Gå til innhold

Selge rekkehus: Opplyse om bråkete naboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et rekkehus som vi skal selge til neste år. Grunnen til det er at det er lytt fra naboen og de har lopper i blodet.. Jeg og min samboer har vokst opp i enebolig på landet, og ingen av oss klarer å slå oss til ro med disse lydene.

Deres kjøkken er vegg i vegg med vår stue. Vi har ingen nabo i andre enden. Hører aldri at de snakker, men heller mer «bass-lyder». Eller hva jeg skal kalle det. Det er trinnlyder, smelling av dører og kjøkkenskap, oppvaskmaskin, støvsuging, små unger som løper opp og ned trapper, osv. Lydene er tydelige. 
Dette foregår hele dagen (de jobber ikke), og spesielt i helger. Oppvaskmaskinen settes på hver kveld 22.30 (vi hører den fra soverommet vårt). Disse naboene har bodd her i en evighet og mener at de kan gjøre som de vil. Siden det er selveier hjelper det ikke å gå til styret. Har holdt ut i to år og nå er vi dritt lei. 

Vi har prøvd å lydisolere veggen uten hell. Vet ikke om dette er vanlige lyder i rekkehus, og at man må regne med å høre naboene. Men vi orker det ikke og ønsker å flytte til enebolig.

Hva gjør vi når vi selger? Må vi opplyse om at det er lytt, eller? Vi ønsker jo ikke at ny kjøper skal havne i samme situasjon som oss, men samtidig vil vi jo så solgt..

Anonymkode: ede68...0cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De mener de kan gjøre som de vil, fordi de faktisk KAN gjøre som de vil.
Det du beskriver høres ut som normale lyder.

Ingen festing? Ingen unger som står og stirrer inn vinduet ditt? Ingen som røyker rett utenfor soveromsvinduet ditt? Ingen hobbymekkere som ruser motoren i hagen så fort sjansen byr seg, og som holder det gående timevis i strekk mens bensinlukta siver inn i kroppsåpninger du ikke engang visste du hadde?

Dette høres ut som normale nabolyder det ikke trengs å opplyses om. 

Anonymkode: fcf68...7ba

• Liker 9
Skrevet

Dette er normale lyder fra folk som bor i boligen sin. Dere er nok litt sensitiv for lyder, ikke negativt ment, jeg er sånn selv. Så jeg tenker dere ikke trenger opplyse om dette. 

Anonymkode: 76906...1b3

• Liker 4
Skrevet

Jeg er helt lik dere, bodd i enebolig hele livet og en liten hybel i en blokk hvor alle var single, eldre eller i par. Alle leilighetene i min trappeoppgang var under 45kvm og hadde sovealkove. Så ikke plass til så mye bråk.

SÅ flyttet jeg inn i større leilighet i en eldre blokk, trodde jeg skulle bli gal. Spurte om det var lytt, fikk da til svar at det bor en barnefamilie over og at man kunne høre disse. Men ikke at det spesielt lytt, men for meg som er vant til stillhet og ikke har hørt noen lyder fra naboer før var det litt av et sjokk. Har diskutert flere ganger med venner som er oppvokst i blokk, og de sier det er helt normale lyder jeg hører. 

Det er de samme lydene som dere hører jeg også høre, valgte å selge leiligheten. 

Megler sa da at siden det er en eldre blokk (1950- tallet) så kan man ikke forvente at det skal være stille og ikke høre noe til naboene. Men det å vite hvem naboene er vil være greit for en eventuell kjøper, så det har jeg opplyst om så godt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 4749d...c92

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med de som sier at lydene er normale, fordi om det med tanke på brannvern, ikke er ok å sette på vaskemaskin sent på kvelden. Er også enig i at hva folk mener er for mye lyd, kan for andre oppleves som ikke eksisterende. Derfor er det ikke sikkert at de som kjøper vil reagere slik dere gjør.

Men, dere har utført en endring i huset, som må nevnes. Dere har lydisolert veggen inn mot naboen. Tenker dette må nevnes fordi det vil endre størrelsen på rommet, og jeg vet ikke hvordan det er å feste ting i en slik vegg? Ødelegger man lydisoleringen da? Uansett går det vel under noen av de spørsmålene man får på egenerklæringsskjemaet? Og da må dere evnt kunne svare på hvorfor, om noen spør.

Så jeg tenker at løsningen er å informere om hva dere har gjort med veggen. Spør noen, så svar at dere ønsket å dempe lyd fra naboene, lyder som er naturlige hverdagslyder. Sjansene er (dessverre) store for at interessentene ikke leser så nøye egenerklæringen osv, men når det er opplyst om, kan de ikke komme tilbake i ettertid og klage på det.

Anonymkode: 64757...58f

Skrevet

Det høres ut som normale lyder, ja, men den isolerte veggen må nok opplyses om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...