Gå til innhold

Valpefabrikk eller seriøs avl?!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Leo skrev (34 minutter siden):

Nei, og for min del er det dette som er det mest problematiske med hele opplegget. At noen tjener penger på oppdrett har jeg i utgangspunktet ingenting i mot. 

Da antar jeg at det faktisk ikke føres (offentlige) stamtavler på avlsdyrene. Det er absolutt useriøst! Og da forstår jeg virkelig ikke hvorfor folk lar seg lure...

Enig i at folk kan tjene penger på oppdrett. Men da må det ligge et ønske om å forbedre avlsmateriale hele veien. Mentalitet og funksjonalitet framfor utseende. Og alle må stambokføres og ligge offentlig sånn at valpekjøpere kan gjøre et godt grunnarbeid før anskaffelse av den aktuelle rasen. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hund er livet, men hadde aldri kjøpt hund derfra om det så var de siste hundene på vår jord. 

• Liker 8
Skrevet

Virksomheten er IDENTISK med slik de fleste oppdrettere holder på!

Det går forøvrig fint an å sjekke en hvilken som helst hund for genetikk mht helserisiko.

Like KYNISK som 90% av alle oppdrettere er! Forskjellen er bare at disse hundene ihverfall ikke er av den typiske innalvs-sorten som er et STORT problem i Norge.

Så: kunne aldri falle meg inn å kjøpe en hund fra kyniske fyren her eller annen oppdretter.

Kun adopsjon- gjerne av mixer er bra nok for meg!

Anonymkode: 0d7d5...7a1

• Liker 2
Skrevet
bondevett skrev (4 timer siden):

Jeg forstår at det kan kjennes problematisk at man driver business med oppdrett av hunder. Men, her er det faktisk et marked. Og det er ikke da noen som helst grunn til å senke prisene fordi det ikke er en rase godkjent av NKK. Det er markedet som bestemmer prisen. Et eksempel: en renraset trekkhund kan gå for 2500 kr, en renraset pomme kan gå for 30 000 kr. De er begge renraset, men de er i helt ulike markeder. Begge priser er korrekt fordi kjøper er villig til å betale den prisen. Altså kan man ikke argumentere med at valpefabrikken har feil pris på valpene all den tid det er så stor etterspørsel etter valpene. De ville vært dumme om de senket prisen i et slikt marked. 

Når det gjelder å tjene penger på å oppdrette dyr, så er det veldig utstrakt praksis i Norge. Alle våre husdyr er gode eksempler på det. Hund er i en særstilling som våre kjæledyr, men så lenge oppdretter ivaretar helse og velferd hos dyra, så ser jeg ikke problemet. Det er da snakk om hva folk tenker er moralsk, og det blir ganske subjektivt. Noen mener sau er umoralsk, andre klarer s g ikke uten pinnekjøtt på julaften. Noen mener trekkhunder er dyreplaging, andre driver med trekkhund i storskala. 

Jeg er forøvrig enig i at å alltid gå etter rasestandard skapt på 1800 tallet virker kunstig. Vi har andre behov i dag enn da. Er det da god velferd å knuge på gamle rasestandarder? Mange av disse godkjente rasetypiske hundene representerer også dårlig dyrevelferd (for lange rygger, for korte inntrykkede neser, vanskelige fødsler, for små kranier, for lange hengende ører, for mye hud, for tykk pels osv osv osv listen er lang som et ondt år!). Argumentet om rasestandard og registrering i NKK er derfor svakt. 

Men i mange tilfeller er det jo nettopp det å gå borti fra opphavet til rasen og opprinnelig standard som er problemet. Svært mange raser har hatt utseende og bygning som er funksjonelt nettopp fordi de har hatt et formål. Det er ofte når rasen ikke lenger brukes til dette formålet at utseendet blir mer ekstremt.

Vet ikke helt hva du mener med "renraset trekkhund", hvis du tenker på alaska husky så er jo ikke det en ren rase. Og husky av god stamme går neppe for 2500,-

Anonymkode: a3392...895

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det går forøvrig fint an å sjekke en hvilken som helst hund for genetikk mht helserisiko.

Like KYNISK som 90% av alle oppdrettere er! Forskjellen er bare at disse hundene ihverfall ikke er av den typiske innalvs-sorten som er et STORT problem i Norge.

Så: kunne aldri falle meg inn å kjøpe en hund fra kyniske fyren her eller annen oppdretter.

Hvordan finner man ut det?

Det at du velger adopsjon, er jo topp! Det passer for deg. Selv velger jeg å kjøpe (evnt overta en hund jeg vet historien til) for da vet jeg mer hva jeg kan forvente fra den hunden. Jeg sjekker linjer som passer meg og det jeg skal bruke hunden til. 

• Liker 7
Skrevet

Useriøs valpefabrikk! Det er flere ting jeg reagerer på i intervjuet...

1) Han viser fram en liten håndfull av sine beste avlshanner i god kondisjon. Hvor mange hunder som bor der vil ikke driftsleder si eller vise. Shady? Jepp.

2) Hundene bor i brakkeanlegg som til og med mattilsynet har kommentert at det er dårlig belysning på. En bekjent av meg hadde sommerjobb på DHH for noen få år siden, og hun syntes hundenes levekår var triste. 

3) Eier av DHH skriver at allergi hos hund er stort sett på grunn av miljø (en ganske useriøs og spesiell påstand!). Allergi hos hund er et problem på flere hunderaser, og man har spesialiserte veterinærer som forsker på alle de ulike årsakene til allergi hos hund. En ting er ganske sikkert; allergi er arvelig på hund! Et lite facebooksøk viser at det er en egen gruppe for de med cobberdogs med allergi, men det er ikke lov å dele noen som helst tanker om arvelighet og oppdrett. Snakk om å styre hele miljøet med jernhånd.

4) Hunder går under kjøpsloven, og dermed er mange av disse kontraktene i teorien verdiløse. Likevel prøver man seg her på å true med bot dersom noen gjør som de vil med sin EGEN hund som de har betalt full pris på. Hadde jeg betalt full pris på hunden min, så skulle jeg jaggu meg hatt full råderett over den også.

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du sier her er feil. Du kan finne innavlsgrad for alle rasehunder i Norge på dogweb.no. Her ligger ikke blandingshundene. Og jeg tviler sterkt at oppdretterne gidder å søke særlig langt bakover for å se evt sykdommer eller innavl. Lett-tjente penger for halvseriøse oppdrettere dette, det er jo blandingshunder, så det er jo så-som-så med forventninger til både utseende og prosessen med valpene. 

Hundene er søte, bevares! Men de er grådig like vannhundene, så det finnes ganske like rasehunder.

Anonymkode: 6c064...dd4

• Liker 8
Skrevet

Jeg ler av mange av annonsene jeg ser på Finn, og jeg ler av de som kjøper motehunder. Folk er utrolig tette i papopen som betaler titalls tusen kroner for blandingshunder. 

Anonymkode: 14001...e10

• Liker 7
Skrevet
Troyamin skrev (2 timer siden):

Hvordan finner man ut det?

Det at du velger adopsjon, er jo topp! Det passer for deg. Selv velger jeg å kjøpe (evnt overta en hund jeg vet historien til) for da vet jeg mer hva jeg kan forvente fra den hunden. Jeg sjekker linjer som passer meg og det jeg skal bruke hunden til. 

Dogweb.no

Der har jeg funnet alle mine tre rasehunder, selv om den første var født på 90-tallet.

• Liker 3
Skrevet

Enda en grunn til å ha en gatemix. Designhunder er bare enda et tegn på menneskers maktsyke og kontrollbehov. 

Anonymkode: d6ae3...776

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dogweb.no

Der har jeg funnet alle mine tre rasehunder, selv om den første var født på 90-tallet.

Rasehunder registrert i nkk, ja. Men hva med blandingshundene som er nevt i HI? 

• Liker 5
Skrevet
Howl skrev (1 time siden):

Useriøs valpefabrikk! Det er flere ting jeg reagerer på i intervjuet...

1) Han viser fram en liten håndfull av sine beste avlshanner i god kondisjon. Hvor mange hunder som bor der vil ikke driftsleder si eller vise. Shady? Jepp.

2) Hundene bor i brakkeanlegg som til og med mattilsynet har kommentert at det er dårlig belysning på. En bekjent av meg hadde sommerjobb på DHH for noen få år siden, og hun syntes hundenes levekår var triste. 

3) Eier av DHH skriver at allergi hos hund er stort sett på grunn av miljø (en ganske useriøs og spesiell påstand!). Allergi hos hund er et problem på flere hunderaser, og man har spesialiserte veterinærer som forsker på alle de ulike årsakene til allergi hos hund. En ting er ganske sikkert; allergi er arvelig på hund! Et lite facebooksøk viser at det er en egen gruppe for de med cobberdogs med allergi, men det er ikke lov å dele noen som helst tanker om arvelighet og oppdrett. Snakk om å styre hele miljøet med jernhånd.

4) Hunder går under kjøpsloven, og dermed er mange av disse kontraktene i teorien verdiløse. Likevel prøver man seg her på å true med bot dersom noen gjør som de vil med sin EGEN hund som de har betalt full pris på. Hadde jeg betalt full pris på hunden min, så skulle jeg jaggu meg hatt full råderett over den også.

Ingen vet eller hvor mange /ofte en tispe hos de har kull.   Dette er bare tragisk, men de skal ha skryt for å være flinke til å markedsføre seg.

Anonymkode: 2e74c...0a7

• Liker 4
Skrevet
Troyamin skrev (49 minutter siden):

Blandingshunder kan ikke registreres i NKK, fordi de ikke er godkjente raser. Derfor blir det også ført mye mindre kontroll med oppdrettere av disse hundene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dogweb.no

Troyamin skrev (54 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blandingshunder kan ikke registreres i NKK, fordi de ikke er godkjente raser. Derfor blir det også ført mye mindre kontroll med oppdrettere av disse hundene.

Nå antok jeg at du svarte meg ut fra det jeg spurte en annen AnonymBruker om. Se vedlagt skjermdump. 

Jeg vet at at ikke blandingshunder kan registreres i NKK....

Screenshot_20201203-200210_Chrome.jpg

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Enda en grunn til å ha en gatemix. Designhunder er bare enda et tegn på menneskers maktsyke og kontrollbehov. 

Anonymkode: d6ae3...776

AMEN! NKK - Korrupt f skap!

Motbydelig hvordan de fremelsker SYKE  hunder og grådighet.

På AKKURAT SAMME MÅTE SOM KAREN HER!

• Liker 1
Skrevet

Valpefabrikk.. Hundene er selvfølgelig søte, men det er gode grunner til å stille spørsmål ved dette opplegget. 

Hvor ofte har tispene kull? Hvordan velges avlsdyrene? Er avlsdyrene sjekket for arvelige sykdommer etc. Hvor finnes i så tilfelle dokumentasjon på dette? Hvor mye innavl er det? Hvordan blir valpene sosialisert mtp. at de sannsynligvis har veldig mange hunder.. 

Oppdrettere av registrerte rasehunder, har krav knyttet til oppdrett. En kan bare ha et viss antall kull på tispene, og de kan ikke komme for tett. Det er krav knyttet til ulike raser før de blir avlsgodkjent. Labrador må bl.a. være fri for HD/AD, nettopp fordi dette kan være svært smertefullt for hunden og fordi det er en arvelig tilstand. Blir det tatt røngen av hofter og albuer på avlshundene som brukes på DHH? Innavl er absolutt ikke bra. Er bare å se på de europeiske kongehusene, så skjønner man hva innavl kan føre til. På et tidspunkt vil man få svært syke dyr. Sosialisering når valpene er små er kjempe viktig. Det er mange hunder som er blitt ødelagt pga. manglende sosialisering.. 

At folk er villige til å betale tusenvis av kroner for disse hundene er utenfor min fatteevne. Jeg kjenner at jeg blir sint av tanken på at det faktisk er et marked for disse hundene. Jeg antar at det er manglende kunnskap hos kjøperne, hvilket jeg egentlig ikke ser på som en god unnskyldning siden de da ikke har gjort gode nok undersøkelser før de skaffet seg hund. 

Vi har alle et moralsk ansvar når vi velger rasedyr. Ved å kjøpe dyr som er avlet på en uetisk måte, bidrar man til at uetisk avl fortsetter. 

Anonymkode: 1df95...888

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Valpefabrikk.. Hundene er selvfølgelig søte, men det er gode grunner til å stille spørsmål ved dette opplegget. 

Hvor ofte har tispene kull? Hvordan velges avlsdyrene? Er avlsdyrene sjekket for arvelige sykdommer etc. Hvor finnes i så tilfelle dokumentasjon på dette? Hvor mye innavl er det? Hvordan blir valpene sosialisert mtp. at de sannsynligvis har veldig mange hunder.. 

Oppdrettere av registrerte rasehunder, har krav knyttet til oppdrett. En kan bare ha et viss antall kull på tispene, og de kan ikke komme for tett. Det er krav knyttet til ulike raser før de blir avlsgodkjent. Labrador må bl.a. være fri for HD/AD, nettopp fordi dette kan være svært smertefullt for hunden og fordi det er en arvelig tilstand. Blir det tatt røngen av hofter og albuer på avlshundene som brukes på DHH? Innavl er absolutt ikke bra. Er bare å se på de europeiske kongehusene, så skjønner man hva innavl kan føre til. På et tidspunkt vil man få svært syke dyr. Sosialisering når valpene er små er kjempe viktig. Det er mange hunder som er blitt ødelagt pga. manglende sosialisering.. 

At folk er villige til å betale tusenvis av kroner for disse hundene er utenfor min fatteevne. Jeg kjenner at jeg blir sint av tanken på at det faktisk er et marked for disse hundene. Jeg antar at det er manglende kunnskap hos kjøperne, hvilket jeg egentlig ikke ser på som en god unnskyldning siden de da ikke har gjort gode nok undersøkelser før de skaffet seg hund. 

Vi har alle et moralsk ansvar når vi velger rasedyr. Ved å kjøpe dyr som er avlet på en uetisk måte, bidrar man til at uetisk avl fortsetter. 

Bare for å understreke siste setning, så har NKK også en jobb å gjøre der.. Det er mange raser som ikke burde eksistere slik helsen er i dag. 

• Liker 2
Skrevet

Disse folka birde skamme seg. Bare å se jobbannonse  deres så skjønner man at her er det riv ruskende galt.  NKK godkjenner aldri  denne som rase. Blandingshund og overpriset.  Men så lenge folk er så dumme og kjøper  er det marked. Men hvorfor kjøper  de ikke heller en puddel eller labbis.  Det skjønner ikke jeg.  Fantastiske  hunder og renraset.

Anonymkode: d712e...103

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

AMEN! NKK - Korrupt f skap!

Motbydelig hvordan de fremelsker SYKE  hunder og grådighet.

På AKKURAT SAMME MÅTE SOM KAREN HER!

Hvordan er NKK korrupt?

Jeg ser at svært mange kritiserer NKK for utseende på raser, men svært få vet hva NKK egentlig gjør og hvor lite makt de har for hver enkelt rase. Utseende på raser tolkes ut ifra en rasestandard. Denne rasestandarden utarbeides og godkjennes i rasens hjemland under deres egen kennelklubb. Denne kennelklubben ligger under FCI, den internasjonale kennelklubben. NKK har ingenting de skal ha sagt når det kommer til mopsestandarden. Deres hjemland regnes som England (selv om opprinnelseslandet er Kina), og dermed er det den engelske mopseklubben (underlagt den engelske kennelklubben) som utarbeider standarden.

NKK er en paraplyorganisasjon for flere hundretalls små klubber som står ansvarlige for hver sin(e) rase(r). Dersom NKK hadde havnet i klinsj med for eks. mopseklubben så kunne sistnevnte rett og slett trekke seg ut av hele NKK. NKKs viktigste oppgaver er registrering og samling av hunderaser i Norge. De pålegger også krav i forhold til antall kull og alder på tispe, men dersom jeg driter i NKK så kunne jeg paret tispa mi på 8 mnd og sluppet konsekvenser. Hadde jeg derimot vært registrert oppdretter og registrert valpene fra tispa på 8 mnd hadde jeg fått konsekvenser for det. 

Mattilsynet og dyrevelferdsloven i Norge har større makt enn NKK, så hvorfor organisasjoner som NOAH osv. ikke pusher mer på regjeringen for å få inn krav til hundeavl irriterer meg. Men det er vel enklere for NOAH å angripe NKK enn staten. 

• Liker 8
Skrevet

Hadde ikke disse en annen populær "designer rase" før som de tjente big business på?

Prøvde å advare ei venninne en gang. Skal man først ut med så mye penger, så kan man like godt kjøpe en renraset hund fra et ordentlig oppdrett, registrert i NKK. Da kan man gjøre litt forarbeid i forbindelse med helsen, så kan man delta på utstilling og slikt hvis man liker det.

Jeg HAAAAATER valpefabrikker!

Anonymkode: 42779...323

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...