AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #1 Skrevet 3. desember 2020 Jeg har lest uttalige tråder her på forumet der ull blir fremstilt som alfa omega og det eneste brukbare i barnehagen. De verste her skryter av at ungen deres går i ull året rundt, også på sommeren, for ulla den er magisk, har så gode pusteegenskaper atte... Man blir fremstilt som kriminel nesten, hvis man våger å si at fleece er brukbart. Kle Vel her har min unge gått i barnehage i snart 4 år. Og har alltid brukt bomull innerst, fleece som lag nummer 2 og en varm vinterdress fra Reima ytterst. Jeg har aldri fått tilbakemelding om at barnet fryser eller er for kald, og her kan det raskt bli ordentlig kaldt om vinteren. Mitt barn tåler ikke ull direkte mot kroppen. Vi har kun hatt ulldress da barnet sov i barnehagen, da ble den brukt når barnet sov ute på de kaldeste vinterdager. Men å bruke det som mellomlag under vinterdress er helt utenkelig for meg. Jeg er nok kjerringa mot strømmen her. Men noen av de verste barndomsminnene jeg har er å gå med ullundertøy. Husker at moren min tvang meg til dette, i beste mening selvsagt. Men jeg husker at det klødde, svei og var ordentlig ubehagelig. Aldri i livet om jeg tvinger mitt barn til sånt. Anonymkode: 6cb91...52a 16
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 3. desember 2020 Nå er ull i dag og ull på 80-tallet helt forskjellig, da... Hjelpes.. Jeg taklet ikke ull-klærene som fantes da jeg vokste opp. Men nå elsker jeg å gå i ulltrøyer. Ull på 80-tallet var laget i skikkelig klø-ull. Nu til dags er moderne ullklær laget med andre typer ull, og med andre metoder, for å ikke klø. Og ja, ull er anbefalt fordi det holder ungen varm selv om man blir våt. At DITT barn ikke blir kald, betyr vel bare at ditt barn er en sånn som ikke er kald av seg. Jeg hater å gå i vått bomullstøy, og ull er gull når man blir våt. Hvorfor plager det deg hva andre velger å kle sine barn i..? Anonymkode: a745e...932 52
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #3 Skrevet 3. desember 2020 Dette ullhysteriet er bare en norsk greie. Alle land har noen rare greier som de skaper hysteri over. Think outside the (Norwegian) box. Anonymkode: fb4fc...9ac 18
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #4 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er ull i dag og ull på 80-tallet helt forskjellig, da... Hjelpes.. Jeg taklet ikke ull-klærene som fantes da jeg vokste opp. Men nå elsker jeg å gå i ulltrøyer. Ull på 80-tallet var laget i skikkelig klø-ull. Nu til dags er moderne ullklær laget med andre typer ull, og med andre metoder, for å ikke klø. Og ja, ull er anbefalt fordi det holder ungen varm selv om man blir våt. At DITT barn ikke blir kald, betyr vel bare at ditt barn er en sånn som ikke er kald av seg. Jeg hater å gå i vått bomullstøy, og ull er gull når man blir våt. Hvorfor plager det deg hva andre velger å kle sine barn i..? Anonymkode: a745e...932 Det gjør det sikkert ikke, tror det er nok fordømmelsen man møter hvis man våger å IKKE kle barnet sitt i ull. Da er man en forferdelig mor som tydeligvis ønsker at barnet sitt skal dø av hypotermi og burde derfor meldes til barnevernet slik at barna kan få et bedre hjem der de voksne forstår at "ull er gull". Anonymkode: fb4fc...9ac 9
Outlander Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dette ullhysteriet er bare en norsk greie. Alle land har noen rare greier som de skaper hysteri over. Think outside the (Norwegian) box. Anonymkode: fb4fc...9ac Som amerikaner kan jeg love deg det er ikke noe hysteri. Hvis du hadde sett hva slags klær vi brukte når jeg vokst opp og måte ta skolebuss kl 0700 på morgenen ville du ha gremmes . TS - Myk silkeull mot kroppen tar fuktigheten borte fra huden...og uansett at ungen din går i bomull innerst hele tiden betyr ikke at ull plutselig ikke gjør jobben sin. Faktum er at barnehagebarn er ute i alle slags kaldt vær ganske lenge. Om ungen din svetter, og har bomull innerst mot kroppen, kan den blir kaldere fortere enn den ville ha kanskje vært med ull innerst. Men kle ungen din opp i hva du vil. Endret 3. desember 2020 av Outlander 22
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 Jeg har aldri brukt ull på meg eller mitt barn. Bambus syntes jeg er best mot huden Anonymkode: 82540...160 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #7 Skrevet 3. desember 2020 Jeg tenker som deg! Det er utrolig mange her som skriver at barna går i (bare) ullundertøy i barnehagen hele høsten og vinteren. Det har jeg knapt sett i det hele tatt i barnehagen vår. Selv om ull nå er bedre enn på 80-tallet klør det fortsatt for de som har følsom hud, selv om de ikke har eksem. Det er også alt for varmt til å gå med inne, og ull klør ekstra mye når man blir varm og svett, det merker jeg selv. Anonymkode: 34b23...ea9 5
Kjetil E Skrevet 3. desember 2020 #8 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå er ull i dag og ull på 80-tallet helt forskjellig, da... Hjelpes.. Jeg taklet ikke ull-klærene som fantes da jeg vokste opp. Men nå elsker jeg å gå i ulltrøyer. Ull på 80-tallet var laget i skikkelig klø-ull. Nu til dags er moderne ullklær laget med andre typer ull, og med andre metoder, for å ikke klø. Og ja, ull er anbefalt fordi det holder ungen varm selv om man blir våt. At DITT barn ikke blir kald, betyr vel bare at ditt barn er en sånn som ikke er kald av seg. Jeg hater å gå i vått bomullstøy, og ull er gull når man blir våt. Hvorfor plager det deg hva andre velger å kle sine barn i..? Anonymkode: a745e...932 Det kommer nok av den enkle grunn at på 80 tallet så hadde man vel stort sett bare tilgang på norsk ull. Mens i dag så lages de fleste ullklær av australsk merinoull som har en mye bedre kvalitet. Ull fra norsk sau går i dag nesten utelukkende til å lage veggtepper og lignende. 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #9 Skrevet 3. desember 2020 Outlander skrev (2 minutter siden): Som amerikaner kan jeg love deg det er ikke noe hysteri. Hvis du hadde sett hva slags klær vi brukte når jeg vokst opp og måte ta skolebuss kl 0700 på morgenen ville du ha gremmes . TS - Myk silkeull mot kroppen tar fuktigheten borte fra huden...og uansett at ungen din går i bomull innerst hele tiden betyr ikke at ull plutselig ikke gjør jobben sin. Faktum er at barnehagebarn er ute i alle slags kaldt vær ganske lenge. Om ungen din svetter, og har bomull innerst mot kroppen, kan den blir kaldere fortere enn den ville ha kanskje vært med ull innerst. Men kle ungen din opp i hva du vil. Jo, det er hysteri. Det faktum at amerikanere ikke kan eller kunne kle barna sine ordentlig har ingenting med det å gjøre. Jeg kommer fra et land kaldere enn Norge, vi brukte ikke noe ull for 20-30 år siden, og så vidt jeg kan se så brukes det ikke ull der nå heller. Dette betyr at ullhysteriet ikke har kommet til mitt hjemland, og barna har det helt fint uten ull. Men vi har noen andre rare greier som man er helt hysterisk over og folk tenker at man nærmest ikke kan leve uten dem (selv om resten av verden gjør det helt fint...). Anonymkode: fb4fc...9ac 6
Pappi Skrevet 3. desember 2020 #10 Skrevet 3. desember 2020 Ull er et fantastisk materiale, men det er en del personer som klør av å gå med ull uansett hvor myk ulla er. Jeg kjenner det selv når jeg trener (varme og svette som er utslagsgivende regner jeg med) og velger stort sett superundertøy av syntetiske materialer mot kroppen under trening. Ellers bruker jeg ofte ull. Ulla beholder sine gode egenskaper også om man har et annet tynt materiale innerst. 2
Outlander Skrevet 3. desember 2020 #11 Skrevet 3. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jo, det er hysteri. Det faktum at amerikanere ikke kan eller kunne kle barna sine ordentlig har ingenting med det å gjøre. Jeg kommer fra et land kaldere enn Norge, vi brukte ikke noe ull for 20-30 år siden, og så vidt jeg kan se så brukes det ikke ull der nå heller. Dette betyr at ullhysteriet ikke har kommet til mitt hjemland, og barna har det helt fint uten ull. Men vi har noen andre rare greier som man er helt hysterisk over og folk tenker at man nærmest ikke kan leve uten dem (selv om resten av verden gjør det helt fint...). Anonymkode: fb4fc...9ac 🙄😂 Har mer med at folk bryr seg så mye om hva andre sier her i Norge. Men for all del - gå og kle på dere og ungene deres i hva du vil! Forskning viser noe helt annet, men vær så god. Heldigvis bor du fortsatt i et land hvor du kan fint velge selv uten å bli pisket til døden. 8
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #12 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tenker som deg! Det er utrolig mange her som skriver at barna går i (bare) ullundertøy i barnehagen hele høsten og vinteren. Det har jeg knapt sett i det hele tatt i barnehagen vår. Selv om ull nå er bedre enn på 80-tallet klør det fortsatt for de som har følsom hud, selv om de ikke har eksem. Det er også alt for varmt til å gå med inne, og ull klør ekstra mye når man blir varm og svett, det merker jeg selv. Anonymkode: 34b23...ea9 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nå er ull i dag og ull på 80-tallet helt forskjellig, da... Hjelpes.. Jeg taklet ikke ull-klærene som fantes da jeg vokste opp. Men nå elsker jeg å gå i ulltrøyer. Ull på 80-tallet var laget i skikkelig klø-ull. Nu til dags er moderne ullklær laget med andre typer ull, og med andre metoder, for å ikke klø. Og ja, ull er anbefalt fordi det holder ungen varm selv om man blir våt. At DITT barn ikke blir kald, betyr vel bare at ditt barn er en sånn som ikke er kald av seg. Jeg hater å gå i vått bomullstøy, og ull er gull når man blir våt. Hvorfor plager det deg hva andre velger å kle sine barn i..? Anonymkode: a745e...932 Nå ble jeg født på 1990-tallet, og jeg har både som barn og voksen kledd meg i alle typer ull, merino, kashmir, felles for alle ulltyper er at de klør og er ubehagelige. Anonymkode: 6cb91...52a 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #13 Skrevet 3. desember 2020 Kjetil E skrev (6 minutter siden): Det kommer nok av den enkle grunn at på 80 tallet så hadde man vel stort sett bare tilgang på norsk ull. Mens i dag så lages de fleste ullklær av australsk merinoull som har en mye bedre kvalitet. Ull fra norsk sau går i dag nesten utelukkende til å lage veggtepper og lignende. Igjen IKKE født på 1980- tallet, men på 1990-tallet. Jeg er ikke så gammel. Har selvfølgelig kjøpt merino ull og brukt det, og det er ubehagelig og det klør, sorry men det gjør det Anonymkode: 6cb91...52a 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #14 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor plager det deg hva andre velger å kle sine barn i..? Det plager meg ikke hva andre eller andres barn går i. Men det som derimot plager meg er at mange tror jeg driver omsorgssvikt fordi barnet mitt ikke går i ull. Anonymkode: 6cb91...52a 7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #15 Skrevet 3. desember 2020 Jeg jobber i barnehage. De barna som bruker fleece er ikke noe mer kalde enn de i ull på kalde dager. Men er det vått og slapsete, slik at barna blir våt til det innerste laget, så blir huden mindre kald ved bruk av ull. Men blir man kliss våt, og er ute lenge nok. Så blir man kald uansett. Anonymkode: 680c2...b32 12
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #16 Skrevet 3. desember 2020 Outlander skrev (6 minutter siden): 🙄😂 Har mer med at folk bryr seg så mye om hva andre sier her i Norge. Men for all del - gå og kle på dere og ungene deres i hva du vil! Forskning viser noe helt annet, men vær så god. Heldigvis bor du fortsatt i et land hvor du kan fint velge selv uten å bli pisket til døden. For et merkelig svar fra deg. Anonymkode: fb4fc...9ac 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #17 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har aldri brukt ull på meg eller mitt barn. Bambus syntes jeg er best mot huden Anonymkode: 82540...160 Bambus er jo ikke laget av bambus. Det er ikke det fantastiske materialer som folk tror. Les på merkelappen. Er det viskose du går i? Anonymkode: 9153b...afc 13
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #18 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dette ullhysteriet er bare en norsk greie. Alle land har noen rare greier som de skaper hysteri over. Think outside the (Norwegian) box. Anonymkode: fb4fc...9ac Men så er heller ikke «alle» andre land like kalde som Norge. Anonymkode: 2075b...662 8
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #19 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg jobber i barnehage. De barna som bruker fleece er ikke noe mer kalde enn de i ull på kalde dager. Men er det vått og slapsete, slik at barna blir våt til det innerste laget, så blir huden mindre kald ved bruk av ull. Men blir man kliss våt, og er ute lenge nok. Så blir man kald uansett. Anonymkode: 680c2...b32 Det er mitt inntrykk også, blir man først våt til det innerste laget, så blir det kaldt uansett. Men her har vi alltid vært nøye på å kjøpe gode vinterdresser av god kvalitet, og har faktisk aldri opplevd at barnet har blir våt gjennom vinterdressen. Anonymkode: 6cb91...52a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #20 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bambus er jo ikke laget av bambus. Det er ikke det fantastiske materialer som folk tror. Les på merkelappen. Er det viskose du går i? Anonymkode: 9153b...afc Er ikke den du siterer,men bambusviskose er utrolig behagelig mot huden uansett. Anonymkode: fb4fc...9ac 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå