klart lært seg masse via dette. Vi sitter alltid sammen med ham, og vi prater masse om hva som skjer på skjermen. Han får aldri sitte alene og glo passivt på noe. Det brukes heller aldri ved matbordet. Og det er snakk om 10-15 minutter et par ganger om dagen, ikke timesvis. 

Anonymkode: a1a1b...bc6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stor forskjell på å la barna bruke iPad og å la de bruke det hele dagen. Vår minste på 4 har tilgang på egen iPad på morgenen, da blir den kanskje brukt i 20 min på hverdager og litt lenger i helgene slik at vi kan sove litt lenger. Dette i stedet for å sette på barne-TV. Tipper begge var 3,5 før de fikk tilgang på iPad (hadde noen gamle liggende), og da får de bruke den på morgenen. De har ikke blitt hemmet læringsmessig, hukommelsesmessig eller lekemessig av bruken slik det ser ut som om du insinuerer. 

Anonymkode: a1a27...167

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn skulle «aldri» se IPad, vi failet på den gitt :P 

Ligger foran de fleste faglig nå ved skolestart.

Hvor de også tildeles IPad - akkurat det kan jeg spares for. 

Anonymkode: 4d529...a91

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det stor forskjell på å la barna bruke iPad og å la de bruke det hele dagen. Vår minste på 4 har tilgang på egen iPad på morgenen, da blir den kanskje brukt i 20 min på hverdager og litt lenger i helgene slik at vi kan sove litt lenger. Dette i stedet for å sette på barne-TV. Tipper begge var 3,5 før de fikk tilgang på iPad (hadde noen gamle liggende), og da får de bruke den på morgenen. De har ikke blitt hemmet læringsmessig, hukommelsesmessig eller lekemessig av bruken slik det ser ut som om du insinuerer. 

Anonymkode: a1a27...167

Insinuerer ikke noe som helst. Jeg forteller ordrett hva barnehagen har fortalt oss. Et argument vi ofte hører fra foreldre i vår omgangskrets som velger å la barna bruke iPad, er at det er veldig lærerikt. Jeg presiserer derfor at om det skulle være for læringens del, så har ikke vårt barn nødvendigvis behov for en iPad helt enda. Vi er hverken for eller imot noe som helst, å det er nettopp derfor jeg spør om synspunkter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fikk egne ipader da de var rundt 6, mener jeg å huske. (Kjøpte pent brukte på finn)

Anonymkode: e8044...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bettbrett hos oss foreløpig (gjelder oss voksne og). Eldstejenta er snart 5. 

Anonymkode: b878c...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilføyelse: Bhg har nettbrett og bruker dette innimellom. Så mine barn får lært litt om dette likevel.

Anonymkode: b878c...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Når fikk deres barn lov til å bruke iPad? Barnet vårt er 3,5 år, å vi har enda ikke introdusert henne for iPad. Ser de fleste i vår omgangskrets lar barna på samme alder bruke iPad store deler av dagen, spesielt under måltider( får flere snapper av dette). Hva tenker dere er normalt? Gjør vi lurt i å vente så lenge som mulig med å introdusere iPad? Barnet vårt får mye skryt i barnehagen for å lære fort, god hukommelse osv. De ansatte sier også at de ser at dette er et barn som er vant til å leke mye. Så jeg tenker vel egentlig at for «læringens» del, som mange mener iPad kan brukes til, så har hun ikke dette behovet helt enda. 

Våre barn fikk iPad når de var 4 år gamle . 

Anonymkode: 67e3a...773

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter på 8 år fikk først iPad da hun  begynte på skolen.  Skolen låner ut, og det er vanskelig å nekte.når mange av leksene skal gjøres på/leveres inn på brettet

Anonymkode: 7b5ae...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år! Har brukt det på fly og bilturer. Nå er hun 4 og er på god vei til å lære seg å skrive takket være poio!

Jeg er programmerer og ser verdien i å mestre det digitale fra tidlig alder. Det kommer an på hva man bruker nettbrettet til. Det kan være mye god læring, ikke bare tidsfordriv.

Anonymkode: f8e9b...b7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to eldste var 8 og 9, for noen år siden.

Yngste var 4 år. Hun ser ikke på den hver dag, litt i helger. Hun vil heller leke. 

Må begrense det på de to store, de spiller en del. 

Anonymkode: 5b27d...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen vår fikk egen til 6-årsdagen, men vi har hatt i hus siden før han ble født, Han har vel fått se på den litt innimellom siden han var ca 2 tror jeg. Ja, han har lært en del, men selvsagt kunne han lært akkurat det samme på andre måter også. Og jeg tviler sterkt på at et barn på 3,5 går glipp av noe viktig ved å ikke få bruke nettbrett. (Jeg mener ikke at vi gjorde feil, for vi har ikke overdrevet bruken. Men det er ikke feil å vente lenger heller.)

Anonymkode: 01899...487

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ventet, men han får nå til jul, han ble 5 år nå nylig så er skolegutt neste år. Mtp at mye er digitalt i skolen så får han det nå :) 

Anonymkode: 394fa...0c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får vel når de begynner på skolen? Vi får vel ta det da :) Ingen hast, så mye annet å bruke tiden til :) 

Anonymkode: d003d...f04

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

2 år! Har brukt det på fly og bilturer. Nå er hun 4 og er på god vei til å lære seg å skrive takket være poio!

Jeg er programmerer og ser verdien i å mestre det digitale fra tidlig alder. Det kommer an på hva man bruker nettbrettet til. Det kan være mye god læring, ikke bare tidsfordriv.

Anonymkode: f8e9b...b7b

Mi er 4, kan hele alfabetet, skriver det aller meste og har nå begynt å virkelig lese ord på 2-3 bokstaver (og starten og gjette resten på lengre ord). Hun har alfabetbøkene fra godboken og ellers ikke noe. Trenger ikke et spill for å lære å lese/skrive heldigvis :) Kommer når de er i 4-års alder det vel? Av seg selv... 

Anonymkode: d003d...f04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi er snart 2 år. Har ikkje kjøpt nettbrett enda. Vurderer det på sikt, kanskje om eit år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner Jeg får helt vondt i magen av 1 og 2 åringer med nettbrett. Det tenker jeg er helt unødvendig.

Min fikk ved skolestart. Før den tid kun ved reiser, bil - tog - fly situasjoner. 

Anonymkode: da9c4...fc5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...