AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #1 Skrevet 3. desember 2020 Lurer på om det er sånn at alle med svangerskapsdiabetes får store barn? Vil gjerne høre hvor store deres barn var ved fødsel, hvilken uke du fødte i og om du ble satt i gang. Og hadde du kostholdsregulert eller brukte du insulin? Anonymkode: 6d4c3...e57
atropos Skrevet 3. desember 2020 #2 Skrevet 3. desember 2020 Da jeg hadde svsk.diabetes bla barnet tatt med keisersnitt i uke 38.(pga tverrleie) barnet var 48 cm og 4300g, så man kan vel trygt si det var ei lita bolle 😅 jeg var kostholdsregulert.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #3 Skrevet 3. desember 2020 Insulinregulert begge gangene, ble igangsatt på termin. Fødselsvekt på 3.3 og 3.7. Anonymkode: 8493b...60c
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #4 Skrevet 3. desember 2020 Kostregukert første gangen, fødte en liten jente på 2.8 kg 4 dager før termin. Mistenkt begynnende morkakesvikt. Hadde blitt satt i gang på termin. Er nå i uke 38 med insulinkrevende svangerskapsdiabetes, skal settes i gang 1 uke før termin. Baby er estimert til å ligge på 74% vekstmessig og vil være rundt 4 kg ved termin, men hvor nøyaktig målingene er vet vi ikke enda 😅 Det er vanlig å få relativt store barn, men, også å få små barn fordi morkaken av og til ikke fungerer som den skal ved svangerskapsdiabetes. Derfor skal alle få ultralyd med vektestimering rundt uke 34-36. Anonymkode: c5e4f...868
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 Kostholdsregulert, fødte spontant på termindato. Baby veide 3500 g, så helt gjennomsnittlig. Anonymkode: 46948...fd4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 Ble satt igang syv dager på overtid, fikk en lang jente på 55 cm og 3970 gr. Kostholdsregulert diabetes. Er nå gravid med en gutt, er i uke 31. Var på kontroll og vekstestimering for to uker siden, han forventes å bli stor, legen trodde jeg var lengre på vei og sa at dette barnet blir større enn det forrige. Kostholdsregulert diabetes. Anonymkode: 0d8fa...705
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #7 Skrevet 3. desember 2020 Insulinkrevende begge gangene. Førstemann 2 kg 44 cm. Igangsatt i uke 35 pga manglende vekst. Andremann 3,4 kg 48 cm. Igangsatt i uke 38 i samsvar med vanlig praksis ved insulinkrevende svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 6e2c0...77e
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #8 Skrevet 3. desember 2020 Jeg har liksom svangerskapsdiabetes, men jeg er skråsikker på at dette ikke stemmer. Den er "kostholdsregulert", jeg skriver med hermetegn for om jeg vil spise 3 epler, eller en sjokolade, eller en flaske med cola så gjør jeg det. Og langtidssukkeret viser normale verdier... Jeg går imidlertid ned i vekt, da jeg sliter med matlyst. Tidligere i svangerskapet ble jeg kvalm av å spise for mye. Har høy bmi. Men poenget. Jeg har ikke født ennå, og skal settes igang i uke 38 pga bmien. Men hver gang jeg er på vekstkontroll er legene "sjokkerte" over at jeg ikke venter stor baby. Hun ligger an til å være helt gjennomsnittlig, slik som søskena som jeg ikke var stempla med "svangerskapsdiabetes " med... Anonymkode: 39c43...f1d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #9 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har liksom svangerskapsdiabetes, men jeg er skråsikker på at dette ikke stemmer. Den er "kostholdsregulert", jeg skriver med hermetegn for om jeg vil spise 3 epler, eller en sjokolade, eller en flaske med cola så gjør jeg det. Og langtidssukkeret viser normale verdier... Jeg går imidlertid ned i vekt, da jeg sliter med matlyst. Tidligere i svangerskapet ble jeg kvalm av å spise for mye. Har høy bmi. Men poenget. Jeg har ikke født ennå, og skal settes igang i uke 38 pga bmien. Men hver gang jeg er på vekstkontroll er legene "sjokkerte" over at jeg ikke venter stor baby. Hun ligger an til å være helt gjennomsnittlig, slik som søskena som jeg ikke var stempla med "svangerskapsdiabetes " med... Anonymkode: 39c43...f1d Lagtidsblodsukker? Måler du ikke etter måltid? Problemet er jo når blodsukkeret blir høyt i løpet av natten eller etter måltid. Da går alt sukker over til ungen og kan føre til problemer. Ungen kan for eksempel komme ut og få alvorlig og farlig føling fordi den er vant til håndtere store mengder sukker enkelte tider på døgnet. Langtidsblodsukker (som er gjennomsnittlig blodsukker) har ikke noe å si. Selv har jeg strålende fine målinger etter mat og kan spise akkurat hva jeg vil, men fastende får jeg ikke ned uansett hva jeg gjør. Så må ta litt insulin på kvelden før å få ned det fastende blodsukkeret. Dette vises ikke på hverken glukosebelastning (som jeg sto på med glans etter 2 timer) eller på langtidsblodsukkeret. Anonymkode: c5e4f...868 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #10 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lagtidsblodsukker? Måler du ikke etter måltid? Problemet er jo når blodsukkeret blir høyt i løpet av natten eller etter måltid. Da går alt sukker over til ungen og kan føre til problemer. Ungen kan for eksempel komme ut og få alvorlig og farlig føling fordi den er vant til håndtere store mengder sukker enkelte tider på døgnet. Langtidsblodsukker (som er gjennomsnittlig blodsukker) har ikke noe å si. Selv har jeg strålende fine målinger etter mat og kan spise akkurat hva jeg vil, men fastende får jeg ikke ned uansett hva jeg gjør. Så må ta litt insulin på kvelden før å få ned det fastende blodsukkeret. Dette vises ikke på hverken glukosebelastning (som jeg sto på med glans etter 2 timer) eller på langtidsblodsukkeret. Anonymkode: c5e4f...868 Nei, jeg må ikke ta noen målinger. Tror ikke at jeg har noen diabetes. Resultatet fra testen endret seg fra legekontoret til sykehuset. Anonymkode: 39c43...f1d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #11 Skrevet 3. desember 2020 Hadde svangerskapsdiabetes med første, han var 3450 kg. Nestemann hadde jeg ikke diabetes men hun var 4595 kg. Begge født rundt termindato Anonymkode: 8fe0c...d09
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #12 Skrevet 3. desember 2020 Uke 37+4 Vekt 2,8 kg og 49 cm lang. Misstenkte morkakesvikt, vokste ikke som han skulle. Anonymkode: 41d3c...232
myMa Skrevet 3. desember 2020 #13 Skrevet 3. desember 2020 Insulinkrevende svangerskapsdiabetes. Ble satt i gang 2 uker før termin. 4080g, 49cm. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #14 Skrevet 3. desember 2020 Kostholdsregulert, fødte ei på 3,4 kg godt over termin, så hun var i alle fall ikke stor 😝 Men jeg skjerpa kostholdet veldig, må sies. Var i utgangspunktet normalvektig, men var jo slankere etter fødsel enn før graviditet. Ikke at jeg prøvde å slanke meg under graviditeten altså, men det er jo det som gjerne skjer når man kutter alt av sukker og raske karbs. Anonymkode: f3532...aa0
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #15 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg må ikke ta noen målinger. Tror ikke at jeg har noen diabetes. Resultatet fra testen endret seg fra legekontoret til sykehuset. Anonymkode: 39c43...f1d Hvis fastende og 2timers verdi var under 5.3 og 6.7 har du ikke svangerskapsdiabetes nei. Hadde du fått diagnosen skulle du målt blodsukkeret ditt 3 ganger i døgnet. Anonymkode: c5e4f...868 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #16 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvis fastende og 2timers verdi var under 5.3 og 6.7 har du ikke svangerskapsdiabetes nei. Hadde du fått diagnosen skulle du målt blodsukkeret ditt 3 ganger i døgnet. Anonymkode: c5e4f...868 Den var akkurat over etter at den var sendt til laboratoriet, men under når jeg gikk ut fra legekontoret. Legen som sier jeg bare skal unngå raske carbs. Har ikke fått noe å måle noe med. Men vi måler langtidsblodsukker når jeg er inne til kontroll 🙂 å langtidsblodsukkeret har fine, normale og stabile verdier. Altså har jeg fått beskjed om at jeg er på kanten av legen, og skal bare passe på hva jeg putter i munnen. Anonymkode: 39c43...f1d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #17 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den var akkurat over etter at den var sendt til laboratoriet, men under når jeg gikk ut fra legekontoret. Legen som sier jeg bare skal unngå raske carbs. Har ikke fått noe å måle noe med. Men vi måler langtidsblodsukker når jeg er inne til kontroll 🙂 å langtidsblodsukkeret har fine, normale og stabile verdier. Altså har jeg fått beskjed om at jeg er på kanten av legen, og skal bare passe på hva jeg putter i munnen. Anonymkode: 39c43...f1d Det er verdien du får tilbake fra laboratoriet som gjelder. Dersom den var over skal du få utskrevet måleapparat. Dessverre utrolig mange leger som ikke har peiling her. Jeg ville rett og slett dobbelsjekket resultatene. Lagtidsblodsukker har dessverre ingenting å si for svangerskapsdiabetes med mindre det plutselig er skyhøyt. En skikkelig dårlig måte å holde øye på en potensiell svangerskapsdiabetes altså.... Anonymkode: c5e4f...868 1
tussi84 Skrevet 4. desember 2020 #18 Skrevet 4. desember 2020 Litt anderledes, for hadde ikke svangerskapsdiabetes men diabetes 2 allerede før svangerskapet. Gikk ikke på insulin før graviditet, men måtte bruke det hele svangerskapet. Ble satt i gang i uke 38+3, da de var redd ungen kom til å bli for stor etter et vekst avvik på 18 prosent i uke 37 (estimert 3750 g). Babyen kom 38+ 6, og veide 4090 g og 49 cm..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå