Gå til innhold

samme middag hele uken

Sild

Anbefalte innlegg

Sild skrev (Akkurat nå):

Har vurdert det også, men jeg er lat så jeg tror ikke jeg orker å lage så mange middager 

Du gjør det lett på en kveld da, og så trenger du ikke tenke på middager på over en måned. Det er vel det minst anstrengende du kan gjøre. Skal gi deg noen tips:

• Lag en stor porsjon lasagne i form, del i 4 eller 6 og frys. Varmes lett opp i micro evt stekeovn senere. Du kan kjøpe ferdige fryste hvitløksbaguetter og steke ved siden av lasagnen, det blir godt. 
  • Lag en stor gryte med lapskaus med kjøtt. Koker seg selv ferdig på plata, og så deler du i antall porsjoner og fryser. Med poteter, litt gulerøtter, purre og kjøtt har du næringsrik fryst mat. Varmes lett opp i en kjele senere. 
  • Lag en stor kjele med tjukk fiskesuppe med torskefilet og grønnsaker. Frys i porsjoner. Varmes best opp igjen i en kjele. 
  • Lag en hjemmelagd pizza, men istedenfor å steke den på vanlig måte så ruller du den sammen fra den ene langsiden, og skjærer passelig pizzasnurrer, omtrent som kanelboller. Stek pizzasnurrene i ovnen, og frys dem i en frysepose. Så tar du bare opp og varmer i microen, evt stekeovnen senere.
  • Kok en stor porsjon med brun saus, og ha oppi stekte kjøttkaker (kan kjøpes ferdig) og kokte, skrelte poteter. Frys i passelige middagsporsjoner, og varm det opp i en kjele senere. Med en pose frosne grønnsaker ved siden av, har du en kjapp kjøttkakemiddag. 
  • Lag en stor gryte med bacalao (fisk i tomatsaus med grønnsaker). Frys i passelige porsjoner, og varm opp senere i en kjele. 
  • Kok en stor gryte med grønnsaksuppe. Ha oppi kålrot, gulerot, purre, erter, bønner/linser/kikerter, og evt andre grønnsaker etter smak. Frys i porsjoner og varm opp i en kjele senere. 

Der har du middager til ei uke. Tar du en søndags ettermiddag, så er mye gjort👍

Anonymkode: 9e6c6...361

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du gjør det lett på en kveld da, og så trenger du ikke tenke på middager på over en måned. Det er vel det minst anstrengende du kan gjøre. Skal gi deg noen tips:

• Lag en stor porsjon lasagne i form, del i 4 eller 6 og frys. Varmes lett opp i micro evt stekeovn senere. Du kan kjøpe ferdige fryste hvitløksbaguetter og steke ved siden av lasagnen, det blir godt. 
  • Lag en stor gryte med lapskaus med kjøtt. Koker seg selv ferdig på plata, og så deler du i antall porsjoner og fryser. Med poteter, litt gulerøtter, purre og kjøtt har du næringsrik fryst mat. Varmes lett opp i en kjele senere. 
  • Lag en stor kjele med tjukk fiskesuppe med torskefilet og grønnsaker. Frys i porsjoner. Varmes best opp igjen i en kjele. 
  • Lag en hjemmelagd pizza, men istedenfor å steke den på vanlig måte så ruller du den sammen fra den ene langsiden, og skjærer passelig pizzasnurrer, omtrent som kanelboller. Stek pizzasnurrene i ovnen, og frys dem i en frysepose. Så tar du bare opp og varmer i microen, evt stekeovnen senere.
  • Kok en stor porsjon med brun saus, og ha oppi stekte kjøttkaker (kan kjøpes ferdig) og kokte, skrelte poteter. Frys i passelige middagsporsjoner, og varm det opp i en kjele senere. Med en pose frosne grønnsaker ved siden av, har du en kjapp kjøttkakemiddag. 
  • Lag en stor gryte med bacalao (fisk i tomatsaus med grønnsaker). Frys i passelige porsjoner, og varm opp senere i en kjele. 
  • Kok en stor gryte med grønnsaksuppe. Ha oppi kålrot, gulerot, purre, erter, bønner/linser/kikerter, og evt andre grønnsaker etter smak. Frys i porsjoner og varm opp i en kjele senere. 

Der har du middager til ei uke. Tar du en søndags ettermiddag, så er mye gjort👍

Takk for så mange tips! Jeg vil helst ha kun vegetar og fisk, fordi jeg ikke syns kjøtt er godt og så syns jeg så synd på dyrene og det er ikke like bra for klimaet som vegetar og fisk som jeg uansett liker bedre. Veldig godt poeng at hvis jeg gjør alt det trenger jeg ikke å lage middag på lang tid. Men med så mye godt i fryseren som er lett å bare ta opp i mikrobølgeovnen ser jeg for meg at jeg kommer til å fortsette å overspise. (Jeg er ikke overvektig, men er veldig usunn og slapp). For eksempel hvis jeg har spist en porsjon grønnsakssuppe så kan jeg bare ta opp en pizzabolle og legge den i microen senere på kvelden. Så blir en pizzabolle til alle pizzabollene jeg hadde fryst ned. Hvis jeg bare har den samme middagen hele uken og bytter annenhver uke ser jeg for meg at de andre porsjonene får stå i fred selv om jeg kjeder meg. Det var veldig gode tips for normale folk tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du spiser nok, mye grønnsaker, og ikke lever på et strengt kaloribudsjett så vil du få dekket det du skal av næringsstoffer. Det eneste du bør tenke på er ekstra tilskudd av D-vitamin i vinterhalvåret og gjerne sjekke jernlagrene om du er kvinne i menstruasjonsalder. 

Kos deg med maten du liker 🙂 

Anonymkode: 9c9eb...070

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild skrev (7 minutter siden):

Takk for så mange tips! Jeg vil helst ha kun vegetar og fisk, fordi jeg ikke syns kjøtt er godt og så syns jeg så synd på dyrene og det er ikke like bra for klimaet som vegetar og fisk som jeg uansett liker bedre. Veldig godt poeng at hvis jeg gjør alt det trenger jeg ikke å lage middag på lang tid. Men med så mye godt i fryseren som er lett å bare ta opp i mikrobølgeovnen ser jeg for meg at jeg kommer til å fortsette å overspise. (Jeg er ikke overvektig, men er veldig usunn og slapp). For eksempel hvis jeg har spist en porsjon grønnsakssuppe så kan jeg bare ta opp en pizzabolle og legge den i microen senere på kvelden. Så blir en pizzabolle til alle pizzabollene jeg hadde fryst ned. Hvis jeg bare har den samme middagen hele uken og bytter annenhver uke ser jeg for meg at de andre porsjonene får stå i fred selv om jeg kjeder meg. Det var veldig gode tips for normale folk tror jeg. 

Hehe, ser den at de pizzabollene fort kan gå unna 😂 Det gjør de her og! Når det gjelder vegetarretter, så kan du gjøre om alle disse rettene til vegetaralternativer lm du vil, eller bare noen av dem:

• Lasagne blir vegetar om du bytter ut kjøttet med stekt aubergine. 
  • Lapskaus må ikke nødvendigvis ha kjøtt, du kan bruke ekstra kraft eller buljong for å få smak på lapskausen, og bruke brune bønner (gjerne chilibønner) istedenfor kjøtt.
  • Pizza trenger ihvertfall ikke kjøtt, den mest populære pizzaen i verden er vel mozzarella, tomat og ost. 
  • Kjøttkaker blir ikke helt det samme vegetar, men det finnes en del gode ferdigprodukter som visstnok skal smake nesten det samme i butikkene. Husk at det er Kurt å få i seg hvertfall en middag med kjøtt løpet av uka, så du ikke får mangelsykdommer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom du spiser nok, mye grønnsaker, og ikke lever på et strengt kaloribudsjett så vil du få dekket det du skal av næringsstoffer. Det eneste du bør tenke på er ekstra tilskudd av D-vitamin i vinterhalvåret og gjerne sjekke jernlagrene om du er kvinne i menstruasjonsalder. 

Kos deg med maten du liker 🙂 

Anonymkode: 9c9eb...070

Oki :) Jeg har tran med ekstra D vitamin som jeg prøver å ta hver dag. 

Takk for alle svar, har bestemt meg for å ikke ha oversikt over alle næringsstoffene allikevel og satse på at det går bra. Gjør det kanskje etter hvert, når jeg har spist sånn i noen uker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild skrev (9 timer siden):

Jeg ser for meg disse fordelene: 

• sparer tid
  • sparer penger
  • jeg synes det er så kjedelig å lage mat til bare meg selv
  • unngå overspising fordi maten er porsjonert på forhånd
  • få i meg passe mengde kalorier, vitaminer og mineraler forhåpentligvis
  • sånn som det er nå gidder jeg ofte ikke å lage middag og spiser brødskiver, chips eller sjokolade i stedet og da føler jeg meg ikke noe bra. 

Sånn ser jeg på dette:

God mat trenger ikke være komplisert, dyrt eller tidkrevende, alt du trenger er litt "allmennkunnskap", og innsatsvilje. Uten tilstrekkelig kunnskap om ernæring er det stor sjanse for at "prosjekt samme middag hele uken" ender opp med å bli akkurat det du ønsker å unngå - komplisert, dyrt og tidkrevende, og selvfølgelig, gørr kjedelig. Og med tilstrekkelig kunnskap om ernæring vil du aldri engang vurdere et sånt prosjekt.

Den samme maten hele tiden, er kjedelig, både å lage og spise.

Når man spiser kjedelig mat, får man sug etter noe annet, noe bedre, og man har lett for å overspise når man først får noe annet og bedre, og hva som helst, bare det er noe annet, smaker bedre.

Når man spiser dårlig, blir man slapp og tiltaksløs.

TLDR: Å nedprioritere mat er som å kjøre med håndbrekket på.

Anonymkode: b8344...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sånn ser jeg på dette:

God mat trenger ikke være komplisert, dyrt eller tidkrevende, alt du trenger er litt "allmennkunnskap", og innsatsvilje. Uten tilstrekkelig kunnskap om ernæring er det stor sjanse for at "prosjekt samme middag hele uken" ender opp med å bli akkurat det du ønsker å unngå - komplisert, dyrt og tidkrevende, og selvfølgelig, gørr kjedelig. Og med tilstrekkelig kunnskap om ernæring vil du aldri engang vurdere et sånt prosjekt.

Den samme maten hele tiden, er kjedelig, både å lage og spise.

Når man spiser kjedelig mat, får man sug etter noe annet, noe bedre, og man har lett for å overspise når man først får noe annet og bedre, og hva som helst, bare det er noe annet, smaker bedre.

Når man spiser dårlig, blir man slapp og tiltaksløs.

TLDR: Å nedprioritere mat er som å kjøre med håndbrekket på.

:dry: At du ser på det sånn får være din sak og ikke mitt problem. 

Hvorfor skulle det bli dyrt, komplisert og tidkrevende å lage en gryte med mat? Og at du syns det er gørr kjedelig betyr ikke at jeg synes det. Fint at du vurdert min ernæringskompetanse til å være utilstrekkelig også. Er enig med deg i det som står i rødt kan være noe sant, men det er ikke slik at jeg plutselig bare får mat fra et sted. Hvis du har lest alle innleggene mine i denne tråden med et åpent sinn hadde du skjønt at dette "prosjektet" er nettopp det motsatte av din konklusjon. Jeg prioriterer OPP maten! Ved å sørge for å få i meg et sunt og godt måltid hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild skrev (18 timer siden):

Jeg vil lage en stor gryte med middag til hele uken, men vil ikke få mer mangelsykdommer. Ser for meg annenhver uke med vegetar og fisk. Tenkte ingredienser som linser, løk, brokkoli, potet, bønner osv. Spørsmålet er hvordan sørge for at den  inneholder alle vitaminer og mineraler.

den må være billig. 

Jeg ble matlei bare av å lese innlegget. Samme mat tre dager på rad så er det lenge til jeg spiser det igjen. Samme en hel uke...   og fisk laget 7 dager tidligere..  urk...  skjønner ikke at grønnsakene vil smake godt heller etter dag 2. 

Anonymkode: c43f0...711

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild skrev (16 timer siden):

Fisk føler smerte og den største årsaken til plast i havet er fiskeindustrien og plasten i havet er skadelig for dyr og miljø 

Anonymkode: 2a056...75b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg praktiserer delvis det Ts tenker, lager ofte digre gryter med mat som jeg spiser til middag helt til det er tomt. Jeg lager jo bare mat som jeg liker, og da er det helt greit å spise det samme mange dager på rad 😊 Middagene mine er så godt som alltid vegetariske, men jeg spiser en del fisk og litt kjøtt som pålegg (mye sursild, peppermakrell, egg med røkt laks/ ørret + litt kylling og spekeskinke).

Anonymkode: 09c1d...58c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild skrev (18 timer siden):

Jeg vil lage en stor gryte med middag til hele uken, men vil ikke få mer mangelsykdommer. Ser for meg annenhver uke med vegetar og fisk. Tenkte ingredienser som linser, løk, brokkoli, potet, bønner osv. Spørsmålet er hvordan sørge for at den  inneholder alle vitaminer og mineraler.

den må være billig. 

Variert gjennom dagen og nok kalorier er nøkkelordet. Jeg er selv veganer på 7 året og får helt fint i meg alt jeg trenger av mineraler og vitaminer via kosten bortsett fra b12 da det kun finnes i animalske produkter. Men i måneder med r i seg tar jeg d vitamin som er anbefalt for alle uansett kosthold

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe ulemper ved å spise det samme hver dag når det er suppe med grønnsaker, uprossesert kjøtt og belgfrukter/linser/korn.

Lag en stor porsjon og kos deg gjennom uka! Server gjerne med noe grovbrød/knekkebrød/flatbrød med smør på. Og kanskje et glass melk av enten ku eller korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (19 minutter siden):

Det finnes ikke noe ulemper ved å spise det samme hver dag når det er suppe med grønnsaker, uprossesert kjøtt og belgfrukter/linser/korn.

Lag en stor porsjon og kos deg gjennom uka! Server gjerne med noe grovbrød/knekkebrød/flatbrød med smør på. Og kanskje et glass melk av enten ku eller korn.

Man trenger ikke kjøttet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen problem! Du spiser jo ikke bare middag ila en dag.

Lag ei gryte med forskjellige grønnsaker, kjøtt/fisk/belgfrukter etc og noe fettstoff, så kroppen får med seg de fettløselige vitaminer.

Spise noen grove skiver med brød daglig, så får du også i deg jern, vitaminer og fiber. 

Anonymkode: ca64d...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild skrev (1 time siden):

:dry: At du ser på det sånn får være din sak og ikke mitt problem. 

Hvorfor skulle det bli dyrt, komplisert og tidkrevende å lage en gryte med mat? Og at du syns det er gørr kjedelig betyr ikke at jeg synes det. Fint at du vurdert min ernæringskompetanse til å være utilstrekkelig også. Er enig med deg i det som står i rødt kan være noe sant, men det er ikke slik at jeg plutselig bare får mat fra et sted. Hvis du har lest alle innleggene mine i denne tråden med et åpent sinn hadde du skjønt at dette "prosjektet" er nettopp det motsatte av din konklusjon. Jeg prioriterer OPP maten! Ved å sørge for å få i meg et sunt og godt måltid hver dag. 

Dette er jo bare tull. Med "åpent sinn", mener du "ignorere alt som ikke henger på greip"? Tidligere i tråden har du skrevet

Sitat
  • sånn som det er nå gidder jeg ofte ikke å lage middag og spiser brødskiver, chips eller sjokolade i stedet og da føler jeg meg ikke noe bra. 

Sitat

men vil ikke få mer mangelsykdommer...

Spørsmålet er hvordan sørge for at den  inneholder alle vitaminer og mineraler.

Dette skriver vel ikke en som har peiling på ernæring? Har du i det hele tatt peiling på matlaging? Det er ingen skam å være uvitende, man kan lære. De fleste lærer best ved å prøve selv. Lykke til :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser samme middag hver dag hele uka helt til jeg blir lei og bytter ut. Periodene pleier å vare 2-4 mnd ca.

Funker fint! Har alltids stusset over de som mener det er så rart, men likevel spiser samme til frokost feks. Havregrøt, eller to skiver med ost liksom 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3917b...111

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Null stress, vi fryser ofte supperester og gryter, går helt fint å varme opp igjen. 

Anonymkode: 853fe...118

Uff. Kokt, fryst, tint og oppvarmet fiskegryte 🤮 Men hver sin smak. 

Anonymkode: 6f771...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...