AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #1 Skrevet 3. desember 2020 Hei dere Jeg skal snart kjøre opp (forhåpentligvis) og etterpå planlegger jeg å kjøpe bil. Jeg er ganske lite bevandret i bilverdenen, så jeg har dessverre ikke peiling. Kanskje dere kan gi meg noen råd eller innspill? Er det noen bokkjøp jeg burde styre unna? Jeg bor I by og skal antagelig kjøre småturer et par ganger i uka. Jeg ønsker også å kunne kjøre lengre turer innenlands dersom jeg får "ånden" over meg, men dette nok sjeldent og sikkert mer aktuelt i sommerhalvåret. Jeg har ikke barn eller husdyr som skal ha plass. Jeg må i allefall til å begynne med bruke sone-parkering i byen, og har ikke egen lader. Jeg kommer til å ta lappen på automatgir. Jeg øvelseskjørt med Opel Garland og Golf, og har prøve kjørt Citroen (en sånn veldig liten og lett variant). Jeg har ikke mislikt eller likt noen av disse bilene, men sistenevnte er litt for lett og liten etter min smak (den har også manuell gir). Jeg har sett på Toyota Prius og jeg liker den i form av størrelse og slikt, men har ikke prøvekjørt og kjenner ikke til bilen. Jeg skal kjøpe bruktbil og budsjettet ligger på 100 000 - 150 000. Hvilken bil eller hvilket bilmerke ville dere vurdert dersom dere var meg? Anonymkode: 6609e...502
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #2 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hei dere Jeg skal snart kjøre opp (forhåpentligvis) og etterpå planlegger jeg å kjøpe bil. Jeg er ganske lite bevandret i bilverdenen, så jeg har dessverre ikke peiling. Kanskje dere kan gi meg noen råd eller innspill? Er det noen bokkjøp jeg burde styre unna? Jeg bor I by og skal antagelig kjøre småturer et par ganger i uka. Jeg ønsker også å kunne kjøre lengre turer innenlands dersom jeg får "ånden" over meg, men dette nok sjeldent og sikkert mer aktuelt i sommerhalvåret. Jeg har ikke barn eller husdyr som skal ha plass. Jeg må i allefall til å begynne med bruke sone-parkering i byen, og har ikke egen lader. Jeg kommer til å ta lappen på automatgir. Jeg øvelseskjørt med Opel Garland og Golf, og har prøve kjørt Citroen (en sånn veldig liten og lett variant). Jeg har ikke mislikt eller likt noen av disse bilene, men sistenevnte er litt for lett og liten etter min smak (den har også manuell gir). Jeg har sett på Toyota Prius og jeg liker den i form av størrelse og slikt, men har ikke prøvekjørt og kjenner ikke til bilen. Jeg skal kjøpe bruktbil og budsjettet ligger på 100 000 - 150 000. Hvilken bil eller hvilket bilmerke ville dere vurdert dersom dere var meg? Anonymkode: 6609e...502 TOYOTA YARIS POWER !! Hva ellers? 😉 De fleste, over 90% av dem er hybrid (EL + Bensin) og med automat gir. Den er litt mindre enn vanlig Golf, men den er populær. Prius begynner å dra litt på årene og er ikke akkurat den "nyeste" bilen. Å gi bortimot 150.000 for den er ikke akkurat det beste. Yaris, derimot, (akkurat som Golf), er som regel lett å selge (annenhåndsverdi) og den holder seg greit i pris. Det er så mange hybrid og el-biler nå for tiden, at Prius tror jeg det er veldig få som tenker på å kjøpe, så min mening er om du kjøper Prius, så "sitter du fast" med den, og hvis du noen gang skulle selge den, så må du ta et stort tap eller bare ha den til den blir vrakpant. Anonymkode: 30740...fb2 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #3 Skrevet 3. desember 2020 Toyota ,hvis du vil ha problemfri bil. Anonymkode: 24c39...53f 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #4 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TOYOTA YARIS POWER !! Hva ellers? 😉 De fleste, over 90% av dem er hybrid (EL + Bensin) og med automat gir. Den er litt mindre enn vanlig Golf, men den er populær. Prius begynner å dra litt på årene og er ikke akkurat den "nyeste" bilen. Å gi bortimot 150.000 for den er ikke akkurat det beste. Yaris, derimot, (akkurat som Golf), er som regel lett å selge (annenhåndsverdi) og den holder seg greit i pris. Det er så mange hybrid og el-biler nå for tiden, at Prius tror jeg det er veldig få som tenker på å kjøpe, så min mening er om du kjøper Prius, så "sitter du fast" med den, og hvis du noen gang skulle selge den, så må du ta et stort tap eller bare ha den til den blir vrakpant. Anonymkode: 30740...fb2 OK - det var faktisk et nyttig innspill! Tusen takk! Anonymkode: 6609e...502
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Toyota ,hvis du vil ha problemfri bil. Anonymkode: 24c39...53f Jeg tenker også på Toyota men det er så mange varianter. Har du noen å anbefale? Anonymkode: 6609e...502
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 Toyota Prius er den mest pålitelige bilen i alle markeder den fins. Bedre enn de andre hybridene. Men du må prøvekjøre den - det er null og niks kjøreglede. Da ville jeg heller ha anbefalt en Honda Jazz. Fås som hybrid med nydelig panoramatak og svært fantastiske "magic seats": Her får du mest plass med minst fotavtrykk, og Honda er på nivå med Toyota hva angår kvalitet. Bare at bilene i tillegg er svært gode å kjøre, har mye bedre materialkvalitet i interiøret, og de ser ikke ut som om designeren har gått på acid heller. Honda er merket med billigst forsikring i Norge, fordi de stort sett kjøres av svært fornuftige mennesker. Der kan du altså spare noen tusenlapper til hvert år. Anonymkode: a8857...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #7 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Toyota Prius er den mest pålitelige bilen i alle markeder den fins. Bedre enn de andre hybridene. Men du må prøvekjøre den - det er null og niks kjøreglede. Da ville jeg heller ha anbefalt en Honda Jazz. Fås som hybrid med nydelig panoramatak og svært fantastiske "magic seats": Her får du mest plass med minst fotavtrykk, og Honda er på nivå med Toyota hva angår kvalitet. Bare at bilene i tillegg er svært gode å kjøre, har mye bedre materialkvalitet i interiøret, og de ser ikke ut som om designeren har gått på acid heller. Honda er merket med billigst forsikring i Norge, fordi de stort sett kjøres av svært fornuftige mennesker. Der kan du altså spare noen tusenlapper til hvert år. Anonymkode: a8857...7e9 Dette var også interessant. Jeg har ikke kommet så langt at jeg opplever kjøreglede ennå, men håper jo jeg kommer dit. Hva mener du med "magicseats" ? SKal undersøke denne bilen nærmere 😄 Anonymkode: 6609e...502
-jk- Skrevet 3. desember 2020 #8 Skrevet 3. desember 2020 Jeg ville gått for Priusen om du ikke skal ha elbil. Mer feilfri bil finnes knapt, og det går særdeles billig (spritmonitor.de sier 0,52l/mil i årssnitt). Kjøreglede er meget individuelt, noen finner mer kjøreglede i en Prius enn i en Porsche 911 med manuell girkasse for å si det slik. Men prøvekjøring anbefales uansett. Jeg har heller ikke inntrykk av at Prius er vanskelig å omsette. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #9 Skrevet 3. desember 2020 -jk- skrev (6 minutter siden): Jeg ville gått for Priusen om du ikke skal ha elbil. Mer feilfri bil finnes knapt, og det går særdeles billig (spritmonitor.de sier 0,52l/mil i årssnitt). Kjøreglede er meget individuelt, noen finner mer kjøreglede i en Prius enn i en Porsche 911 med manuell girkasse for å si det slik. Men prøvekjøring anbefales uansett. Jeg har heller ikke inntrykk av at Prius er vanskelig å omsette. Nettopp Kjøreglede er individuelt. Interessant det du skriver om annenhåndsverdi. Dette er min første bil og det eneste jeg vet at jeg det ikke blir det siste. Det er litt viktig at jeg kan kvitte meg med bilen etterhvert som jeg blir kjent med egen kjøring og mine egne behov, dersom behovet for noe annet melder seg. Anonymkode: 6609e...502
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #10 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker også på Toyota men det er så mange varianter. Har du noen å anbefale? Anonymkode: 6609e...502 Yaris er en god forslag. Ellers Auris (finnes ikke lenger som ny bil ,erstattet av Corola) er greit og. Vi har Auris ,kjøpt nesten ny i 2013. Går og går. Prius blir vel størst av alle her men i bunn og grunn har den samme teknologi som Auris og Yaris så spm. hvor stor bil trenger du ? Honda Jazz er ok bil og ,har aldri kjørt en men du kan prøvekjøre da. Alle biler jeg nevnte her er hybrider. Anonymkode: 24c39...53f 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #11 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nettopp Kjøreglede er individuelt. Interessant det du skriver om annenhåndsverdi. Dette er min første bil og det eneste jeg vet at jeg det ikke blir det siste. Det er litt viktig at jeg kan kvitte meg med bilen etterhvert som jeg blir kjent med egen kjøring og mine egne behov, dersom behovet for noe annet melder seg. Anonymkode: 6609e...502 Min oppfatning her er at av alle biler vi nevnte så blir Yaris den som er lettest solgt videre. Anonymkode: 24c39...53f 1
-jk- Skrevet 3. desember 2020 #12 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min oppfatning her er at av alle biler vi nevnte så blir Yaris den som er lettest solgt videre. Anonymkode: 24c39...53f Det er godt mulig men det er jo en langt mindre bil da. Jeg tipper Priusen er en god del mer komfortabel på langturer. Det er vel ikke uten grunn at Prius er den vanligste taxi-bilen i Oslo-området og Drammen. 1
Basi Skrevet 3. desember 2020 #13 Skrevet 3. desember 2020 Vi har en Toyota Prius ikke-ladbar hybrid 2009-modell med automat. Kjøpte den brukt for ca 100 000 for et par år siden. Et eldre ektepar som hadde brukt den så hadde kjørt veldig lite og i tillegg vært flink med å følge opp servicer mv. En nyere Prius hadde vært ladbar, hvilket så klart hadde vært en fordel. Selv om denne er en ikke-ladbar hybrid (den lader seg selv når du kjører f eks i nedoverbakker) og ikke ladbar har den fortsatt et ganske så anstendig bensinforbruk mtp tidligere biler vi har hatt. Vært få/ingen problemer med den, kjempebehagelig å kjøre, får plass til overraskende mye i bilen. Kjenner andre som også har Prius som er like fornøyd. Hadde absolutt gått for Toyota, og da Prius i din prisklasse. Kan være lurt å få prøvekjørt bilen selvsagt for å få en følelse av hvorvidt du kommer til å trives med den, men vi er superfornøyd. Når du kjøper bruktbil i den prisklassen tenker jeg videre at det er en fordel om man har tenkt å ha bilen i et par år slik at man får mest mulig ut av den. Biler er tapsprosjekt uansett, men en Toyota vil med all sannsynlighet gi deg svært få problemer. Vi skal ha vår bil til den begynner å gi oss større utgifter, og da selger vi den videre for det vi kan få for den. Vi taper uansett vesentlig mindre ved å selge en bruktbil vi har kjøpt til 100 000 som begynner å dra på årene fremfor å kjøpe en bil til 200 -300 +++ som vil ha et vesentlig større tap. 1
Basi Skrevet 3. desember 2020 #14 Skrevet 3. desember 2020 Kan også skyte inn at vi ikke har inntrykk av at Prius er vanskelige å selge videre. Var hvert fall grei utskiftning på Finn når vi så på bil og vi måtte være på hugget ... 1
-jk- Skrevet 3. desember 2020 #15 Skrevet 3. desember 2020 Basi skrev (18 minutter siden): Vi har en Toyota Prius ikke-ladbar hybrid 2009-modell med automat. Kjøpte den brukt for ca 100 000 for et par år siden. Et eldre ektepar som hadde brukt den så hadde kjørt veldig lite og i tillegg vært flink med å følge opp servicer mv. En nyere Prius hadde vært ladbar, hvilket så klart hadde vært en fordel. Toyota selger Prius både som ladbar og ikke-ladbar, også i dag. Det er ganske få av de ladbare på veiene i forhold til de ikke-ladbare. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #16 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var også interessant. Jeg har ikke kommet så langt at jeg opplever kjøreglede ennå, men håper jo jeg kommer dit. Hva mener du med "magicseats" ? SKal undersøke denne bilen nærmere 😄 Anonymkode: 6609e...502 "Magic seats" er bare navnet på den utrolige fleksible seteløsningen i bilen; sjekk bildet i kommentaren. Klart, kjøreglede er individuelt. Men Priusen har elendig demping, en helt horribel - men ytterst pålitelig - CVT-girkasse, og en motorstyring som kun er justert til å spare drivstoff. Jeg er ikke imot Prius i det hele tatt, det er et supert kjøp, men særlig en nybegynner bør ta seg litegrann tid til å kjenne etter hva hun vil. Forskjellene er store, og bilen blir for mange et annet hjem. Anonymkode: a8857...7e9 2
Basi Skrevet 3. desember 2020 #17 Skrevet 3. desember 2020 -jk- skrev (55 minutter siden): Toyota selger Prius både som ladbar og ikke-ladbar, også i dag. Det er ganske få av de ladbare på veiene i forhold til de ikke-ladbare. Det har du helt rett i, formulerte meg litt klønete I 2009 tror jeg kanskje det bare var ikke-ladbare hybrider - var få ladbare hybrider såvidt jeg husker på bruktmarkedet i vår prisklasse når vi kjøpte, muligens ingen 1
Basi Skrevet 3. desember 2020 #18 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): "Magic seats" er bare navnet på den utrolige fleksible seteløsningen i bilen; sjekk bildet i kommentaren. Klart, kjøreglede er individuelt. Men Priusen har elendig demping, en helt horribel - men ytterst pålitelig - CVT-girkasse, og en motorstyring som kun er justert til å spare drivstoff. Jeg er ikke imot Prius i det hele tatt, det er et supert kjøp, men særlig en nybegynner bør ta seg litegrann tid til å kjenne etter hva hun vil. Forskjellene er store, og bilen blir for mange et annet hjem. Anonymkode: a8857...7e9 Helt enig i at det er lurt å føle seg frem til en bil man selv liker, folk har ulike preferanser. Tenker bare jeg må skyte inn at Prius var den første bilen jeg kjørte, og for meg den beste. Også veldig behagelig med god utsikt på bakvinduet sammenlignet med en del andre biler jeg har kjørt Sier ikke at det er bilen for alle 2
-jk- Skrevet 3. desember 2020 #19 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Magic seats" er bare navnet på den utrolige fleksible seteløsningen i bilen; sjekk bildet i kommentaren. Klart, kjøreglede er individuelt. Men Priusen har elendig demping, en helt horribel - men ytterst pålitelig - CVT-girkasse, og en motorstyring som kun er justert til å spare drivstoff. Jeg er ikke imot Prius i det hele tatt, det er et supert kjøp, men særlig en nybegynner bør ta seg litegrann tid til å kjenne etter hva hun vil. Forskjellene er store, og bilen blir for mange et annet hjem. Anonymkode: a8857...7e9 Jeg har sittet mye bak i Prius-taxier på jobb, og har ingen negative opplevelser med dempingen. Tvert imot har jeg foretrukket Prius fremfor en eller annen Mercedes. Det kan dog godt ha med kjørestilen til sjåførene å gjøre, Priusen oppfordrer nok til litt mer passasjervennlig kjørestil enn en del andre biler. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #20 Skrevet 3. desember 2020 Jeg har nylig kjøpt en Prius 2017 modell og er så fornøyd. Den er kjempegod å kjøre, flyter avgårde i trafikken samtidig som det er nok motorkraft til å komme ut i rundkjøringer og ut på motorvegen. Fungerer veldig godt på svingete veier også. Jeg forstår ikke de som mener at den har null kjøreglede. Jeg storkoser meg. Mye bagasjeplass har den også. Uansett om du velger Yaris, Auris eller Prius så får du en bil som gjør det bra i bruktbiltester og som er kjent for å alltid starte. Eierne av disse bilene scorer høyt på fornøydhetsskalaen. Anonymkode: d725d...3cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå