Gå til innhold

Utsatt skolestart - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstemann er født i desember og fyller straks fem år. Synes han er veldig liten, særlig fysisk men kanskje også litt mentalt, og lurer derfor på å få en vurdering av utsatt skolestart (han skal egentlig starte til høsten). Er det noen som har erfaring med hvordan man går frem i en slik sak?

- Mister vi skoleplassen som han er innskrevet til?

- Hvordan får vi til å holde av barnehageplassen i tilfelle han får utsatt start innvilget men dette ikke er avgjort til barnehageopptaket 1 mars?

- Hvilke undersøkelser gjøres?

- Hvor endelig er avgjørelsen til PPT, og hvilken rolle har vi foreldre?

- Når må man søke om dette?

- fordeler/ulemper?

Anonymkode: 60501...d62

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Minstemann er født i desember og fyller straks fem år. Synes han er veldig liten, særlig fysisk men kanskje også litt mentalt, og lurer derfor på å få en vurdering av utsatt skolestart (han skal egentlig starte til høsten). Er det noen som har erfaring med hvordan man går frem i en slik sak?

- Mister vi skoleplassen som han er innskrevet til?

- Hvordan får vi til å holde av barnehageplassen i tilfelle han får utsatt start innvilget men dette ikke er avgjort til barnehageopptaket 1 mars?

- Hvilke undersøkelser gjøres?

- Hvor endelig er avgjørelsen til PPT, og hvilken rolle har vi foreldre?

- Når må man søke om dette?

- fordeler/ulemper?

Jeg vil anbefale å ikke søke utsatt skolestart.

Regner med at han går i førskolegruppa i barnehagen, og selv er bevisst på at han skal begynne på skolen til høsten? Da blir det sikkert en enorm nedtur for han å skulle gå et ekstra år i barnehagen, mens alle jevnaldrende får begynne på skolen?

Han kommer i tillegg til i alle år å måtte forsvare seg overfor medelever som lurer på hvorfor han er født året før de. Hadde en kompis i klassen som var ett år eldre, og han måtte alltid forklare hvorfor han gikk på trinnet vårt og ikke det han egentlig skulle gått på.

Bestekompisen til sønnen min er født i desember, og vi merker at han er umoden på mange måter, men tror ikke at utsatt skolestart hadde løst noe som helst der i gården

Anonymkode: ea4c7...b75

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner med at han går i førskolegruppa i barnehagen, og selv er bevisst på at han skal begynne på skolen til høsten? Da blir det sikkert en enorm nedtur for han å skulle gå et ekstra år i barnehagen, mens alle jevnaldrende får begynne på skolen?

Han kommer i tillegg til i alle år å måtte forsvare seg overfor medelever som lurer på hvorfor han er født året før de. Hadde en kompis i klassen som var ett år eldre, og han måtte alltid forklare hvorfor han gikk på trinnet vårt og ikke det han egentlig skulle gått på.

Bestekompisen til sønnen min er født i desember, og vi merker at han er umoden på mange måter, men tror ikke at utsatt skolestart hadde løst noe som helst der i gården

Du motsier deg selv. Dersom barnet er umoden så vil utsatt skolestart kunne hjelpe barnet ved at han vil modnes med tanke på alderen 6.5år vs 5.5 år.

Har selv en gutt på 5.5år som begynte på skolen denne høsten. Det er gått overraskende fint! Læreren skryter av at han kan så mye, leser flytende, skriver setninger, har et bredt ordforråd, kan addisjon og substraksjon, osv. Han er derimot umoden i samspill med andre barn, og er ikke selvstendig, holder ikke orden på sine saker, osv.

På bakgrunn av dette ville jeg ikke frarådet en forelder til å ikke ta et forsøk på utsatt skolestart. Mye bedre å ha en unge som er selvstendig, sosial moden, og går alene på skolen uten følge (slik som mange 6åringer som bor her og går alene på skolen) enn en unge som kan lese, skrive og lærer raskt ting ved skolestart. 

Til Ts: det er verdt å forsøke utsatt skolestart, men anner ikke hvordan prosessen er.

Anonymkode: 06ce9...1c8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Begynn med styrer i Bhg , spør om råd så tar du fra det der. 

Anonymkode: 97d78...fcb

• Liker 2
Skrevet

Svært få får det innvilger , i kommunen vår kommer ppt å observerer barnet flere ganger, snakker med ped ledere og så kommer de med anbefaling utfra det

Anonymkode: 98ef9...502

• Liker 1
Skrevet

Min desembergutt blomstret skikkelig opp da han begynte på skolen. Jeg var veldig bekymret et halvt år i forveien. Han var både liten av vekst og lå litt tilbake «faglig». Men det gikk seg raskt til! Husk at barnet ditt skal gå i klasse også med andre barn som er født i desember. Og i november. Og oktober.... 

Anonymkode: e0c0f...997

• Liker 12
Skrevet

Har ikke erfaring med utsatt skolestart, men har et barn født i desember, han går nå i 8 klasse, får toppkarakterer i flere fag og jeg tror jeg hadde holdt han igjen om jeg hadde utsatt skolestart. Mest sannsynlig går han på førskolegruppe nå og de forbereder seg på skolestart? Vil han takle å bli skilt fra vennene på den måten?

Anonymkode: 4c08e...7c3

• Liker 6
Skrevet

Jobber i barnehage og har jobbet i skolen. Jeg skulle hatt ekstremt gode grunner for å velge utsatt skolestart for mitt barn! 

Det er MANGE umodne 5-åringer i 1.klasserommene.... De aller, aller fleste får en utvikling mot jul eller i løpet av senvinteren. De månedene med litt uro og rot er det verdt å ta for å unngå å måtte bli igjen i barnehagen eller alltid være eldre enn de andre i klassen (født et annet år, det kommer til å bli kommentert). 

Snakk med barnehagen hva de tenker. De har MANGE barn å sammenligne med. Trolig får du bekreftet at han kanskje er litt umoden, men fra det og til å utsette skolestart er det ganske langt. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du motsier deg selv. Dersom barnet er umoden så vil utsatt skolestart kunne hjelpe barnet ved at han vil modnes med tanke på alderen 6.5år vs 5.5 år.

Har selv en gutt på 5.5år som begynte på skolen denne høsten. Det er gått overraskende fint! Læreren skryter av at han kan så mye, leser flytende, skriver setninger, har et bredt ordforråd, kan addisjon og substraksjon, osv. Han er derimot umoden i samspill med andre barn, og er ikke selvstendig, holder ikke orden på sine saker, osv.

På bakgrunn av dette ville jeg ikke frarådet en forelder til å ikke ta et forsøk på utsatt skolestart. Mye bedre å ha en unge som er selvstendig, sosial moden, og går alene på skolen uten følge (slik som mange 6åringer som bor her og går alene på skolen) enn en unge som kan lese, skrive og lærer raskt ting ved skolestart. 

Til Ts: det er verdt å forsøke utsatt skolestart, men anner ikke hvordan prosessen er.

Anonymkode: 06ce9...1c8

Jeg motsier ikke meg selv. Jeg mener at umodenhet ikke er grunn nok til å søke utsatt skolestart.

I tillegg må man huske på, som jeg sa, at barnet kommer til å dra med seg den utsatte skolestarten gjennom hele skoleløpet. Alle kommer til å lure på hvorfor han begynte et år for sent, og han vil alltid måtte forsvare det. Dette et største grunnen til at jeg mener utsatt skolestart er uheldig.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor? «Bursdag i desember, foreldre mente det var best sånn». Vi hadde både yngre og eldre elever i klasssen, ikke rart i det hele tatt. «Flytta akkurat da», «Har astma» (Sanne ting). Et barn født i desember er jo nettopp ikke ett år eldre enn de fleste andre, han vil være like jevngammel som de andre er. 

Anonymkode: 3a009...a77

• Liker 2
Skrevet

Her får man ikke utsatt skolestart på uten at det er tungtveiende grunner for det, barnet må nærmest være tilbakesatt for at man skal få utsatt skolestart.

Jeg hadde ikke vært så bekymret, kjenner flere som har barn som er født på slutten av året meg selv inkludert og det har ikke vært noe problem. Skolen legger jo opp hverdagen til de små og første året er jo egentlig bare å bli vant til skolehverdagen er ikke akkurat kjempeforventninger til barna. De vet jo at barna er mellom 5.5 og 6.5 er naturlig at det er en forskjell på de da. Bare på trinnet vårt så så er en tredjedel av barna født de to siste månedene og det har gått helt fint. Ingen større utfordringer med de enn de andre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor? «Bursdag i desember, foreldre mente det var best sånn». Vi hadde både yngre og eldre elever i klasssen, ikke rart i det hele tatt. «Flytta akkurat da», «Har astma» (Sanne ting). Et barn født i desember er jo nettopp ikke ett år eldre enn de fleste andre, han vil være like jevngammel som de andre er. 

Det er ikke sånn at barn enten er født i desember eller januar. Hvis et desemberbarn starter et år senere, vil barnet også gå i klasse med desemberbarn som ikke har startet senere. Dvs som dette barnet vil være ett år eldre enn. 

• Liker 4
Skrevet

Det skal veldig mye til å få utsatt skolestart. Det gjøres sjelden. Jeg ville uansett ikke søkt det, av mange grunner som nevnt over her. 

Vår gutt er født i november, og jeg var også bekymret for hvordan skolestart skulle gå, da han er umoden for alderen. Men det har gått fint! Og vår gutt er ikke den eneste på hans "nivå". Husk at førsteklasse er en ganske myk overgang og husk også at veldig mye kan skje i utviklingen frem til høsten for deres gutt. 

Anonymkode: d185b...b30

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke sånn at barn enten er født i desember eller januar. Hvis et desemberbarn starter et år senere, vil barnet også gå i klasse med desemberbarn som ikke har startet senere. Dvs som dette barnet vil være ett år eldre enn. 

Jeg skjønner jo det. Men med 12 barn i en klasse, født hver sine måneder, vil desemberbarnet gå med 11 barn som er fra 1-11 måneder eldre enn seg selv. Januarbarnet med de som er 1 -11 mnd yngre. Ett desemberbarn med forsinket start vil til sammenligning gå med 11 barn som er 2-12mnd yngre, veldig likt det vanlige januarbarnet. Det er ikke slik at det vil merkes mtp bursdagsfeiringer, pubertet, modenhet. 

Ett sted går grensen, og det er nyttår, men tror det ikke er sosiale ulemper med dette. Det eneste måtte være aldersinndelte  lag i idrett hvis de ser på fødeår og ikke klasser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner jo det. Men med 12 barn i en klasse, født hver sine måneder, vil desemberbarnet gå med 11 barn som er fra 1-11 måneder eldre enn seg selv. Januarbarnet med de som er 1 -11 mnd yngre. Ett desemberbarn med forsinket start vil til sammenligning gå med 11 barn som er 2-12mnd yngre, veldig likt det vanlige januarbarnet. Det er ikke slik at det vil merkes mtp bursdagsfeiringer, pubertet, modenhet. 

Ett sted går grensen, og det er nyttår, men tror det ikke er sosiale ulemper med dette. Det eneste måtte være aldersinndelte  lag i idrett hvis de ser på fødeår og ikke klasser. 

Det pleier ikke være bare tolv barn i en klasse. Ei heller er barna nødvendigvis fordelt på måneder slik du beskriver. Modenhet føler heller ikke fødselsdag slavisk.
Selv er jeg født i november, og var flinkest i klassen da jeg begynte på skolen. Dårligst i klassen i alle år var faktisk hen som var født i januar.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et barn som skal begynne på skolen til høsten. Hen er riktignok ikke født i desember, men har språklige utfordringer. Er vurdert til et forståelsesnivå nå nylig på 3,3 år. Får oppføling av spesped, har assistent, er henvist til BUP og PPT er naturlig nok i bildet. Jeg luftet muligheten for å utsette skolestart på sist samarbeidsmøte og fikk beskjed om at det ikke var aktuelt. 

Anonymkode: 021fc...0a3

Skrevet

Tusen takk for svar dere! Så hyggelig at mange desemberbarn klarer seg bra - det har for så vidt også gjort selv, men man er jo ikke garantert at alle gjør det - og statistisk sett er det ikke så enkelt å være desemberbarn.

Frykten er jo at umodenheten kommer til å gi skolevegring, og at han kommer til å henge etter de andre på faglig og sosialt.

Min tanke var i utgangspunktet å la PPT gjøre en vurdering - jeg kan ikke nok om hva andre barn kan eller hva de burde kunne, og styrer i barnehagen er en person som jeg overhodet ikke stoler på - makan til dame som ikke bryr seg skal man lete lenge etter. 

Tanken er å gi skolen beskjed om at vi ønsker en vurdering, og så regner jeg med at vi går etter PPT sin anbefaling. Tenker litt at det ikke kan skade med en vurdering? Vi vil så klart ikke velge utsatt skolestart om det ikke er nødvendig, og synes ulempene med eksempelvis å ikke spille fotball med de i klassen er ganske store. På den andre siden er et helt liv med skolevegring og mark i rompa fra første dag ikke noe godt utgangspunkt i livet - og den ulempen er nok større enn fotballtrening.

Takknemmelig om noen som har søkt utsatt skolestart kunne fortalt litt mer om prosessen rundt, hva må man huske på, hvilke frister gjelder, hvordan fungerer det å beholde skoleplassen og samtidig reservere barnehageplassen i tilfelle det blir nødvendig osv.

Skrevet

Hei, jeg er mor til desemberbarn som nå går på mellomtrinnet. Det har gått kjempefint så langt. Kanskje blir han den siste til å bli opptatt av kjærsterier og sånt, men han henger bra med faglig og sosialt selv om det er en klasse med barn født hovedsakelig på våren og sommeren. Har et skolebarn til (også barneskolen) som er litt mer midt på treet i alder. I hennes klasse er pussig nok flertallet av barna født seint på året, og de er en hel liten gjeng av oktober-til-desember-gutter. Jeg bekymra meg masse om skolestart for eldstemann, og forstår godt at du gjør det. I retrospekt ser jeg at det var unødvendige bekymringer. Vi ville aldri fått innvilget utsatt oppstart,  og det hadde heller ikke vært det beste for han, selv om han ville fått "være barn" ett år ekstra.

Anonymkode: a047f...69a

• Liker 1
Skrevet

Vårt barn er født for tidlig, og ble desember barn. Barnet klarer seg utmerket, men hvis det hadde strevd både faglig og sosialt, ville jeg nok søkt utsatt. Er barnet ditt født for tidlig?

Anonymkode: 21657...5bc

Skrevet

Det første som slår meg, er at guten alltid kjem til å vere eitt år yngre enn dei andre i klassen, og at han sikkert kjem til å oppdage dette... Han feirar 7-årsdag med 7 lys på kaka når dei andre blir 8 osv.  Eg har ei jente som er fødd seint på året. Ho går bedre ilag med barna som er 1 år yngre i bhg, og eg har så vidt tenkt på at det kan vere ein muligheit å utsette skulestart. Men eg vil ikkje gjere det. 

Anonymkode: 29d66...5dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...