Gå til innhold

Egoistisk å ikke ville ha barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egoistisk å ikke ville ha barn?

Jeg har tenkt mye på det den siste tiden, og jeg forstår ikke hvordan noen kan mene at det er egoistisk? 

Jeg hadde en samtale med en ny vennine her en dag. Hun er singel og 30 år. Hun spurte meg som er et par år yngre, men i et stabilt forhold med hus, bil og jobb, om jeg ville ha barn. Jeg svarte med engang ja. Det er et stort ønske for meg, bare ikke helt ennå. Jeg spurte henne tilbake om barn var noe hun ønsket. Hun ble stille og nærmest visket til meg "nei, det er fælt å si det, og jeg føler meg så endeløst egoistisk, men barn er noe jeg virkelig ikke ønsker meg. Synes du det er egoistisk av meg?" jeg ble helt sjokkert og spurte hvorfor i huleste skulle det være egoistisk. Og sa min første tanke "Det synes jeg absolutt ikke er egoistisk, det er mye mer egoistisk om du får barn bare fordi du mener det er sosialt riktig når du virkelig ikke vil ha. Altså stakkars barn." hun ble helt sjokkert og ga meg en klem. Hun fortalte at folk som ønsket barn alltid ble så dømmene når hun sa hun ikke ville ha. 

Men hvorfor? Hvordan er det egoistisk å ikke ville ha barn? 

Det eneste jeg kan tenke meg er hvis hun var i et forhold med en mann som ønsket det mer en noe annet.  

Anonymkode: f393b...2e0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både det å å få barn og det å ikke få barn er begge deler egoistiske valg, fordi man gjør det man selv ønsker. Men er det én ting som er mer egoistisk enn det andre så er det det å få barn. Barnet ber ikke om å bli født, og vi er overbefolket i verden. Man får barn kun fordi man ønsker seg det selv. Hilsen gravid. 

PS! Dette er blitt diskutert mange ganger før og fører med seg heftige diskusjoner.

Anonymkode: 6c420...505

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Både det å å få barn og det å ikke få barn er begge deler egoistiske valg, fordi man gjør det man selv ønsker. Men er det én ting som er mer egoistisk enn det andre så er det det å få barn. Barnet ber ikke om å bli født, og vi er overbefolket i verden. Man får barn kun fordi man ønsker seg det selv. Hilsen gravid. 

PS! Dette er blitt diskutert mange ganger før og fører med seg heftige diskusjoner.

Norge er ikke overbefolket, så det argumentet der er ikke gyldig her til lands. 

Anonymkode: 99846...8d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det egoistisk å ikke ville ha barn?

Nei. 

Anonymkode: 44292...0b2

• Liker 6
Skrevet

Nei jeg syns ikke det men jeg syns ddt er egoistisk å ikke gi sitt barn søsken med vilje. (Min personlig mening). 

Anonymkode: b58f2...0c3

Skrevet

Hvis det er egoistisk å ta de valg man selv ønsker i livet, så er det jo like egoistisk å få barn om man ønsker det.

Anonymkode: efabf...a6c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Norge er del av verden, og det er her i vesten vi ødelegger mest. Norge trenger ikke flere nordmenn.

Anonymkode: 983ea...944

• Liker 12
Skrevet

Nei. Man bør virkelig ha et ønske om å være foreldre hvis man skal få barn. Helt greit å velge å la det være hvis man ikke vil sette av den tid og ressurser som et barn trenger. 

Anonymkode: 7051d...a59

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hørt om innvandring?

Anonymkode: 83238...b1d

• Liker 2
Skrevet

Som andre skriver, alle valg man tar for egen del - få barn eller forbli barnløs - er egoistiske. Alle ønsker vi å skape et lykkelig liv på den måten som føles rett for oss. 

Grunnen til at frivillig barnløshet er og har vært forbundet med egoisme, henger sammen med kvinnesyn og en gammel forventning om at kvinner skal føde barn for fellesskapet og holdes i sjakk ved å være bundet til hus og hjem. Merk deg at det stort sett er kvinner som får denne merkelappen som egoistisk. Frivillig barnløse menn på 40 er ofte "travle ungkarer", "har viktige karrierer" eller lignende. 

Kvinner som ikke ønsker å vie livet sitt til omsorgsoppgaver, men heller vil fokusere på karriere, interesser eller bare stor personlig frihet, skaper sinne og forvirring. Selv om vi har kommet langt i likestillingen, er det fremdeles noe gammelt tankegods som henger igjen hos folk, gjerne ubevisst. 

Anonymkode: d6cda...8d8

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei jeg syns ikke det men jeg syns ddt er egoistisk å ikke gi sitt barn søsken med vilje. (Min personlig mening). 

Da kan jeg trøste deg med at forskning viser at det går best med enebarn. 

Anonymkode: 44292...0b2

• Liker 12
Gjest Geirfuglen
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du vet så lite om hva som ligger til grunn. Ofte er det dessverre slik at man kan ha gode grunner, men ikke snakker høyt om årsakene. F.eks problemer i forholdet, fødselsdepresjon etter forrige, fødselsskader, en traumatisk fødsel, trang økonomi osv. Man bør bare slutte å ha en personlig mening om andres familieplanlegging.

Skrevet

Jeg tror mange som får barn føler at de har ofret så mye, ofret det «opprinnelige» livet sitt, for å få barn, at de tenker at mennesker som ikke har lyst til å ofre det samme er «egoistiske».

I realiteten er det jo selvfølgelig ikke egoistisk å ikke få barn, det gir jo ikke mening. Derimot kan man heller argumentere for at det er egoistisk å barn, siden man ønsker å produsere og tvinge en splitter ny bevisshet inn i denne verden, kun fordi man kjenner et behov for å videreføre seg selv og sine egne gener.

Anonymkode: 5e1d6...d36

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hørt om innvandring?

Anonymkode: 83238...b1d

Du ønsker mer innvandring fra Afrika og Kina? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Norge er del av verden, og det er her i vesten vi ødelegger mest. Norge trenger ikke flere nordmenn.

Anonymkode: 983ea...944

Det kommer an på hvordan du ser det. Om vi vil opprettholde andelen etniske nordmenn så kreves det at det fødes et visst antall barn.

Anonymkode: 4418d...498

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at både å få barn og kkek få dem er valg, enkelt og greit. Ingen av delene er bedre eller riktigere generelt. Vi har jo alle blitt født av foreldre som ønsker oss et selvstendig og lykkelig liv. Å ta de valgene som gir oss det er det mest naturlige tenker jeg. 

Selv føler jeg et enormt etisk dilemma over å skulle sette et uskyldig menneske som ikke har bedt om det selv til verden for å leve et helt liv med alt det innebærer. Vet ikke om jeg har samvittighet til det. I min situasjon føles det absolutt mest egoistisk å få barn, men det handler jo om hvordan jeg opplever verden. Det vil stille seg annerledes for andre mennesker. 

Anonymkode: 153bf...13f

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Men verden er fortsatt overbefolket. Å øke innbyggertallet i Norge gjør ikke at kloden som en helhet blir mindre overbefolket.

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer an på hvordan du ser det. Om vi vil opprettholde andelen etniske nordmenn så kreves det at det fødes et visst antall barn.

Anonymkode: 4418d...498

Det kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

Anonymkode: 25527...229

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er jo alle valg vi gjør egoistiske da - man gjør det man selv ønsker. 
Å få barn eller ikke er et personlig valg og andre trenger ikke å ha en mening om det. 

Anonymkode: 33c5b...ce3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns ikke det er egoistisk å få barn. Det er biologisk 100% naturlig å formere seg, og føre slekten videre. Kriteriet er at den som får barn klarer å ta seg av dem på en god måtei. Slik gir man jo barna en trygg start på livet. Det er en verdifull gave.

Dessuten ofrer man kropp og helse ved å gå gravid, føde, samt masse tid av livene våre går til barna og familielivet. Det er et offer som er verdt det! Men det er ikke egoistisk i mine øyne.

Når det er sagt, mener jeg ikke nødvendigvis at det er egoistisk å velge bort å få barn heller. Men jeg syns det er egoistisk å ta abort ved trivielle grunner. Er man først blitt gravid, så tar man på seg ansvaret også.

Anonymkode: dda4c...42e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns ikke det er egoistisk å få barn. Det er biologisk 100% naturlig å formere seg, og føre slekten videre. Kriteriet er at den som får barn klarer å ta seg av dem på en god måtei. Slik gir man jo barna en trygg start på livet. Det er en verdifull gave.

Selvfølgelig er det egoistisk. Det virker som om mange tror egoistisk betyr uetisk, men det er jo feil.

Alternativet til å få barn av egoistiske grunner, er å få barn av altruistiske grunner. Det er det man gjorde i Nazi-Tyskland og Sovjet, der kvinner ble oppmuntret til å føde barn for fedrelandet, uavhengig av om de selv ville ha dem eller ikke.

I Norge får man barn fordi man vil, ikke for å tjene samfunnet.

Anonymkode: 2d048...c49

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...