Gå til innhold

Hvor lenge skal man «holde» ut partner sin depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet til et punkt hvor det begynner å påvirke hverdagen min i økende grad. Hen ser ingen håp for fremtiden, og ser for seg at livet blir sånn. Hen kan uttrykke å ikke orke mer, at jeg fortjener bedre og ikke vil få det livet jeg har ønsket meg med hen. Hen prøver fortsatt, og jeg ser hvor mye energi hen bruker på å skjerme og gjøre hyggelige ting for meg. Det er så vondt. Vi prøver å leve som før, holde stemningen oppe og sexlivet er bra. Vet jeg må være tålmodig, men det har gått år, vi begynner å nærme oss midten av 30 og har ikke stiftet familie enda. 

Anonymkode: 843cf...cf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går partneren din til behandling? Min mann har hatt depresjon i to år, og selv om det til tider er tungt for begge, har vi forsøkt å holde forholdet oppe. Da han endelig kom inn til behandling ble det litt bedre, og nå har han fått medisiner og med den oppfølgingen han får lever vi et normalt liv. Men det krever jo litt innsats fra begge parter.

• Liker 2
Skrevet

Tja.

Om det går utover mulighet til å stifte familie og ha en OK familiesituasjon må jo du vurdere hva du trenger og ønsker. 

Dette vet du jo om før dere eventuelt får barn.

Forskjell på ett år og åresvis uten tiltak/bedring tenker jeg.

Anonymkode: ee29a...711

Skrevet

Han må oppsøke hjelp før han ødelegger dere begge!

Er han stygg med deg? Uansett grunn. Hvis han er det, så må du ikke godta det. Ikke engang for en periode. Da er det bedre å ta en pause

Anonymkode: fb8e6...ccf

Skrevet

Skjønner at det er vanskelig. Det er så klart ikke hans skyld at han er syk, men samtidig kan ikke du holdes nede i årevis av hans depresjon heller. Begge to kan ikke leve i en grå boble av depresjon uten framtidsplaner, familieliv og alt det andre du trenger. Du er frisk og har et rikt liv å leve. Han er nødt til å starte i aktiv behandling, og ta de grepene som trengs. Og du må seriøst vurdere om du kan stå i dette lenger.

Noen ganger er et brudd godt for den deprimerte også, det gir den store omveltningen som trengs for å endre livet sitt til det bedre. Depresjon handler sjelden kun om nevrobiologi, det handler som regel også om omstendigheter, som at man ikke er på riktig hylle hva angår jobb, relasjoner, vennskap osv. Gjerne en miks med gamle ting fra barndommen som må bearbeides. 

Anonymkode: eb1da...b7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...