Gå til innhold

Pepperkakehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva jeg skal gjøre? Pepperkakehuset blir mykt og synker litt sammen etter å ha stått en uke. Kjøper ferdig til montering. Fryktelig irriterende, for det er perfekt satt sammen og så «forfaller det» fort. 

Anonymkode: 1d618...53a

Skrevet

Du må bruke mindre veske i melisglasuren, da denne trekker inn i pepperkaken. Evt bruk mindre melisglasur. 

Anonymkode: c4072...d94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du må bruke mindre veske i melisglasuren, da denne trekker inn i pepperkaken. Evt bruk mindre melisglasur. 

Anonymkode: c4072...d94

Jeg har brukt smeltet sukker 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har brukt smeltet sukker 😅

Har du ikke pyntet med melisglasur heller? Det er lurt å lage den med eggehvite i stedet for vann, men det har du kanskje gjort? 

Skrevet

Har du satt pepperkakehuset i nærheten av planter? Vi gjorde den feilen å sette det nær en julestjerne (altså blomsten, ikke sånn som lyser :p) Da ble det helt mykt og ramlet sammen over natten. Planter "puster" og gir fra seg fukt, som får pepperkaker til å bli myke. 

Så pass på hvor du setter det, at det ikke er noe som avgir fukt i nærheten. Ikke sett det for nært et vindu (temperaturforskjellen mellom kaldt glass/varmt inne gir kondens), ikke nært planter, osv. 

Anonymkode: 6c44b...2d7

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg bruker melis glasur med eggehvite og litt sitron oppi til å pynte med . Kanskje det er fordi det har stått på kjøkken benken? At det er kommet litt damp/fukt til av matlaging ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Jeg bruker melis glasur med eggehvite og litt sitron oppi til å pynte med . Kanskje det er fordi det har stått på kjøkken benken? At det er kommet litt damp/fukt til av matlaging ?

Det skal du ikke se bortifra. Vi pleier forøvrig også å bruke melisglasur til å pynte med, og det har aldri vært noe problem. Men damp og kjøkkenos kan derimot være en synder. Vi setter vårt i stuen, godt unna plantene og vinduene nå, og da går det fint. Både med kjøpehuset (hos ho bestemor), og hjemmelaget. 

Anonymkode: 6c44b...2d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...