AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #21 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vet ikke om alle og enhver kan lære seg det, tror at enten så har du det eller så har du ikke det. Jeg har en sykepleier kollega (her i SørNorge), som er fra NordNorge. Hun fortalte en gang om at da hun jobbet oppover så hadde hun en pasient med en alvorlig dødelig sykdom. Denne pasienten var terminal og fikk blødninger på slutten, som ikke stoppet. Min kollega spurte pårørende om <skal jeg ta en telefon?> Underforstått, fordi de svarte ja. Blødningene stoppet ila kort tid og vedk fikk to "fine" uker før vedk døde. Tilstanden var terminal og den gikk jo ikke an å helbrede mirakuløst. Jeg kunne jo fra mitt ståsted sagt at jeg vet ikke om jeg tror på det, eller at det var sikkert bare tilfeldig at blødning stoppet. Jeg sier istedenfor at det er mye mellom himmel og jord jeg ikke vet og skjønner, så lar vi være med det. Anonymkode: 70881...9f5 I Nord-Norge er det en kjent evne, men det er lite snakk om det, sannsynligvis fordi de vet det blir latterliggjort. Kjenner en i Nord Norge som sa det er en evne man enten har eller ikke har. Som musikalitet. Man kan ikke lære bort musikalitet sant. Jeg var skeptisk, men men det er ikke alt man kan forklare. Anonymkode: 575d3...8f6 3
Humle Brumle Skrevet 3. desember 2020 #22 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når du er så korka at du tror dette, så kan det bli livsfarlig! Folk blør ihjel mens du står og preker. Religiøse tullinger bør være sperret inne til de ikke er farlige for samfunnet Anonymkode: 13869...5f6 Nå tror jeg dem snakker om ikke livstruende blødninger. Men akkutpsykiatrisk er ikke for folk som tror på noe religiøst. Det er for folk som er i en akutt psykisk krise og kan være farlig for seg selv eller andre. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #23 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): https://www.vg.no/forbruker/helse/i/5PoKe/bloedninger-kan-stanses-med-religioese-vers Les før dere skriver unødvendige kommentarer. Anonymkode: f191c...b18 TROR religiøse vers kan stanse blødninger, altså ikke bevist med vitenskapelige og medisinske metoder. "Når det gjelder eksempelvis det å stoppe en blødning ved hjelp av et magisk bønnevers, slik Olav Gunnar Ballo i senere tid har proklamert er mulig, så er ikke problemet for oss skeptikere at vi ikke kan forklare det. Problemet er at ingen har påvist at det faktisk skjer utover anekdotiske bevis" https://tjomlid.com/tag/olav-gunnar-ballo/ Påstander om religiøse vers kan stanse blødninger og annen overtro i forbindelse med kropp og helse er direkte farlige, det finnes veldig mange naive mennesker som faktisk går for dette istedet for å oppsøke kvalifisert helsepersonell. Anonymkode: 9be85...b2e 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #24 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Påstander om religiøse vers kan stanse blødninger og annen overtro i forbindelse med kropp og helse er direkte farlige, det finnes veldig mange naive mennesker som faktisk går for dette istedet for å oppsøke kvalifisert helsepersonell. Anonymkode: 9be85...b2e Det er de som drar til kvakksalvere og tror de blir helbredet. I eks jeg ga så var det en syk person som var terminal, var på sykehuset for behandling, og fikk behandling, men ingenting klarte å ta de blødningene. Å dø på på denne måten, helt forferdelig måte. Så hvis det hjelper med noen bønn eller vers, og det funker. Vedk var jo fortsatt terminal, men både vedk og pårørende fikk jo noen "fine" dager før pasienten døde. Men jeg er enig i at man tar kontakt med helsepersonell når det trengs og ikke tro at bønn og røkelse kurerer kreft. Anonymkode: 70881...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #25 Skrevet 3. desember 2020 Hørte også om en som fikk noen til og begynne å blø. (Det var ikke farlig eller stor blødning). Men det fungerte nesten på samme måte. ts Anonymkode: f191c...b18
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #26 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er de som drar til kvakksalvere og tror de blir helbredet. I eks jeg ga så var det en syk person som var terminal, var på sykehuset for behandling, og fikk behandling, men ingenting klarte å ta de blødningene. Å dø på på denne måten, helt forferdelig måte. Så hvis det hjelper med noen bønn eller vers, og det funker. Vedk var jo fortsatt terminal, men både vedk og pårørende fikk jo noen "fine" dager før pasienten døde. Men jeg er enig i at man tar kontakt med helsepersonell når det trengs og ikke tro at bønn og røkelse kurerer kreft. Anonymkode: 70881...9f5 Å blø ihjel er ikke en forferdelig måte å dø på, du vil bare besvime og ikke kjenne noe mer. Å være terminal i mange uker derimot, det er ganske grusomt! Anonymkode: c9a9a...526 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #27 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å blø ihjel er ikke en forferdelig måte å dø på, du vil bare besvime og ikke kjenne noe mer. Å være terminal i mange uker derimot, det er ganske grusomt! Anonymkode: c9a9a...526 Nå kjenner jeg jo ikke omstendighetene rundt, heller ikke hvor pasienten blødde og hvorfor vedk blødde. Jeg spurte ikke. Bare at vedk fikk et par "fine" uker sånn ca. Så lar vi det være med det. Anonymkode: 70881...9f5 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #28 Skrevet 3. desember 2020 Du kan lese om koagulajonssystemet? Og kjøpe litt bandasje? Anonymkode: 018ef...c05 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #29 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hørte også om en som fikk noen til og begynne å blø. (Det var ikke farlig eller stor blødning). Men det fungerte nesten på samme måte. ts Anonymkode: f191c...b18 Du hørte om ja.... overbevisende Anonymkode: e6070...041 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #30 Skrevet 3. desember 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Hørte også om en som fikk noen til og begynne å blø. (Det var ikke farlig eller stor blødning). Men det fungerte nesten på samme måte. ts Anonymkode: f191c...b18 Å få noen til å begynne å blø er ikke særlig komplisert eller mystisk. Anonymkode: 52c86...73a 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #31 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vet det. Men det jeg lurer på er hvordan man stopper blod ved hjelp av religiøse vers. Anonymkode: f191c...b18 Har du prøvd å si de klassiske ordene "Halleluja" og "amen"? Eller prøv deg på en god gammeldags "Fader vår"? Hvis det ikke funker så kan du gå til ditt nærmeste apotek, de har midler som hjelper på koagulering. Anonymkode: 1958b...696
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #32 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å få noen til å begynne å blø er ikke særlig komplisert eller mystisk. Anonymkode: 52c86...73a Dette skjedde på avstand. Anonymkode: f191c...b18
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #33 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du hørte om ja.... overbevisende Anonymkode: e6070...041 Har du noen gang hørt noe å bare vist helt intuitivt at dette er sant? Var slik jeg følte det. Tvilte ikke ett sekund🤔 Anonymkode: f191c...b18
Rytz Skrevet 3. desember 2020 #34 Skrevet 3. desember 2020 Jeg er ikke akkurat religiøs selv, men jeg tror på at det er mer mellom himmel og jord enn det som kan bevises med vitenskap. Slike ting som det å stoppe blod med religiøse vers er kanskje noe som bare er forbeholdt de med åpne sinn til slikt, og som faktisk tror. Jeg vet hvert fall at jeg kjenner svært oppegående folk jeg har stor respekt for, som forteller at de har denne evnen. Kan ikke si at jeg direkte tror på dem, men jeg mistror dem absolutt ikke heller. For meg blir det litt slik at jeg tror det ikke før jeg får se det, men jeg holder meg for god til å bastant påstå at dette ikke er mulig. Det å kalle folk som tror på sånt for psykisk syke synes jeg er direkte stygt, og svært lite ydmykt. Hva med å være litt mer forsiktig med å avskrive ting du ikke vet noe om. Folk her etterspør vitenskapelige bevis for at det å stoppe blod med religiøse vers faktisk er mulig, men glemmer at vi heller ikke har bevis for at dette ikke funker. Har noen av dere som bastant avskriver dette for eksempel sett noen troende forsøke? 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #35 Skrevet 3. desember 2020 Må ta det anonymt av åpenbare grunner, men jeg har sett andre gjøre det og har sågar opplevd å gjøre det selv - uten å lese vers selv om jeg kan flere. Er opprinnelig fra Nord-Norge hvis noen tenker at det har noen betydning. Var vitne til en som hugget seg med øks så blodspruten sto, først i lange sprutende støt før det gikk over til at det mer fløt ut av såret i en jevn strøm. En nesten ubevisst instinktiv tanke på at dette må bare stoppe nå (!) var alt som skulle til, tre minutter etter hugget hadde pasienten sluttet å blø! Dere skeptikere har jeg ingen intensjon om å overbevise, om dere vil hetse meg for min overbevisning er det bare å kjøre på; Det biter ikke på meg... Til ts: Dette kan ingen lære deg, du må finne egenskapen i deg selv. Og glem disse versene enten de tilhører den ene eller den andre religionen, det er ikke ordene som virker. «Tan Ghil» Anonymkode: 8eba5...174 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #36 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Må ta det anonymt av åpenbare grunner, men jeg har sett andre gjøre det og har sågar opplevd å gjøre det selv - uten å lese vers selv om jeg kan flere. Er opprinnelig fra Nord-Norge hvis noen tenker at det har noen betydning. Var vitne til en som hugget seg med øks så blodspruten sto, først i lange sprutende støt før det gikk over til at det mer fløt ut av såret i en jevn strøm. En nesten ubevisst instinktiv tanke på at dette må bare stoppe nå (!) var alt som skulle til, tre minutter etter hugget hadde pasienten sluttet å blø! Dere skeptikere har jeg ingen intensjon om å overbevise, om dere vil hetse meg for min overbevisning er det bare å kjøre på; Det biter ikke på meg... Til ts: Dette kan ingen lære deg, du må finne egenskapen i deg selv. Og glem disse versene enten de tilhører den ene eller den andre religionen, det er ikke ordene som virker. «Tan Ghil» Anonymkode: 8eba5...174 Så du tenkte bare «stopp» så stoppet det? Utrolig Rart hvor mye tankens kraft har å si. Det jeg lurer på da er om du har fått «overført» disse versene, for da skal man i følge troen få overført disse evnene. Anonymkode: f191c...b18
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #37 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du tenkte bare «stopp» så stoppet det? Utrolig Rart hvor mye tankens kraft har å si. Det jeg lurer på da er om du har fått «overført» disse versene, for da skal man i følge troen få overført disse evnene. Anonymkode: f191c...b18 *denne evnen. Ts Anonymkode: f191c...b18
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #38 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så du tenkte bare «stopp» så stoppet det? Utrolig Rart hvor mye tankens kraft har å si. Det jeg lurer på da er om du har fått «overført» disse versene, for da skal man i følge troen få overført disse evnene. Anonymkode: f191c...b18 Tja, sånn omtrent😅 Vet ikke hvordan, og heller ikke om jeg faktisk har evnen eller om det kan være andre naturlige forklaringer...min bestefar var kjent for å ha denne evnen, og folk kom gjerne til ham med alvorlige blødninger før de kontaktet lege som på den tiden ikke var så lett tilgjengelig, men han gikk bort før jeg ble født🤔 Har «lært» versene av en annen slektning som fikk dem overført fra bestefar, men som ikke har evnen til å bruke dem ifølge ham selv. Men som sagt brukte jeg ingen «vers» i situasjonen jeg refererte til, kun en indre besluttsomhet om at det måtte stoppe for at den skadede ikke skulle blø ihjel. Hvor relevant det er vet jeg ikke, men nevner likevel at jeg er oppdratt til ikke å «skryte» av evnen eller bruke den for å «fremheve» meg selv (derav anonym), og heller aldri kreve penger. Hvis det funker er det en gave, og gaver koster ingenting! Anonymkode: 8eba5...174 2
Olaug Olsen Skrevet 3. desember 2020 #39 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ønsker å lære å stoppe blod. Noen gjør dette med religiøse vers. Har prøvd, men skjer ingenting. Derfor må jeg lære det av noen. Hvordan går man frem for å lære dette? Anonymkode: f191c...b18 bare joike litt og se pasienten inn i øynene. da roer de seg, og blodet stopper. https://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sjos/stopp-blodningen/ vanlig førstehjelp er essensielt.
Olaug Olsen Skrevet 3. desember 2020 #40 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må ta det anonymt av åpenbare grunner, men jeg har sett andre gjøre det og har sågar opplevd å gjøre det selv - uten å lese vers selv om jeg kan flere. Er opprinnelig fra Nord-Norge hvis noen tenker at det har noen betydning. Var vitne til en som hugget seg med øks så blodspruten sto, først i lange sprutende støt før det gikk over til at det mer fløt ut av såret i en jevn strøm. En nesten ubevisst instinktiv tanke på at dette må bare stoppe nå (!) var alt som skulle til, tre minutter etter hugget hadde pasienten sluttet å blø! Dere skeptikere har jeg ingen intensjon om å overbevise, om dere vil hetse meg for min overbevisning er det bare å kjøre på; Det biter ikke på meg... Til ts: Dette kan ingen lære deg, du må finne egenskapen i deg selv. Og glem disse versene enten de tilhører den ene eller den andre religionen, det er ikke ordene som virker. «Tan Ghil» Anonymkode: 8eba5...174 jeg tror på dette, men dere dro vel til legen for å sy etterpå eller...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå