Gå til innhold

Forsøkt i ett år; Tid fra henvisning til innkalling for utredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har forsøkt å få vårt første barn i ett år nå. Jeg var hos legen 16. november og tok blodprøve og urinprøve. Uken etter var samboeren min hos legen og gjorde det samme. Nå venter vi spent på at jeg skal få innkallingen til sykehuset - er det noen som har erfaring og kan fortelle meg hvor lang tid det tok for dere før dere fikk innkalling og time til undersøkelse? Jeg hadde håp om svar før jul. 

Samboeren skal sjekke sædkvalitet, men jeg tror problemet ligger hos meg. Jeg har syklus på 32-58 dager (nå er jeg på dag 44), hadde ikke regelmessig syklus før jeg begynte på p-piller heller. Jeg er 26 år og normalvektig. Vet at halvsøsteren min (samme mamma) måtte ha hormonbehandling for å få sin førstefødte, men ønsker ikke å spørre henne ut om det for jeg ønsker ikke at noen skal vite at vi forsøker å få barn. 

Ønsker dere en fin dag, felles forumsfolk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar det mye lenger tid. Det tok et helt år fra diagnose til ivf for oss. På grunn av korona tok det halvt år etter første forsøk. Jeg håper det går fortere for deg.

Anonymkode: caf34...d90

Skrevet

Jeg ble henvist til en offentlig gynekolog pga lange sykluser. Fikk vite at det er 4+ mnd ventetid 😑 
Vi endte opp med å ta en fertilitessjekk hos en privat klinikk. Verdt hver eneste krone. De kan også henvise til sykehuset i tilfelle du/dere trenger en spesiell behandling (fjerne en polypp, f.eks) eller IVF.

Men tror at det kan variere veldig i forskjellige deler av landet. Vi bor i Oslo, og sykehusets fertilitetsseksjonen er overbelastet, for å si det sånn...

Anonymkode: 6b741...120

Skrevet

Startet privat og gikk over til offentlig, tok 4 mnd fra sædprøve (privat) til TESA offentlig.

ett år fra sædprøve til uttak /innsett

Anonymkode: 7edc3...ac4

Skrevet

Da vi hadde vært prøvere i 1 år fikk jeg henvisning fra fastlegen til Medicus. Tok 2 uker fra legetimen til jeg fikk brev i posten fra Medicus, og da var timen allerede uken etterpå. Trengte bare medisinhjelp, noe jeg fikk med det samme hos Medicus. Fikk eggløsning og ble gravid på den første! Så spiren satt etter 13 måneders prøving ♥

• Liker 1
Skrevet

Wow, så fort! Gratulerer så mye! Det er jo på en måte drømmescenarioet når man først må starte utredning ☺️

Jeg bare synes de er veldig trege med å sende innkallingen. Ønsker å få innkallingen i posten så fort som mulig slik at jeg har en dato å se frem til. 

• Liker 1
Skrevet

Fastlege sendte henvisning for meg i august til lokalsykehuset, fikk svar etter 2 uker, men da ikke time før medio november. Skal henvises til IVF nå, og forventer minst like lang tid på det....

Anonymkode: 973d7...040

Skrevet

Ble henvist i februar, fikk svar i juli om time i slutten av september. Så det tok litt over 7 mnd før vi fikk time😊

Anonymkode: ecea7...0dd

Skrevet (endret)

For oss gikk det bare 14 dager fra henvisningen ble sendt fra fastlege til jeg fikk innkalling til forsamtale, og forsamtalen var da ca. 5 uker etter det igjen (OUS). Men her er det kjent mannlig faktor pga. tidligere sykdom, så tror vi er i prioritert løp.

Endret av Ellepelle
  • Liker 2
Skrevet

Blodprøvene og urinprøven jeg tok kom tilbake normale. Fikk så beskjed om at samboer skal levere sædprøve i starten av januar og at henvisningen min ikke blir sendt til gynekologisk avdeling før testresultatene hans er på plass 😫 Slik det er nå er det 2 måneders ventetid på gynekologisk avdeling, så hvis jeg ikke får sendt henvisningen min før i ca. midten av januar så får ikke jeg undersøkelse før ca. midten av mars... 

Skrevet
SilSil skrev (15 timer siden):

Blodprøvene og urinprøven jeg tok kom tilbake normale. Fikk så beskjed om at samboer skal levere sædprøve i starten av januar og at henvisningen min ikke blir sendt til gynekologisk avdeling før testresultatene hans er på plass 😫 Slik det er nå er det 2 måneders ventetid på gynekologisk avdeling, så hvis jeg ikke får sendt henvisningen min før i ca. midten av januar så får ikke jeg undersøkelse før ca. midten av mars... 

kan han ikke bare gå privat å ta den, koster 1300-ish å man får svar samme dag, be dem til å sende svar til de som skal utrede dere. Ferdig.

Mye enklere 

Anonymkode: 7edc3...ac4

Skrevet

Det endte opp med at jeg dro til privat gynekolog. Ultralyden viste at jeg har bakovervendt livmor, men det skal ikke ha noe med mulighetene mine for å bli gravid eller være et problem i det hele tatt. Ellers ser livmor og eggstokker helt fine ut, så man kunne ikke finne en årsak til hvorfor syklusene mine er som de er. Jeg har fått resept på Letrozol som jeg nå skal prøve, og hvis det ikke fungerer så skal jeg bli henvist til Trondheim for en mer «formell» løsning, som gynekologen kalte det 😅

Skrevet

Så bra du fikk dette sjekket. Kan hende det ikke skal mer til enn å ta letrozolkuren. Jeg krysser fingrene! 🤞

Skrevet

Lange og uregelmessige sykluser er jo et tegn på at noe er i vegen med eggløsningen.

Jeg hadde samme problem da vi prøvde på nummer 2. Jeg tok tempen hver morgen og, så jeg fant fort ut at de fleste av syklusene mine (som varte alt fra 3 til 6 uker) var uten eggløsning. Blodprøvene viste for lavt shgb, som henger sammen med høyt testosteron, som kan klusse til syklus. Ultralyd viste at jeg ikke har cyster (så ikke pcos).

Fastlegen henviste meg til sykehuset, tok vel 3 mnd å få time. Og da nekta de å ta meg inn pga en feil i innkallelsen (fra deres side), som gjorde at de ikke kunne ta full sjekk av meg. Men vi loooover at du får ny time fort. 

Hørte ikke noe mer fra dem, gikk etterhvert privat og fikk letrozol. Ble gravid på første forsøk med laveste dose. 

Så hører det vel med til historien at jeg fikk ny innkalling i det offentlige, etter 7 mnd...

Så jeg er helt enig i de som sier gå privat. Så lenge det kan løses uten ivf så er det virkelig ikke så dyrt.

Anonymkode: 9afda...873

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lange og uregelmessige sykluser er jo et tegn på at noe er i vegen med eggløsningen.

Jeg hadde samme problem da vi prøvde på nummer 2. Jeg tok tempen hver morgen og, så jeg fant fort ut at de fleste av syklusene mine (som varte alt fra 3 til 6 uker) var uten eggløsning. Blodprøvene viste for lavt shgb, som henger sammen med høyt testosteron, som kan klusse til syklus. Ultralyd viste at jeg ikke har cyster (så ikke pcos).

Fastlegen henviste meg til sykehuset, tok vel 3 mnd å få time. Og da nekta de å ta meg inn pga en feil i innkallelsen (fra deres side), som gjorde at de ikke kunne ta full sjekk av meg. Men vi loooover at du får ny time fort. 

Hørte ikke noe mer fra dem, gikk etterhvert privat og fikk letrozol. Ble gravid på første forsøk med laveste dose. 

Så hører det vel med til historien at jeg fikk ny innkalling i det offentlige, etter 7 mnd...

Så jeg er helt enig i de som sier gå privat. Så lenge det kan løses uten ivf så er det virkelig ikke så dyrt.

Anonymkode: 9afda...873

Ja, jeg og tenker at det er noe feil med eggløsningen, men selv om jeg er på dag 58 nå så ser jeg ut ifra temperaturmålingene mine at jeg hadde eggløsning dag 50, så jeg har i hvert fall eggløsninger naturlig til tross for at det varierer så. Håper at letrozol hjelper og at syklusen min normaliserer seg. Det har vært fryktelig kjedelig med 6 1/2 prøveperioder på ett år hvor de med normal syklus ville hatt 12 prøveperioder på ett år - jeg har jo mye færre sjanser til å få det til... 

Superglad for at jeg gikk privat! Skulle ønske jeg hadde gjort det tidligere 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...