Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 15 uker på vei, å har lagt på meg 4 kilo, er det normalt? Føler at det er sykt mye😢

Jeg spiser så mye mer enn vanlig, pga jeg vil holde kvalmen nede... Jeg spiser ikke usunt, men ikke verdens sunneste mat heller.... 

Sist graviditet la jeg på meg 20 kilo.... Å jeg er livredd det skal skje igjen. Nå starter jeg også med høyere startvekt. 

Begynte på 57kilo,er nå oppe i 61.

Forrige graviditet gikk jeg fra 50kilo til 70....😅 

Er så redd hor jeg ender opp nå. 

Anonymkode: 7165f...bc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge denne kalkulatoren så er jeg på max grense for vektøkning nå.... 

20201203_092410.jpg

Skrevet

Det finner du ørten kalkulatorer på nettet som svarer deg på. 

Det er også helt normalt å legge på seg i rykk og napp. Selv om det finnes tabeller over hvor mye som er vanlig å legge på seg innen sånn og sånn uke, så er det altså bare et snitt av hva som er vanlig, og ikke noe du MÅ følge. 

I begge mine svangerskap har jeg lagt på meg mye i første trimester. Nettopp fordi jeg måtte spise hele tiden for å holde kvalmen i sjakk, og slet med forferdelig ulvehunger. Så har vekten gått saktere og saktere opp, og gjerne stått helt i ro i mange uker også. 

I første svangerskap la jeg på meg 9 kg totalt (altså litt lite), og da kom mesteparten i 1. trimester. 

I andre svangerskap la jeg på meg 9 kg allerede før uke 20 ;) Og så sto vekten omtrent helt stille, gikk saaaaaakte og jevnt oppover, til jeg endte på 12 kg opp da jeg fødte i uke 38. 

Og begge gangene var babyene friske og fine og normalvektige. 

Anonymkode: 82d3c...09c

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke voldsomt mye ut det :) Det er om å gjøre å overleve til kvalmen forhåpentligvis roer seg, da er det lettere å ta tak i kostholdet.

Anonymkode: 322c0...ab3

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det finner du ørten kalkulatorer på nettet som svarer deg på. 

Det er også helt normalt å legge på seg i rykk og napp. Selv om det finnes tabeller over hvor mye som er vanlig å legge på seg innen sånn og sånn uke, så er det altså bare et snitt av hva som er vanlig, og ikke noe du MÅ følge. 

I begge mine svangerskap har jeg lagt på meg mye i første trimester. Nettopp fordi jeg måtte spise hele tiden for å holde kvalmen i sjakk, og slet med forferdelig ulvehunger. Så har vekten gått saktere og saktere opp, og gjerne stått helt i ro i mange uker også. 

I første svangerskap la jeg på meg 9 kg totalt (altså litt lite), og da kom mesteparten i 1. trimester. 

I andre svangerskap la jeg på meg 9 kg allerede før uke 20 ;) Og så sto vekten omtrent helt stille, gikk saaaaaakte og jevnt oppover, til jeg endte på 12 kg opp da jeg fødte i uke 38. 

Og begge gangene var babyene friske og fine og normalvektige. 

12 kilo er jo ikke mye I det hele tatt, jeg håper jeg kan holde meg til det, å ikke 20🙉🙉😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

12 kilo er jo ikke mye I det hele tatt, jeg håper jeg kan holde meg til det, å ikke 20🙉🙉😅

Nei, nettopp poenget mitt: selv om jeg la på meg mye tidlig i svangerskapet, gikk jeg ikke så mye opp totalt. 

Skrevet

Er uke 11 og lagt på meg 2,5kg.

ikke tenk på det, har også slitt med kvalme og måtte spise hele tiden.

snakket med legen å det var helt normalt ! Som regel jevner det segnet i graviditeten.

noen legger mest på seg i starten, noen i midten og noen i slutten.

Anonymkode: 23d4b...873

Skrevet

helt normalt☺

Anonymkode: af905...36a

Skrevet

La på meg 6 kg de første 12 ukene i svangerskapet, spiste som en helt og hadde tidenes ulvehunger. Roet seg ned, og spiste mindre og la på meg totalt 14 kg i svangerskapet. Virker som det er vanlig å legge på seg mye i begynnelsen. Hadde ikke bekymret meg:) 

Skrevet

Jeg er også 15 uker på vei, har lagt på meg 3,5 kilo. Men den nye vekta ligger på lår, legger og rompe. Har ikke særlig mage ennå, liten bump👶

Tror det er helt normalt å gå opp rundt 12-15 kilo. Dessuten er mye av vekten vann samling i kroppen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 9.24):

I følge denne kalkulatoren så er jeg på max grense for vektøkning nå.... 

20201203_092410.jpg

Hvor kan man finne sånn kalkulator?🙂

Skrevet
Ayesh skrev (2 timer siden):

Hvor kan man finne sånn kalkulator?🙂

Calkoo.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...