AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #1 Del Skrevet 2. desember 2020 TEK17 er ganske streng på dette med tetthet i boliger, så nå for tiden bygges de fleste nyere hus med balansert ventilasjon. Jeg bor selv i et slikt hus, og misliker det ganske sterkt. Støyen, den tørra lufta, vedlikeholdet og alt det tekniske fjaset med mekanisk ventilasjon gjør meg litt smågal! Jeg vet at hus i laft har fått unntak fra en del av disse kravene i TEK og de derfor kan føres opp uten balansert ventilasjon, men finnes det andre alternativer? Anonymkode: 3362e...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #2 Del Skrevet 2. desember 2020 Skru det av og risikere sopp Anonymkode: 43514...2fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet 3. desember 2020 #3 Del Skrevet 3. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Skru det av og risikere sopp Anonymkode: 43514...2fb Ikke hvis man tar hull i veggene, og monterer tradisjonelle ventiler. Det aller beste er gammeldags teglpipe med 2 løp, ett for røyk, og ett for avtrekk. I kombinasjon med vanlige veggventiler gir det rikelig luftutskiftning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #4 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skru det av og risikere sopp Anonymkode: 43514...2fb Jeg tenkte mest på om man skal bygge nytt, og da altså helst bygge uten dette ventilasjonssystemet til å begynne med. Det er jo ingen billig affære å bygge sånt. Anonymkode: 3362e...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 3. desember 2020 #5 Del Skrevet 3. desember 2020 Dert finnes noen veier utenom TEC-helvete med laft eller massivtre. Ellers finnes det en del hus hvor den balanserte ventilasjonen er "sabotert" under bygging slik at man ikke bruker viftene, men dette er for viderekomne (les arkitekter som bygger hus til seg selv). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #6 Del Skrevet 3. desember 2020 Jeg vet at det var mulig å omgå balansert ventilasjon i tek10, om det er mulig i tek17 er jeg usikker på. Tek17 stiller ikke krav om balansert ventilasjon, men krav til utskifting av luft. Om dette kan dokumenteres at det oppnås med ventiler, samtidig som energiregnskapet går opp og inneklima er oppfylt skal det kunne løses. Ville funnet noen som var god på dette for å få det dokumentert. Anonymkode: 06ed2...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå