Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opplevd gang på gang i løpet av arbeidslivet at ekstroverte får fordeler i en stillingssituasjon kun på grunn av personligheten. Ble igjen skuffet nylig. Det ble utlyst en stilling internt om en managerrolle i bedriften min. To kollegaer lå an til å få den. Hun ene som jeg alltid har hatt et godt forhold til, har lang kompetanse, er ryddig og grei, og veldig omgjengelig selv om hun ikke gjør så mye av seg, ble forbigått. Hun som fikk jobben har mindre erfaring, men kom busende inn med masse ideer om å "gjøre selskapet dynamisk og nyskapende" (festsjargong for hun har ingen konkrete, gjennomførbare ideer utover svulstige visjoner), og masse sosialiseringstiltak for å "skape et godt team". 

Nå har det ikke vært så mye sosialisering akkurat, men hun nye planlegger masse quizzer, digitale lønningspilser og get-togethers på Zoom. De fleste av oss orker ikke mer skjermtid etter arbeidsdagen. En felles digital kaffepause sammen er nok liksom.

Hvorfor blir ledelsen alltid så forført av sånne folk?

Anonymkode: 6c0ab...4bf

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ingenting her som tilsier noe om ekstrovert eller introvert, synes det blir vanskelig å si noe på.

Det virker som det er personligheten som har hatt en avgjørende rolle her. Og det er vel ikke noe nytt.

Anonymkode: c73a2...fa0

• Liker 1
Skrevet

Jeg er introvert og ikke særlig god på førsteinntrykk, men er ganske kreativ og dyktig i jobben min. Er også arbeidssom, lojal, tar ansvar og får jobben gjort. Har alltid fått ansvar, lederstillinger og god lønn nærmest kastet etter meg.

Har dog brent meg på selv å ansette en ekstrovert som var god på førsteinntrykk, men som brukte halve arbeidsdagen på å skravle med alle kollegene.

Anonymkode: 6099e...be2

• Liker 4
Skrevet

Nå antar jeg at lederene kjente til din kollega som er introvert, og hun som er ekstrovert? I så fall på jobbintervju er kunsten å spille ekstrovert, og en person som er fremoverlent osv. Når du har fått jobben er du bare deg selv :) 

Anonymkode: cfd57...bbe

Skrevet

Du kan like godt stryke "arbeid" fra overskriften din. Ekstroverters fordel i livet. Jeg brukte halve barndommen på å lure på hvorfor jeg aldri var bra nok. 

Anonymkode: c5f53...442

• Liker 3
Skrevet

Ofte vektlegge også «personlig egnethet» i den type roller. Jeg er enig i at ekstroverte kan bli lagt mer merke til i enkelte situasjoner, men det har veldig mye å si hvilken type stilling det er snakk om. I type lederjobber er det ofte veldig viktig å være en «people person», og det kan ofte vektlegges sterkere enn både erfaring og utdanning. Selvfølgelig bør alt være på plass, men det er ofte en stor faktor. 

Anonymkode: 87426...d5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har opplevd gang på gang i løpet av arbeidslivet at ekstroverte får fordeler i en stillingssituasjon kun på grunn av personligheten. Ble igjen skuffet nylig. Det ble utlyst en stilling internt om en managerrolle i bedriften min. To kollegaer lå an til å få den. Hun ene som jeg alltid har hatt et godt forhold til, har lang kompetanse, er ryddig og grei, og veldig omgjengelig selv om hun ikke gjør så mye av seg, ble forbigått. Hun som fikk jobben har mindre erfaring, men kom busende inn med masse ideer om å "gjøre selskapet dynamisk og nyskapende" (festsjargong for hun har ingen konkrete, gjennomførbare ideer utover svulstige visjoner), og masse sosialiseringstiltak for å "skape et godt team". 

Nå har det ikke vært så mye sosialisering akkurat, men hun nye planlegger masse quizzer, digitale lønningspilser og get-togethers på Zoom. De fleste av oss orker ikke mer skjermtid etter arbeidsdagen. En felles digital kaffepause sammen er nok liksom.

Hvorfor blir ledelsen alltid så forført av sånne folk?

Anonymkode: 6c0ab...4bf

De fleste ledere er konfliktskye, lar ansatte ture frem og overkjøre andre.

De tiltakene som beskrives er falske klisjeer, som mye annet i arbeidslivet.

Teambuilding skal være noe faglig som skjer i arbeidstiden, ikke på fritiden.

Å leke på zoom etter arbeidstiden er noe som aldri kunne skjedd hos oss, kl 16 stenges skjermen for godt. Etter den tiden bruker jeg ikke tid på skjermen utenom litt tv.

Jeg er introvert og ikke særlig god på førsteinntrykk, men er ganske kreativ og dyktig i jobben min. Er også arbeidssom, lojal, tar ansvar og får jobben gjort. Har alltid fått ansvar, lederstillinger og god lønn nærmest kastet etter meg.

Har dog brent meg på selv å ansette en ekstrovert som var god på førsteinntrykk, men som brukte halve arbeidsdagen på å skravle med alle kollegene.

Jeg jobber i et firma med ca 50 ansatte, er med på å ansatte nye. 

Det første vi ikke ansetter er de som beskriver seg følgende(minst 2 av de): Ekstrovert, utadvent, sosial og fremoverlent. Disse søknadene slettes med en gang, pga dårlig erfaring. Mennesker som har behov for å beskrive seg med klisjeer og politisk korrekte ord er ikke noe for oss. Vi søker de som er faglig dyktige i jobben sin, som fokuserer på arbeidsoppgavene sine på jobb.

Jeg bruker flere tester for å avsløre det, så de må svare andre ting enn det som er innøvd. For de fleste forstår ikke helt hva ordene de bruker betyr. De kaster seg på cv-syken bare, der det er laget en mal på hvordan man skal fremstå.

De siste vi tar inn nå er folk fra bemanningsbyrå, der er det helt ute av kontroll med cv-syke. En skitten bransje.

Vi har nettopp sagt opp en pga dårlig innsats på jobb. Mest opptatt av å ta plass, forstyrre ansatte. Rett og slett prate bort tiden. Her gikk vi i fellen igjen dessverre.

Anonymkode: f72fb...ea4

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet at enkelte nok tenker jeg «skravler» for mye sosialt - men;

1. Jeg snakker like mye om jobb, og velger å spørre fremfor å alltid sende mail (det gir meg ofte fordeler ved at de deler mer kunnskap med meg og vil samarbeide oftere/lett å involvere dem i felles oppgaver

2. Det at jeg «skravler» også om private ting gjør at man gjerne også får vite om når noen har det dårlig, lettere å gå på jobb likevel når du vet noen støtter deg

3. Jeg leverer FØR andre og er effektiv, og leverer alltid med høy kvalitet. 

Det sistnevnte hadde jeg kanskje ikke klart like godt uten informasjon fra andre på tvers av avdelinger.

Så ja, det ser ut som jeg bare skravler - og mange tenker sikkert det, men man ble faktisk vurdere det litt utover det man ser. 

Jeg leverer jo raskere og bedre (i henhold til tilbakemeldinger fra alle kanter) enn de som er mer type «sitter for meg selv». 

Anonymkode: 08607...29e

• Liker 1
Skrevet

Det er positivt! Dette bidrar til god arbeidsmiljø!

Anonymkode: c14c1...71f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De fleste ledere er konfliktskye, lar ansatte ture frem og overkjøre andre.

De tiltakene som beskrives er falske klisjeer, som mye annet i arbeidslivet.

Teambuilding skal være noe faglig som skjer i arbeidstiden, ikke på fritiden.

Å leke på zoom etter arbeidstiden er noe som aldri kunne skjedd hos oss, kl 16 stenges skjermen for godt. Etter den tiden bruker jeg ikke tid på skjermen utenom litt tv.

Jeg jobber i et firma med ca 50 ansatte, er med på å ansatte nye. 

Det første vi ikke ansetter er de som beskriver seg følgende(minst 2 av de): Ekstrovert, utadvent, sosial og fremoverlent. Disse søknadene slettes med en gang, pga dårlig erfaring. Mennesker som har behov for å beskrive seg med klisjeer og politisk korrekte ord er ikke noe for oss. Vi søker de som er faglig dyktige i jobben sin, som fokuserer på arbeidsoppgavene sine på jobb.

Jeg bruker flere tester for å avsløre det, så de må svare andre ting enn det som er innøvd. For de fleste forstår ikke helt hva ordene de bruker betyr. De kaster seg på cv-syken bare, der det er laget en mal på hvordan man skal fremstå.

De siste vi tar inn nå er folk fra bemanningsbyrå, der er det helt ute av kontroll med cv-syke. En skitten bransje.

Vi har nettopp sagt opp en pga dårlig innsats på jobb. Mest opptatt av å ta plass, forstyrre ansatte. Rett og slett prate bort tiden. Her gikk vi i fellen igjen dessverre.

Anonymkode: f72fb...ea4

Ga dere tilbakemelding til den ansatte om dette før dere sa opp vedkommende?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det handler også mye om fordommer: man forbinder introverte som stille, sjenerte og usosiale, mens ekstroverte er sosiale, utadvendte og "fremoverlente" (verdens mest tåpelige uttrykk). Og man blir behandlet deretter. Og ofte går disse tingene litt i hverandre, men det er som at arbeidsgivere ikke forstår at mennesker faktisk kan være ganske komplekse, og at det går an å både være introvert, stille og sjenert, men samtidig faktisk også sosial innenfor trygge rammer. Den beste lederen jeg har hatt er jo nettopp introvert og litt stille, men samtidig veldig sosial innenfor arbeidsplassen.

Sånn er det med meg også. Jeg har jo faktisk utfordret en del på intervju med dette, og vært ærlig på at jeg er introvert. Ofte er reaksjonen: "det ville jeg aldri trodd om deg". Og det er jo fordi man låser seg veldig i denne tankegangen om at de ekstroverte og utadvendte gjerne er de som er gode arbeidstakere fordi de tar mer plass og kommer med alskens initiativ. Det tenker ikke på at den introverte og inadvendte kanskje er like god arbeidstaker fordi den kanskje er flinkere til å lytte og sette seg inn i andres ståsted. Jeg har derfor valgt å fremheve det som en av mine store styrker. Nei, jeg vil aldri være den som danser på bordet, men jeg har faktisk sterke meninger - og jeg er utrolig flink til å lytte til andre. Det er en essensiell egenskap å ha når man jobber i en rekke yrker.

Jeg synes egentlig det er en uting å hele tiden lete etter en mal som kun de ekstroverte utadvendte kan passe inn i, mange arbeidsgivere går glipp av mange gode arbeidstakere, det er ihvertfall sikkert og visst.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er positivt! Dette bidrar til god arbeidsmiljø!

Nei, hun bidro sterkt til negativt arbeidsmiljø, dessverre. Har sjelden vært så lettet som når hun sa opp. Det hjelper lite å smile og le når hele arbeidsdagen tulles bort i fjolling og skravling. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg vet at enkelte nok tenker jeg «skravler» for mye sosialt - men;

1. Jeg snakker like mye om jobb, og velger å spørre fremfor å alltid sende mail (det gir meg ofte fordeler ved at de deler mer kunnskap med meg og vil samarbeide oftere/lett å involvere dem i felles oppgaver

2. Det at jeg «skravler» også om private ting gjør at man gjerne også får vite om når noen har det dårlig, lettere å gå på jobb likevel når du vet noen støtter deg

3. Jeg leverer FØR andre og er effektiv, og leverer alltid med høy kvalitet. 

Det sistnevnte hadde jeg kanskje ikke klart like godt uten informasjon fra andre på tvers av avdelinger.

Så ja, det ser ut som jeg bare skravler - og mange tenker sikkert det, men man ble faktisk vurdere det litt utover det man ser. 

Jeg leverer jo raskere og bedre (i henhold til tilbakemeldinger fra alle kanter) enn de som er mer type «sitter for meg selv». 

Anonymkode: 08607...29e

Jeg snakker med kolleger jeg også, er hyggelig og grei mot alle. Kan snakke om alt fra været til personlige ting. Jeg er en god venn og vet jeg er en god leder også.

Men jeg har først og fremst fokus på å gjøre jobben min grundig og i tide, og det gjør meg ingenting av å jobbe alene, jobbe hjemmefra osv. Jeg har også respekt for andres tid, så jeg kommer ikke inn på kontoret til folk og skravler når de sitter og jobber, men har vi begge litt dødtid henter jeg gjerne en kaffe til oss og spør hvordan det går. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...