Gå til innhold

Kan man sende epost, sms eller blomster til dommeren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var gjennom en svært tøff rettsak for noen uker siden. Dommeren var et utrolig sympatisk menneske med mye medfølelse. 

Jeg er "fornærmet" og tiltalte ble dømt strengt. Det var godt for meg.

Opplever en svært klok dommer og han skulle bare visst hvor mye den dommen betød for meg. 

På en eller annen måte skulle jeg ønske jeg fikk takket han... 

Blir det feil? Evt hvordan kan jeg gjøre det?

Til info er det ikke flørt det er snakk om, bare veldig takknemlig til han. 

Anonymkode: 38b3c...e44

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Kirsebæra
Skrevet

Jeg tror jeg ville unngått det, i frykt for at det i ettertid vil se ut som at dommeren var upartisk. Men jeg vet ikke? 

Skrevet

Det er ikke forbudt, men som offentlig annsatt har man ikke lov til å ta imot gaver. 
Jeg har 2 ganger fått gave fra klienter. De har jeg enten måtte sendt i retur eller latt stå på kontoret. Har ikke lov til å ta de med meg hjem. 

Anonymkode: 26513...df6

• Liker 3
Skrevet

Jeg personlig ville unngått det, føles feil sånn sett.. Men aner ikke, kanskje har noen andre mer erfaring? 

• Liker 2
Skrevet

Nei

Anonymkode: 57b39...8d0

• Liker 2
Gjest Kirsebæra
Skrevet

Kan du spørre advokaten din om H*n kan viderebringe en takknemlighetsmelding til dommeren? Er det en mulighet? Av typen "min klient ønsker å takke deg for at du var så sympatisk i retten og viste stor forståelse, og hun satte stor pris på det". Noe slikt? 

Skrevet

Har du kjøpt og betalt dommeren?

Anonymkode: e9b09...876

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du kjøpt og betalt dommeren?

Anonymkode: e9b09...876

Hva slags spørsmål er det?aldri sett vedkommende før. 

Anonymkode: 38b3c...e44

• Liker 1
Skrevet
Kirsebæra skrev (2 timer siden):

Kan du spørre advokaten din om H*n kan viderebringe en takknemlighetsmelding til dommeren? Er det en mulighet? Av typen "min klient ønsker å takke deg for at du var så sympatisk i retten og viste stor forståelse, og hun satte stor pris på det". Noe slikt? 

Dette holder i massevis. 

Skrevet

Nei nei nei!

Dommeren gjorde jobben sin, aldri finn på å send noe gave el. 

Verste tilfelle så kan det se ut som du har en relasjon til dommeren, noe som ødelegger din sak (selv om den er ferdig). 

Dommeren har uansett ikke lov å ta imot gaver fra deg. 

Anonymkode: f032d...84a

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville nok droppet det, men hvis du kjenner på et veldig sterkt ønske om å gi en liten oppmerksomhet ville jeg i så fall gitt gaven til Tinghuset, og ikke til dommeren personlig. Hvis du hadde en vitnestøtte kan du da takke ham/henne i samme slengen. Skriv et hyggelig kort der du takker for hjelpen. 

Anonymkode: 5cab6...116

• Liker 2
Skrevet

Ikke gjør det. Dommeren dømte strengt fordi det er det som er gjeldende rett- og ikke fordi han er så grei. Jeg tror dommeren ville syntes det var ubehagelig å få en slik oppmerksomhet- fordi grunnpilaren i jobben hans er å være objektiv. 
Som en annen foreslår kan du si til advokaten din at dommeren opptrådte på en veldig fin måte, og at du er takknemlig for det. Så kan advokaten si det om det er naturlig. 

Anonymkode: 35bf8...f88

• Liker 7
Skrevet

Ville ventet til han gikk av med pensjon eller sluttet som dommer. Da kan du sende takkekort. 

Anonymkode: 8b4e2...b79

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke sende noen som helst slags form for oppmerksomhet til dommeren i en rettssak!!!

• Liker 5
Skrevet

Det kan du selvfølgelig gjøre, nå som rettssaken er avsluttet. Ingen grunn til å bekymre seg for bestikkelsespåstander, tror folk her inne har sett litt vel mye på film. 

Men om du kjøper noe dyrt må det stå igjen på kontoret. Ville sendt er kort hvis jeg var deg, med noen ord om hvor takknemlig du er for at det norske rettssystemet virker som det skal. 

Anonymkode: 97eee...ce1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke forbudt, men som offentlig annsatt har man ikke lov til å ta imot gaver. 
Jeg har 2 ganger fått gave fra klienter. De har jeg enten måtte sendt i retur eller latt stå på kontoret. Har ikke lov til å ta de med meg hjem. 

Anonymkode: 26513...df6

Det kommer jo an på verdien av gaven. Om det ikke er av vesentlig økonomisk verdi så er det ikke forbudt.

Skrevet

NEI. Skjønner ikke at det går an å spørre om noe sånt. 

Anonymkode: 5c35e...786

• Liker 1
Skrevet

Nei nei nei! Vær glad for at vi har lite korrupsjon i Norge. Skulle flere falle for fristelsen å gjøre som deg ts vil det sette spm ved domstolene. I verste fall, om den dømte fikk greie på din kontakt med dommeren, kunne han be om ny rettsak med ny dommer. 
La det ligge. Dommeren gjorde jobben sin. 

Anonymkode: 9eea1...f3c

• Liker 3
Skrevet

Kva med å takke advokaten din istadenfor? 

Anonymkode: fa74b...e94

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan du selvfølgelig gjøre, nå som rettssaken er avsluttet. Ingen grunn til å bekymre seg for bestikkelsespåstander, tror folk her inne har sett litt vel mye på film. 

Men om du kjøper noe dyrt må det stå igjen på kontoret. Ville sendt er kort hvis jeg var deg, med noen ord om hvor takknemlig du er for at det norske rettssystemet virker som det skal. 

Anonymkode: 97eee...ce1

En dom er aldri over før foreldelsesfristen er over. Han kan anke eller få saken gjenopptatt pga inhabil dommer. 

Anonymkode: 9eea1...f3c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...