Callisto83 Skrevet 2. desember 2020 #1 Skrevet 2. desember 2020 Retningslinjene fra regjeringen i dag i forbindelse med julen og nyttår 2020 er skuffende! Når man helst skulle ventet med noen som helst feiring før folk er vaksinerte, lar man i stedet 10 stk samle seg, på tvers av røde soner innad i landet, i en setting innendørs hvor folk skal spise, drikke og åpne gaver. Hvis noen tror det holder med 1 meters avstand da, så lykke til... Dette synes jeg var fullstendig unødvendig akkurat nå, når vi ligger og vipper på kanten. (Og før jeg får så ørene flagrer fra de som ikke tror på korona, eller må legges i stabilt sideleie fordi de ikke får feire jul slik de har gjort tidligere, så tenk på hvor mye dere kommer til å klage på nyåret - når tiltakene blir enda strengere...) 22
Gjest RoNo Skrevet 2. desember 2020 #2 Skrevet 2. desember 2020 Jeg tror også at vi får økt smitte etter julen. Hadde de ikke løsnet opp tiltakene akkurat for jul hadde nok svært mange gitt blaffen, for allerede nå prøver jo folk å finne smutthull. De som har vært samvittighetsfull siden mars har nok godt av å få møte venner og familie. Julen er en høytid for elendighet ellers også, så i år må vi nok alle være litt romslig. Kanskje de skulle vært veldig tydelig på hvor stor nytte det vil ha å være veldig forsiktig i forkant? Jeg håper i allefall at de som reiser fra områder med størst smitte tar ansvar. Det er nok ingen som vil avslutte juleferien med begravelse.
ItchyBitchySpider Skrevet 2. desember 2020 #3 Skrevet 2. desember 2020 Callisto83 skrev (43 minutter siden): Retningslinjene fra regjeringen i dag i forbindelse med julen og nyttår 2020 er skuffende! Når man helst skulle ventet med noen som helst feiring før folk er vaksinerte, lar man i stedet 10 stk samle seg, på tvers av røde soner innad i landet, i en setting innendørs hvor folk skal spise, drikke og åpne gaver. Hvis noen tror det holder med 1 meters avstand da, så lykke til... Dette synes jeg var fullstendig unødvendig akkurat nå, når vi ligger og vipper på kanten. (Og før jeg får så ørene flagrer fra de som ikke tror på korona, eller må legges i stabilt sideleie fordi de ikke får feire jul slik de har gjort tidligere, så tenk på hvor mye dere kommer til å klage på nyåret - når tiltakene blir enda strengere...) Mange har ikke kunnet gi klem til sine egne barn siden mars. Hvor lenge mener du at man ikke skal omgås sin egen nærmeste familie? Ingen vet hvor lenge dette varer. Hvis man bare skal ha strenge tiltak hele tiden i flere år, vil dette skade mer enn selve koronaen. 19
Gjest shalott Skrevet 2. desember 2020 #4 Skrevet 2. desember 2020 Myndighetene har garantert innerst inne ønsket seg langt strengere retningslinjer enn de som faktisk ble bestemt, men innsett at akkurat i jula vil mange bryte dem uansett. Det blir å finne det punktet der tiltakene er så strenge som mulig, samtidig som det er realistisk at flesteparten overholder dem. Nå gir de oss et "pusterom" med mulighet for å samles på (for eksempel) julaften. Med det påfyllet tenkes det kanskje at det blir lettere å godta strengere inngripen over nyttår igjen, for smitten vil sikkert øke (men det tror jeg den hadde gjort uansett hvilke tiltak som hadde blitt iverksatt i jula).
Example Skrevet 2. desember 2020 #5 Skrevet 2. desember 2020 Regjeringen har ikke noe valg. Det er ikke noe poeng i ha regler folk ikke vil følge. Da driter man i andre regler også. Det de gjør nå er å sikre seg videre oppfølging av regler på nyåret. Jeg, og mange andre, hadde feiret jul med familien uansett. 15
Gjest Atheena Skrevet 2. desember 2020 #6 Skrevet 2. desember 2020 ItchyBitchySpider skrev (13 minutter siden): Mange har ikke kunnet gi klem til sine egne barn siden mars. Hvor lenge mener du at man ikke skal omgås sin egen nærmeste familie? Ingen vet hvor lenge dette varer. Hvis man bare skal ha strenge tiltak hele tiden i flere år, vil dette skade mer enn selve koronaen. Man har da fått lov å klemme helt siden det ble åpnet opp i våres. Ihvertfall når vi snakker voksne barn. Mindre barn som man bor med håper jeg virkelig har fått masse klemmer og kos hele veien. Der har det aldri vært restriksjoner.
haakonp Skrevet 2. desember 2020 #7 Skrevet 2. desember 2020 Atheena skrev (5 minutter siden): Man har da fått lov å klemme helt siden det ble åpnet opp i våres. Ihvertfall når vi snakker voksne barn. Mindre barn som man bor med håper jeg virkelig har fått masse klemmer og kos hele veien. Der har det aldri vært restriksjoner. Det stemmer. Man har det. Og jeg ser ofte foreldre som klemmer på sine egne barn, det er INGEN som har sagt at det ikke er greit. 4
mammahjarte Skrevet 2. desember 2020 #8 Skrevet 2. desember 2020 Mange hadde reist hjem til nære som er djupt savna uansett. Det er ikkje sikkert det er så dumt, må uansett halde avstand og ikkje møte syk. 1
tom1986 Skrevet 2. desember 2020 #9 Skrevet 2. desember 2020 Det er ikke så farlig om det strammes ytterligere til. Jeg gir blaffen i tiltakene og lever uansett som normalt. 5
trønder Skrevet 2. desember 2020 #10 Skrevet 2. desember 2020 3 minutter siden, tom1986 said: Jeg gir blaffen i tiltakene og lever uansett som normalt. Takk til deg. Det er de med holdninger som dine som gjør at resten av oss må leve med strenge tiltak, lenge. 8
NorthernLight Skrevet 2. desember 2020 #11 Skrevet 2. desember 2020 ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Mange har ikke kunnet gi klem til sine egne barn siden mars. Hvor lenge mener du at man ikke skal omgås sin egen nærmeste familie? Ingen vet hvor lenge dette varer. Hvis man bare skal ha strenge tiltak hele tiden i flere år, vil dette skade mer enn selve koronaen. Nå kommer det flere vaksiner i 2021.. Man må ikke ha strenge tiltak hele tiden i flere år. Dessuten så har ikke vi hatt det så veldig strengt i Norge i forhold til mange andre land. 6
vintage Skrevet 2. desember 2020 #13 Skrevet 2. desember 2020 Frøyamor skrev (3 minutter siden): Hysteri. Hva er det som er hysteri synes du? Hvordan ville du hatt det? 7
KvinneguidenBruker Skrevet 3. desember 2020 #14 Skrevet 3. desember 2020 haakonp skrev (7 timer siden): Det stemmer. Man har det. Og jeg ser ofte foreldre som klemmer på sine egne barn, det er INGEN som har sagt at det ikke er greit. Hvordan holder du 1 meter mens du klemmer? 🤔 Eller bor voksne barn i samme husstand? 🤔 2
Example Skrevet 3. desember 2020 #15 Skrevet 3. desember 2020 NorthernLight skrev (6 timer siden): Nå kommer det flere vaksiner i 2021.. Man må ikke ha strenge tiltak hele tiden i flere år. Dessuten så har ikke vi hatt det så veldig strengt i Norge i forhold til mange andre land. Alt er relativt. At det er verre i andre land er egentlig et argument som kan brukes om det meste, og har i grunn liten verdi. Og ja, vi kan håpe på at alt klaffer ved vaksinene. Det er grunn til å være optimistiske der, men samtidig er tilbakeslagene så store om det drøyer ut i tid. Tiltakene lever på lånt tid, og er avhengig av en reell trussel hele veien. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 3. desember 2020 #16 Skrevet 3. desember 2020 Atheena skrev (9 timer siden): Man har da fått lov å klemme helt siden det ble åpnet opp i våres. Ihvertfall når vi snakker voksne barn. Mindre barn som man bor med håper jeg virkelig har fått masse klemmer og kos hele veien. Der har det aldri vært restriksjoner. Nei, man skulle holde 1 meter avstand til dem som ikke bor i samme husstand. Har vært det lenge. Så jo, hvis voksne barn ikke bor i samme husstand, skal man holde 1 meter avstand ifølge regelverket. 3
Blekkulfina Skrevet 3. desember 2020 #17 Skrevet 3. desember 2020 ItchyBitchySpider skrev (13 minutter siden): Nei, man skulle holde 1 meter avstand til dem som ikke bor i samme husstand. Har vært det lenge. Så jo, hvis voksne barn ikke bor i samme husstand, skal man holde 1 meter avstand ifølge regelverket. Altså, regjeringen går ikke inn og krever at mødre skal holde 1 meters avstand til sine borteboende barn. Det hadde nok ikke falt i så god jord hos folket, og Erna sa jo også tydelig at hun heller ikke kom til å holde avstand til sine egne barn som bor borte. Det blir dog noe annet med voksne som meg, som har foreldre som er såpass gamle at de er i risikosonen. Jeg holder avstand og unngår klemming nå. 3
ItchyBitchySpider Skrevet 3. desember 2020 #18 Skrevet 3. desember 2020 Blekkulfina skrev (27 minutter siden): Altså, regjeringen går ikke inn og krever at mødre skal holde 1 meters avstand til sine borteboende barn. Det hadde nok ikke falt i så god jord hos folket, og Erna sa jo også tydelig at hun heller ikke kom til å holde avstand til sine egne barn som bor borte. Det blir dog noe annet med voksne som meg, som har foreldre som er såpass gamle at de er i risikosonen. Jeg holder avstand og unngår klemming nå. Men reglene sier egentlig at avstanden gjelder uansett så lenge man ikke bor i samme husstand. Så jo, man skal i prinsippet holde 1 meter avstand til barn og barnebarn som ikke bor hjemme, og 2 meter avstand hvis en av dere er i risikogruppe. Slik er reglene. At Erna mener hun er privilegert og ikke trenger å følge sine egne regler, får være hennes sak. 4
Gjest Atheena Skrevet 3. desember 2020 #19 Skrevet 3. desember 2020 ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Nei, man skulle holde 1 meter avstand til dem som ikke bor i samme husstand. Har vært det lenge. Så jo, hvis voksne barn ikke bor i samme husstand, skal man holde 1 meter avstand ifølge regelverket. Ja du sier noe der med den avstandsregelen, men trodde ikke den var så rigid i forhold til å få lov å klemme barna sine? Det har jeg nemlig ikke lest, men jeg vet at de gikk ut med at de som bodde alene ikke burde ha flere enn 2-3 "klemmevenner".
ItchyBitchySpider Skrevet 3. desember 2020 #20 Skrevet 3. desember 2020 Atheena skrev (1 minutt siden): Ja du sier noe der med den avstandsregelen, men trodde ikke den var så rigid i forhold til å få lov å klemme barna sine? Det har jeg nemlig ikke lest, men jeg vet at de gikk ut med at de som bodde alene ikke burde ha flere enn 2-3 "klemmevenner". Reglene er klare - man skal holde avstand til alle som ikke bor i samme husstand som deg. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/hjem-til-jul/id2786426/ "Det må alltid være minst en meters avstand for alle som eller ikke bor sammen". Så jo, hvis man har voksne barn som bor borte, skal man ikke klemme dem. Dette er regelen, jf. "skal". At Erna driter i sine egne regler sier bare noe om hvor seriøst hun tar det hele. At det skal gjelde egne regler for dem, men ikke for alle andre. Litt vanskelig å ta politikere seriøst når de mener deres regler ikke gjelder for dem selv. 4
Anbefalte innlegg