Gå til innhold

Bilkjøper vil trekke seg fra kjøp, salgskontakt signert. Hva ville dere gjort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Følgende scenario:

Vi la ut bilen vår på Finn. Dette er en strøken bruktbil uten mangler. Det kom så et par innom for å se, og signerte kjøpskontrakt under møtet på eget initiativ. Kontrakten sier at bilen er solgt som den er (standard Finn annonse) og ingen forbehold.  Bilen skulle hentes innen en uke, og før hvis pengene var overført. 

Så tikker det inn en melding i dag. Kjøper fikk ikke finansiering i banken og vil trekke seg fra kjøpet. Ingen mer informasjon. 

Hva gjør man som selger i dette tilfelle? Man kan vel i følge loven kreve at de 1) betaler (ikke så lett i dette tilfelle), 2) Selge bilen til nestemann og kreve mellomlegg, eller 3) La de slippe unna?

Syns det et en vanskelig situasjon da jeg selvfølgelig vil ha bilen solgt, og prisen vi ble enig om er akseptabel (ikke sikkert jeg får tilsvarende av noen andre), og at jeg virkelig misliker slik oppførsel! Samtidig har jeg mest sannsynlig bedre råd enn dette paret generelt, og syns litt synd på dem da de ikke fikk finansiering. Men skal jo ha bilen solgt...

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: bb7cc...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Du gjør dem oppmerksom på at de må dekke kostnaden for ny annonse og eventuell dekning av tap ved neste salg.

Jeg har ikke peiling på bilsalg, men hadde de tatt et forbehold om finansiering? Og kanskje du skal kreve finansieringsbevis før tilslag fra neste kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Ingen forbehold om finansiering nei. Det var de som var ivrig på å signere på stedet.

Anonymkode: bb7cc...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kreve full betaling, men du har rettigheter ved kontraktbrudd. Jeg hadde krevd at vedkommende måtte betale for ny annonse og ev. hvis dere har hatt andre utgifter eller taper penger på dette på noe vis.

Anonymkode: 46148...7b8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Du gjør dem oppmerksom på at de må dekke kostnaden for ny annonse og eventuell dekning av tap ved neste salg.

Jeg har ikke peiling på bilsalg, men hadde de tatt et forbehold om finansiering? Og kanskje du skal kreve finansieringsbevis før tilslag fra neste kjøper?

enig med denne. de må som et minimum dekke ny annonsering.

Anonymkode: 63ea1...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må dekke tap. Dvs, de må dekke ny annonse og mellomlegg hvis bilen blir solgt for mindre enn de skulle betale for den. 

Anonymkode: bad35...470

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde bare sagt: ikke noe problem, så synd at det ikke fikk lån til å kjøpe bil.

Og gått videre med livet mitt

Anonymkode: 58329...c0a

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelt kan du kreve at kjøpet opprettholdes. Tror fort det blir mye styr å få inn penger fra kjøper. Det enkleste er nok å som ab ..c0a sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, petterm said:

Formelt kan du kreve at kjøpet opprettholdes. Tror fort det blir mye styr å få inn penger fra kjøper. Det enkleste er nok å som ab ..c0a sier.

Det virker jo som om dette er utenfor kjøperens kontroll, og da kan man vel ikke kreve oppfyllelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det virker jo som om dette er utenfor kjøperens kontroll, og da kan man vel ikke kreve oppfyllelse?

Det stemmer, hvis kjøper er under 18 år og dermed ikke kan sette seg selv i gjeld.

Hvis kjøperen er myndig forventes det faktisk at vedkommende har kontroll på egen økonomi, som i finansiering etc. i orden, før man inngår økonomiske avtaler.

Selvfølgelig, holdt jeg på å si.

Tenk om man legger inn bud på en bolig, vinner budrunden, for å så dra en «sorry jeg hadde ikke finansieringen i orden» 😂

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (1 time siden):

Tenk om man legger inn bud på en bolig, vinner budrunden, for å så dra en «sorry jeg hadde ikke finansieringen i orden» 😂

Det der skjedde faktisk oss.. megleren anbefalte oss bare å la det gå, da det uansett ikke ville være penger å hente. 

nå skulle vel megleren ha undersøkt finansieringen, så var vel kanskje mest for å slippe å stå ansvarlig selv 🙃 

Anonymkode: 5dc63...94a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde bare sagt: ikke noe problem, så synd at det ikke fikk lån til å kjøpe bil.

Og gått videre med livet mitt

Anonymkode: 58329...c0a

Enig. Folk er så smålige. Det var sikkert pinlig og nedverdigende for dem å melde fra om at de ikke fikk lån likevel, jeg hadde skrevet en hyggelig melding tilbake og annonsert bilen på nytt. Og hva har du egentlig tapt på dette, et par hundre kroner i annonsering? Legg den ut på nytt og glem det, så får du et par karmapoeng og. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis vedkommende er myndig så er kontrakten bindende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville skrevet tilbake at ettersom kontakten er signert, legger jeg bilen ut til salgs igjen. Om den ikke selges til samme pris innen en mnd må de stå ansvarlige for mellomlegget, samt kostnad for ny annonse.

Anonymkode: 16eb4...209

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ikke får en finansering for en bruktbil vil jeg tippe at det ikke så mye å hente der. Ville gitt beskjed at de må betale for ny annonse og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...