Sild Skrevet 2. desember 2020 #1 Del Skrevet 2. desember 2020 Jeg vil lage en stor gryte med middag til hele uken, men vil ikke få mer mangelsykdommer. Ser for meg annenhver uke med vegetar og fisk. Tenkte ingredienser som linser, løk, brokkoli, potet, bønner osv. Spørsmålet er hvordan sørge for at den inneholder alle vitaminer og mineraler. den må være billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #2 Del Skrevet 2. desember 2020 Da må du bruke Matvaretabellen. Den finnes på nett. Men vil du virkelig det? Samme middag hver dag er noe folk vanligvis prøver å unngå. Så hvilke fordeler ser du for deg, veid opp mot ulempene? Og hvordan skal du oppbevare det ferdige produktet så det ikke blir skjemt? Anonymkode: b8344...e0c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #3 Del Skrevet 2. desember 2020 Kan ikke hjelpe, men en gryte med fisk du skal spise hele uken! Da må du fryse porsjonene, ellers blir de uspiselige utover uken. Samtidig er sjelden frosne grønnsaker du koker og lager selv særlig delikate. (De må forvelles, men da ser jeg ikke helt de kan lages ferdig i en fiskegryte.) Anonymkode: 6f771...3bf 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #4 Del Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan ikke hjelpe, men en gryte med fisk du skal spise hele uken! Da må du fryse porsjonene, ellers blir de uspiselige utover uken. Samtidig er sjelden frosne grønnsaker du koker og lager selv særlig delikate. (De må forvelles, men da ser jeg ikke helt de kan lages ferdig i en fiskegryte.) Anonymkode: 6f771...3bf Null stress, vi fryser ofte supperester og gryter, går helt fint å varme opp igjen. Anonymkode: 853fe...118 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sild Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da må du bruke Matvaretabellen. Den finnes på nett. Men vil du virkelig det? Samme middag hver dag er noe folk vanligvis prøver å unngå. Så hvilke fordeler ser du for deg, veid opp mot ulempene? Og hvordan skal du oppbevare det ferdige produktet så det ikke blir skjemt? Anonymkode: b8344...e0c Jeg ser for meg disse fordelene: sparer tid sparer penger jeg synes det er så kjedelig å lage mat til bare meg selv unngå overspising fordi maten er porsjonert på forhånd få i meg passe mengde kalorier, vitaminer og mineraler forhåpentligvis sånn som det er nå gidder jeg ofte ikke å lage middag og spiser brødskiver, chips eller sjokolade i stedet og da føler jeg meg ikke noe bra. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #6 Del Skrevet 2. desember 2020 Har du fryser? Anonymkode: ddc62...ac8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sild Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 2. desember 2020 Ja, har fryser. Men hvis jeg lager på søndagen kan jeg vel la maten til mandag, tirsdag og onsdag stå i kjøleskapet og fryse maten som er til torsdag fredag og lørdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sild Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 2. desember 2020 Har vært på matvaretabellen nå. Der var det mye informasjon men skulle ønske den hadde en funksjon hvor man kan legge sammen mange matvarer i antall gram og så få opp sammenlagt næringsinnhold med prosent av referansinntaket. Noen som vet om det finnes? Hvis jeg skal bruke matvaretabellen må jeg bruke excel og fylle inn alle vitaminer mineraler og alt det selv på hver eneste matvare. Kommer til å ta utrolig lang tid.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #9 Del Skrevet 2. desember 2020 Med det innholdet så får du i deg masse næringsstoffer uansett. Kunne vært skeptisk dersom middagen var den samme frossenpizzaen hver dag, liksom. Men hva er greia med at vi på død og liv skal variere middagen mens mange spiser den samme frokosten i åresvis? Det er ikke noe magisk med akkurat dette måltidet så lenge man liker det og ikke blir lei. Anonymkode: 9c9eb...070 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sild Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med det innholdet så får du i deg masse næringsstoffer uansett. Kunne vært skeptisk dersom middagen var den samme frossenpizzaen hver dag, liksom. Men hva er greia med at vi på død og liv skal variere middagen mens mange spiser den samme frokosten i åresvis? Det er ikke noe magisk med akkurat dette måltidet så lenge man liker det og ikke blir lei. Anonymkode: 9c9eb...070 Oki, så hvis jeg fyller gryten med sunne ting og blir mett så trenger jeg ikke å kontrollere næringstoffene, tenker du til lunsj og frokost tenkte jeg frøknekkebrød med kaviar og kokt egg og havregrøt med vann. en tomat og en håndfull mandler til snacks/dessert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #11 Del Skrevet 2. desember 2020 Jeg er ingen ernæringsekspert, men synes i utgangspunktet planen høres bra ut. Eneste jeg tenker på er at du bør steke fet fisk attåt gryta av og til (med mindre du skal ha fet fisk oppi), og kanskje spise noen meieriprodukter for å få i deg kalsium. Muligens vurdere noe multivitamin bare for å være sikker? Hvis du velger å for et slikt veldig repetitivt kosthold ville jeg tatt meg bryet med å legge inn verdier fra matvaretabellen. Tar kanskje en times tid, men er billig forsikring:) (Håper du får svar fra noen med mer kunnskap på feltet også! Og at du finner en god oppskrift:) Litt red curry og kokosmelk kan være bra for variasjon! Anonymkode: b1cd4...7bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sild Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ingen ernæringsekspert, men synes i utgangspunktet planen høres bra ut. Eneste jeg tenker på er at du bør steke fet fisk attåt gryta av og til (med mindre du skal ha fet fisk oppi), og kanskje spise noen meieriprodukter for å få i deg kalsium. Muligens vurdere noe multivitamin bare for å være sikker? Hvis du velger å for et slikt veldig repetitivt kosthold ville jeg tatt meg bryet med å legge inn verdier fra matvaretabellen. Tar kanskje en times tid, men er billig forsikring:) (Håper du får svar fra noen med mer kunnskap på feltet også! Og at du finner en god oppskrift:) Litt red curry og kokosmelk kan være bra for variasjon! Anonymkode: b1cd4...7bc Takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #13 Del Skrevet 2. desember 2020 Det du burde gjøre, er å lage 7 gryter. Så fryser du middagsporsjoner fra hver gryte, kanskje du klarer å få 5 middager ut av hver gryte. Dermed kan du ha forskjellig middag hver dag hele uka, i 5 uker 👍 Anonymkode: 9e6c6...361 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #14 Del Skrevet 2. desember 2020 Det spørst jo litt hva du spiser resten av dagen og. Spiser du tildømes egg med appelsin juice til frokost er du innom alle vitaminene, fett, protein og diverse annet. Anonymkode: 53d12...bf3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sild Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det du burde gjøre, er å lage 7 gryter. Så fryser du middagsporsjoner fra hver gryte, kanskje du klarer å få 5 middager ut av hver gryte. Dermed kan du ha forskjellig middag hver dag hele uka, i 5 uker 👍 Anonymkode: 9e6c6...361 Har vurdert det også, men jeg er lat så jeg tror ikke jeg orker å lage så mange middager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sild Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #16 Del Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det spørst jo litt hva du spiser resten av dagen og. Spiser du tildømes egg med appelsin juice til frokost er du innom alle vitaminene, fett, protein og diverse annet. Anonymkode: 53d12...bf3 Tenkte å spise ett egg hver dag på frøknekkebrød med kaviar, men kommer ikke til å kjøpe juice fordi det er dyrt og tungt å bære hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #17 Del Skrevet 2. desember 2020 Kan du ikke bare kjøpe middag fra f.eks McDonalds hver dag? Enkelt, billig og de har variert meny med mye god og næringsrik mat Anonymkode: 91beb...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sild Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #18 Del Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke bare kjøpe middag fra f.eks McDonalds hver dag? Enkelt, billig og de har variert meny med mye god og næringsrik mat Anonymkode: 91beb...025 Det er ikke McDonnals her jeg bor. Ser heller ikke for meg at det er så sunt. Har sett at de noen ting med vegetar og fisk, men ikke så mange forskjellige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #19 Del Skrevet 2. desember 2020 Linsegryte. Linser (åpenbart), bønner, hakka tomat, spisskummen. Så kan du hive oppi det du ønsker utover det, som fesk spinat, brokkoli, gulrot, løk etc etc. Alt går. Jeg hiver oppi det jeg finner i kjøleskap og fryser. Spiser det med ris eller salat til. I dagesvis. Anonymkode: 214df...0d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sild Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #20 Del Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Linsegryte. Linser (åpenbart), bønner, hakka tomat, spisskummen. Så kan du hive oppi det du ønsker utover det, som fesk spinat, brokkoli, gulrot, løk etc etc. Alt går. Jeg hiver oppi det jeg finner i kjøleskap og fryser. Spiser det med ris eller salat til. I dagesvis. Anonymkode: 214df...0d0 Takk, det skal jeg prøve. Hvor lenge horder den seg i kjøleskapet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå